Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaluonnoksesta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut samaan hankkeeseen liittyen lausunnon Pirkanmaan ELY-keskukselle hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma, 27.10.2021, diar. 697/2021) sekä Ikaalisten kaupungille hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS, 11.02.2022, diar. 32/2022). Lausunnoissa on ohjeistettu mm. kulttuuriperintöön liittyvien termien käytössä, selvitysten tekemisessä sekä vaikutustenarvioinnin kohdistamisessa. Pirkanmaan maakuntamuseo huomauttaa, että kaavaselostuksen liitteenä 2 olevassa OAS-vaiheen vastineraportissa ei ole huomioitu maakuntamuseon 11.2.2022 toimittamaa OAS-vaiheen lausuntoa (diar. 32/2022). Vastineraporttia on syytä näiltä osin päivittää. Maakuntamuseo on tutustunut kaavan luonnosvaiheen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Tuulivoimahankkeeseen liittyen on tehty arkeologinen inventointi (Keski-Pohjanmaan arkeologiapalvelu, raportti 8.3.2022), jossa kaava-alueelta on löydetty kaksi kiinteäksi muinaisjäännökseksi tulkittua kohdetta (kohteet 10 ja 11) sekä muita kulttuuriperintökohteita. Maakuntamuseo on kommentoinut raporttia sähköpostiviestissään inventoijalle ja esittänyt siihen lisäyksiä ja korjauksia mm. käytettyjen menetelmien sekä kohteiden kuvausten, nimeämisen ja suojelustatusten osalta. Päivitetty inventointiraportti tulee toimittaa maakuntamuseolle hyväksyttäväksi ja arkistoitavaksi Museoviraston tietojärjestelmään sekä lisätä kaava-aineistoon. Kaavamerkinnät on tarkistettava päivitetyn ja hyväksytyn raportin perusteella.
Maakuntamuseo huomauttaa, että raportin mukaan (kartta s. 6) osa vanhoista kartoista paikannettavista historiallisten kylien välisistä rajapisteistä on jäänyt kenttätyön ulkopuolelle. Inventointia on syytä täydentää niiden osalta.
Kiinteät muinaisjäännökset tulee merkitä kaavaan Museoviraston ohjeen mukaisesti kohdemerkinnällä sm (Muinaismuistokohde). Merkintään liitetään määräys: Muinaismuistolailla (295/1963) rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Kohteen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty. Kohdetta koskevista suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseon) lausunto. Kohde 16 on virheellisesti merkitty kaavaluonnokseen numerolla 17.
Rakennettu ympäristö ja maisema
Kaavaselostuksen kuvaan 4.11 ja taulukkoon 4.2 on koottu 30 kilometrin säteellä kaava-alueesta sijaitsevat maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaat kohteet. Tietojen kerrotaan olevan Museorekisteriin merkittyjä kohteita. Lähdetietoa tulisi täsmentää, sillä Museorekisteri- nimistä järjestelmää ei ole olemassa. Samaan yhteyteen on listattu myös Pirkanmaan 2040 maakuntakaavaan merkityt arvokkaat geologiset muodostumat, jotka eivät ole ihmistoiminnan tuloksena syntyneitä, eivätkä siten kuuluu kulttuuriympäristöjen (kulttuurimaisemat, rakennettu ympäristö ja arkeologinen kulttuuriperintö) joukkoon. Geologiset muodostumat olisi luontevampi käsitellä muiden luontoon liittyvien asioiden yhteydessä.
Kuvaan 4.11 on merkitty myös arkeologisen kulttuuriperinnön kohteet (kiinteät muinaisjäännökset sekä muut kulttuuriperintökohteet), mikä tekee karttakuvasta vaikeasti hahmotettavan. Arkeologinen kulttuuriperintö on käsitelty erikseen omine karttakuvineen ja taulukoineen alaluvussa 4.8.
Kuvasta 4.11 ja taulukosta 4.2 puuttuu osa maakuntakaavaan viivamerkinnällä (vaaleansininen viiva) ja mittakaavan vuoksi kohdemerkinnällä (vaaleansininen vinoneliö) merkityistä valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä, kuten Hämeenkankaan- ja Kyrönkankaantie, Koveron kruununmetsätorppa, Tevaniemen keskusta, Vähäröyhiön kylä, Poltinjoen mylly, Kalman ja Kallin kulttuurimaisema / Kalma sekä Kairokosken saha ja mylly. Näiltä osin aineistoja on syytä täydentää. Lisäksi Pirkanmaan harjumaisemiin kuuluvan Vatulanharjun status tulee päivittää taulukkoon ympäristöministeriön vuonna 2021 vahvistamien valtakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden (VAMA 2021) mukaisesti. Nyt kohde on merkitty maakunnallisesti arvokkaiden kohteiden sarakkeeseen.
