Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta ratasuunnitelmasta. Maakuntamuseo on aikaisemmin osallistunut hankkeen työneuvotteluihin 18.1.2022 ja 17.6.2022. Maakuntamuseo on tutustunut hankkeen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Suunnitelma on osa Väyläviraston Tampere-Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hanketta. Hankkeen kokonaistavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä. Ratasuunnitelmassa on kolme suunnittelualuetta: Aarnion tasoristeys, Riippiläntien ja Vuokkoniementien tasoristeykset sekä Pohjalantien tasoristeys. Ratasuunnitelman tavoitteena on sulkea Aarnio, Riippiläntie, Vuokkoniementie ja Pohjalantie tasoristeykset. Kulku osoitetaan olemassa olevien tieyhteyksien, alikulku- ja/tai ylikulkusiltojen ja korvaavien tieyhteyksien kautta.
Kaikki hankkeen tasoristeykset sijaitsevat Rautaveden valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella (Pirkanmaa, Valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, VAMA 2021 / Ympäristöministeriö ja Syke 2021). Riippiläntien tasoristeys sijaitsee lisäksi Karkun kirkon, emäntäkoulun ja Riippilänjärven huviloiden ympäristön maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueella (Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 / Pirkanmaan liitto 2016). Hankkeeseen liittyen on tehty Arkeologinen ja kulttuuriympäristöselvitys Pohjalantie ja Riippiläntie (Heilu Oy 2022), joka on riittävä hankkeen taustaselvitykseksi. Raporttia on täydennetty maakuntamuseon neuvottelussa esittämien huomioiden perusteella.
Aarnion tasoristeyksen kohdalta poistetaan nykyisen tasoristeyksen varusteet ja kaivetaan molemmille puolille tasoristeystä uudet ojat ja luiskat. Toimenpiteillä ei ole vaikutuksia maisemaan tai kulttuuriperintöön.
Riippiläntien uusi maantielinjaus rakennetaan nykyisen Riippiläntien tasoristeyksen itäpuolelle. Uutta maantietä varten toteutetaan kallio- ja maaleikkaus, ja siihen uusi Äijärin alikulkusilta. Riippiläntien tasoristeys ja uusi maantielinjaus sijoittuvat kirkkolailla suojellun Karkun kirkon ja pappilan kanssa samaan maisematilaan, lähimmillään n. 120 m etäisyydelle kirkosta ja n. 50 m etäisyydelle pappilasta. Tiealueen raja tulee tätäkin lähemmäs. Radan vastakkaisella puolella tielinjaus sijoittuu pienelle peltoaukealle. Suurimmat maisemavaikutukset aiheutuvat kallio- ja maaleikkauksista ja puuston poistamisesta tien näkemäalueita koskevien määräysten mukaisesti. Säilytettävää puustoa on merkitty suunnitelmiin pappilan nurmialueen reunaan sekä sen pohjoispuolella uuden tielinjan molemmin puolin. Säilytettävää puustoa on myös rantavyöhykkeellä ja Koskenojan ympäristössä. Säilytettävinä yksittäispuina on huomioitu Riippiläntien tasoristeyksen läheisyydessä suuri kuusi, sekä Koskenojan läheisyydessä tien reunassa suuret lehtikuusi ja mänty, jotka säilytetään. Nämä puut suojataan tarvittaessa rakentamisvaiheessa, eikä niiden juuristoalueella tehdä laajoja kaivuita.
Vuokkoniementien tasoristeyksen poistoon liittyen korvaava ajoyhteys Riippiläntieltä Vuokkoniementielle rakennetaan Riippilänjärven rantaan. Tie rakennetaan nykyisen ratapenkereen reunaan pengertämällä. Maisemavaikutukset jäävät melko vähäisiksi, sillä järven rantaa on pengerretty jo rautatietä varten. Riippilänjärven rantaan, rakennettavan yksityistien ja järven väliin, perustetaan kaksi niittyaluetta ranta-alueen maisemoimiseksi. Alueet halutaan pitää avoimina maisema-arvojen vuoksi. Kylvöseokseen valitaan paikallisia kukkivia kasvilajeja sekä suojaheiniä. Säilytettävää puustoa on merkitty nykyisen Vuokkoniementien tasoristeyksen läheisyyteen, missä sijaitsee maiseman kannalta tärkeä mänty sekä rantapenkereelle kirkon kohdalle.
