Kuvaus:
Huoltoasema on rakennettu vuosina 1934-35 ja sitä on laajennettu vuonna 1987. Alkuperäisessä (n.9x15m) huoltoasemarakennuksessa on betonisokkeli ja vahvat umpitiilirakenteiset seinät. Muuraus on tehty kalkkilaastimuurauksena. Ikkuna-aukot ovat pääosin neliönmuotoise. Ruutuikkunoiden puitteet ovat maalattu ruskeaksi. Toimiston ikkunat ovat 1-ruutuiset. Pulpettikatto on katettu saumatulla pellillä ja jatkuu julkisivun puolella rakennuksen etupuolelle muodostaen katoksen, jota kannattaa kaksi metallipylvästä. Rakennuksen ulkopinta on rapattu sileäksi. Katoksen alapinta on myös rapattu ja rappauksen tukena on käytetty rautalankaa ja puutikkuja. Alapinta osin rapistunut. Rakennuksen alkuperäinen väri oli valkoinen. Nykyinen väri on 1980-luvulta. Sisätiloissa huonejako on säilynyt, lukuunottamatta toimiston ja vanhan huoltotilan välistä ovea, joka puhkaistiin 1980-luvulla. Sisätiloissa on säilynyt vanhoja peiliovia ja lattialistoja. Sisäkatto alkuperäinen ja paksulla levyllä levytetty. Rakennus on 1-kerroksinen, ainoastaan vapaakiertoon perustuva lämmityspannu on sijotettu lattiapintaa syvemmälle. Vuonna 1987 rakennettu huoltohalli on harkkorakenteinen, satulakatto on katettu pellillä.
Historia:
Huoltamorakennuksen piirustukset ovat päivätty merkinnällä Helsinki 3.3.1934. Kuluneen ja myöhempiä merkintöjä täynnä olevan piirustuksen otsikkona on " Piirustus autohuoltoasemaa varten Tyrväälle". Alareunassa on päiväyksen lisäksi merkintä "Suomalainen Shell (osakeyhtiö?)" ja allekirjoitus, joka tulkittiin olevan Paul Holmström. Leikkaus, asema ja julkisivukuvat sisältävissä piirustuksissa on esitetty pulpettikattoinen huoltoasema, jonka ovet ovat peiliovia ja ikkunat 2-ruutuisia. Materiaalista ei ole mainintaa. Piirustuksissa on myös polttoaineputki, joka on tulee aseman suunnasta. Shellin avajaiset pidettiin vuonna 1935 ja rakennus toimi muistitiedon mukaan huoltoasemana aina 1960-luvun lopulle saakka. Lämmitys muuttui vuonna 1965 koksista öljyyn. Huoltamotoiminnan jälkeen rakennus oli mm. Tielaitoksen ja Osuuskaupan käytössä, joista viimeksimainittu piti mm. traktorihuoltoa rakennuksessa. Nykyinen omistaja Vammalan autosähkö aloitti tiloissa vuonna 1980. Rakennusta laajennettiin länsipuolelta satulakattoisella osalla vuonna 1987. Harkkorakenteiseen osaan tuli uusi huoltohalli. Rakennus maalattiin samassa yhteydessä keltaiseksi "Holvi" valmiskalkkimaalilla.
Ympäristö ja pihapiiri:
Huoltoasema sijaitsee Asemakadun varrella, Vammalan ratapihan tuntumassa. Vastapäätä, pohjoispuolella ovat rautatien vesitorni ja E-liikkeen viljankäsittelyrakennus sekä puinen entinen VR:n asuinrakennus. Huoltamon eteläpuolella on 1970-luvulla rakennettu kerrostalo. Itä- ja länsipuolella on tyhjä tontti. Tien parannukset ovat jättäneet huoltamon vähän tienpintaa alemmaksi.
Toimenpidesuositukset:
Huoltoasemarakennus tulisi säilyttää. Sen mahdollisissa korjaustoimenpiteissä tulisi käyttää sen ajan perinteisiä materiaaleja ja työtapoja. Mahdollisessa laajennus- tai uudisrakentamisessa tulee korostetun tarkkaan huomioiida alkuperäisen huoltamon materiaalit, mittakaava ja tyyli.
Kirjalliset lähteet:
Mäkelä Juha, Vammalan keskustataajaman maisemaselvitys 2000, Vammalan kaupungin tekninen palvelukeskus. 1920-luvun pitäjänkartat ja 1950-luvun peruskartat.
Suulliset lähteet:
H. Tuominen, haastattelu lokakuussa 2004.