Tutkimushanke Pirkanmaan 1960-luvun koulurakennukset - modernin rakennusperinnön teemainventointi

Takaisin

Perustiedot

  •  
    Kunta:
    Hämeenkyrö
    Ikaalinen
    Juupajoki
    Kangasala
    Kihniö
    Lempäälä
    Pirkkala
    Pälkäne
    Tampere
    Valkeakoski
    Virrat
    Ylöjärvi
    Akaa
    Sastamala
    Nimi:
    Pirkanmaan 1960-luvun koulurakennukset - modernin rakennusperinnön teemainventointi
    Hankkeen tyyppi:
    Rakennusinventointi
    Hankkeen lyhyt kuvaus:
    Pirkanmaan maakuntamuseo toteutti kesällä 2024 modernin rakennusperinnön teemainventoinnin Pirkanmaan 1960-luvun koulurakentamisesta osana alueellisen vastuumuseon kulttuuriperintötiedon edistämistehtävää. Teemainventointi käsittelee yhä toiminnassa olevia pirkanmaalaisia peruskoulu- ja lukiorakennuksia, jotka ovat valmistuneet kansa-, kansalais- tai oppikouluiksi 1960-luvulla. Lisäksi muutamat kohteet, jotka ovat valmistuneet 1950-luvun lopulla mutta edustavat jo enemmän seuraavan vuosikymmenen arkkitehtuuria, lukeutuvat inventointiin.

    Inventoinnin tarkoituksena on tunnistaa rakennustyypin arvokkaimmat kohteet Pirkanmaalla samalla dokumentoiden kattavasti kaikki vuosikymmentä edustavat koulukohteet. Inventointiin lukeutuu 25 koulua.

    Inventoinnin toteutti arkkitehti Verna Hahtola 28.3.-5.7.2024 välisenä aikana.

    Vastuutaho/vastuuhenkilö:
    Pirkanmaan maakuntamuseo
    Hankkeen alkupvm:
    28.03.2024
    Hankkeen loppupvm:
    05.07.2024

Tekstitiedot

  •  
    Johdanto:
    Pirkanmaan maakuntamuseo toteutti kesällä 2024 modernin rakennusperinnön teemainventoinnin pirkanmaalaisista 1960-luvun koulurakennuksista osana alueellisen vastuumuseon kulttuuriperintötiedon edistämistehtävää. Työ jatkaa vuonna 2020 aloitettua teemainventointien sarjaa, johon kuuluvat modernien terveyskeskusten (2020), seurakuntakeskusten (2021–2022) ja kirjastojen (2023) rakennusinventoinnit. Selvitys käsittelee Pirkanmaan yhä toiminnassa olevia 1960-luvun lukio- tai peruskoulurakennuksia, jotka on alun perin suunniteltu lukioiksi, kansa-, kansalais- tai keskikouluiksi.

    Inventoinnin tarkoituksena on saada vertailukelpoinen kokonaiskuva 1960-luvun kouluarkkitehtuurista Pirkanmaalla. Kaavaprosessien yhteydessä ei ole mahdollisuutta tarkastella yksittäistä rakennustyyppiä yhtä laajamittaisesti vertaillen eri rakennusten piirteitä ja arvoja toisiinsa. Inventoinnin tarkoituksena on tunnistaa 1960-luvun koulujen arvokkaimmat kohteet maakunnassa samalla dokumentoiden kattavasti kaikki aikakauden kouluarkkitehtuurin edustajat. Mahdolliset suojeluratkaisut tehdään kaavaprosessien yhteydessä.

    Inventointiraportti on jaettu kahteen osaan. Yleisosiossa käsitellään suomalaisen 1960-luvun kouluarkkitehtuurin piirteitä peilaten niitä Pirkanmaan kontekstiin. Liiteosa esittelee inventoidut koulukohteet kuntien mukaan aakkostetussa järjestyksessä inventointikortteina, joihin on koostettu perustiedot rakennuksesta taulukkomuodossa, lyhyt sanallinen kuvaus sekä valokuvia ulko- ja sisätiloista. Koulujen turvallisuusnäkökohtien huomioimiseksi koulujen pohjapiirustuksia ei ole sisällytetty raporttiin, vaikka ne ovat toimineet lähtöaineistona.

