Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo kiittää lausunnon antamiseen saamastaan lisäajasta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevan lausunnon diar. 859/2022. Nurmi-Sorilan osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena yleiskaavana, jota ei voida käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena. Maakuntamuseo katsoo, että tämä on oikea lähtökohta kaava-alueen suunnittelulle. Kaavan perusratkaisuna on osoittaa tehokkaampaa asumista ja palveluita Kaitavedentien varteen sekä mahdollistaa golfkentän rakentaminen Nurmen nykyisille viljelyalueille. Kulttuuriympäristön arvoalueet jäävät tehokkaan rakentamisen ulkopuolelle. Ratkaisu perustuu osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa esillä olleeseen rakennemallivaihtoehtoon C. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää tätä ratkaisua oikeana ja alueen kulttuuriympäristöarvot hyvin huomioon ottavana. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
ARKEOLOGINEN KULTTUURIPERINTÖ
Kaava-alueella on tehty alueen aiempaan yleiskaavaan liittyen kaksi arkeologista tutkimusta (Tampere, Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen arkeologinen inventointi 2006 ja Tampere, Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen arkeologinen täydennysinventointi 2010). Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu nyt käsillä olevan kaavahankkeen tausta-aineistoksi laadittu uusi osayleiskaava-alueen arkeologinen inventointi (FCG OY/Heilu Oy, 2023), jota koskevat täydennystarpeet maakuntamuseo on lähettänyt konsultille ja tilaajalle. Täydennykset sisältävät mm. maastotarkastuksia. Pirkanmaan maakuntamuseo voi ottaa lopullisesti kantaa kaavaluonnoksessa esitettyjen maankäyttöratkaisujen toteutettavuuteen vasta täydennetyn inventointiraportin perusteella. Em. selvitysten nimet tulee käydä ilmi kaavaselostuksesta.
Kaavamerkinnät
Kaavan suunnittelualueella sijaitsee useita kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muita kulttuuriperintökohteita. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Arkeologista kulttuuriperintöä koskevat kaavamerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaiset ja kohteiden ympäristön maankäyttö niiden säilymistä edistävää. Kaavamerkintöihin tulee kuitenkin tehdä seuraavia muutoksia:
- Nurmin (muinaisjäännöstunnus 1000008706) historiallisen kylänpaikan ollessa suurelta osin autioitunut, tulisi kohteen merkintä aiemmin ohjeistetusta poiketen muuttaa SM-2:sta SM:ksi.
- Kiinteä muinaisjäännös Messukylä-Ruovesi Nurmi 1 (1000018826) sijoittuu kaavakartalla aluevarausten AP-9 (pientalovaltainen asuntoalue) ja VL-4 (lähivirkistysalue) kohdalle, lisäksi kohteen poikki on merkitty kulkemaan myös ohjeellinen/seudullinen ulkoilureitti. Kaavaratkaisu on pääasiassa olemassa olevan tilanteen toteava. Ohjeellinen ulkoilureitti voi kuitenkin joissain tapauksissa tarkoittaa kohteen säilymisen vaarantumista reitin lisääntyneen käytön ja siitä johtuvan eroosion vuoksi. Siksi ulkoilureitin sijoittamista kiinteän muinaisjäännöksen kohdalle tulisi välttää. Mikäli merkintä säilytettäisiin nyt esitetyn kaltaisena, tulee sen vaikutuksista neuvotella hyvissä ajoin kaavaprosessin yhteydessä Pirkanmaan maakuntamuseon ja tarvittaessa Museoviraston kanssa (MML 13 §).
- Osittain kiinteiden muinaisjäännösten Messukylä-Ruovesi Nurmi 2 (1000018827) ja Messukylä-Ruovesi Nurmi 3 (1000018832) kohdalle on osoitettu muuttuvaa maankäyttöä merkitsevät aluevaraukset C-15 (paikalliskeskustoimintojen alue), jälkimmäisen kohteen kohdalla myös A-1 (asuntoalue) ja ohjeellinen/seudullinen ulkoilureitti. Merkinnät ovat ristiriidassa muinaismuistolain 1 ja 4 § kanssa. Maakuntamuseo pitää ensisijaisena ratkaisuna suojelukohteiden osalta sitä, että ne kokonaisuudessaan sijoittuisivat lähivirkistysalueelle (VL-4). Mikäli aluevaraukset kuitenkin haluttaisiin säilyttää nyt esitetyn mukaisena, tulee myös näitä kohteita koskien neuvotella MML 13 §:n mukaisesti.
