Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnot hankkeen Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja valmisteluaineistosta (DIAR: 468/2018) sekä luonnosvaihtoehdoista (DIAR: 353/2019). Lausunnoissaan maakuntamuseo toi esiin kaavan vaikutusalueen erityiset kulttuurihistorialliset arvot, joita ovat Kalevankankaan kiinteä muinaisjäännös, Kalevankankaan valtakunnallisesti arvokkaaksi maisemaksi inventoitu harju ja Kalevankankaan hautausmaan sekä Kalevan kirkon ja kaupunginosan valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt. Myös kaava-alueen rakennuskannasta Takojankatu 2-4:llä on todettu alueen yleiskaavaa varten laaditussa inventoinnissa olevan kulttuurihistoriallista arvoa. Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo totesi, että kyseistä kiinteistöä koskevaa inventointia tulee vielä täydentää. Täydennys on nyt tehty ja koko kaava-alueen rakennetun ympäristön inventointitieto on yhdistetty samaan raporttiin (Kalevanrinne - Takojankatu 2-10 - Alueen dokumentointi), jonka mukaan Takojankatu 2, 4 ja 8 omaavat liikehistoriallista arvoa ja sijoittuvat maisemallisesti keskeiselle paikalle. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kyseisillä rakennuksilla on arvoa Kalevanrinteen alueen ja tamperelaisen liike-elämän historian ilmentäjinä, mutta arvot eivät ole niin merkittäviä että ne estäisivät rakennusten purkamisen.
Kaavan vaikutuksia on tarkasteltu erityisesti suhteessa Kalevankankaan harjun siluettiin kaukomaisemassa. Kaavan mukaista rakentamista mallinnettaessa on todettu, että uudisrakentaminen ei tule vaikuttamaan harjun maisemalliseen arvoon, mikä on perustavanlaatuinen edellytys kaavahankkeen onnistumiseen. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaavamuutoksen vaikutukset Kalevan arvokkaisiin kulttuuriympäristöihin eivät ole niin merkittäviä, että kaavaratkaisu ei olisi kulttuurihistoriallisten arvojen osalta hyväksyttävissä.
Kaavaluonnoksesta annetun lausunnon jälkeen on Kalevankankaan (muinaisjäännösrekisteritunnus 1000020982) kiinteän muinaisjäännöksen aluerajausta tarkennettu Pirkanmaan maakuntamuseon toimesta maastotarkastuksessa. Uusi muinaisjäännösaluerajaus on merkitty oikein kaavaehdotukseen. Kohteen nimi, muinaisjäännösrekisteritunnus- ja tyyppi sekä kohteen lyhyt kuvaus tulee ilmetä selkeästi kaavaselostuksesta. Luonnosvaiheessa VE1:ssä muinaisjäännösalueelle suunniteltu niskaoja sijoittuu kaavaehdotuksessa muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, mitä on pidettävä hyvänä ratkaisuna. Luonnosta kommentoivassa lausunnossaan Pirkanmaan maakuntamuseo ehdotti, että VE1:ssä kiinni muinaisjäännökseen suunniteltua korkeaa rakentamista siirrettäisi kauemmas muinaisjäännösalueen pohjoisrajasta. Tarkistetun muinaisjäännösaluerajauksen johdosta kaavaehdotuksessa esitetty rakentaminen sijoittuukin nyt hieman etäämmälle muinaisjäännöksestä kaava-alueen itäosassa. Korkeaa rakentamista suunnitellaan kaavaehdotuksessa kuitenkin yhä hyvin lähelle kiinteän muinaisjäännöksen pohjoisrajaa. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää ratkaisua arkeologisen kulttuuriperinnön kannalta valitettavana, muttei niin merkittävänä, etteikö kaavaehdotus olisi hyväksyttävissä.
