Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Pispalan asemakaavan uudistamisen II-vaiheen asemakaavan nro 8310 ehdotus oli nähtävillä ensimmäisen kerran syksyllä 2019. Viranomaispalautteen pohjalta alueen rakennusoikeutta katsottiin olevan tarpeen laskea, jotta kaavan ensisijainen tavoite, alueen valtakunnallisten kulttuuriympäristöarvojen turvaaminen, toteutuisi. Samalla kaava-alueesta päätettiin erottaa omaksi kaavamuutoksekseen korttelin 1088 alue, joka sai kaavanumeron 8824. Erottamisen perusteena on se, että kortteli 1088 poikkeaa muusta kaava-alueesta. Sen keskiosaan sijoittuu erityisarvo: siellä on sijainnut Pispalanharjun yli 1860-luvulla rakennettu ja 1930-luvulle asti toiminut tukkienkuljetustie, ns. Punainen tukkitie. Pääosin rakentamattomana säilyneen tukkitien uoman on katsottu omaavaan merkittäviä kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja, mistä johtuen sen tulisi myös jatkossa säilyä maastossa havaittavana rakentamisesta avoimena alueena.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut alueen asemakaavan uudistamiseen liittyen aiemmin seuraavat lausunnot: osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluvaiheen aineistosta diar. 48/2016 (24.3.2016), diar.17/2018 (27.2.2018) ja diar. 259/2018 (28.6.2018) sekä ehdotusvaiheessa diar. 521/2019 (24.9.2019) ja tarkennuksen diar. 641/2019 (2.10.2019). Nyt lausuntoa pyydetään nähtävillä olleesta toisesta kaavaehdotuksesta. Lausuntoa varten maakuntamuseolle on toimitettu 22.6.2020 päivätyt asemakaavakartta, kaavaselostus sekä palaute- ja vastineraportti.
Kaavaehdotuksessa korttelin 1088 tonttien rakennusoikeus on määritelty pääosalla korttelia tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti, perusteena suojelutavoitteet ja kaupunkikuva. Lisäksi arvokkaimmilla, suojelumerkinnällä ”sk-piha”-merkityillä tonteilla, joilla suojeltava rakennus on kooltaan pieni eikä jäljellä olevaa rakennusoikeutta voida sijoittaa tontille kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta, rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,25 mukaisesti. Maakuntamuseo toteaa ratkaisun noudattelevan 12.12.2019 pidetyssä viranomaisneuvottelussa esitettyjä viranomaispalautteita ja turvaavan erinomaisesti alueella todetut rakennetun ympäristön ja maiseman arvot.
Kaavaehdotus on Tampereen yhdyskuntalautakunnan 25.8.2020 tekemällä päätöksellä § 198 päätetty hyväksyä ja asettaa uudelleen nähtäville siten, että tonttien olemassa olevaa rakennusoikeutta lasketaan korkeintaan 20 % ja perustellusta syystä tontille on mahdollista rakentaa useampia kuin yksi asuinrakennus, mikäli maanomistaja ei ole antanut suostumusta suurempaan rakennusoikeuden laskemiseen ja rakennusoikeuden rajaamiseen vain yhteen asuinrakennukseen. Yhdyskuntalautakunnan päätöksellään muokkaama kaavaehdotus poikkeaa voimakkaasti 22.6.2020 päivätystä kaavaehdotuksesta. Yhdyskuntalautakunta ei kuitenkaan palauttanut kaavaa valmisteluun, joten nähtäville asetettuun ja lausuntopyynnön mukana toimitettuihin kaava-aineistoihin ei ole tehty päätöksen mukaisia muutoksia. Muutoksia ja niiden vaikutuksia ei siten ole mahdollista arvioida käytettävissä olevan aineiston perusteella. Alustavasti arvioiden yhdyskuntalautakunnan edellyttämät muutokset vaikuttavat olevan ristiriidassa kaavaratkaisun valmistelun perustana olevien selvitysten, viranomaiskommenttien sekä kaavoituksen tekemien tarkempien tonttitutkielmien ja vaikutusten arvioinnin kanssa.