    Menetelmät:
    Menetelmät

    Inventoinnin toteutti arkkitehti Verna Hahtola 28.3.–5.7.2024 välisenä aikana. Työn ohjausryhmään kuuluivat Pirkanmaan maakuntamuseon rakennustutkijat Miia Hinnerichsen, Miinu Mäkelä ja Anna-Leena Lehto.

    Työ käynnistyi kuntien opetus- ja sivistysjohtajien tiedottamisella sekä kohdekäyntien sopimisella inventoitavien koulujen rehtorien kanssa. Inventointikäynnit toteutettiin koulujen kevätlukukaudella arkipäivinä. Kohdekäynneillä vältettiin henkilöiden kuvaamista; valokuvaus ajoitettiin oppitunneille, jotta aulat, käytävät ja välituntipihat olisivat mahdollisimman tyhjiä. Luokkahuoneita ei varsinaisesti inventoitu, mutta niitä käytiin katsomassa mahdollisuuksien mukaan. Koulujen rakennuslupapiirustuksia saatiin kunnilta joko sähköisessä muodossa tai niihin käytiin tutustumassa rakennusvalvonnoissa. Työssä on tutustuttu kouluarkkitehtuurin historiaan ja piirteisiin 1950–1970-luvuilla. Keskeisenä lähteenä on toiminut Museoviraston ylläpitämä Koulurakennus-teemasivusto. Lisätietoa tarjosivat koulujen vuosikertomukset ja historiikkiteokset sekä muutamista kohteista laaditut rakennushistoriaselvitykset ja aluetasoiset inventoinnit. Koulujen henkilökunta on myös voinut kertoa suullisesti lisätietoa kohdekäyntien yhteydessä.

    Inventointiraportin sisältämät tiedot valokuvineen on tallennettu myös Tampereen historiallisten museoiden ylläpitämään Siiri-tietokantaan. Selvityksessä esiintyvät valokuvat ovat tekijän, jos lähdettä ei ole erikseen mainittu.

    Inventointikohteiden rajaus

    Inventointi koskee alun perin kansa-, kansalais- tai oppikoulun käyttöön suunniteltuja rakennuksia, jotka yhä toimivat peruskoulun tai lukion oppilaitoksina. Ammattikouluksi suunnitellut rakennukset rajautuivat inventoinnin ulkopuolelle: esimerkiksi Virtain lukion ja ammattikoulun rakennuksen 1960-luvun osa on valmistunut kauppaoppilaitokseksi. Lisäksi ne 1960-luvun kouluarkkitehtuuria edustavat rakennukset, joiden purkaminen on jo ratkaistu lupa- tai kaavaprosessilla, eivät sisälly inventointiin. Tällaisia olivat esimerkiksi Kämmenniemen ja Peltolammin koulut Tampereella, Sorrilan koulun Leppälän toimipiste Valkeakoskella, Äetsän koulu Sastamalassa ja Kolhon koulu Mänttä-Vilppulassa.

    Koulurakennusten suuren lukumäärän vuoksi työn tarkasteluotokseen on rajattu 1960-luku, ja tulevat inventoinnit jatkanevat muiden vuosikymmenten kouluarkkitehtuurin tutkimista. Vuosikymmeniin perustuva jaottelu on osin keinotekoista, sillä ilmiöt eivät rajaudu tiukasti rakennusvuosien perusteella. Sen vuoksi inventointi rajattiin koskemaan kohteita potentiaalisesti myös 1950-luvun lopulta 1970-luvun alkuun, mikäli kohteiden on katsottu edustavan 1960-luvulle tyypillistä rakentamista. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi vuonna 1959 valmistunut Kirkkoharjun koulu Kangasalla ja 1957 valmistunut Tammelan koulu Tampereella. Koulurakennusten valmistumisvuosista on paikoin ollut vaikeaa saada tarkkaa tietoa, joten on mahdollista, että jokin 1960-luvun kohde on jäänyt inventoinnissa huomiotta.