Pohjalantien tasoristeys sijaitsee aivan entisen ratavartijan tuvan pihapiirin vieressä. Tasoristeyksen poisto toteutetaan rakentamalla Pohjalantie uudelle tielinjaukselle, joka alittaa radan pellolla vahtituvan itäpuolella. Maantie rakennetaan kestopäällysteisenä alikulun molemmin puolin, muutoin tie toteutetaan sorapäällysteisenä. Uusi tielinjaus kulkee radan molemmin puolin peltojen halki. Pohjoisessa samalle peltoaukealle sijoittuu tulevaisuudessa myös Leivintie-nimisen yksityistien uusi linjaus. Peltoaukean poikki on kulttuuriympäristöselvityksessä osoitettu avautuvan useita lähiympäristölle tärkeitä maisemallisia näkymiä ja näkemäyhteyksiä. Rautatie kulkee Pohjalantien läheisyydessä ympäristöään korkeammalla ratapenkalla. Pohjoisesta katsottuna maisemaan on kuulunut peltoa, ratapenger, Rautajoen ylittävä ratasilta sekä ratavartijan mökin pihapiiri. Uudelle tielinjalle on hankkeen aikana tutkittu myös vaihtoehtoista linjausta maiseman kannalta vähemmän herkkään sijaintiin, metsäiselle alueelle nykyisen Pohjalantien länsipuolella. Maaperän laatu osoittautui siellä kuitenkin epäsopivaksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että uusilla tielinjauksilla on väistämättä kielteisiä maisemavaikutuksia. Hankkeessa on kuitenkin tutkittu myös kulttuuriympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja, jotka on jouduttu sulkemaan pois jatkosuunnittelusta. Suunnitelmissa on pyritty minimoimaan maisemavaikutuksia säilyttämällä mahdollisimman paljon puustoa ja huomioimalla pengerrysten maisemointi niittykasveilla kirkon edustalla. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että tasoristeysten poistot on mahdollista toteuttaa esitettyjen suunnitelmien mukaan, mutta painottaa, että maisemointiin tulee jatkossakin kiinnittää erityistä huomiota. Uusien maantielinjojen alueille väylien luiskiin on tarkoitus kylvää maisemanurmea. Maakuntamuseo huomauttaa, että luiskien maisemointi tulee toteuttaa tavalla, joka liittää ne mahdollisimman hyvin ympäröivään maisemaan, esimerkiksi peltoalueiden kohdalla. Yksilajisen nurmikon sijasta matala luonnonkasvillisuus olisi maiseman kannalta parempi vaihtoehto.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa. Riippiläntien alueen arkeologisessa inventoinnissa on löytynyt yksi kulttuuriperintökohde, historiallinen kiviaita Koskentie (mj-tunnus 1000044580). Rakenne on merkitty suunnitelman karttoihin, eikä siihen kohdistu toimenpiteitä.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta ratasuunnitelmasta. Maakuntamuseo on aikaisemmin osallistunut hankkeen työneuvotteluihin 18.1.2022 ja 17.6.2022. Maakuntamuseo on tutustunut hankkeen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Suunnitelma on osa Väyläviraston Tampere-Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hanketta. Hankkeen kokonaistavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä. Ratasuunnitelmassa on kolme suunnittelualuetta: Aarnion tasoristeys, Riippiläntien ja Vuokkoniementien tasoristeykset sekä Pohjalantien tasoristeys. Ratasuunnitelman tavoitteena on sulkea Aarnio, Riippiläntie, Vuokkoniementie ja Pohjalantie tasoristeykset. Kulku osoitetaan olemassa olevien tieyhteyksien, alikulku- ja/tai ylikulkusiltojen ja korvaavien tieyhteyksien kautta.
Kaikki hankkeen tasoristeykset sijaitsevat Rautaveden valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella (Pirkanmaa, Valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, VAMA 2021 / Ympäristöministeriö ja Syke 2021). Riippiläntien tasoristeys sijaitsee lisäksi Karkun kirkon, emäntäkoulun ja Riippilänjärven huviloiden ympäristön maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueella (Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 / Pirkanmaan liitto 2016). Hankkeeseen liittyen on tehty Arkeologinen ja kulttuuriympäristöselvitys Pohjalantie ja Riippiläntie (Heilu Oy 2022), joka on riittävä hankkeen taustaselvitykseksi. Raporttia on täydennetty maakuntamuseon neuvottelussa esittämien huomioiden perusteella.
Aarnion tasoristeyksen kohdalta poistetaan nykyisen tasoristeyksen varusteet ja kaivetaan molemmille puolille tasoristeystä uudet ojat ja luiskat. Toimenpiteillä ei ole vaikutuksia maisemaan tai kulttuuriperintöön.
