Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Tampereen rautatieaseman korjaus- ja muutostöihin liittyvästä rakennuslupahakemuksesta. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut hankkeen aineistoihin ja toteaa seuraavaa.
Hanke on osa laajempaa hankekokonaisuutta Tampereen henkilöratapiha (TREHRP) RS, Itsenäisyydenkadun AKS, jossa puretaan nykyinen asematunneli, levennetään Itsenäisyydenkatua, rakennetaan Itsenäisyyden kadun ylittävät uudet ratasillat, asemarakennukseen liittyvä reunalaituri ja Ratapihankadun Tullin risteyssilta sekä siltojen alle uusi raitiotiepysäkki, liiketilat ja asematunneli tasonvaihtolaitteineen. Lisäksi toteutetaan Itsenäisyydenkadun pohjoispuolelle tasonvaihtolaitteet ja polkupyöräpysäköinti.
Käsillä oleva rakennuslupahakemus koskee asemarakennuksen ja nk. Semafori-siiven muutostöitä, jotka sisältävät kadun levennyksestä ja uusista liukuportaista aiheutuvat toimenpiteet rakennuksen kellarissa, 1. kerroksessa ja 2. kerroksessa asemarakennuksen laituritoimistossa. Lisäksi hanke käsittää 2. kerroksen ravintolan peruskorjauksen.
Maakuntamuseo on aiemmin antanut seuraavat lausunnot hankekokonaisuuteen liittyvistä rakennusluvista, joille on jo myönnetty rakennuslupa:
- Tampere, Rautatienkatu 25, rautatieaseman henkilöratapihan muutokset. DIAR: 232/2023 (12.5.2023)
- Itsenäisyydenkatu 2a ja 1a, asematunneli, koskien uusien siltojen alle rakennettavia liiketiloja ja jalankulkutunnelia, sekä niihin liittyviä polkupyörävarastoa ja teknisiä tiloja. DIAR: 286/2023 (2.6.2023).
Lausuntojen lisäksi maakuntamuseo on ohjannut hankekokonaisuuden suunnittelua säännöllisin väliajoin pidetyissä työpalavereissa, joissa tarvittaville muutoksille on etsitty mahdollisimman hienovaraisia toteutustapoja. Tähän rakennuslupaan sisältyvistä sisätilojen muutostoimenpiteistä on aikaisemmissa lausunnoissa ja työneuvotteluissa periaatetasolla hyväksytty eteläisen laiturille johtavan porrasnousun purkaminen ja korvaaminen liukuportailla (DIAR: 232/2023), 1. kerroksen kahviotilan ja 2. kerroksen ravintolatilan yhdistävien portaiden purkaminen ja uusien portaiden sekä uuden hissin rakentaminen siten, että kulku niille tapahtuu asemahallin luoteisnurkassa sijaitsevan pienen liiketilan kautta. Tämän lisäksi on hyväksytty kahviotilan kevytrakenteisten, nykyiseen asematunneliin liittyneiden väliseinien purkaminen. Nämä muutokset on merkitty rakennuslupa-aineistoon maakuntamuseon ohjausta noudattaen, eikä niistä ole huomautettavaa.
Nykyisen ravintola Semaforin tiloissa puretaan korotetut lattiat ja järjestellään uudelleen keittiö- ja saniteettitiloja. Suunnitelmissa on haluttu varautua jopa kolmen erillisen ravintolatoimijan mahdollistavaan toimintamalliin järjestämällä tilat kolmelle erilliselle keittiölle. Tästä syystä ravintolasiiven katolle on tarpeen sijoittaa entistä suurempi määrä IV-laitteita. Näkymäsuojaksi on esitetty rakennettavaksi pystysuuntaisista metallisauvoista koostettu suojaseinä, jonka korkeus olisi Hämeenkadun puolella 1786 mm ja laiturien puolella 2145 mm. Työneuvotteluissa rakenteen näkyvyyttä ja kaupunkikuvallisia vaikutuksia on arvioitu 3D-mallin ja havainnekuvien avulla. Suunnittelun edetessä kokonaisuutta on madallettu huomattavasti ensimmäisiin luonnoksiin nähden ja suojaseinän materiaalia ja väriä on muutettu huomaamattomammaksi. Maakuntamuseo katsoo, että rakenne on mahdollista toteuttaa nyt esitetyllä tavalla.
Muita julkisivuihin vaikuttavia muutoksia ovat asematunnelin 1980-luvulla toteutettujen ovien muutokset. Toinen ovista muutetaan ikkunaksi ja toisen ulkomuotoa yksinkertaistetaan. Oviin liittyvä portaali/katosrakenne säilytetään. Muutokset on suunniteltu maakuntamuseon ohjeistus huomioiden. Laiturien puoleisessa julkisivussa liukuportaiden yläpäähän jäävä ulko-ovi muutetaan ikkunaksi, jonka ulkomuoto on sovitettu hyvin ikkunarivistöön.
