Alla oleviin viesteihin viitaten varmistan, että Anian Rantatiellä muinaisjäännösalueen rajauksen sisällä ei siis ilmeisesti kiinnitetä enää haruksia tai vaihdeta tai muuteta valaisinpylväitä tai muita rakenteita? Vielä rakentamattoman ajoliittymän osalta (tien itäpuolelle, liitteen ensimmäisessä kuvassa) olette ilmeisesti kunnassa ottamassa aikalisän. Mikäli liittymätien muotoa tai sijainti on tarkoitus muuttaa edellisestä museolle esitetystä suunnitelmasta (loivasti maantien suuntaisena kaartuva), pyydän lähettämään muutoskohdan suunnitelman vielä maakuntamuseoon hyvissä ajoin ennen liittymän toteutusta ja kohtaa koskevia pelastuskaivauksia. Jos muutosta ei suunnitella, museon ohjeet tarvittavista tutkimuksista ovat aikaisemman mukaiset. Jos liittymästä luovutaan, siitäkin on hyvä saada tieto museoon. Liitteen kuvassa näkyy myös ympyröitynä ala, jossa maata oli aiemmin kuorittu ilman asianmukaista arkeologista valvontaa ja joka peitettiin soralla. Peittäminen on väliaikainen ja sora on tarpeellista poistaa ja alla oleva vahingoittunut ala tutkia arkeologisesti, vaikka liittymästä esimerkiksi luovuttaisiin tai se rakennettaisiin toiseen kohtaan. Tähän on hyvä varautua kunnassa myös.
Jos tuon liittymäkohdan rakentaminen siirtyy ensi vuoteen, voisi olla hyvä pitää jäljellä olevia töitä ja arkeologisia tutkimuksia käsittelevä yhteenvetopalaveri kunnassa sinun ja teknisen johtajan kanssa. Minkälaisella aikataulua olette liittymän rakentamisessa suunnitelleet?
Liitteen toisessa kuvassa on taannoisessa tarkastuksessa kuvattu aitta. Kävin asiaa läpi rakennustutkijan kanssa, ja rakennuksen edustan sorapeitteen tulee olla irti puisista rakenteista. Jos niin ei aivan ole, pinnan voisi viimeistellä varovasti lapiotyönä, kaivamatta muuta kuin uutta sorakerrosta, mikä ei edellytä valvontaa. Isompaa kaivamista tässä ei tarvita. Rakennuksen eteläsivun tilanne ei ole aivan hyvä, mutta kunnan työhankehan ei ulotu sinne eikä tässä yhteydessä ole syytä kajota sinne. Em. liittymän kohdalla olevan rakennuksen perustusten tilanne on kohentunut riittävästi aiemmasta.
Alla oleviin viesteihin viitaten varmistan, että Anian Rantatiellä muinaisjäännösalueen rajauksen sisällä ei siis ilmeisesti kiinnitetä enää haruksia tai vaihdeta tai muuteta valaisinpylväitä tai muita rakenteita? Vielä rakentamattoman ajoliittymän osalta (tien itäpuolelle, liitteen ensimmäisessä kuvassa) olette ilmeisesti kunnassa ottamassa aikalisän. Mikäli liittymätien muotoa tai sijainti on tarkoitus muuttaa edellisestä museolle esitetystä suunnitelmasta (loivasti maantien suuntaisena kaartuva), pyydän lähettämään muutoskohdan suunnitelman vielä maakuntamuseoon hyvissä ajoin ennen liittymän toteutusta ja kohtaa koskevia pelastuskaivauksia. Jos muutosta ei suunnitella, museon ohjeet tarvittavista tutkimuksista ovat aikaisemman mukaiset. Jos liittymästä luovutaan, siitäkin on hyvä saada tieto museoon. Liitteen kuvassa näkyy myös ympyröitynä ala, jossa maata oli aiemmin kuorittu ilman asianmukaista arkeologista valvontaa ja joka peitettiin soralla. Peittäminen on väliaikainen ja sora on tarpeellista poistaa ja alla oleva vahingoittunut ala tutkia arkeologisesti, vaikka liittymästä esimerkiksi luovuttaisiin tai se rakennettaisiin toiseen kohtaan. Tähän on hyvä varautua kunnassa myös.
Jos tuon liittymäkohdan rakentaminen siirtyy ensi vuoteen, voisi olla hyvä pitää jäljellä olevia töitä ja arkeologisia tutkimuksia käsittelevä yhteenvetopalaveri kunnassa sinun ja teknisen johtajan kanssa. Minkälaisella aikataulua olette liittymän rakentamisessa suunnitelleet?
Liitteen toisessa kuvassa on taannoisessa tarkastuksessa kuvattu aitta. Kävin asiaa läpi rakennustutkijan kanssa, ja rakennuksen edustan sorapeitteen tulee olla irti puisista rakenteista. Jos niin ei aivan ole, pinnan voisi viimeistellä varovasti lapiotyönä, kaivamatta muuta kuin uutta sorakerrosta, mikä ei edellytä valvontaa. Isompaa kaivamista tässä ei tarvita. Rakennuksen eteläsivun tilanne ei ole aivan hyvä, mutta kunnan työhankehan ei ulotu sinne eikä tässä yhteydessä ole syytä kajota sinne. Em. liittymän kohdalla olevan rakennuksen perustusten tilanne on kohentunut riittävästi aiemmasta.