Pirkanmaan maakuntamuseo teki toukokuussa 2013 arkeologiset koetutkimukset Sastamalan Karkun asemapaikan alueella. Tutkimuksissa selvitettiin Rautatiealue 2 –nimisen kiinteän muinaisjäännöksen (mj.rek.tunnus 912010053, rautakautinen kalmisto ja asuinpaikka) eteläpuolella radan varressa sijaitsevaa aluetta. Tälle alueelle, tarkemmin rajaamattoman muinaisjäännöksen välittömään läheisyyteen, on tarkoitus tehdä avo-oja. Koetutkimuksessa ei havaittu merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä kaivettavaksi suunnitellulta alueelta. Paikalla 20.5.2013 tehdyssä maastokatselmuksessa todettiin, että oja luiskineen sijoittuu kokonaan koetutkimuksessa selvitetylle ja löydöttömäksi todetulle alueelle eikä kiinteää muinaisjäännöstä ja suoja-aluetta tulla kajoamaan. Kaivutyöt sijoittuvat tässä tapauksessa riittävän etäälle kiinteästä muinaisjäännöksestä. Vuonna 1996 tehty Rautatiealue 2:n muinaisjäännösalueen rajaus jää tutkimuksen jälkeen voimaan.
Maakuntamuseolle tulee toimittaa vielä avo-ojan lopullinen suunnitelmapiirustus, joka on katselmuksessa sovitun mukainen. Lisäksi katselmuksessa sovittiin, että muinaisjäännösalue suojataan radan suunnasta aidalla maastoon merkittyjen paalujen mukaisesti. Kaivutöiden aikana muinaisjäännösalueella ei saa liikkua työkoneilla eikä aluetta käyttää työmaan varastointiin.
Koetutkimusten yhteydessä maakuntamuseo teki koeruutuja lisäksi Karkun entisen asemarakennuksen lounaispuolelle, mihin on tarkoitus rakentaa pysäköintiruudut. Tutkitun kohdan välittömässä läheisyydessä sijaitsee Rautatiealue 1 –niminen kiinteä muinaisjäännös (912010052, mahdollinen rautakautinen kalmisto), jonka tarkkaa maanalaista laajuutta ja säilyneisyyttä ei ole aiemmin selvitetty. Koetutkimus sijoittui muinaisjäännösalueen rajauksen ulkopuolelle. Tutkimuksessa ei havaittu merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä eikä maakuntamuseolla siten ole pysäköintialueen rakentamisen johdosta enempää huomautettavaa.
Radan parantamistyössä syntyneet maamassat on tarkoitus levittää tasaiseksi kerrokseksi radan varteen, sen eteläpuolelle. Alue on tällä hetkellä joutomaana. Kyseessä on Karkun taajaman valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuu-riympäristö, jota koskevat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet kansallisena kulttuuriperintönämme. Maamassojen levittäminen ja istuttaminen nurmelle on hyväksyttävissä, kun massat levitetään mahdollisimman matalaksi kerrokseksi. Massojen maisemoiminen tulee tehdä kaikilta osin niin, että kulttuuriympäristön arvot eivät heikkene. Etäisyys radan eteläpuolella sijaitseviin muinaisjäännösalueisiin on tässä tapauksessa riittävä.
Pirkanmaan maakuntamuseo teki toukokuussa 2013 arkeologiset koetutkimukset Sastamalan Karkun asemapaikan alueella. Tutkimuksissa selvitettiin Rautatiealue 2 –nimisen kiinteän muinaisjäännöksen (mj.rek.tunnus 912010053, rautakautinen kalmisto ja asuinpaikka) eteläpuolella radan varressa sijaitsevaa aluetta. Tälle alueelle, tarkemmin rajaamattoman muinaisjäännöksen välittömään läheisyyteen, on tarkoitus tehdä avo-oja. Koetutkimuksessa ei havaittu merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä kaivettavaksi suunnitellulta alueelta. Paikalla 20.5.2013 tehdyssä maastokatselmuksessa todettiin, että oja luiskineen sijoittuu kokonaan koetutkimuksessa selvitetylle ja löydöttömäksi todetulle alueelle eikä kiinteää muinaisjäännöstä ja suoja-aluetta tulla kajoamaan. Kaivutyöt sijoittuvat tässä tapauksessa riittävän etäälle kiinteästä muinaisjäännöksestä. Vuonna 1996 tehty Rautatiealue 2:n muinaisjäännösalueen rajaus jää tutkimuksen jälkeen voimaan.Maakuntamuseolle tulee toimittaa vielä avo-ojan lopullinen suunnitelmapiirustus, joka on katselmuksessa sovitun mukainen. Lisäksi katselmuksessa sovittiin, että muinaisjäännösalue suojataan radan suunnasta aidalla maastoon merkittyjen paalujen mukaisesti. Kaivutöiden aikana muinaisjäännösalueella ei saa liikkua työkoneilla eikä aluetta käyttää työmaan varastointiin.Koetutkimusten yhteydessä maakuntamuseo teki koeruutuja lisäksi Karkun entisen asemarakennuksen lounaispuolelle, mihin on tarkoitus rakentaa pysäköintiruudut. Tutkitun kohdan välittömässä läheisyydessä sijaitsee Rautatiealue 1 –niminen kiinteä muinaisjäännös (912010052, mahdollinen rautakautinen kalmisto), jonka tarkkaa maanalaista laajuutta ja säilyneisyyttä ei ole aiemmin selvitetty. Koetutkimus sijoittui muinaisjäännösalueen rajauksen ulkopuolelle. Tutkimuksessa ei havaittu merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä eikä maakuntamuseolla siten ole pysäköintialueen rakentamisen johdosta enempää huomautettavaa.Radan parantamistyössä syntyneet maamassat on tarkoitus levittää tasaiseksi kerrokseksi radan varteen, sen eteläpuolelle. Alue on tällä hetkellä joutomaana. Kyseessä on Karkun taajaman valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuu-riympäristö, jota koskevat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet kansallisena kulttuuriperintönämme. Maamassojen levittäminen ja istuttaminen nurmelle on hyväksyttävissä, kun massat levitetään mahdollisimman matalaksi kerrokseksi. Massojen maisemoiminen tulee tehdä kaikilta osin niin, että kulttuuriympäristön arvot eivät heikkene. Etäisyys radan eteläpuolella sijaitseviin muinaisjäännösalueisiin on tässä tapauksessa riittävä.