Sisätilojen peruskorjausta ja sisustussuunnittelua tullaan jatkamaan myöhemmässä vaiheessa. Pirkanmaan maakuntamuseo muistuttaa, että Tampereen rautatieasema on osa valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä Tampereen rautatieasema ja veturitallit (RKY 2009/Museovirasto), jollaisena sitä koskevat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) sekä maakuntakaavan RKY-alueita koskevat suunnittelumääräykset. RKY-inventoinnissa on todettu, että aseman sisätilat ovat arkkitehtonisesti korkeatasoiset.
Tampereen rautatieasema kuuluu rautatiesopimuksen (1998) piiriin. Sopimuksen mukaan rakennuksissa voidaan suorittaa niiden historiallisen ominaisluonteen huomioivia, hyvän korjaustavan mukaisia muutoksia ja korjauksia. Hyvä korjaustapa tarkoittaa sopimuksen määritelmän mukaan sitä, että korjausta tehtäessä rakennuksen kulttuurihistorialliset arvot erityisesti huomioidaan, eikä rakennuksen luonteeseen sopimattomia tai sitä vaarantavia toimenpiteitä tehdä. Rakennusosia uusitaan vain, kun olemassa olevaa ei voida korjata. Lisäksi sopimuksessa viitataan Museoviraston korjauskortistoon sekä julkaisuun Valtion rakennusperinnön vaaliminen (Museoviraston rakennushistorian osaston julkaisuja 19).
Rautatieasemarakennusta tulee kohdella suojeltuna rakennuksena. Rautatiesopimuksen mukaan rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä tulee pyytää Museoviraston lausunto. Nykyisen työnjaon mukaisesti lausunnon antajana toimii Pirkanmaan maakuntamuseo, sillä Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt Pirkanmaan maakuntamuseon Pirkanmaan maakunnan alueelliseksi vastuumuseoksi 1.1.2020 alkaen.
Sisustussuunnittelun yhteydessä tavoitteeksi tulisi ottaa tilojen alkuperäisen funktionalistisen hengen kirkastaminen. Erityisesti ravintola- ja kahviotiloissa on syytä toteuttaa väritutkimus suunnittelun pohjaksi. Pirkanmaan maakuntamuseo painottaa, että Tampereen rautatieaseman sisustussuunnitelmat on syytä toimittaa maakuntamuseolle lausuntoa varten. Suunnitelmista on mahdollista myös neuvotella ennakkoon, kuten TAHERA-hankkeessa on onnistuneesti toimittu sen eri osa-alueita koskevien suunnitelmien osalta.
Tämä lausunto pyydetään liittämään rakennuslupapäätökseen.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Tampereen rautatieaseman korjaus- ja muutostöihin liittyvästä rakennuslupahakemuksesta. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut hankkeen aineistoihin ja toteaa seuraavaa.
Hanke on osa laajempaa hankekokonaisuutta Tampereen henkilöratapiha (TREHRP) RS, Itsenäisyydenkadun AKS, jossa puretaan nykyinen asematunneli, levennetään Itsenäisyydenkatua, rakennetaan Itsenäisyyden kadun ylittävät uudet ratasillat, asemarakennukseen liittyvä reunalaituri ja Ratapihankadun Tullin risteyssilta sekä siltojen alle uusi raitiotiepysäkki, liiketilat ja asematunneli tasonvaihtolaitteineen. Lisäksi toteutetaan Itsenäisyydenkadun pohjoispuolelle tasonvaihtolaitteet ja polkupyöräpysäköinti.
Käsillä oleva rakennuslupahakemus koskee asemarakennuksen ja nk. Semafori-siiven muutostöitä, jotka sisältävät kadun levennyksestä ja uusista liukuportaista aiheutuvat toimenpiteet rakennuksen kellarissa, 1. kerroksessa ja 2. kerroksessa asemarakennuksen laituritoimistossa. Lisäksi hanke käsittää 2. kerroksen ravintolan peruskorjauksen.
Maakuntamuseo on aiemmin antanut seuraavat lausunnot hankekokonaisuuteen liittyvistä rakennusluvista, joille on jo myönnetty rakennuslupa:
- Tampere, Rautatienkatu 25, rautatieaseman henkilöratapihan muutokset. DIAR: 232/2023 (12.5.2023)
- Itsenäisyydenkatu 2a ja 1a, asematunneli, koskien uusien siltojen alle rakennettavia liiketiloja ja jalankulkutunnelia, sekä niihin liittyviä polkupyörävarastoa ja teknisiä tiloja. DIAR: 286/2023 (2.6.2023).
