Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta rakennuslupahakemuksesta. Maakuntamuseo on antanut hankkeen poikkeamislupahakemukseen liittyen lausunnon diar. 252/2022 sekä päivitettyjä suunnitelmia koskevan diarioidun sähköpostin diar. 673/2022, joissa on tuotu ilmi kulttuuriympäristöarvojen asettamat reunaehdot hankkeelle. Lisäksi todettiin, että Martinrannantie 1:n uudisrakennuksen suunnittelussa tulisi noudattaa ranta-asemakaavan määräyksiä ja henkeä ja sopeuttaa suunnitelmat ulkoarkkitehtuurin osalta maisemaan ja aikaisempaan rakennuskantaan. Rakennuslupahakemusta varten suunnitelmia (päivätty 28.10.2022) on päivitetty lähinnä rantasaunan sijoittamisen ja asuinrakennuksen värityksen osalta.
Rantasauna on päivitetyissä suunnitelmissa siirretty sille asemakaavassa osoitetulle rakennusalalle. Pirkanmaan maakuntamuseo on aiemmissa lausunnoissaan katsonut, että Pyhäjärven-Nokianvirran-Kuloveden maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella, rantaviivan tuntumassa, sijaitseva sauna tulisi toteuttaa mahdollisimman pienin maisemavaikutuksin. Maakuntamuseo on todennut, että rantasaunan suunnittelussa tulisi välttää kookkaita terasseja ja suuria heijastavia lasipintoja. Rantasaunan lounaispuolelle liittyy kuitenkin edelleen 17 m2 suuruinen terassi, joka saman katteen alle sijoitettuna ja lasitettuna kasvattaa rakennuksen päämassaksi miellettävää ulkohahmoa huomattavasti. Lisäksi saunarakennuksen suunniteltu 5 metrin korkeus tekee massasta suurehkon. Saunan vaaleanruskea väritys lisää sen näkyvyyttä rantamaisemassa. Maakuntamuseo toteaa, että suunnittelussa ei ole riittävästi huomioitu annettua ohjeistusta suunnitella saunarakennus mahdollisimman pienin maisemavaikutuksin. Museo ei puolla suunnitelmien hyväksymistä sellaisenaan, vaan katsoo, että terassi tulisi toteuttaa kokonaan tai vähintään osittain lasittamattomana. Ulkoväritykseksi tulisi kauttaaltaan valita rantapuustoon paremmin sulautuva sävy, esimerkiksi tummempi ruskea, ja verhousmateriaaliksi puu.
Jo aiemmissa suunnitelmissa (päivätty 18.8.2022) esitetyt muutokset – julkisivujen vaalentaminen sekä autotallin ja asuinrakennuksen erottaminen erillisiksi rakennusmassoiksi – ovat oikeansuuntaisia. Uudemmissa suunnitelmissa asuinrakennukseen on esitetty vähäisiä muutoksia, mm. värityksen muutos vaaleanharmaasta vaaleanruskeaksi, harjakorkeuden vähäinen korotus sekä harjakohdan siirto. Maakuntamuseo on esittänyt lausunnossaan diar: 673/2022, että suunnitelmia kuitenkin tarkistettaisiin järven puoleisen julkisivun yhtenäisten lasipintojen koon osalta. Maakuntamuseon lausunnon kommentteja maisemavaikutusten pienentämiseksi tehtävistä julkisivumuutoksista ei ole otettu huomioon. Maakuntamuseo katsoo edelleen, että lasipintojen määrää tulisi järven puolella supistaa huomattavasti.
Pirkanmaan maakuntamuseo muistuttaa, että voimassa olevan Sankilan ranta-asemakaavan (hyväksytty 14.6.2004) mukaan erillispientalojen korttelialueen eteläreunojen tulee olla puustoiset ja muodostaa ehyt maisemaraja. Lisäksi ranta-alueelle on istutettava kaava-alueelle tyypillisiä kulttuuri- ja luonnonpuulajien puita niin, että muodostuu tiivis ja viereisten pellon ja metsän reuna-alueiden kaltainen maisemaraja.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että ko. kiinteistön pohjoisosa sijaitsee Katajiston kivikautisen asuinpaikan (mj-tunnus 604010006) alueella. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §).
Suunnitelman mukaan rantasauna terasseineen ja laitureineen sijoittuisi 2006 hyväksytyn Sankilan ranta-asemakaavan mukaisen rakennusalan kohdalle muinaisjäännösalueen luoteispuolelle. Tältä osin suunnitelma on hyväksyttävissä.
Saunalle päärakennukselta, kaakosta vievä kulkureitti on suunniteltu kulkemaan muinaisjäännösalueen läpi ja on siten ristiriidassa muinaismuistolain 1 §:n kanssa. Reitti tulisi ensisijaisesti siirtää muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, tontin länsirajalle. Muinaisjäännösalueelle merkityn reitin toteuttaminen vaatii kajoamislupaa Museovirastolta ja arkeologisia koekaivauksia, joissa selvitetään muinaisjäännöksen säilyneisyys ko. kohdassa. Saunalle vievän kulkureitin osalta mahdolliseen lupapäätökseen tulee kirjata em. ehdot.
