Rakennetun ympäristön kohde Mustanlahden ja Kortelahden satamat sekä Mustanlahden satamamakasiini
Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartallaPerustiedot
-
Kunta:Tampere
Kaupunginosa:VIII - Onkiniemi - Särkänniemi
Nimi:Mustanlahden ja Kortelahden satamat sekä Mustanlahden satamamakasiiniOsoite:Paasikiventie 2Rakennusten lukumäärä:5
Tekstitiedot
-
Historia:Satamamakasiini on valmistunut 1915 ja se on Lambert Pettersonin suunnittelema. Alkujaan rakennuksessa toimi varastotilojen lisäksi satamatoimisto. Makasiini peruskorjattiin 1994, jolloin se muutettiin pääosin vierasveneiden tukikohdaksi. Nykyisin rakennus on kesäisin ravintola- ja kahvilakäytössä.
Mustanlahden ja Kortelahden välisellä niemellä sijaitsi 1860- ja 1870-luvuilla Mustanlahden oluttehdas, Vanhapryki. Kortelahden puoleisella niemensivulla sijaitsi asuintaloja puutarhoineen ja Mustalahden puoleisella sivulla hevoskiertoinen mallasmylly eli Myllypytinki. Kaupungin puolen jyrkänteeltä katsottuna lahden vesi näytti hyvin tummalta, josta syystä lahti lienee saanut nimensä.
Mustanlahden rantaan oli louhittu halkovarastoalue. Sen kivilaiturissa ankkuroi yksi- ja kaksimastoisia purjelaivoja, halkojaaloja. Lahden ensimmäiset laiturit tehtiin monihankaisia soutuveneitä sekä halkojaaloja varten. Kortelahden rannoilla oli aina 1920-luvulle saakka suuria halkovuoria, joista alueen tehtaat saivat polttoaineensa.
Kortelahden satamassa sijaitsi kolme laivalaituria: Kruununpulvärkki, Pruukinpulvärkki ja Enkesmannin pulvärkki, joka oli Finlaysonin laiturin kutsumanimi. Finlaysonin laiturille johtivat raiteet ja halkolastit voitiin kuljettaa suoraan satamasta rullavaunuilla tehtaalle. Laiturissa olivat myös tehtailija von Nottbeckin purjeveneet. Kortelahden pohjukassa sijaitsi lisäksi telakka, joka rakensi lotjia. Ennen telakan rakentamista lahden pohjukka oli liejuinen ja siellä kasvoi kortteita, joista lahti sai nimensä.
Oluttehtaan rakennukset purettiin 1800-luvun lopulla ja samalla niemeä pidennettiin täytemaalla sekä louhintajätteillä. Tällöin niemi sai nykyisen muotonsa. Satama valmistui 1909, mutta alue kivettiin vasta 1919 - 1920. Paasikiventien rakentamisen yhteydessä osa Mustanlahden satama-altaasta täytettiin. Satama-alue kunnostettiin täydellisesti 1996 - 1997.
Kirjalliset lähteet:Jaakola, Juha, Leskinen, Marjatta (1998), Tampereen kaupungin rakennuskulttuuri 1998, Tampereen kaupungin ympäristötoimi kaavoitusyksikkö julkaisuja 2/98, Tampere.
Hankkeet
-
Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm
AvaaSärkänniemen alueen rakennusinventointi 2018 Tampere
Rakennusinventointi
01.11.2017 05.04.2018
Lausunnot
-
Dnro Vuosi Lausunnon pvm Otsikko Lausunnon saaja Avaa 269 2014 29.07.2014 Tampere, VIII, Mustalahden sataman kahvilan laajennus Tampereen kaupunki, Tilakeskus Avaa 271 2014 30.07.2014 Tampere, VIII, Paasikiventie 2, Mustanlahden kahvila, rakennuslupahakemus, lupanro: 14-760 Tampereen kaupunki, Rakennusvalvonta Avaa 795 2022 19.10.2022 Tampere, Mustanlahden satama ja Särkänniemen alue, reunaehtoja suunnittelulle Tampereen kaupunki Avaa 996 2022 04.01.2023 Tampere, Särkänniemi (VIII), Mustalahden makasiinin huoltomaalaus, maalaustyöselostus Suunnittelutalo PPG Oy Avaa 241 2024 15.04.2024 Tampere, Särkänniemen satama-alueen uuden sillan ja kahden aallonmurtajan rakentaminen sekä rantamuurien korjaaminen (LSSAVI/208/2024) Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto