Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa asiakohdassa mainitun asemakaavan luonnosvaihtoehdoista. Suunnittelualue omaa erityistä arvoa niin maisema-alueena kuin rakennettuna kulttuuriympäristönäkin. Vanhan tielinjan varteen sijoittunut talonpoikaisasutus ja viljelykäytössä säilyneet kumpuilevat pellot muodostavat alueen kulttuuriympäristön rungon. Rakennetun ympäristön arvokkaat piirteet liittyvät Wähätiisalan tilakeskukseen, jonka rakennukset levittäytyvät laajalle alueelle kaava-alueen pohjoisreunalle. Kokonaisuus on erittäin hyvin säilynyt. Voimasssa olevassa osayleiskaavassa mutta myös valmisteilla olevassa yleiskaavassa alueelle on osoitettu arvokasta, avoimena säilytettävää maisematilaa ja uusimmassa suunnitelmassa lisäksi eteläreunaan AP-1 alue. Luonnosvaihtoehdot eivät merkittävästi poikkea toisistaan rakentamisen avoimeen maisemaan sijoittumisen kannalta. Keskeisin avoin maisematila säilyy rakentamattomana ja uudisrakentaminen sijoitetaan osin kumpuilevan maaston ja puuston suojiin. Osin uudisrakennukset, erityisesti korttelit 511 ja 509 näkyvät pohjoisesta aukeavassa kulttuurimaisemassa. Ko. korttelien osalta suunnitelmaa tulee vielä kehittää paremmin maisemaan sopivaksi.
Wähätiisalan merkittävimmät rakennukset on osoitettu suojeltaviksi kahdella eriasteisella suojelumerkinnällä. Myös kokonaisuuden säilyttämistä korostetaan pihapiiriin kohdistuvalla AM/s-1 merkinnällä. Lähtökohtaisesti suojelutavoitteet kohdistuvat oikein eikä maakuntamuseolla ole tässä vaiheessa ratkaisusta huomautettavaa. Kaavaa varten laadittua inventointia tulee vielä tarkentaa siten, että kartalle osoitetut arvot ja toisaalta kohdekuvaukset ovat yhdistettävissä yksiselitteisesti.
Arkeologisen perinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta puuttuu asemakaavatason suunnitteluun riittävä selvitys. Alue on pääosin rakentamaton, eikä sitä ole tutkittu aikaisemmissa inventoinneissa lukuun ottamatta Tiisalantien aluetta. Kaava-aluetta on sen sijainnin, korkeusaseman ja topografian sekä historiallisen kartta-aineiston perusteella pidettävä potentiaalisena sekä esihistoriallisten että historiallisen ajan muinaisjäännösten löytymisen kannalta. Tämän vuoksi kaavahankkeeseen liittyen tulee suorittaa arkeologinen inventointi, jossa kiinteiden muinaisjäännösten lisäksi otetaan huomioon myös muut arkeologiset kulttuuriperintökohteet. Muuttuvan maankäytön alueiden osalta tutkimus on toteutettava tarkkuusinventointina. Inventoinnissa on noudatettava Museoviraston inventointiohjeita ja kenttätöiden laatuohjeita.
Maakuntamuseo voi ottaa kantaa kaavaluonnoksiin arkeologisen perinnön osalta vasta inventointiraportin valmistumisen jälkeen. Mikäli inventoinnissa löytyy arkeologisia kohteita, tulee niiden huomioonottamisesta kaavassa neuvotella Pirkanmaan maakuntamuseon kanssa MML:n ja MRL:n mukaisesti ennen kaavaehdotuksen laatimista. Kaavan vaikutukset arkeologiseen kulttuuriperintöön on arvioitava. Kaavaehdotus ja täydennetty selvitysaineisto on lähetettävä maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa asiakohdassa mainitun asemakaavan luonnosvaihtoehdoista. Suunnittelualue omaa erityistä arvoa niin maisema-alueena kuin rakennettuna kulttuuriympäristönäkin. Vanhan tielinjan varteen sijoittunut talonpoikaisasutus ja viljelykäytössä säilyneet kumpuilevat pellot muodostavat alueen kulttuuriympäristön rungon. Rakennetun ympäristön arvokkaat piirteet liittyvät Wähätiisalan tilakeskukseen, jonka rakennukset levittäytyvät laajalle alueelle kaava-alueen pohjoisreunalle. Kokonaisuus on erittäin hyvin säilynyt. Voimasssa olevassa osayleiskaavassa mutta myös valmisteilla olevassa yleiskaavassa alueelle on osoitettu arvokasta, avoimena säilytettävää maisematilaa ja uusimmassa suunnitelmassa lisäksi eteläreunaan AP-1 alue. Luonnosvaihtoehdot eivät merkittävästi poikkea toisistaan rakentamisen avoimeen maisemaan sijoittumisen kannalta. Keskeisin avoin maisematila säilyy rakentamattomana ja uudisrakentaminen sijoitetaan osin kumpuilevan maaston ja puuston suojiin. Osin uudisrakennukset, erityisesti korttelit 511 ja 509 näkyvät pohjoisesta aukeavassa kulttuurimaisemassa. Ko. korttelien osalta suunnitelmaa tulee vielä kehittää paremmin maisemaan sopivaksi.Wähätiisalan merkittävimmät rakennukset on osoitettu suojeltaviksi kahdella eriasteisella suojelumerkinnällä. Myös kokonaisuuden säilyttämistä korostetaan pihapiiriin kohdistuvalla AM/s-1 merkinnällä. Lähtökohtaisesti suojelutavoitteet kohdistuvat oikein eikä maakuntamuseolla ole tässä vaiheessa ratkaisusta huomautettavaa. Kaavaa varten laadittua inventointia tulee vielä tarkentaa siten, että kartalle osoitetut arvot ja toisaalta kohdekuvaukset ovat yhdistettävissä yksiselitteisesti.Arkeologisen perinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta puuttuu asemakaavatason suunnitteluun riittävä selvitys. Alue on pääosin rakentamaton, eikä sitä ole tutkittu aikaisemmissa inventoinneissa lukuun ottamatta Tiisalantien aluetta. Kaava-aluetta on sen sijainnin, korkeusaseman ja topografian sekä historiallisen kartta-aineiston perusteella pidettävä potentiaalisena sekä esihistoriallisten että historiallisen ajan muinaisjäännösten löytymisen kannalta. Tämän vuoksi kaavahankkeeseen liittyen tulee suorittaa arkeologinen inventointi, jossa kiinteiden muinaisjäännösten lisäksi otetaan huomioon myös muut arkeologiset kulttuuriperintökohteet. Muuttuvan maankäytön alueiden osalta tutkimus on toteutettava tarkkuusinventointina. Inventoinnissa on noudatettava Museoviraston inventointiohjeita ja kenttätöiden laatuohjeita.Maakuntamuseo voi ottaa kantaa kaavaluonnoksiin arkeologisen perinnön osalta vasta inventointiraportin valmistumisen jälkeen. Mikäli inventoinnissa löytyy arkeologisia kohteita, tulee niiden huomioonottamisesta kaavassa neuvotella Pirkanmaan maakuntamuseon kanssa MML:n ja MRL:n mukaisesti ennen kaavaehdotuksen laatimista. Kaavan vaikutukset arkeologiseen kulttuuriperintöön on arvioitava. Kaavaehdotus ja täydennetty selvitysaineisto on lähetettävä maakuntamuseolle lausuntoa varten.