Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut otsikossa mainittuun asemakaavan valmisteluaineistoon. Hanke koskee Ojalan kylää ja sen viereistä metsäaluetta, jonne suunnitellaan muun muassa pääkokoojakatua, muuta katuverkostoa, viheralueita sekä kerrostalo- ja pientalovaltaisia asuinalueita. Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut kaavasuunnitelmaan ja toteaa seuraavaa.
Kaava-alueella sijaitsee Ojalan turverata -nimisen kiinteän muinaisjäännöksen pohjoinen osa (mj.rek.nro 1000019709). Kiinteä muinaisjäännös on suoja-alueineen rauhoitettu muinaismuistolain nojalla. Muinaisjäännösalueen kajoaminen ilman muinaismuistolaissa säädettyä lupaa on kielletty (MML 1 §), mitkä tulee ilmetä kaavaselostuksesta. Kohde on merkitty alustavaan kaavakarttaan asianmukaisella tavalla sm-aluevarauksella. Kaavamerkinnän määräys ja selostus tulee vielä täydentää seuraavaan muotoon: Alueen osa, jolla sijaitsee muinaismuistolailla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen ja muu siihen kajoaminen on muinaismuistolain nojalla kielletty. Aluetta koskevat suunnitelmat tulee lähettää museoviranomaiselle lausuntoa varten. Kokoojakadun ja muinaisjäännösalueen risteämiskohdassa tulee kadun rakentamisvaiheessa varautua radanpohjan arkeologiseen dokumentointiin.
Kaavaselostukseen tulee lisätä kiinteän muinaisjäännöksen muinaisjäännösrekisterin tunnus ja muinaisjäännöstä koskeva selvitys (Mikoliitti Oy, arkeologinen inventointi 2010 ja inventoinnin täydennys 2011). Pääosa muinaisjäännösalueesta sijaitsee kaavassa VL-alueeksi osoitetulla alueella, mikä on hyvä ratkaisu. Maakuntamuseo on todennut aikaisemmin Ojalan yleiskaavoituksen yhteydessä ja tämän asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta antamassaan lausunnossa, että rata voidaan katkaista kadun risteämiskohdassa kahdessa paikassa. Toinen niistä on Mossinkadun kohdalla tällä kaava-alueella. Kaavaselostukseen tulee lisätä muinaisjäännöstä koskeva kuvaus kadun ja radan risteämiskodassa: kuvaus käsittää riittävästi kuvia, kiinteän muinaisjäännöksen tarkan sijaintitiedon korkeuslukemineen sekä sanallisen kuvauksen. Maakuntamuseolta saa ohjeet kuvauksen laatimisesta.
Kaava-aineistossa tulee esittää riittävät havainne- ja leikkauskuvat kiinteän muinaisjäännöksen ja kadun risteämiskohdasta. Kadun leveys risteämiskohdassa saa olla kaikkine rakenteineen enintään 15 metriä. Risteämiskohta tulee suunnitella siten, että radan linja jatkuu visuaalisesti ja muutoin luontevasti molempiin suuntiin ja eikä näkymiä radalle peitetä esimerkiksi suojapuustolla. Kiinteän muinaisjäännöksen risteämiskohdassa kadun rakentamiseen liittyvät kaivutyöt tulee tehdä arkeologin valvonnassa. Valvonnan yhteydessä dokumentoidaan inventointia tarkemmin radanpohjan maan päälle erottuvat osat sekä rataan liittyneet maanalaiset kerrostumat. Mikäli katu rakennettaisiin peittämällä ratalinja täyttömaalla, radan pintarakenne tulee dokumentoida. Kadun rakentamiseen liittyvät valvonta- ja dokumentointityöt kustantaa työhankkeen toteuttaja (MML 15 §). Edellä kerrotut kiinteää muinaisjäännöstä koskevat asiat tulee ilmetä kaavaselostuksesta.
Kaavaselostuksen 3.5. luvussa olevaa kaavan vaikutusten arviointia tulee täydentää ja kuvata kiinteään muinaisjäännökseen kohdistuvat vaikutukset. Kaavaselostuksen luvussa 2.2. viheralueita koskevassa kuvauksessa tulee myös mainita Ojalan turvaradan muinaisjäännösalue ja sen huomioon ottaminen viheralueita suunniteltaessa.
Muinaisjäännösalueen pohjoispää sijoittuu osittain AO-tontille. Pirkanmaan maakuntamuseo tulee tekemään kesän aikana erikseen sovittavan katselmuksen muinaisjäännösalueen rajauksen johdosta kaavoittajan ja tontin omistajan kanssa. Samassa katselmuksessa käsitellään Mossinkadun ja kiinteän muinaisjäännöksen risteämiskohdan toteuttamista ja kuvaamista kaavaselostuksessa.