    Tulokset:
    1960-luvulle tyypillinen koulu on matalahko, massaltaan särmiömäinen ja usein tiiliverhoiltu nauhaikkunallinen rakennus. Aikakaudella näkyvät betonirakentamisen kehittyminen ja elementtitekniikan käyttöönotto sekä moduulimitoituksen yleistyminen (Kummala 2017). Vaikka elementtitekniikka alkoikin kehittyä, koulut toteutettiin edelleen pääosin paikalla rakentaen (Heikinheimo ym. 2017). Kantavana rakenteena yleistyivät pilari-palkkijärjestelmät sekä kantavat väliseinät, mikä vapautti julkisivun aukotuksen ja mahdollisti aikakaudelle tyypilliset nauhaikkunat. Esimerkiksi Toijalan yhteiskoulussa kantavana rakenteena toimivat luokkahuoneita rajaavan käytävän betoniväliseinät sekä pilarirakenteet.

    Kouluarkkitehtuurissa pyrittiin suosimaan matalaa, yksi- tai kaksikerroksista koulurakennusta, joka pienimittakaavaisuudellaan koettiin pääkäyttäjilleen sopivammaksi (Jetsonen 2017). Etenkin pienempien paikkakuntien, kuten Kihniön, Juupajoen ja Hämeenkyrön kouluissa yksi- tai kaksikerroksisuus toteutui. 60-luvun koulut eivät useinkaan ole yli kolmikerroksisia. Siinä missä 1950-luvun koulut olivat usein jaettu eri korkuisiin luokkahuone- ja voimistelusalisiipiin, 1960-luvun kouluissa tämänkaltaista erottelua ei useinkaan samalla tavalla ole. Esimerkiksi Vammalan lukiossa ja Tammerkosken koulutalossa liikuntasali sijoittuu päämassan sisään. 1950-luvun tapaan koulu pyrittiin suuntaamaan otollisiin ilmansuuntiin, jotta luokkahuoneet saisivat paljon luonnonvaloa. Ihanteena oli myös luokkahuoneiden avaaminen kahteen suuntaan, mikä kuitenkin harvoin toteutui. (Jetsonen 2017.)

    Loivahkot lape- tai tasakatot sekä yhtenevät ikkunanauhat yhdistettynä laatikkomaiseen perusmassaan pyrkivät korostamaan rakennusten horisontaalisuutta (Jetsonen 2017). Pirkanmaalaisissa 1960-luvun kouluissa nauhaikkunat ovat vakioaihe, jonka ansiosta vuosikymmen on hyvin tunnistettavissa koulujen ulkoasuista. Julkisivumateriaaleina korostuvat erityisesti puhtaaksimuurattu punatiili sekä kuitusementtilevyt.

    1950-lukuun nähden sisätilat muuttuivat koruttomammiksi (Jetsonen 2017), ja luonnonvalo ja materiaalit loivat tiloihin tunnelmaa. Yleistiloja, kuten auloja ja porrashuoneita, on ylevöitetty muun muassa kattoikkunoilla luokkahuoneiden saadessa geneerisemmän roolin. Rakentumisen arkisuus selittyy koulujen käytännönläheisellä suunnittelulla ja osaltaan 1960-luvulla vallalla olleella rationaalisella ja teollisella estetiikalla (Lahti 2016).

    Lähteet:
    Eduskunta. (2016). Peruskoulun syntyvaiheista tietopaketti (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/peruskoulun-syntyvaiheista-tietopaketti.aspx

    Elo, Salla. (2024a). Kansakoulut (verkkoaineisto). Koskesta voimaa -sivusto. Saatavissa [31.5.2024] https://webpages.tuni.fi/koskivoimaa/arki/1900-18/kansakoulu.html

    Elo, Salla. (2024b). Oppikoulut (verkkoaineisto). Koskesta voimaa -sivusto. Saatavissa [31.5.2024] https://webpages.tuni.fi/koskivoimaa/arki/1900-18/oppikoulu.html

    FINLEX. (2010). Laki rakennusperinnön suojelemisesta. 4.6.2010/498

    Heikinheimo, Marianna. Nordman, Johanna. Vähätalo, Anne. Laak, Noora. Solin, Anna. Loukusa, Kerttu. Karttunen, Atte. (2017). Sektori-inventointi. Espoon koulut. Espoon kaupunki.