Kaavan hyväksymispäätös tulee lähettää tiedoksi Pirkanmaan maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnot hankkeen Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja valmisteluaineistosta (DIAR: 468/2018) sekä luonnosvaihtoehdoista (DIAR: 353/2019). Lausunnoissaan maakuntamuseo toi esiin kaavan vaikutusalueen erityiset kulttuurihistorialliset arvot, joita ovat Kalevankankaan kiinteä muinaisjäännös, Kalevankankaan valtakunnallisesti arvokkaaksi maisemaksi inventoitu harju ja Kalevankankaan hautausmaan sekä Kalevan kirkon ja kaupunginosan valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt. Myös kaava-alueen rakennuskannasta Takojankatu 2-4:llä on todettu alueen yleiskaavaa varten laaditussa inventoinnissa olevan kulttuurihistoriallista arvoa. Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo totesi, että kyseistä kiinteistöä koskevaa inventointia tulee vielä täydentää. Täydennys on nyt tehty ja koko kaava-alueen rakennetun ympäristön inventointitieto on yhdistetty samaan raporttiin (Kalevanrinne - Takojankatu 2-10 - Alueen dokumentointi), jonka mukaan Takojankatu 2, 4 ja 8 omaavat liikehistoriallista arvoa ja sijoittuvat maisemallisesti keskeiselle paikalle. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kyseisillä rakennuksilla on arvoa Kalevanrinteen alueen ja tamperelaisen liike-elämän historian ilmentäjinä, mutta arvot eivät ole niin merkittäviä että ne estäisivät rakennusten purkamisen.
Kaavan vaikutuksia on tarkasteltu erityisesti suhteessa Kalevankankaan harjun siluettiin kaukomaisemassa. Kaavan mukaista rakentamista mallinnettaessa on todettu, että uudisrakentaminen ei tule vaikuttamaan harjun maisemalliseen arvoon, mikä on perustavanlaatuinen edellytys kaavahankkeen onnistumiseen. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaavamuutoksen vaikutukset Kalevan arvokkaisiin kulttuuriympäristöihin eivät ole niin merkittäviä, että kaavaratkaisu ei olisi kulttuurihistoriallisten arvojen osalta hyväksyttävissä.
Kaavaluonnoksesta annetun lausunnon jälkeen on Kalevankankaan (muinaisjäännösrekisteritunnus 1000020982) kiinteän muinaisjäännöksen aluerajausta tarkennettu Pirkanmaan maakuntamuseon toimesta maastotarkastuksessa. Uusi muinaisjäännösaluerajaus on merkitty oikein kaavaehdotukseen. Kohteen nimi, muinaisjäännösrekisteritunnus- ja tyyppi sekä kohteen lyhyt kuvaus tulee ilmetä selkeästi kaavaselostuksesta. Luonnosvaiheessa VE1:ssä muinaisjäännösalueelle suunniteltu niskaoja sijoittuu kaavaehdotuksessa muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, mitä on pidettävä hyvänä ratkaisuna. Luonnosta kommentoivassa lausunnossaan Pirkanmaan maakuntamuseo ehdotti, että VE1:ssä kiinni muinaisjäännökseen suunniteltua korkeaa rakentamista siirrettäisi kauemmas muinaisjäännösalueen pohjoisrajasta. Tarkistetun muinaisjäännösaluerajauksen johdosta kaavaehdotuksessa esitetty rakentaminen sijoittuukin nyt hieman etäämmälle muinaisjäännöksestä kaava-alueen itäosassa. Korkeaa rakentamista suunnitellaan kaavaehdotuksessa kuitenkin yhä hyvin lähelle kiinteän muinaisjäännöksen pohjoisrajaa. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää ratkaisua arkeologisen kulttuuriperinnön kannalta valitettavana, muttei niin merkittävänä, etteikö kaavaehdotus olisi hyväksyttävissä.
Kaavan hyväksymispäätös tulee lähettää tiedoksi Pirkanmaan maakuntamuseoon.