Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta aiheesta. Maakuntamuseo on jo aiemmin 19.9.2019 antamassaan lausunnossa (diar. 522/2019) ottanut kantaa Nälkälänmäen 1900-luvun alun pientaloalueen katujen asfaltointiin. Tuolloin maakuntamuseo ei puoltanut asfaltointia, koska esitetty katujen kunnostussuunnitelma muuttaisi merkittävästi kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti merkittävän alueen kaupunkikuvaa. Nyt katujen päällystys haluttaisiin toteuttaa Historic Asphalt -tyyppisellä päällysteellä, jota asfaltointiurakoitsijan mukaan on käytetty muuallakin Suomessa historiallisesti arvokkailla alueilla. Maakuntamuseo on tutustunut uudentyyppiseen päällysteeseen sekä keskustellut Museoviraston ja Turun museokeskuksen / Varsinais-Suomen alueellisen vastuumuseon kanssa ko. päällysteestä saaduista kokemuksista.
Historic Asphalt on kerroksellinen päällyste, jossa katupohjan murskepinnan päälle tehdään tavallinen asfalttikerros, sen päälle levitetään bitumi ja samantien pyöreärakeinen kivisomero. Lopuksi pinta jyrätään tasaiseksi. Aluksi päällyste on musta (tai punertava, mikäli bitumi on värjätty), mutta bitumin kuluessa pinnasta, tulee kivisomero esiin ja päällyste näyttää perinteisemmältä ja luonnollisemmalta kuin tavallinen asfaltti. Toisena vaihtoehtona esitetään hieman vastaavaa sirotepintausta, jossa someron tilalla käytetään kulmikasta sepeliä. Lopullisen päällysteen värin ja ulkonäön määrää tässäkin vaihtoehdossa sirotteena käytetty kiviaines. Nälkälänmäen asuntokaduilla pohjakerroksen tavallisen asfaltin vahvuus olisi esitetyn suunnitelman mukaan 40 mm ja sen päälle tehtäisiin saman paksuinen Historic Asphalt tai sirotepintauskerros. Katujen pinta nousisi siis alueella vähintään 8 cm tai enemmän, mikäli pohjatyöt edellyttävät murskeen levittämistä nykyiselle katupinnalle ennen asfaltin levittämistä. Lisäksi ajonopeuksien hillitsemiseksi rakennettaisiin korotettuja risteyksiä sekä katujen kavennuksia.
Maakuntamuseon tiedustelujen perusteella Turussa Historic Asphalt tyyppistä päällystettä on käytetty Puolalanpuiston jyrkkien pääpuistokäytävien asfaltointia uusittaessa. Turun Museokeskus suhtautui kriittisesti käytävien asfaltoinnin uusintaan, eikä pitänyt Historic Asphalt -päällystettä oleellisesti tavallista asfalttia parempana. Asfaltoinnin uusintaan päädyttiin museon kannasta huolimatta puistokäytävien talvikunnossapidon mahdollistamiseksi. Vastaavat syyt ovat vaikuttaneet Historic Asphalt -päällysteen käyttöön Helsingissä Munkkiniemen kartanonpuistossa. Kummassakaan edellä mainituissa tapauksissa puistokäytävien ilme ei muutoin merkittävästi muuttunut; käytäviä ei korotettu, levennetty tai kavennettu. Ainoa muutos oli uusi päällyste. Mikäli Historic Asphalt näyttää perinteisemmältä kuin tavallinen asfaltti, on valinta mahdollisesti näissä kohteissa edistänyt kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilymistä.
Pirkanmaan maakuntamuseon katsoo, että Nälkälänmäen tapauksessa tilanne on hyvin toisenlainen. Siellä kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilymisen näkökulmasta huomattavasti asfalttityyppiä merkittävämpiä ovat päällystystyön yhteydessä tehtävät muut muutokset: katupinnan korkeuden muutokset, reunakivin tarkasti rajattavat piennaralueet, sekä erityisesti korotetut risteysalueet, katujen kavennukset ja näihin liittyvät varoitustolpat ja liikennemerkit. Kunnostus muuttaa katualueet moderneiksi, säntillisiksi ja koneellisesti muokatuiksi, minkä seurauksena alueen perinteinen 1900-luvun alun ilme suurelta osin katoaa. Pirkanmaan maakuntamuseo ei näin ollen voi suositella kumpaakaan esitetyistä päällystetyypeistä, vaan pitäytyy aikaisemmassa kannassaan, ettei Nälkälänmäen katuja tulisi asfaltoida, koska päällystystyön yhteydessä tehtävät muutokset muuttavat merkittävästi maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön arvoja.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta aiheesta. Maakuntamuseo on jo aiemmin 19.9.2019 antamassaan lausunnossa (diar. 522/2019) ottanut kantaa Nälkälänmäen 1900-luvun alun pientaloalueen katujen asfaltointiin. Tuolloin maakuntamuseo ei puoltanut asfaltointia, koska esitetty katujen kunnostussuunnitelma muuttaisi merkittävästi kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti merkittävän alueen kaupunkikuvaa. Nyt katujen päällystys haluttaisiin toteuttaa Historic Asphalt -tyyppisellä päällysteellä, jota asfaltointiurakoitsijan mukaan on käytetty muuallakin Suomessa historiallisesti arvokkailla alueilla. Maakuntamuseo on tutustunut uudentyyppiseen päällysteeseen sekä keskustellut Museoviraston ja Turun museokeskuksen / Varsinais-Suomen alueellisen vastuumuseon kanssa ko. päällysteestä saaduista kokemuksista.