Muinaismuistolain 11 §:n mukaan kiinteään muinaisjäännökseen kajoamiseen on mahdollista hakea lupaa Museovirastolta, jos muinaisjäännös tuottaa merkitykseensä nähden kohtuutonta haittaa. Jos kohteelle myönnettäisiin kajoamislupa, tulisi muinaisjäännös kuitenkin tutkia riittävästi Museoviraston määrittämällä tavalla ennen hankkeen toteuttamista. Kajoamisluvan käsittelymaksu on 1140 euroa; myös kielteinen päätös on maksullinen.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta rakennuslupahakemuksesta. Maakuntamuseo on antanut hankkeen poikkeamislupahakemukseen liittyen lausunnon diar. 252/2022 sekä päivitettyjä suunnitelmia koskevan diarioidun sähköpostin diar. 673/2022, joissa on tuotu ilmi kulttuuriympäristöarvojen asettamat reunaehdot hankkeelle. Lisäksi todettiin, että Martinrannantie 1:n uudisrakennuksen suunnittelussa tulisi noudattaa ranta-asemakaavan määräyksiä ja henkeä ja sopeuttaa suunnitelmat ulkoarkkitehtuurin osalta maisemaan ja aikaisempaan rakennuskantaan. Rakennuslupahakemusta varten suunnitelmia (päivätty 28.10.2022) on päivitetty lähinnä rantasaunan sijoittamisen ja asuinrakennuksen värityksen osalta.
Rantasauna on päivitetyissä suunnitelmissa siirretty sille asemakaavassa osoitetulle rakennusalalle. Pirkanmaan maakuntamuseo on aiemmissa lausunnoissaan katsonut, että Pyhäjärven-Nokianvirran-Kuloveden maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella, rantaviivan tuntumassa, sijaitseva sauna tulisi toteuttaa mahdollisimman pienin maisemavaikutuksin. Maakuntamuseo on todennut, että rantasaunan suunnittelussa tulisi välttää kookkaita terasseja ja suuria heijastavia lasipintoja. Rantasaunan lounaispuolelle liittyy kuitenkin edelleen 17 m2 suuruinen terassi, joka saman katteen alle sijoitettuna ja lasitettuna kasvattaa rakennuksen päämassaksi miellettävää ulkohahmoa huomattavasti. Lisäksi saunarakennuksen suunniteltu 5 metrin korkeus tekee massasta suurehkon. Saunan vaaleanruskea väritys lisää sen näkyvyyttä rantamaisemassa. Maakuntamuseo toteaa, että suunnittelussa ei ole riittävästi huomioitu annettua ohjeistusta suunnitella saunarakennus mahdollisimman pienin maisemavaikutuksin. Museo ei puolla suunnitelmien hyväksymistä sellaisenaan, vaan katsoo, että terassi tulisi toteuttaa kokonaan tai vähintään osittain lasittamattomana. Ulkoväritykseksi tulisi kauttaaltaan valita rantapuustoon paremmin sulautuva sävy, esimerkiksi tummempi ruskea, ja verhousmateriaaliksi puu.
Jo aiemmissa suunnitelmissa (päivätty 18.8.2022) esitetyt muutokset – julkisivujen vaalentaminen sekä autotallin ja asuinrakennuksen erottaminen erillisiksi rakennusmassoiksi – ovat oikeansuuntaisia. Uudemmissa suunnitelmissa asuinrakennukseen on esitetty vähäisiä muutoksia, mm. värityksen muutos vaaleanharmaasta vaaleanruskeaksi, harjakorkeuden vähäinen korotus sekä harjakohdan siirto. Maakuntamuseo on esittänyt lausunnossaan diar: 673/2022, että suunnitelmia kuitenkin tarkistettaisiin järven puoleisen julkisivun yhtenäisten lasipintojen koon osalta. Maakuntamuseon lausunnon kommentteja maisemavaikutusten pienentämiseksi tehtävistä julkisivumuutoksista ei ole otettu huomioon. Maakuntamuseo katsoo edelleen, että lasipintojen määrää tulisi järven puolella supistaa huomattavasti.
Pirkanmaan maakuntamuseo muistuttaa, että voimassa olevan Sankilan ranta-asemakaavan (hyväksytty 14.6.2004) mukaan erillispientalojen korttelialueen eteläreunojen tulee olla puustoiset ja muodostaa ehyt maisemaraja. Lisäksi ranta-alueelle on istutettava kaava-alueelle tyypillisiä kulttuuri- ja luonnonpuulajien puita niin, että muodostuu tiivis ja viereisten pellon ja metsän reuna-alueiden kaltainen maisemaraja.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että ko. kiinteistön pohjoisosa sijaitsee Katajiston kivikautisen asuinpaikan (mj-tunnus 604010006) alueella. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §).
Suunnitelman mukaan rantasauna terasseineen ja laitureineen sijoittuisi 2006 hyväksytyn Sankilan ranta-asemakaavan mukaisen rakennusalan kohdalle muinaisjäännösalueen luoteispuolelle. Tältä osin suunnitelma on hyväksyttävissä.
Saunalle päärakennukselta, kaakosta vievä kulkureitti on suunniteltu kulkemaan muinaisjäännösalueen läpi ja on siten ristiriidassa muinaismuistolain 1 §:n kanssa. Reitti tulisi ensisijaisesti siirtää muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, tontin länsirajalle. Muinaisjäännösalueelle merkityn reitin toteuttaminen vaatii kajoamislupaa Museovirastolta ja arkeologisia koekaivauksia, joissa selvitetään muinaisjäännöksen säilyneisyys ko. kohdassa. Saunalle vievän kulkureitin osalta mahdolliseen lupapäätökseen tulee kirjata em. ehdot.
Muinaismuistolain 11 §:n mukaan kiinteään muinaisjäännökseen kajoamiseen on mahdollista hakea lupaa Museovirastolta, jos muinaisjäännös tuottaa merkitykseensä nähden kohtuutonta haittaa. Jos kohteelle myönnettäisiin kajoamislupa, tulisi muinaisjäännös kuitenkin tutkia riittävästi Museoviraston määrittämällä tavalla ennen hankkeen toteuttamista. Kajoamisluvan käsittelymaksu on 1140 euroa; myös kielteinen päätös on maksullinen.