- Kaava-alueen pohjoisosassa sijaitsevat AP-9 aluevaraukset eivät tue niiden alueella sijaitsevien kiinteiden muinaisjäännösten Nurmi Palo 1 (1000050484), Partola 1 (1000050486), Partola 2 (1000050487) ja Partola 3 (1000050488) säilymistä. Maakuntamuseo esittää VL-alueen laajentamista kohteiden Partola 1-3 alueelle.
- Muun kulttuuriperintökohteen Aitoranta (1000018838) karttamerkintää tulisi selkiyttää kirjaintunnuksen osalta; se erottuu kaavakartalta heikosti.
- Maakuntamuseo esittää seuraavien muiden kulttuuriperintökohteiden kohdalle harkittavaksi kohteiden säilymisen paremmin turvaavaa päämaankäyttömerkintää (esim. VL-4):
Kovapää (1000018839), sijainti kaavaluonnoksessa VG-1-aluevarauksella;
Aromäki (1000050490), kaavaluonnoksessa sijaitsee AO-5-alueella;
Laurintanhuanhaara (1000050494), kaavaluonnoksessa sijaitsee AP-9-alueella;
Nurmi Palo 2 (1000050496), kaavaluonnoksessa sijaitsee AP-9-alueella.
- Historiallisen Messukylä–Ruovesi-tien yhä käytössä oleva linjaus esitetään merkittäväksi kaavaan merkinnällä s ja selityksellä/määräyksellä: Historiallinen tielinja. Tien linjaus ja suhde ympäristöön tulee säilyttää. Tavanomaiset tien hoito- ja kunnostustyöt ovat sallittuja. Suuremmista tien linjausta ja sen rakenteiden muuttamista koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa. Historiallisen tien linjaus käy ilmi lausunnon liitekartasta 1. Tieto historiallisesta tiestä ja sen nykytilasta tulee lisäksi kirjata kaavaselostuksen kappaleeseen 2.4.6.
- Arkeologista kulttuuriperintöä koskevien kaavamerkintöjen yhteyteen pitää lisätä numerointi, joka viittaa kaavaselostukseen lisättävään kohdeluetteloon.
Kaavaselostus
Kaavan suunnittelun lähtökohtia esittelevän kappaleen 2.4.6. "Kulttuuriympäristö ja muinaismuistot" otsikko tulisi korjata muotoon Rakennettu kulttuuriympäristö, maisema ja arkeologinen kulttuuriperintö ja alaotsikko "Muinaisjäännökset" (s. 29) muotoon Kiinteät muinaisjäännökset ja muut kulttuuriperintökohteet.
Kaavaselostukseen tulee lisätä indeksinumeroitu listaus (kohteen nimi, muinaisjäännöstunnus, tyyppi, ajoitus) kaavaan merkityistä arkeologisista kohteista. Numeroinnin tulee vastata kaavakartalle merkittyjen kiinteiden muinaisjäännösten ja muiden kulttuuriperintökohteiden merkinnän yhteyteen lisättävää numerointia.
Kaavan vaikutukset kiinteisiin muinaisjäännöksiin ja muihin kulttuuriperintökohteisiin tulee arvioida. Kaavaselostuksen luonnoksessa olevaa kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvaa vaikutustenarviointia (kappale 7.1.5) on pidettävä puutteellisena.
RAKENNETTU KULTTUURIYMPÄRISTÖ JA MAISEMA
Kaava-alueen länsiosa kuuluu Nurmen maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuurimaisemaan ja koillisosa Sorilan - Palon maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuurimaisemaan. Tieto viimeksi mainitusta arvoalueesta tulisi lisätä kaavaselostuksen lukuun 2.2.2 Maakuntakaava. Lisäksi kaava-alueella sijaitsee kaksi maakunnallisesti merkittävään Aitolahden ja Teiskon rantahuviloiden kokonaisuuteen kuuluvaa kohdetta, Charpantier ja Niemenkärki, jotka on mainittu selostuksessa.
Kaava-alueella on voimassa Pohjois-Tampereen strateginen osayleiskaava. Kyseistä kaavaa varten on laadittu Tampereen Aitolahden ja Teiskon kulttuuriympäristöselvitys (Tampereen kaupunki, 2015), ja sen taustana on käytetty lisäksi Tampereen Aitolahden ja Teiskon rakennuskulttuuri -selvitystä (Tampereen kaupunki, 2008). Nyt vireillä olevaa kaavaa varten edellä mainittuja selvityksiä on päivitetty laatimalla Nurmi-Sorilan osayleiskaavan tarkistus - Maisemaselvitys (FCG 2023) sekä Nurmi-Sorilan OYK – Rakennetun kulttuuriympäristön selvityksen täydennys (FCG, 2023). Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että selvitykset ovat asianmukaisia ja niissä on tunnistettu lukuisia alueen kulttuuriympäristölle keskeisiä, arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita.