Tevaniemen tuulivoimahankkeen vaikutuksia rakennettuun ympäristöön ja kulttuurimaisemiin on tutkittu laatimalla selvitykset: Näkemäalueanalyysi (Etha Wind Oy, 2021), Maisemaselvitys (Sitowise Oy, 2022) sekä Kuvasovitteet (Etha Wind Oy, 2022). Kaavaselostuksen alaluvun 10.3 Kuvasovitteet havainnekuvien ottopaikkojen sijainteja kuvaavasta kuvasta 10.5 puuttuu yksi kahdeksasta kuvauspaikasta (Tevaniemi).
Kahdeksasta kuvauspaikasta viisi sijaitsee maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella. Valtakunnallisesti arvokkailta kohteita ei aineistossa esitetä havainnekuvia. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että esitetty havainnekuva- ja kuvasoviteaineisto ei ole riittävä kaavan vaikutusten arvioimiseksi. Aineistoa on syytä täydentää ja kuvauspaikat tulee valita kohteilta, joilla on erityisen merkittäviä kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja, kuten vaikutusalueelle sijoittuvilta valtakunnallisesti merkittäviltä kohteilta ja tuulivoimaloita lähimmäksi sijoittuvilta maakunnallisesti merkittäviltä arvoalueilta. Eduksi olisi lisäksi, jos kuvissa näkyisi peltomaiseman lisäksi myös arvoalueiden rakennuksia ja pihapiirejä. Mahdolliset vaikutukset arvokohteisiin tulisi myös käydä aineistosta esiin selkeämmin, esim. lisäämällä arvio hankkeen vaikutuksista kunkin kohteen kohdalle kohdetaulukkoon.
Esitetyn aineiston perusteella kaavan vaihtoehdoilla VE1 (9 tuulivoimalaa) ja VE2 (8 tuulivoimalaa) ei rakennetun ympäristön tai maiseman näkökulmista vaikuttaisi olevan juurikaan eroa. Maakuntamuseo pitää valitettavana, että vaihtoehdot poikkeavat niin vähän toisistaan, että niiden välille ei synny selkeästi vertailtavia eroavaisuuksia.
Hankkeen YVA-ohjelmaa liiteaineistoineen Pirkanmaan maakuntamuseo arvioi erikseen ELY-keskukselle annettavassa lausunnossa. Yleiskaavan aineistoja tulee vielä kehittää edellä kuvatuilla tavoilla. Kaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaluonnoksesta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut samaan hankkeeseen liittyen lausunnon Pirkanmaan ELY-keskukselle hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma, 27.10.2021, diar. 697/2021) sekä Ikaalisten kaupungille hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS, 11.02.2022, diar. 32/2022). Lausunnoissa on ohjeistettu mm. kulttuuriperintöön liittyvien termien käytössä, selvitysten tekemisessä sekä vaikutustenarvioinnin kohdistamisessa. Pirkanmaan maakuntamuseo huomauttaa, että kaavaselostuksen liitteenä 2 olevassa OAS-vaiheen vastineraportissa ei ole huomioitu maakuntamuseon 11.2.2022 toimittamaa OAS-vaiheen lausuntoa (diar. 32/2022). Vastineraporttia on syytä näiltä osin päivittää. Maakuntamuseo on tutustunut kaavan luonnosvaiheen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Tuulivoimahankkeeseen liittyen on tehty arkeologinen inventointi (Keski-Pohjanmaan arkeologiapalvelu, raportti 8.3.2022), jossa kaava-alueelta on löydetty kaksi kiinteäksi muinaisjäännökseksi tulkittua kohdetta (kohteet 10 ja 11) sekä muita kulttuuriperintökohteita. Maakuntamuseo on kommentoinut raporttia sähköpostiviestissään inventoijalle ja esittänyt siihen lisäyksiä ja korjauksia mm. käytettyjen menetelmien sekä kohteiden kuvausten, nimeämisen ja suojelustatusten osalta. Päivitetty inventointiraportti tulee toimittaa maakuntamuseolle hyväksyttäväksi ja arkistoitavaksi Museoviraston tietojärjestelmään sekä lisätä kaava-aineistoon. Kaavamerkinnät on tarkistettava päivitetyn ja hyväksytyn raportin perusteella.
Maakuntamuseo huomauttaa, että raportin mukaan (kartta s. 6) osa vanhoista kartoista paikannettavista historiallisten kylien välisistä rajapisteistä on jäänyt kenttätyön ulkopuolelle. Inventointia on syytä täydentää niiden osalta.
Kiinteät muinaisjäännökset tulee merkitä kaavaan Museoviraston ohjeen mukaisesti kohdemerkinnällä sm (Muinaismuistokohde). Merkintään liitetään määräys: Muinaismuistolailla (295/1963) rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Kohteen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty. Kohdetta koskevista suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseon) lausunto. Kohde 16 on virheellisesti merkitty kaavaluonnokseen numerolla 17.
Rakennettu ympäristö ja maisema
Kaavaselostuksen kuvaan 4.11 ja taulukkoon 4.2 on koottu 30 kilometrin säteellä kaava-alueesta sijaitsevat maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaat kohteet. Tietojen kerrotaan olevan Museorekisteriin merkittyjä kohteita. Lähdetietoa tulisi täsmentää, sillä Museorekisteri- nimistä järjestelmää ei ole olemassa. Samaan yhteyteen on listattu myös Pirkanmaan 2040 maakuntakaavaan merkityt arvokkaat geologiset muodostumat, jotka eivät ole ihmistoiminnan tuloksena syntyneitä, eivätkä siten kuuluu kulttuuriympäristöjen (kulttuurimaisemat, rakennettu ympäristö ja arkeologinen kulttuuriperintö) joukkoon. Geologiset muodostumat olisi luontevampi käsitellä muiden luontoon liittyvien asioiden yhteydessä.
Kuvaan 4.11 on merkitty myös arkeologisen kulttuuriperinnön kohteet (kiinteät muinaisjäännökset sekä muut kulttuuriperintökohteet), mikä tekee karttakuvasta vaikeasti hahmotettavan. Arkeologinen kulttuuriperintö on käsitelty erikseen omine karttakuvineen ja taulukoineen alaluvussa 4.8.
Kuvasta 4.11 ja taulukosta 4.2 puuttuu osa maakuntakaavaan viivamerkinnällä (vaaleansininen viiva) ja mittakaavan vuoksi kohdemerkinnällä (vaaleansininen vinoneliö) merkityistä valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä, kuten Hämeenkankaan- ja Kyrönkankaantie, Koveron kruununmetsätorppa, Tevaniemen keskusta, Vähäröyhiön kylä, Poltinjoen mylly, Kalman ja Kallin kulttuurimaisema / Kalma sekä Kairokosken saha ja mylly. Näiltä osin aineistoja on syytä täydentää. Lisäksi Pirkanmaan harjumaisemiin kuuluvan Vatulanharjun status tulee päivittää taulukkoon ympäristöministeriön vuonna 2021 vahvistamien valtakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden (VAMA 2021) mukaisesti. Nyt kohde on merkitty maakunnallisesti arvokkaiden kohteiden sarakkeeseen.
Tevaniemen tuulivoimahankkeen vaikutuksia rakennettuun ympäristöön ja kulttuurimaisemiin on tutkittu laatimalla selvitykset: Näkemäalueanalyysi (Etha Wind Oy, 2021), Maisemaselvitys (Sitowise Oy, 2022) sekä Kuvasovitteet (Etha Wind Oy, 2022). Kaavaselostuksen alaluvun 10.3 Kuvasovitteet havainnekuvien ottopaikkojen sijainteja kuvaavasta kuvasta 10.5 puuttuu yksi kahdeksasta kuvauspaikasta (Tevaniemi).
Kahdeksasta kuvauspaikasta viisi sijaitsee maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella. Valtakunnallisesti arvokkailta kohteita ei aineistossa esitetä havainnekuvia. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että esitetty havainnekuva- ja kuvasoviteaineisto ei ole riittävä kaavan vaikutusten arvioimiseksi. Aineistoa on syytä täydentää ja kuvauspaikat tulee valita kohteilta, joilla on erityisen merkittäviä kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja, kuten vaikutusalueelle sijoittuvilta valtakunnallisesti merkittäviltä kohteilta ja tuulivoimaloita lähimmäksi sijoittuvilta maakunnallisesti merkittäviltä arvoalueilta. Eduksi olisi lisäksi, jos kuvissa näkyisi peltomaiseman lisäksi myös arvoalueiden rakennuksia ja pihapiirejä. Mahdolliset vaikutukset arvokohteisiin tulisi myös käydä aineistosta esiin selkeämmin, esim. lisäämällä arvio hankkeen vaikutuksista kunkin kohteen kohdalle kohdetaulukkoon.
Esitetyn aineiston perusteella kaavan vaihtoehdoilla VE1 (9 tuulivoimalaa) ja VE2 (8 tuulivoimalaa) ei rakennetun ympäristön tai maiseman näkökulmista vaikuttaisi olevan juurikaan eroa. Maakuntamuseo pitää valitettavana, että vaihtoehdot poikkeavat niin vähän toisistaan, että niiden välille ei synny selkeästi vertailtavia eroavaisuuksia.
Hankkeen YVA-ohjelmaa liiteaineistoineen Pirkanmaan maakuntamuseo arvioi erikseen ELY-keskukselle annettavassa lausunnossa. Yleiskaavan aineistoja tulee vielä kehittää edellä kuvatuilla tavoilla. Kaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.