Arkeologinen kohde Kirkon alikulkutunneli (Punainen tukkitie)
TakaisinPerustiedot
-
Kunta:Tampere
Kaupunginosa:Santalahti
Nimi:Kirkon alikulkutunneli (Punainen tukkitie)Muinaisjäännöstunnus:
(Museoviraston ylläpitämän valtakunnallisen muinaisjäännösrekisterin tunnus)Inventointinumero:5Muinaisjäännöstyyppi:kulkuväylät
Ajoitus:uusi aika
Selkeä ajoitus:1863 - (1935)
Lukumäärä:1Lyhyt kuvaus:Paikalla on kulkenut Pispalanharjun ylittänyt ns. Punainen tukkitie (1863 - 1935). Linjauksesta on muistona tukkitien kohdalla rautatien alittava tunneli.Tutkimukset:
(Inv. = inventointi, tark. = tarkastus, kaiv. = kaivaus, koekaiv. = koekaivaus, valv. = valvonta)Aiemmat löydöt:
(KM = Kansallismuseo, HM = Hämeen museo, SatM = Satakunnan museo)
Sijainti ja laajuus
-
Peruskarttanumero:212309
Peruskartan nimi:TAMPEREKoordinaatit:Keskipiste X1 6822150 X2 X Y1 2484503 Y2 Y Z1 110 Z2 115 Z p1 6826539 p2 (YKJ) i1 3324817 i2 (YKJ) Koordinaattiselite:Alikulkutunnelin sijaintiKohteen laajuus:Tunnelin koko nykyasussaan on noin 15 metriä x 3 metriä.
Kuvaus, suojelu- ja lisätiedot
-
Sijainti ja maasto:Radan alittava alikulkutunneli sijaitsee Pispalanharjun pohjoisrinteessä Pispalan kirkosta noin 50 metriä pohjoisluoteeseen. Alikulkutunnelin ympäristö on kasvanut voimakkaasti umpeen.Kohteen kuvaus:Tukkiteitä pitkin kuljetettiin 1860-1920-luvuilla tukkeja Näsijärvestä Pispalan kannaksen yli Pyhäjärveen. Ensimmäisen tukkitien rakensi Porin Höyrysaha (Isonsannan saha) v. 1863-1864. V. 1871 saha ja tukkitie siirtyivät Rosenlewin omistukseen. Tukkitie oli rakennettu punaisiksi maalattujen hirsirakenteiden varaan, josta johtuen sitä kutsuttiin "punaiseksi" tukkitieksi. Se toimi alkujaan hevosvoimalla, mutta muutettiin v. 1873-74 höyryvoimalla toimivaksi (Helenius 2001, 82-83, 87). Tukkitiet jäivät käytöstä v. 1930 ja purettiin 1930-luvulla. Ensimmäisen tukkitien linja paikallistettiin vanhojen karttojen ja maaston topografian perusteella.
Alikulkutunneli on noin 2 metriä korkea ja se on Näsijärven puoleisessa päässä noin 2 metriä ja kirkon puoleisessa päässä noin 1,8 metriä leveä. Koko rakenteella on pituutta 14,2 metriä. Tunneli on ilmeisesti rakennettu kahdessa vaiheessa, koska rakenne on viistoseinäinen noin 9 metrin etäisyydelle kirkonpuoleisen sisäänkäynnistä, jonka jälkeen seinät ovat suorat.
Alikulkutunneli sijaitse Punaisen tukkitien linjauksen kohdalla. Vanhojen ilmakuvien (1946) perusteella tukkitien linjaus on alittanut radan nykyisen alikulkutunnelin kohdalla.
Luokitusehdotus:Ei kiinteä muinaisjäännös. Kyseessä on kuitenkin todennäköisesti paikalla on sijainnut laadultaan ja mitoiltaan melko harvinainen ja paikallisesti merkittävä teollisuuslaite 1800-luvun loppupuolella (vrt. Adel 2008: kohde 4, Pispalan tukkitie 1; Luoto 2009: kohde 5), jonka säilyttäminen kaavoituksen keinoin on suositeltavaa.Lähistön kohteet:Punaiseen tukkitiehen kuuluvat myös muinaisjäännöskohde Pispalan tukkitie 1 (Adel 2008: kohde 4) noin 125 metriä etelälounaaseen ja muu kohde Erämiehenkatu (Luoto 2009: kohde 6).Muita kohteita: Adel 2008: kohde 3, Pöllipuistu
Alueet ja hankkeet
-
Sijaitsee alueella:
Hankkeet:
Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm
AvaaSantalahden arkeologinen inventointi 2009 Tampere
Arkeologinen inventointi
06.07.2009 01.11.2009