Kaavaselostuksen luonnoksen Pohjois-Tampereen strategista yleiskaavaa koskevassa osuudessa ei tuoda esiin strategisessa yleiskaavassa olevia, edellä mainituissa selvityksissä tunnistettuja rakennetun ympäristön, maiseman tai arkeologisen kulttuuriperinnön arvokohteita ja -alueita koskevia kaavamerkintöjä. Tältä osin kaavaselostusta tulisi täydentää mainitsemalla strategisen yleiskaavan kulttuuriympäristöön kohdistuva ohjausvaikutus.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennetun ympäristön ja maiseman arvot on huomioitu kaavaluonnoksessa asianmukaisin suojelumerkinnöin sekä muulla kaavaohjauksella. Kaavamuutoksen myötä nykyinen maisema muuttuu laajalta alalta viljellyistä pelloista golfalueeksi. Peltoalueen poistuminen viljelykäytöstä on lähtökohtaisesti valitettavaa. Golfkenttätoiminnalla ja kaavan kokonaisratkaisulla on kuitenkin huomattavasti luontevampaa huomioida alueen kulttuuriympäristöarvoja kuin mihin alueella nyt voimassa oleva, laaja-alaiseen täydennysrakentamiseen pohjautuva Nurmi-Sorilan osayleiskaavan ratkaisu antaa mahdollisuudet. Kaitavedentien ympäristön muuttuminen ilmeeltään keskustamaiseksi on myös merkittävä muutos nykytilanteeseen verrattuna. Alueella ei kuitenkaan ole tunnistettu sellaisia rakennetun ympäristön tai maiseman arvoja, joihin ratkaisulla olisi erityisen merkittäviä vaikutuksia. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaavaluonnoksen ratkaisu on rakennetun ympäristön ja maiseman arvojen osalta oikeansuuntainen.
Kaavaehdotus ja siihen liittyvä täydennetty selvitysaineisto tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo kiittää lausunnon antamiseen saamastaan lisäajasta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevan lausunnon diar. 859/2022. Nurmi-Sorilan osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena yleiskaavana, jota ei voida käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena. Maakuntamuseo katsoo, että tämä on oikea lähtökohta kaava-alueen suunnittelulle. Kaavan perusratkaisuna on osoittaa tehokkaampaa asumista ja palveluita Kaitavedentien varteen sekä mahdollistaa golfkentän rakentaminen Nurmen nykyisille viljelyalueille. Kulttuuriympäristön arvoalueet jäävät tehokkaan rakentamisen ulkopuolelle. Ratkaisu perustuu osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa esillä olleeseen rakennemallivaihtoehtoon C. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää tätä ratkaisua oikeana ja alueen kulttuuriympäristöarvot hyvin huomioon ottavana. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.ARKEOLOGINEN KULTTUURIPERINTÖKaava-alueella on tehty alueen aiempaan yleiskaavaan liittyen kaksi arkeologista tutkimusta (Tampere, Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen arkeologinen inventointi 2006 ja Tampere, Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen arkeologinen täydennysinventointi 2010). Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu nyt käsillä olevan kaavahankkeen tausta-aineistoksi laadittu uusi osayleiskaava-alueen arkeologinen inventointi (FCG OY/Heilu Oy, 2023), jota koskevat täydennystarpeet maakuntamuseo on lähettänyt konsultille ja tilaajalle. Täydennykset sisältävät mm. maastotarkastuksia. Pirkanmaan maakuntamuseo voi ottaa lopullisesti kantaa kaavaluonnoksessa esitettyjen maankäyttöratkaisujen toteutettavuuteen vasta täydennetyn inventointiraportin perusteella. Em. selvitysten nimet tulee käydä ilmi kaavaselostuksesta.KaavamerkinnätKaavan suunnittelualueella sijaitsee useita kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muita kulttuuriperintökohteita. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Arkeologista kulttuuriperintöä koskevat kaavamerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaiset ja kohteiden ympäristön maankäyttö niiden säilymistä edistävää. Kaavamerkintöihin tulee kuitenkin tehdä seuraavia muutoksia:- Nurmin (muinaisjäännöstunnus 1000008706) historiallisen kylänpaikan ollessa suurelta osin autioitunut, tulisi kohteen merkintä aiemmin ohjeistetusta poiketen muuttaa SM-2:sta SM:ksi.- Kiinteä muinaisjäännös Messukylä-Ruovesi Nurmi 1 (1000018826) sijoittuu kaavakartalla aluevarausten AP-9 (pientalovaltainen asuntoalue) ja VL-4 (lähivirkistysalue) kohdalle, lisäksi kohteen poikki on merkitty kulkemaan myös ohjeellinen/seudullinen ulkoilureitti. Kaavaratkaisu on pääasiassa olemassa olevan tilanteen toteava. Ohjeellinen ulkoilureitti voi kuitenkin joissain tapauksissa tarkoittaa kohteen säilymisen vaarantumista reitin lisääntyneen käytön ja siitä johtuvan eroosion vuoksi. Siksi ulkoilureitin sijoittamista kiinteän muinaisjäännöksen kohdalle tulisi välttää. Mikäli merkintä säilytettäisiin nyt esitetyn kaltaisena, tulee sen vaikutuksista neuvotella hyvissä ajoin kaavaprosessin yhteydessä Pirkanmaan maakuntamuseon ja tarvittaessa Museoviraston kanssa (MML 13 §). - Osittain kiinteiden muinaisjäännösten Messukylä-Ruovesi Nurmi 2 (1000018827) ja Messukylä-Ruovesi Nurmi 3 (1000018832) kohdalle on osoitettu muuttuvaa maankäyttöä merkitsevät aluevaraukset C-15 (paikalliskeskustoimintojen alue), jälkimmäisen kohteen kohdalla myös A-1 (asuntoalue) ja ohjeellinen/seudullinen ulkoilureitti. Merkinnät ovat ristiriidassa muinaismuistolain 1 ja 4 § kanssa. Maakuntamuseo pitää ensisijaisena ratkaisuna suojelukohteiden osalta sitä, että ne kokonaisuudessaan sijoittuisivat lähivirkistysalueelle (VL-4). Mikäli aluevaraukset kuitenkin haluttaisiin säilyttää nyt esitetyn mukaisena, tulee myös näitä kohteita koskien neuvotella MML 13 §:n mukaisesti. - Kaava-alueen pohjoisosassa sijaitsevat AP-9 aluevaraukset eivät tue niiden alueella sijaitsevien kiinteiden muinaisjäännösten Nurmi Palo 1 (1000050484), Partola 1 (1000050486), Partola 2 (1000050487) ja Partola 3 (1000050488) säilymistä. Maakuntamuseo esittää VL-alueen laajentamista kohteiden Partola 1-3 alueelle. - Muun kulttuuriperintökohteen Aitoranta (1000018838) karttamerkintää tulisi selkiyttää kirjaintunnuksen osalta; se erottuu kaavakartalta heikosti.- Maakuntamuseo esittää seuraavien muiden kulttuuriperintökohteiden kohdalle harkittavaksi kohteiden säilymisen paremmin turvaavaa päämaankäyttömerkintää (esim. VL-4):Kovapää (1000018839), sijainti kaavaluonnoksessa VG-1-aluevarauksella;Aromäki (1000050490), kaavaluonnoksessa sijaitsee AO-5-alueella;Laurintanhuanhaara (1000050494), kaavaluonnoksessa sijaitsee AP-9-alueella;Nurmi Palo 2 (1000050496), kaavaluonnoksessa sijaitsee AP-9-alueella.- Historiallisen Messukylä–Ruovesi-tien yhä käytössä oleva linjaus esitetään merkittäväksi kaavaan merkinnällä s ja selityksellä/määräyksellä: Historiallinen tielinja. Tien linjaus ja suhde ympäristöön tulee säilyttää. Tavanomaiset tien hoito- ja kunnostustyöt ovat sallittuja. Suuremmista tien linjausta ja sen rakenteiden muuttamista koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa. Historiallisen tien linjaus käy ilmi lausunnon liitekartasta 1. Tieto historiallisesta tiestä ja sen nykytilasta tulee lisäksi kirjata kaavaselostuksen kappaleeseen 2.4.6.