    Isosaari, Jussi. (1970). Suomen koululaitoksen rakenne ja kehitys. Helsinki: Otava.

    Itälä, Jaakko. (1967). ’Koulu-uudistuksen haaste arkkitehtikunnalle’ julkaisussa Arkkitehti / Arkitekten 12 / 1967, s. 3-6.

    Jaakola, Juha. (2022). Bertel Strömmer – Tampereen arkkitehti. Tampere: Tampereen historialliset museot.

    Jeskanen, Timo. (2017). Roihuvuoren ala-asteen peruskorjaus. Rakennettu hyvinvointi (verkkoaineisto). Saatavissa [25.6.2024] https://www.rakennettuhyvinvointi.fi/fi/koulurakennukset/roihuvuoren-ala-asteen-peruskorjaus

    Jetsonen, Sirkkaliisa. (2017). Kyläkouluista lähiökouluihin 1945–1960. Rakennettu hyvinvointi (verkkoaineisto). Saatavissa [28.3.2024] https://www.rakennettuhyvinvointi.fi/fi/koulurakennukset/kylakouluista-lahiokouluihin-1945-1960

    Kummala, Petteri. (2017). 1960-luku, koulurakentamisen murroskausi. Rakennettu hyvinvointi [verkkoaineisto]. Saatavissa [28.3.2024] https://www.rakennettuhyvinvointi.fi/fi/koulurakennukset/1960-luku-koulurakentamisen-murroskausi

    Lahti, Juhana. (2016). ’Kamalan ihanaa vai ihan kamalaa’ teoksessa Värikkäämpi, iloisempi, hienostuneempi. Näkökulmia 1960-luvun arkkitehtuuriin. Lahti, Juhana, Rauske, Eija (toim.) Helsinki: Suomen arkkitehtuurimuseo.

    Lakeja ja tilastoja. (2017a). 1960-luvun koulu: lakeja ja tilastoja (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/1960-luvun-koulu/lakeja-ja-tilastoja

    Lakeja ja tilastoja (2017b). 1940–1950-lukujen koulu: lakeja ja tilastoja (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/1950-luvun-koulu/lakeja-ja-tilastoja

    Lappo, Maj-Lis. Lappo, Osmo. (1963). ’Läksynä luokkahuone’ julkaisussa Arkkitehti-Arkitekten 10/1963, s. 217-219.

    Marttila, Tero. (2017). Koulun korjaushankkeen hyvä hallinta (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/toimivia-kaytantoja/korjaushanke

    Montonen, Hanna. Reinikainen, Mikko. Villanen, Maija. (2014). Koulurakentaminen Tampereella 1970-luvulla. Tampereen kaupunki. Kaupunkiympäristön kehittäminen – Maankäytön suunnittelu.

    Penttilä, Timo. Virta, Kari. (1962). Sampola. Kansalaiskoulu ja työväenopisto. Julkaisussa Arkkitehti-Arkitekten 10/1962, s. 204–216.

    Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016. (2016). Pirkanmaan liitto.