Mikäli Pirkanmaan maakuntamuseon halutaan arvioivan tarkemmin yhdyskuntalautakunnan päätöksen mukaista kaavaratkaisua, tulee maakuntamuseolle toimittaa uuden lausunnon antamista varten muutosten mukaisesti muokattu kaava-aineisto. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Pispalan asemakaavan uudistamisen II-vaiheen asemakaavan nro 8310 ehdotus oli nähtävillä ensimmäisen kerran syksyllä 2019. Viranomaispalautteen pohjalta alueen rakennusoikeutta katsottiin olevan tarpeen laskea, jotta kaavan ensisijainen tavoite, alueen valtakunnallisten kulttuuriympäristöarvojen turvaaminen, toteutuisi. Samalla kaava-alueesta päätettiin erottaa omaksi kaavamuutoksekseen korttelin 1088 alue, joka sai kaavanumeron 8824. Erottamisen perusteena on se, että kortteli 1088 poikkeaa muusta kaava-alueesta. Sen keskiosaan sijoittuu erityisarvo: siellä on sijainnut Pispalanharjun yli 1860-luvulla rakennettu ja 1930-luvulle asti toiminut tukkienkuljetustie, ns. Punainen tukkitie. Pääosin rakentamattomana säilyneen tukkitien uoman on katsottu omaavaan merkittäviä kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja, mistä johtuen sen tulisi myös jatkossa säilyä maastossa havaittavana rakentamisesta avoimena alueena.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut alueen asemakaavan uudistamiseen liittyen aiemmin seuraavat lausunnot: osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluvaiheen aineistosta diar. 48/2016 (24.3.2016), diar.17/2018 (27.2.2018) ja diar. 259/2018 (28.6.2018) sekä ehdotusvaiheessa diar. 521/2019 (24.9.2019) ja tarkennuksen diar. 641/2019 (2.10.2019). Nyt lausuntoa pyydetään nähtävillä olleesta toisesta kaavaehdotuksesta. Lausuntoa varten maakuntamuseolle on toimitettu 22.6.2020 päivätyt asemakaavakartta, kaavaselostus sekä palaute- ja vastineraportti.
Kaavaehdotuksessa korttelin 1088 tonttien rakennusoikeus on määritelty pääosalla korttelia tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti, perusteena suojelutavoitteet ja kaupunkikuva. Lisäksi arvokkaimmilla, suojelumerkinnällä ”sk-piha”-merkityillä tonteilla, joilla suojeltava rakennus on kooltaan pieni eikä jäljellä olevaa rakennusoikeutta voida sijoittaa tontille kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta, rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,25 mukaisesti. Maakuntamuseo toteaa ratkaisun noudattelevan 12.12.2019 pidetyssä viranomaisneuvottelussa esitettyjä viranomaispalautteita ja turvaavan erinomaisesti alueella todetut rakennetun ympäristön ja maiseman arvot.
Kaavaehdotus on Tampereen yhdyskuntalautakunnan 25.8.2020 tekemällä päätöksellä § 198 päätetty hyväksyä ja asettaa uudelleen nähtäville siten, että tonttien olemassa olevaa rakennusoikeutta lasketaan korkeintaan 20 % ja perustellusta syystä tontille on mahdollista rakentaa useampia kuin yksi asuinrakennus, mikäli maanomistaja ei ole antanut suostumusta suurempaan rakennusoikeuden laskemiseen ja rakennusoikeuden rajaamiseen vain yhteen asuinrakennukseen. Yhdyskuntalautakunnan päätöksellään muokkaama kaavaehdotus poikkeaa voimakkaasti 22.6.2020 päivätystä kaavaehdotuksesta. Yhdyskuntalautakunta ei kuitenkaan palauttanut kaavaa valmisteluun, joten nähtäville asetettuun ja lausuntopyynnön mukana toimitettuihin kaava-aineistoihin ei ole tehty päätöksen mukaisia muutoksia. Muutoksia ja niiden vaikutuksia ei siten ole mahdollista arvioida käytettävissä olevan aineiston perusteella. Alustavasti arvioiden yhdyskuntalautakunnan edellyttämät muutokset vaikuttavat olevan ristiriidassa kaavaratkaisun valmistelun perustana olevien selvitysten, viranomaiskommenttien sekä kaavoituksen tekemien tarkempien tonttitutkielmien ja vaikutusten arvioinnin kanssa.
Mikäli Pirkanmaan maakuntamuseon halutaan arvioivan tarkemmin yhdyskuntalautakunnan päätöksen mukaista kaavaratkaisua, tulee maakuntamuseolle toimittaa uuden lausunnon antamista varten muutosten mukaisesti muokattu kaava-aineisto. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä maakuntamuseoon.