Pirkkalan kunta suunnittelee maantien 3022 (Anian rantatie) parantamista rakentamalla kevyen liikenteen väylä Pirkkalankylän läpi. Maakuntamuseo on antanut pitkään vireillä olleesta kevyen liikenteen väylän suunnitelmasta useita lausuntoja, viimeisimmät niistä 5.10.2012 (DIAR: 407/2011) ja 25.11.2010 (DIAR: 252/2010).
Suunnitelma-alueella sijaitsee muinaismuistolailla rauhoitettu esihistoriallinen ja historiallisen ajan asuinpaikka Tursiannotko/Pirkkalankylä (Birckala). (mj.rek.nro 604010015 ja 1000001973). Pirkanmaan maakuntamuseo teki suunnitelman johdosta vuonna 2012 arkeologiset pelastuskaivaukset, jossa tutkittiin osa siitä alueesta, joka edellyttää arkeologisia pelastuskaivauksia ennen suunnitelman toteuttamista. Nämä osa-alueet on eritelty seikkaperäisemmin aikaisemmissa lausunnoissa, johon museo viittaa tässä yhteydessä. Vuonna 2012 tutkittu alue sijaitsee maantien länsipuolella Kierikantien ja Kranaatinmäentien välissä (liite 1). Tutkimuksissa nykyisen tien pengerluiskan peittämältä alueelta löytyi runsaasti kiinteään muinaisjäännökseen kuuluvia kulttuurikerroksia, rakenteita ja esineistöä. Mm. esineistön perusteella kyse on maataloutta harjoittaneen myöhäisrautakautisen väestön asuinpaikasta.
Kaivausten perusteella kiinteä muinaisjäännös jatkuu selvästi nyt tutkitun alueen ulkopuolelle, myös maantien alle. Kiinteää muinaisjäännöstä on todennäköisesti myös aivan maantien kohdalla tiekerroksissa sekä niiden alla. Maantien kapeassa reunavyöhykkeessä ja luiskan sekä tien alla olevaa kiinteää muinaisjäännöstä ei ole vielä tutkittu pelastuskaivauksin. Tästä syystä kaikki nykyisen maantien kohdalla, reunassa ja luiskassa tapahtuvat kevyen liikenteen väylän rakentamisen kaivutyöt tulee tehdä arkeologin valvonnassa Kranaatinmäentien ja Kierikantien risteysalueilla ja niiden välissä. Mikäli valvonnassa löytyy kiinteää muinaisjäännöstä, työt pysäytetään muinaisjäännöksen kohdalla tarvittavia toimenpiteitä varten (MML 14 §). Mahdollisten jatkotutkimusten tarve ja aikataulu ratkaistaan erikseen. Yleisessä työhankkeessa muinaisjäännöksen tutkimuksesta johtuvista kustannuksista vastaa hankkeen toteuttaja (MML 15 §).
Tien varressa sijaitsevien rakennusten kohdalla tulee huolehtia siitä, että kevyen liikenteen väylän rakentaminen ei vahingoita rakennuksia tai aiheuta uhkaa niiden säilymiseen. Ko. kohtien rakentamisen vaikutuksista rakennusten perustuksiin on syytä olla vielä erikseen yhteydessä maakuntamuseoon ja lähettää vielä tarkemmat toteutussuunnitelmat tältä osin museoon.
Maakuntamuseo täsmentää lisäksi vielä valaisinpylväitä 62 ja 63 koskevaa aikaisempaa lausuntoa (DIAR: 252/2010) ja toteaa, että valaisinpylvään 62 kohta voidaan rakentaa arkeologin valvoessa kaivutyötä. Sen sijaan pylvään 63 ja siihen liittyvän haruksen paikat tulee tutkia riittävin pelastuskaivauksin ennen pylvään pystyttämistä ja harusten kiinnittämistä.