Historic Asphalt on kerroksellinen päällyste, jossa katupohjan murskepinnan päälle tehdään tavallinen asfalttikerros, sen päälle levitetään bitumi ja samantien pyöreärakeinen kivisomero. Lopuksi pinta jyrätään tasaiseksi. Aluksi päällyste on musta (tai punertava, mikäli bitumi on värjätty), mutta bitumin kuluessa pinnasta, tulee kivisomero esiin ja päällyste näyttää perinteisemmältä ja luonnollisemmalta kuin tavallinen asfaltti. Toisena vaihtoehtona esitetään hieman vastaavaa sirotepintausta, jossa someron tilalla käytetään kulmikasta sepeliä. Lopullisen päällysteen värin ja ulkonäön määrää tässäkin vaihtoehdossa sirotteena käytetty kiviaines. Nälkälänmäen asuntokaduilla pohjakerroksen tavallisen asfaltin vahvuus olisi esitetyn suunnitelman mukaan 40 mm ja sen päälle tehtäisiin saman paksuinen Historic Asphalt tai sirotepintauskerros. Katujen pinta nousisi siis alueella vähintään 8 cm tai enemmän, mikäli pohjatyöt edellyttävät murskeen levittämistä nykyiselle katupinnalle ennen asfaltin levittämistä. Lisäksi ajonopeuksien hillitsemiseksi rakennettaisiin korotettuja risteyksiä sekä katujen kavennuksia.
Maakuntamuseon tiedustelujen perusteella Turussa Historic Asphalt tyyppistä päällystettä on käytetty Puolalanpuiston jyrkkien pääpuistokäytävien asfaltointia uusittaessa. Turun Museokeskus suhtautui kriittisesti käytävien asfaltoinnin uusintaan, eikä pitänyt Historic Asphalt -päällystettä oleellisesti tavallista asfalttia parempana. Asfaltoinnin uusintaan päädyttiin museon kannasta huolimatta puistokäytävien talvikunnossapidon mahdollistamiseksi. Vastaavat syyt ovat vaikuttaneet Historic Asphalt -päällysteen käyttöön Helsingissä Munkkiniemen kartanonpuistossa. Kummassakaan edellä mainituissa tapauksissa puistokäytävien ilme ei muutoin merkittävästi muuttunut; käytäviä ei korotettu, levennetty tai kavennettu. Ainoa muutos oli uusi päällyste. Mikäli Historic Asphalt näyttää perinteisemmältä kuin tavallinen asfaltti, on valinta mahdollisesti näissä kohteissa edistänyt kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilymistä.
Pirkanmaan maakuntamuseon katsoo, että Nälkälänmäen tapauksessa tilanne on hyvin toisenlainen. Siellä kulttuurihistoriallisten ja maisemallisten arvojen säilymisen näkökulmasta huomattavasti asfalttityyppiä merkittävämpiä ovat päällystystyön yhteydessä tehtävät muut muutokset: katupinnan korkeuden muutokset, reunakivin tarkasti rajattavat piennaralueet, sekä erityisesti korotetut risteysalueet, katujen kavennukset ja näihin liittyvät varoitustolpat ja liikennemerkit. Kunnostus muuttaa katualueet moderneiksi, säntillisiksi ja koneellisesti muokatuiksi, minkä seurauksena alueen perinteinen 1900-luvun alun ilme suurelta osin katoaa. Pirkanmaan maakuntamuseo ei näin ollen voi suositella kumpaakaan esitetyistä päällystetyypeistä, vaan pitäytyy aikaisemmassa kannassaan, ettei Nälkälänmäen katuja tulisi asfaltoida, koska päällystystyön yhteydessä tehtävät muutokset muuttavat merkittävästi maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön arvoja.