    Sainio, Jukka. (2017a). Lämpö, vesi ja ilmanvaihto 1960-luvun kouluissa (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/1960-luvun-koulu/talotekniikka

    Sainio, Jukka. (2017b). Lämpö, vesi ja ilmanvaihto 1950-luvun kouluissa (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/1950-luvun-koulu/talotekniikka

    Standertskjöld, Elina. (2017). 1970-luku - avotilat ja monikäyttöisyys tavoitteina peruskoulun rakennuksissa (verkkoaineisto). Saatavissa [17.6.2024] http://www.koulurakennus.fi/1970-luvun-koulu/arkkitehtuuri

    Suomen tilastollinen vuosikirja 1969. (1969). Tilastokeskus. Saatavissa [17.6.2024] https://www.doria.fi/handle/10024/87863

    Suonketo, Jommi. Annila, Petri. (2017). 1960-luvun koulutalo – rakenteet ja niiden peruskorjaustarve. Rakennettu hyvinvointi [verkkoaineisto]. Saatavissa [28.3.2024] https://www.rakennettuhyvinvointi.fi/fi/koulurakennukset/1960-luvun-koulutalo-rakenteet-ja-niiden-peruskorjaustarve

    Telemäki, Matti. (1979). Tampereen kansakoulun historia 1872-1976. Tampere: Tampereen kaupunki.

    Tilastokeskus. (2021). Rakennuskanta 2020. Saatavissa [11.6.2024] https://stat.fi/til/rakke/2020/rakke_2020_2021-05-27_kat_002_fi.html

    Toivonen, Anna-Leena. (2010). Kohdeinventointi. Pellervon koulu. Tampereen kaupunki. Kaupunkiympäristön kehittäminen. Maankäytön suunnittelu. Julkaisuja 2 / 2010.

    Valjakka, Ismo. (1965). Keravan kansalaiskoulu. Julkaisussa Arkkitehti-Arkitekten 2/1965, s. 2–12.

Media

  • Kohteen kuva

    Pirkanmaan 1960-luvun koulurakennukset kansikuva.jpg

    • Kuvaaja:
    • Kuvatyyppi:
    • Kuvaus:
    • Kuvausaika:
    Kohteen kuva

    Inventoidut kohteet.jpg

    • Kuvaaja:
    • Kuvatyyppi:
    • Kuvaus:
    • Kuvausaika:

Liitetiedostot

  •  

    Pirkanmaan 1960-luvun koulurakennukset.pdf

    • Kuvaus: Inventointiraportti Pirkanmaan 1960-luvun koulurakennuksista
    Lataa

Rakennetun ympäristön kohteet

  • Tunnuskuva Kunta Nimi Kylä Kaupunginosa Osoite Kohdetyyppi
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Haapakujan koulutalo / Hatanpään koulu   Rantaperkiö
     
    Haapakuja 2 , 33900 Tampere opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Messukylän yhteiskoulu - Ristinarkun koulu - Messukylän lukio - Takahuhdin koulu - Messukylän kirjasto   Pappila
     
    Hanhenmäenkatu 2 - Hintsankatu 1 - Pappilankuja 1 - Sammon valtatie 29 kokoontuminen
    kulttuuri
    opetus
    vapaa-aika
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Tammerkosken tyttölyseo / Tammerkosken koulu /Tammerkosken koulutalo/ Juhannuskylän koulu   X - Juhannuskylä
     
    Huhtimäenkatu 2 / Rautatienkatu 3-5 / Siukolankatu 5 / Vuorikatu 6 opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Tammelan koulu   XV - Tammela, keskiosa
     
    Ilmarinkatu 17 / Kalevan puistotie 18 / Salhojankatu 25 / Väinölänkatu 18 opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Kangasala
     
    Kirkkoharjun koulu   Keskusta
     
    Kangasalantie 1109 , 36200 Kangasala opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Kihniö
     
    Kihniön yhtenäiskoulu - Kettukallion päiväkoti Kirkonkylä
     
      Kettukalliontie 3 , 39820 Kihniö hoito
    opetus
    vapaa-aika
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Pirkkala
     
    Toivion koulu   Toivio
     
    Korpitie 13 , 33920 Pirkkala opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Svenska samskolan i Tammerfors   VI - Kaakinmaa
     
    Koulukatu 14 / Mariankatu 39 / Satamakatu 19 ja 21 opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Valkeakoski
     
    Tarttilan koulu Tarttila
     
      Koulukuja 4 , 37770 Tarttila opetus
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Juupajoki
     
    Juupajoen koulukeskus   Korkeakoski
     
    Koulutie 1 , 35500 Korkeakoski opetus