Lausuntojen lisäksi maakuntamuseo on ohjannut hankekokonaisuuden suunnittelua säännöllisin väliajoin pidetyissä työpalavereissa, joissa tarvittaville muutoksille on etsitty mahdollisimman hienovaraisia toteutustapoja. Tähän rakennuslupaan sisältyvistä sisätilojen muutostoimenpiteistä on aikaisemmissa lausunnoissa ja työneuvotteluissa periaatetasolla hyväksytty eteläisen laiturille johtavan porrasnousun purkaminen ja korvaaminen liukuportailla (DIAR: 232/2023), 1. kerroksen kahviotilan ja 2. kerroksen ravintolatilan yhdistävien portaiden purkaminen ja uusien portaiden sekä uuden hissin rakentaminen siten, että kulku niille tapahtuu asemahallin luoteisnurkassa sijaitsevan pienen liiketilan kautta. Tämän lisäksi on hyväksytty kahviotilan kevytrakenteisten, nykyiseen asematunneliin liittyneiden väliseinien purkaminen. Nämä muutokset on merkitty rakennuslupa-aineistoon maakuntamuseon ohjausta noudattaen, eikä niistä ole huomautettavaa.
Nykyisen ravintola Semaforin tiloissa puretaan korotetut lattiat ja järjestellään uudelleen keittiö- ja saniteettitiloja. Suunnitelmissa on haluttu varautua jopa kolmen erillisen ravintolatoimijan mahdollistavaan toimintamalliin järjestämällä tilat kolmelle erilliselle keittiölle. Tästä syystä ravintolasiiven katolle on tarpeen sijoittaa entistä suurempi määrä IV-laitteita. Näkymäsuojaksi on esitetty rakennettavaksi pystysuuntaisista metallisauvoista koostettu suojaseinä, jonka korkeus olisi Hämeenkadun puolella 1786 mm ja laiturien puolella 2145 mm. Työneuvotteluissa rakenteen näkyvyyttä ja kaupunkikuvallisia vaikutuksia on arvioitu 3D-mallin ja havainnekuvien avulla. Suunnittelun edetessä kokonaisuutta on madallettu huomattavasti ensimmäisiin luonnoksiin nähden ja suojaseinän materiaalia ja väriä on muutettu huomaamattomammaksi. Maakuntamuseo katsoo, että rakenne on mahdollista toteuttaa nyt esitetyllä tavalla.
Muita julkisivuihin vaikuttavia muutoksia ovat asematunnelin 1980-luvulla toteutettujen ovien muutokset. Toinen ovista muutetaan ikkunaksi ja toisen ulkomuotoa yksinkertaistetaan. Oviin liittyvä portaali/katosrakenne säilytetään. Muutokset on suunniteltu maakuntamuseon ohjeistus huomioiden. Laiturien puoleisessa julkisivussa liukuportaiden yläpäähän jäävä ulko-ovi muutetaan ikkunaksi, jonka ulkomuoto on sovitettu hyvin ikkunarivistöön.
Sisätilojen peruskorjausta ja sisustussuunnittelua tullaan jatkamaan myöhemmässä vaiheessa. Pirkanmaan maakuntamuseo muistuttaa, että Tampereen rautatieasema on osa valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä Tampereen rautatieasema ja veturitallit (RKY 2009/Museovirasto), jollaisena sitä koskevat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) sekä maakuntakaavan RKY-alueita koskevat suunnittelumääräykset. RKY-inventoinnissa on todettu, että aseman sisätilat ovat arkkitehtonisesti korkeatasoiset.
Tampereen rautatieasema kuuluu rautatiesopimuksen (1998) piiriin. Sopimuksen mukaan rakennuksissa voidaan suorittaa niiden historiallisen ominaisluonteen huomioivia, hyvän korjaustavan mukaisia muutoksia ja korjauksia. Hyvä korjaustapa tarkoittaa sopimuksen määritelmän mukaan sitä, että korjausta tehtäessä rakennuksen kulttuurihistorialliset arvot erityisesti huomioidaan, eikä rakennuksen luonteeseen sopimattomia tai sitä vaarantavia toimenpiteitä tehdä. Rakennusosia uusitaan vain, kun olemassa olevaa ei voida korjata. Lisäksi sopimuksessa viitataan Museoviraston korjauskortistoon sekä julkaisuun Valtion rakennusperinnön vaaliminen (Museoviraston rakennushistorian osaston julkaisuja 19).
Rautatieasemarakennusta tulee kohdella suojeltuna rakennuksena. Rautatiesopimuksen mukaan rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä tulee pyytää Museoviraston lausunto. Nykyisen työnjaon mukaisesti lausunnon antajana toimii Pirkanmaan maakuntamuseo, sillä Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt Pirkanmaan maakuntamuseon Pirkanmaan maakunnan alueelliseksi vastuumuseoksi 1.1.2020 alkaen.
Sisustussuunnittelun yhteydessä tavoitteeksi tulisi ottaa tilojen alkuperäisen funktionalistisen hengen kirkastaminen. Erityisesti ravintola- ja kahviotiloissa on syytä toteuttaa väritutkimus suunnittelun pohjaksi. Pirkanmaan maakuntamuseo painottaa, että Tampereen rautatieaseman sisustussuunnitelmat on syytä toimittaa maakuntamuseolle lausuntoa varten. Suunnitelmista on mahdollista myös neuvotella ennakkoon, kuten TAHERA-hankkeessa on onnistuneesti toimittu sen eri osa-alueita koskevien suunnitelmien osalta.
Tämä lausunto pyydetään liittämään rakennuslupapäätökseen.