Ekmann arkkitehdit Oy pyytää Pirkanmaan maakuntamuseolta lausuntoa otsi-kossa mainitusta hankkeesta. Tampereen Svenska samskolanin entinen oppi-lasasuntola, joka toimii nykyisin ruotsalaisena päiväkotina, on valmistunut vuonna 1926 arkkitehti Birger Federleyn suunnitelmien mukaan. Rakennus on lähellä Pyynikin huvilakaupunginosaa, jonne Federley suunnitteli huvilamaisia yksityisiä kaupunkitaloja. Oppilasasuntolaa uusittiin 1980-luvulla ruotsinkielisen päiväkodin tarpeisiin ja 1990-luvulla kolmanteen kerrokseen tehtiin yksityis-asuntoja. Pihalle on myös tehty 1980-luvulla pieni laajennusosa. Rakennuksel-la on arkkitehtonista, sosiaalihistoriallista sekä maisemallista arvoa. Oppilas-asuntola on rakennustaiteellisesti ja arkkitehtonisesti erittäin merkittävä, ja sen arkkitehtuurityyli on säilynyt puhdaspiirteisenä. Rakennuksessa on erotettavis-sa uusklassistisia piirteitä ja Birger Federleylle tyypillisiä muotoelementtejä.
Svenska samskolanin oppilasasuntola on huomioitu Pirkanmaan maakunnalli-sesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2015 -selvityksessä. Sen mukaan rakennus kuuluu Koulukadun lähiympäristöön, jossa sijaitsee tärkeää koulu-arkkitehtuuria sekä jugend-rakennuksia. Kiinteistöstä on laadittu asianmukai-nen selvitys Svenska samskolan i Tammerfors - Tampereen ruotsalaisen yhteis-koulun ja Oppilasasuntolan inventointi 2006, ja oppilasasuntola on suojeltu asemakaavassa merkinnällä sr-11. Merkinnässä todetaan rakennuksen raken-nustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo, kielletään sen purkaminen ja tode-taan mm. seuraavaa: ”Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen rakennustaiteellisesti arvokas ja kaupunki-kuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. – – Lisärakentamisella ei saa muuttaa rakennuksen räystäskorkeutta eikä kattomuotoa eikä aiheuttaa muutakaan oleellista muutosta rakennuksen julkisivuun.”
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että suunniteltu muutos, jossa alkuperäi-set ikkunat vaihdettaisiin uusiin ikkunoihin, vahingoittaa rakennuksen raken-nustaiteellista arvoa. Ratkaisu ei ole oppilasasuntolan rakennushistoriallisten arvojen mukainen. Ensisijaisena vaihtoehtona tulisi selvittää vanhojen ikkunoi-den kunnostus- ja käyttömahdollisuudet, ja mikäli uusien ikkunoiden hankkimi-seen joudutaan turvautumaan, niiden tulisi materiaaleiltaan, mittasuhteiltaan ja väritykseltään olla mahdollisimman lähellä alkuperäisiä ikkunoita. Poistumispor-taan jatkamisesta kolmanteen kerrokseen maakuntamuseolla ei ole huomautet-tavaa.
Hankkeen lupakuvat pyydetään toimittamaan lausunnolle Pirkanmaan maakun-tamuseoon.