Arkeologinen kohde Näsijärvi

Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartalla

Perustiedot

  •  
    Kunta:
    Tampere
    Nimi:
    Näsijärvi
    Muinaisjäännöstunnus:
    0000002137
    (Museoviraston ylläpitämän valtakunnallisen muinaisjäännösrekisterin tunnus)
    Inventointinumero:
    1
    Muinaisjäännöstyyppi:
    alusten hylyt
    Laji:
    muu kulttuuriperintökohde
    Ajoitus:
    historiallinen
    Selkeä ajoitus:
    1800-luku
    Lyhyt kuvaus:
    Hylky tutkittiin muinaismuistolain perusteella 2019. Sen jälkeen hylky siirrettiin toiseen paikkaan pois rakennustöiden alta sukelluskohteeksi.
    Tutkimukset:
    Inv. Pintafilmi 2015

    Koekaiv. Nordic Maritime Group Oy 2018.

    Ark. kartoitus Kalle Luoto, Eveliina Salo, Sini Moilanen, Jari Heiskanen 2019.

    Ark.kaivaus ja dokumentointi Nordic Maritime Group Oy 2019.
    (Inv. = inventointi, tark. = tarkastus, kaiv. = kaivaus, koekaiv. = koekaivaus, valv. = valvonta)

    Aiemmat löydöt:

    (KM = Kansallismuseo, HM = Hämeen museo, SatM = Satakunnan museo)

Sijainti ja laajuus

  •  
    Koordinaatit:
        Keskipiste
    P1 (ETRS-TM35FIN) 6824287 P2 (ETRS-TM35FIN) 6824287 P 
    I1 (ETRS-TM35FIN) 325052 I2 (ETRS-TM35FIN) 325052 I 

Kuvaus, suojelu- ja lisätiedot

  •  
    Kohteen kuvaus:
    Puurunkoisen tasasaumaisen aluksen hylky, jonka pituus on noin 25 metriä. Hylystä on jäljellä pohja ja kylkien alaosat. Hylky on muodoltaan palkomainen; sekä keula että perä ovat muodoltaan suipot. Köli on näkyvissä lähes koko matkaltaan. Peräranka on ehjempi kuin keula. Hylyn perässä on jäljellä akseliputki, mutta ei potkuria tai muita siihen liittyviä osia. Perässä pystytään hyvin havaitsemaan aluksen massiiviset kölitukit ja alimmat kaaret. Hylyn keskiosassa on erittäin tiheä kaaritus. Keulassa ja perässä on parikaaria, jotka eivät ole yhtä tiheässä kuin kaaret aluksen keskiosassa. Aluksessa on mahdollisesti ollut ainakin osittainen sisälaudoitus. Aluksen rakenneosat on kiinnitetty toisiinsa rautatapeilla ja -nauloilla. Kaaria on osittain kiinnitetty toisiinsa myös muutaman senttimetrin levyisillä rautavanteilla.

    Hylystä ja sen ympäristöstä välittyy mielikuva, että mahdollisesti myös aluksen yläosa olisi purettu samalla kun koneisto on poistettu.

    Tamperelaisella laivahistorioitsija Juhani Valannolla on arvio hylyn taustasta. Kyseessä on ilmeisesti hinaaja, joka rakennettiin Tampereen konepajan telakalla Tammerkosken rannalla 1874 porilaisen Rosenlew -yhtiön tilaamana. Rungon suunnitteli porilainen laivanrakentaja L.P.Kjäldström. Hinaajaa kutsuttiin nimellä Näsijärwi, koska se oli ensimmäinen Rosenlewin hinaaja Näsijärvellä. Aluksessa oli 30 hv:n höyrykone. Laivaa käytettiin tukkien hinaamiseen Ruovedeltä ja Vilppulasta Näsijärveä pitkin Tampereelle Pispalanharjun ylittäneen tukkitien alkupäähän. Tukkitie vei tukit Pyhäjärven puolelle, josta ne varpattiin Nokianvirran suulle. Virta vei tukit Kokemäenjokea alas Poriin Rosenlewin sahoille.

    Hinaaja oli käytössä 1874-1883. Kun Rosenlew tilasi 1884 uuden rautarunkoisen hinaajan, vanha hylättiin hylyksi. Siitä otettiin höyrykone ja kattila, jotka laitettiin uuteen hinaajaan. Myös uutta hinaajaa, joka oli käytössä 1884-1930, kutsuttiin nimellä Näsijärvi (se on edelleen harrastuskäytössä nimellä Kotvio II). Vanha hinaaja upotettiin Pölkkylän rantaan, jossa se makasi kyljellään kaaret veden pinnan yläpuolella. Uiton takia sitä madallettiin sahaamalla kaaret poikki.

    Hylky tutkittiin muinaismuistolain mukaisesti 2019 (NMG Oy) ja siirrettiin pohjoisemmaksi pois rakennustöiden alta sukelluskohteeksi.

Alueet ja hankkeet

  •  
    Hankkeet:
    Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm
    Avaa Pölkkylänniemen arkeologinen kartoitus Tampere
     
      Arkeologinen inventointi
    Kulttuuriympäristöinventointi
     
    01.04.2019 24.05.2019
    Avaa Hylyn Näsijärvi 2137 arkeologinen koekaivaus ja iän määritys Tampere
     
      Koekaivaus
     
    01.01.2018 31.12.2018
    Avaa Tampere Hiedanranta kaavamuutoshanke. Arkeologinen vedenalaisinventointi Tampere
     
      Arkeologinen inventointi
     
    12.08.2015 21.09.2015

Lausunnot

  • Dnro Vuosi Lausunnon pvm Otsikko Lausunnon saaja
    Avaa 623 2019 29.10.2019 Tampere, Lielahti, Santalahti, Järvikaupungin raitiotiekaava, asemakaavan ja asemakaavamuutoksen laatiminen, osallistumis- ja arviointisuunnitelma, kaavanro: 8769 (TRE:886/10.02.01/2019) Tampereen kaupunki

Kartta