- Arkeologista kulttuuriperintöä koskevien kaavamerkintöjen yhteyteen pitää lisätä numerointi, joka viittaa kaavaselostukseen lisättävään kohdeluetteloon.KaavaselostusKaavan suunnittelun lähtökohtia esittelevän kappaleen 2.4.6. "Kulttuuriympäristö ja muinaismuistot" otsikko tulisi korjata muotoon Rakennettu kulttuuriympäristö, maisema ja arkeologinen kulttuuriperintö ja alaotsikko "Muinaisjäännökset" (s. 29) muotoon Kiinteät muinaisjäännökset ja muut kulttuuriperintökohteet.Kaavaselostukseen tulee lisätä indeksinumeroitu listaus (kohteen nimi, muinaisjäännöstunnus, tyyppi, ajoitus) kaavaan merkityistä arkeologisista kohteista. Numeroinnin tulee vastata kaavakartalle merkittyjen kiinteiden muinaisjäännösten ja muiden kulttuuriperintökohteiden merkinnän yhteyteen lisättävää numerointia.Kaavan vaikutukset kiinteisiin muinaisjäännöksiin ja muihin kulttuuriperintökohteisiin tulee arvioida. Kaavaselostuksen luonnoksessa olevaa kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvaa vaikutustenarviointia (kappale 7.1.5) on pidettävä puutteellisena.RAKENNETTU KULTTUURIYMPÄRISTÖ JA MAISEMAKaava-alueen länsiosa kuuluu Nurmen maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuurimaisemaan ja koillisosa Sorilan - Palon maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuurimaisemaan. Tieto viimeksi mainitusta arvoalueesta tulisi lisätä kaavaselostuksen lukuun 2.2.2 Maakuntakaava. Lisäksi kaava-alueella sijaitsee kaksi maakunnallisesti merkittävään Aitolahden ja Teiskon rantahuviloiden kokonaisuuteen kuuluvaa kohdetta, Charpantier ja Niemenkärki, jotka on mainittu selostuksessa.Kaava-alueella on voimassa Pohjois-Tampereen strateginen osayleiskaava. Kyseistä kaavaa varten on laadittu Tampereen Aitolahden ja Teiskon kulttuuriympäristöselvitys (Tampereen kaupunki, 2015), ja sen taustana on käytetty lisäksi Tampereen Aitolahden ja Teiskon rakennuskulttuuri -selvitystä (Tampereen kaupunki, 2008). Nyt vireillä olevaa kaavaa varten edellä mainittuja selvityksiä on päivitetty laatimalla Nurmi-Sorilan osayleiskaavan tarkistus - Maisemaselvitys (FCG 2023) sekä Nurmi-Sorilan OYK – Rakennetun kulttuuriympäristön selvityksen täydennys (FCG, 2023). Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että selvitykset ovat asianmukaisia ja niissä on tunnistettu lukuisia alueen kulttuuriympäristölle keskeisiä, arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita.Kaavaselostuksen luonnoksen Pohjois-Tampereen strategista yleiskaavaa koskevassa osuudessa ei tuoda esiin strategisessa yleiskaavassa olevia, edellä mainituissa selvityksissä tunnistettuja rakennetun ympäristön, maiseman tai arkeologisen kulttuuriperinnön arvokohteita ja -alueita koskevia kaavamerkintöjä. Tältä osin kaavaselostusta tulisi täydentää mainitsemalla strategisen yleiskaavan kulttuuriympäristöön kohdistuva ohjausvaikutus.Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennetun ympäristön ja maiseman arvot on huomioitu kaavaluonnoksessa asianmukaisin suojelumerkinnöin sekä muulla kaavaohjauksella. Kaavamuutoksen myötä nykyinen maisema muuttuu laajalta alalta viljellyistä pelloista golfalueeksi. Peltoalueen poistuminen viljelykäytöstä on lähtökohtaisesti valitettavaa. Golfkenttätoiminnalla ja kaavan kokonaisratkaisulla on kuitenkin huomattavasti luontevampaa huomioida alueen kulttuuriympäristöarvoja kuin mihin alueella nyt voimassa oleva, laaja-alaiseen täydennysrakentamiseen pohjautuva Nurmi-Sorilan osayleiskaavan ratkaisu antaa mahdollisuudet. Kaitavedentien ympäristön muuttuminen ilmeeltään keskustamaiseksi on myös merkittävä muutos nykytilanteeseen verrattuna. Alueella ei kuitenkaan ole tunnistettu sellaisia rakennetun ympäristön tai maiseman arvoja, joihin ratkaisulla olisi erityisen merkittäviä vaikutuksia. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaavaluonnoksen ratkaisu on rakennetun ympäristön ja maiseman arvojen osalta oikeansuuntainen.Kaavaehdotus ja siihen liittyvä täydennetty selvitysaineisto tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.