Rakennetun ympäristön kohde Ratapihan rakennuksia
Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartallaPerustiedot
-
Kunta:Sastamala
Vanha kunta:Vammala
Kylä:Nuupala
Nimi:Ratapihan rakennuksiaOsoite:Asemakatu 25Kohdetyyppi:liikenne
Historiallinen tilatyyppi:tontti
Nykyinen tilatyyppi:tontti
Rakennusten lukumäärä:3Inventointipäivämäärä:12.10.2004
Kulttuurihistorialliset arvot
-
Historiallinen arvo:taloushistoria
Ympäristöarvo:maisemallisesti keskeinen sijainti
Arvojen perustelu:E-liikkeen myllyrakennus (1954) on hyvin säilynyt ja edustava esimerkki aikansa teollisuusrakentamisesta. Rakennus liittyy ratapihan kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen rakennuskantaan. Vesitorni (1930) on hyvin säilynyt ja kiinteä osa vanhan ratapihan rakennuskantaa. Rakennukset ovat maisemallisesti keskeisellä paikalla rautatien ja Asemakadun varrella.
Tekstitiedot
-
Kuvaus:Vammalan ratapihalla sijaitsevalla tontilla ovat (1) vesitorni (1930) ja (2) E-liikkeen mylly (1954) (3) lasikuituparakki (1970-l)
(1) Vesitorni on rakennettu lohkotuista kivistä tehdylle matalalle sokkelille. Rakennuksessa on vuoraamaton vahva tiilirunko. Rakennus on pohjaltaan noin 7 x 7 metriä, korkeutta on noin 20 metriä. Sisällä betoni/ratakiskorakenteisia kerroksia on neljä. Rakennuksessa on satulakatto, jossa on betonitiilikate. Ikkuna-aukot ovat kapeat ja yläosasta kaarevat. Ikkunat puuttuvat, tilalla verkko. Ylhäällä oli pallomainen, niittaamalla rakennetu vesisäiliö, joka purettiin 1990-luvun lopulla. Rakennus on tyyliltään lähinnä uusgotiikkaa, joskin VR:n ilmoituksen mukaan vesitorni on rakennettu vasta vuonna 1930, museoviraston kartoituksen mukaan 1931. Tyylin ja rakenteiden puolesta rakennus voisi kyllä olla vanhempi.
(2) E-liikkeen myllynä toiminut rakennus on rakennettu vuonna 1954. Rakennuksessa tapahtui viljan lajittelu, kuivaus ja jauhaminen. Rakennuksessa on betonirakenteinen kellari, kerros ja vinttikerros. Lisäksi rakennukseen itäpäässä on kookas torniosa, jossa on kaksi lisäkerrosta. Välipohjat ovat betonirakenteiset, välissä on koksikuonaa eristeenä. Runko on puhtaaksi muurattua tiiltä. Rakennuksen katto muodostuu kahdesta pulpettikatosta, joden välissä on ikkunarivi, kate on betonitiiltä, torniosassa on samantyyppinen katto, kate on huopaa, joka on uusittu hiljakkoin. Ikkunat ovat pieniä ja pääosin 1-ruutuisia. Ikkunat sijoitettu pääosin vinttikerrokseen, jossa niiden muoto noudattaa katon muotoa. Itäpuolella on betonirakenteinen lippa, jossa on kaato rakennuksen suuntaan. Rakenne on osittain ruostunut ja rapautunut. Tulevaisuudessa se tullaan korvaamaan kevyemmällä.
(3) Lasikuiturakenteinen parakki on 'VR:n Porin yksikön perusparannusyksikön rakennus 1970-luvulta.
Historia:Rakennukset ovat kuuluneet aikaisemmin ratapihan rakennusiin. E-liikkeen mylly on rakennettu 1954 vuokratontille. Toiminta päättyi ilmeisesti1990-luvun alkupuolella, jonka jälkeen rakennus myytiin vuonna 1993 Tornipaja Oy:lle, joka käyttää rakennusta puusepänliikkeen toimitilana. Vuonna 1997 Tornipaja oy osti maapohjan Ratahallintokeskukselta, jolloin myös läheinen vesitorni ja parakki siirtyivät yrityksen omistukseen.Vesitorni on myytävänä.
Myllyn vieressä oli pistoraide, joka on purettu 1900-luvun loppupuolella.
Ympäristö ja pihapiiri:Rakennukset sijaitsevat pienellä tontilla asemapihan itälaidalla, lähellä Asemakatua. Länsipuolella on asema-alueeseen liittyvä hiekkakenttä ja pohjoispuolella rata. Itäpuolella on vanha rautateiden asuinrakennus, puutarha ja talousrakennus. Eteläpuolella on Asemakatu, tontin etelälaidalla kasvaa koivikko.Toimenpidesuositukset:Ratapihan rakennuskantaan ja toimintaan liittyvät vesitorni ja myllyrakennus tulisi säilyttää. Rakennusten mahdollisissa muutos- ja korjaustoimenpiteissä tulisi käyttää perinteisiä materiaaleja ja työtapoja. Mahdollisessa uudisrakentamisessa tulee korostetun tarkkaan huomioida nykyisen rakennuskannan ominaispiirteet, kuten esim. materiaalit, mittakaava ja rakennusten sijainti.Kirjalliset lähteet:Mäkelä Juha, Vammalan keskustataajaman maisemaselvitys 2000, Vammalan kaupungin tekninen palvelukeskus. Rakennusluettelo v. 1994 ja kartta 1960-luvulta, VR:n Tampereen yksikkö.