Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Elenia Oy:n sähköliittymä on tarkoitus toteuttaa maakaapelilla, josta on esitetty neljä vaihtoehtoista reittiä. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut suunnitelmaan ja toteaa seuraavaa.
Kaikki esitetyt kaapelireitit sijoittuvat muinaismuistolain rauhoittaman kiinteän muinaisjäännöksen, Tursiannotkon laajan esihistoriallisen ja historiallisen asuinpaikan alueelle (mj-tunnus 604010015). Muinaisjäännös on luokiteltu valtakunnallisesti merkittäväksi arkeologiseksi kohteeksi Museoviraston VARK-inventoinnissa (Valtakunnallisesti merkittävät arkeologiset kohteet/Museovirasto 2023). Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §).
Vaihtoehdon 4 mukaisen kaapelilinjan eteläosa (Kranaatinmäentien lounaispuoleinen osuus) ja harus sijoittuvat Tursiannotkon kiinteän muinaisjäännöksen alakohteen nro 43167, Juoksianoja 1 -nimisen rautakautisen asuinpaikan alueelle. Vaihtoehdon 4 toteuttaminen tarkoittaisi kajoamista kiinteään muinaisjäännökseen eikä siten ole puollettavissa.
Kaikissa vaihtoehdoissa kaapelilinjan itäpää kiinteistön Kranaatinmäentie 31 länsirajalla sijoittuu Tursiannotkon kiinteän muinaisjäännöksen toisen alakohteen, Katajamäen (nro 43172) koillisreunan tienoille. Kohteen tarkkoja maanalaisia rajoja ei ole aikaisemmin tutkittu. Myös muualla vaihtoehtojen 1-3 linjausten kohdalla maanalaisten kiinteiden muinaisjäännösten sijainnista, laajuudesta ja säilyneisyydestä ei ole käytettävissä tutkimustietoa. Vaihtoehtojen 2 ja erityisesti 1 linjat sijoittuvat kuitenkin muinaisen rantaviivan läheisyyteen, ja niiden läheltä on myös merkintöjä historiallisen ajan asutuksesta vanhassa kartta-aineistossa. Reitti 1 on lisäksi muita vaihtoehtoja huomattavasti pidempi, joten siihen liittyy hyvin säilyneen maanalaisen kiinteän muinaisjäännöksen löytymisen suurempi todennäköisyys. Jatkoharkintaan ja tutkittaviksi on siten syytä valita vain vaihtoehdot 2 ja 3.
Esitettyjen vaihtoehtoisten reittien toteuttamismahdollisuuden arviointi muinaismuistolain näkökulmasta vaatii linjojen arkeologista tarkkuusinventointia, johon sisältyy riittävän tiheää koekuopitusta, sitä täydentävää käsikairausta sekä metallinpaljastimen käyttöä ja pintahavainnointia. Tutkimuksessa tulee selvittää, onko reittien kohdalla säilynyt tarkkuusinventoinnin/koetutkimuksen menetelmin havaittavia (eli riittävän laajoja) maanalaisia rakenteita tai kulttuurimaakerroksia, jotka vaativat suunnitelmamuutoksia. Lisäksi koekuoppa- ja pintalöytöjen sekä muiden havaintojen avulla on arvioitava kaivutöiden arkeologisen valvonnan tarve ko. kaapelilinjoilla. Tutkimuksessa on varauduttava ajoitus- ym. näytteiden ottoon ja analyyseihin. Hankkeessa on varauduttava myös mahdollisiin jatkotutkimuksiin, kuten kaivutöiden valvontaan tai muuttuneiden kaapelilinjausten tarkkuusinventointiin.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tarkkuusinventoinnissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi) ja Museovirastolle. Hyväksytty raportti tallennetaan Museoviraston sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava havaintojen sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa.
Yleiseen työhankkeeseen liittyvistä muinaisjäännösten tutkimuskustannuksista vastaa hankkeen toteuttaja muinaismuistolain 15 §:n perusteella. Ennen töiden aloittamista valitun toimijan tulee vielä hakea Museovirastolta MML 10 §:n mukainen tutkimuslupa, joka on maksullinen. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Elenia Oy:n sähköliittymä on tarkoitus toteuttaa maakaapelilla, josta on esitetty neljä vaihtoehtoista reittiä. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut suunnitelmaan ja toteaa seuraavaa.
Kaikki esitetyt kaapelireitit sijoittuvat muinaismuistolain rauhoittaman kiinteän muinaisjäännöksen, Tursiannotkon laajan esihistoriallisen ja historiallisen asuinpaikan alueelle (mj-tunnus 604010015). Muinaisjäännös on luokiteltu valtakunnallisesti merkittäväksi arkeologiseksi kohteeksi Museoviraston VARK-inventoinnissa (Valtakunnallisesti merkittävät arkeologiset kohteet/Museovirasto 2023). Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §).
Vaihtoehdon 4 mukaisen kaapelilinjan eteläosa (Kranaatinmäentien lounaispuoleinen osuus) ja harus sijoittuvat Tursiannotkon kiinteän muinaisjäännöksen alakohteen nro 43167, Juoksianoja 1 -nimisen rautakautisen asuinpaikan alueelle. Vaihtoehdon 4 toteuttaminen tarkoittaisi kajoamista kiinteään muinaisjäännökseen eikä siten ole puollettavissa.
Kaikissa vaihtoehdoissa kaapelilinjan itäpää kiinteistön Kranaatinmäentie 31 länsirajalla sijoittuu Tursiannotkon kiinteän muinaisjäännöksen toisen alakohteen, Katajamäen (nro 43172) koillisreunan tienoille. Kohteen tarkkoja maanalaisia rajoja ei ole aikaisemmin tutkittu. Myös muualla vaihtoehtojen 1-3 linjausten kohdalla maanalaisten kiinteiden muinaisjäännösten sijainnista, laajuudesta ja säilyneisyydestä ei ole käytettävissä tutkimustietoa. Vaihtoehtojen 2 ja erityisesti 1 linjat sijoittuvat kuitenkin muinaisen rantaviivan läheisyyteen, ja niiden läheltä on myös merkintöjä historiallisen ajan asutuksesta vanhassa kartta-aineistossa. Reitti 1 on lisäksi muita vaihtoehtoja huomattavasti pidempi, joten siihen liittyy hyvin säilyneen maanalaisen kiinteän muinaisjäännöksen löytymisen suurempi todennäköisyys. Jatkoharkintaan ja tutkittaviksi on siten syytä valita vain vaihtoehdot 2 ja 3.
Esitettyjen vaihtoehtoisten reittien toteuttamismahdollisuuden arviointi muinaismuistolain näkökulmasta vaatii linjojen arkeologista tarkkuusinventointia, johon sisältyy riittävän tiheää koekuopitusta, sitä täydentävää käsikairausta sekä metallinpaljastimen käyttöä ja pintahavainnointia. Tutkimuksessa tulee selvittää, onko reittien kohdalla säilynyt tarkkuusinventoinnin/koetutkimuksen menetelmin havaittavia (eli riittävän laajoja) maanalaisia rakenteita tai kulttuurimaakerroksia, jotka vaativat suunnitelmamuutoksia. Lisäksi koekuoppa- ja pintalöytöjen sekä muiden havaintojen avulla on arvioitava kaivutöiden arkeologisen valvonnan tarve ko. kaapelilinjoilla. Tutkimuksessa on varauduttava ajoitus- ym. näytteiden ottoon ja analyyseihin. Hankkeessa on varauduttava myös mahdollisiin jatkotutkimuksiin, kuten kaivutöiden valvontaan tai muuttuneiden kaapelilinjausten tarkkuusinventointiin.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tarkkuusinventoinnissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi) ja Museovirastolle. Hyväksytty raportti tallennetaan Museoviraston sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava havaintojen sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa.
Yleiseen työhankkeeseen liittyvistä muinaisjäännösten tutkimuskustannuksista vastaa hankkeen toteuttaja muinaismuistolain 15 §:n perusteella. Ennen töiden aloittamista valitun toimijan tulee vielä hakea Museovirastolta MML 10 §:n mukainen tutkimuslupa, joka on maksullinen. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.