Riippiläntien uusi maantielinjaus rakennetaan nykyisen Riippiläntien tasoristeyksen itäpuolelle. Uutta maantietä varten toteutetaan kallio- ja maaleikkaus, ja siihen uusi Äijärin alikulkusilta. Riippiläntien tasoristeys ja uusi maantielinjaus sijoittuvat kirkkolailla suojellun Karkun kirkon ja pappilan kanssa samaan maisematilaan, lähimmillään n. 120 m etäisyydelle kirkosta ja n. 50 m etäisyydelle pappilasta. Tiealueen raja tulee tätäkin lähemmäs. Radan vastakkaisella puolella tielinjaus sijoittuu pienelle peltoaukealle. Suurimmat maisemavaikutukset aiheutuvat kallio- ja maaleikkauksista ja puuston poistamisesta tien näkemäalueita koskevien määräysten mukaisesti. Säilytettävää puustoa on merkitty suunnitelmiin pappilan nurmialueen reunaan sekä sen pohjoispuolella uuden tielinjan molemmin puolin. Säilytettävää puustoa on myös rantavyöhykkeellä ja Koskenojan ympäristössä. Säilytettävinä yksittäispuina on huomioitu Riippiläntien tasoristeyksen läheisyydessä suuri kuusi, sekä Koskenojan läheisyydessä tien reunassa suuret lehtikuusi ja mänty, jotka säilytetään. Nämä puut suojataan tarvittaessa rakentamisvaiheessa, eikä niiden juuristoalueella tehdä laajoja kaivuita.
Vuokkoniementien tasoristeyksen poistoon liittyen korvaava ajoyhteys Riippiläntieltä Vuokkoniementielle rakennetaan Riippilänjärven rantaan. Tie rakennetaan nykyisen ratapenkereen reunaan pengertämällä. Maisemavaikutukset jäävät melko vähäisiksi, sillä järven rantaa on pengerretty jo rautatietä varten. Riippilänjärven rantaan, rakennettavan yksityistien ja järven väliin, perustetaan kaksi niittyaluetta ranta-alueen maisemoimiseksi. Alueet halutaan pitää avoimina maisema-arvojen vuoksi. Kylvöseokseen valitaan paikallisia kukkivia kasvilajeja sekä suojaheiniä. Säilytettävää puustoa on merkitty nykyisen Vuokkoniementien tasoristeyksen läheisyyteen, missä sijaitsee maiseman kannalta tärkeä mänty sekä rantapenkereelle kirkon kohdalle.
Pohjalantien tasoristeys sijaitsee aivan entisen ratavartijan tuvan pihapiirin vieressä. Tasoristeyksen poisto toteutetaan rakentamalla Pohjalantie uudelle tielinjaukselle, joka alittaa radan pellolla vahtituvan itäpuolella. Maantie rakennetaan kestopäällysteisenä alikulun molemmin puolin, muutoin tie toteutetaan sorapäällysteisenä. Uusi tielinjaus kulkee radan molemmin puolin peltojen halki. Pohjoisessa samalle peltoaukealle sijoittuu tulevaisuudessa myös Leivintie-nimisen yksityistien uusi linjaus. Peltoaukean poikki on kulttuuriympäristöselvityksessä osoitettu avautuvan useita lähiympäristölle tärkeitä maisemallisia näkymiä ja näkemäyhteyksiä. Rautatie kulkee Pohjalantien läheisyydessä ympäristöään korkeammalla ratapenkalla. Pohjoisesta katsottuna maisemaan on kuulunut peltoa, ratapenger, Rautajoen ylittävä ratasilta sekä ratavartijan mökin pihapiiri. Uudelle tielinjalle on hankkeen aikana tutkittu myös vaihtoehtoista linjausta maiseman kannalta vähemmän herkkään sijaintiin, metsäiselle alueelle nykyisen Pohjalantien länsipuolella. Maaperän laatu osoittautui siellä kuitenkin epäsopivaksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että uusilla tielinjauksilla on väistämättä kielteisiä maisemavaikutuksia. Hankkeessa on kuitenkin tutkittu myös kulttuuriympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja, jotka on jouduttu sulkemaan pois jatkosuunnittelusta. Suunnitelmissa on pyritty minimoimaan maisemavaikutuksia säilyttämällä mahdollisimman paljon puustoa ja huomioimalla pengerrysten maisemointi niittykasveilla kirkon edustalla. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että tasoristeysten poistot on mahdollista toteuttaa esitettyjen suunnitelmien mukaan, mutta painottaa, että maisemointiin tulee jatkossakin kiinnittää erityistä huomiota. Uusien maantielinjojen alueille väylien luiskiin on tarkoitus kylvää maisemanurmea. Maakuntamuseo huomauttaa, että luiskien maisemointi tulee toteuttaa tavalla, joka liittää ne mahdollisimman hyvin ympäröivään maisemaan, esimerkiksi peltoalueiden kohdalla. Yksilajisen nurmikon sijasta matala luonnonkasvillisuus olisi maiseman kannalta parempi vaihtoehto.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa. Riippiläntien alueen arkeologisessa inventoinnissa on löytynyt yksi kulttuuriperintökohde, historiallinen kiviaita Koskentie (mj-tunnus 1000044580). Rakenne on merkitty suunnitelman karttoihin, eikä siihen kohdistu toimenpiteitä.