Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman ohjausryhmä pyytää Pirkanmaan maakuntamuseolta lausuntoa hankesuunnitelman alustavista katusuunnitelmaluonnoksista ja vaikutusarvioinneista. Nyt tehtävässä hankesuunnitelmavaiheessa Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta teettävät tarkentavia suunnitelmia ja vaikutusten arviointeja raitiotiesuunnitelmasta. Hankesuunnitelmassa raitiotien suunnitelmat laaditaan alustavan katusuunnitelman tarkkuudella. Hankesuunnitelman perusteella päätetään mahdolliseen toteutussuunnitteluun ryhtymisestä. Hankesuunnitteluvaihe syventää yleissuunnitelmavaiheen suunnitelmia ja vaikutusten arviointia jatkosuunnittelusta tehtävän kuntien päätöksenteon tueksi. Pirkkalan Suupalta Turriin ja Lentoasemantien suuntiin johtavat ratahaarat eivät kuulu hankesuunnitteluun tässä vaiheessa. Maakuntamuseo on antanut aiemmat lausuntonsa hankkeesta 28.05.2020 (DIAR: 261/2020) ja 23.06.2020 (DIAR: 336/2020). Maakuntamuseo on tutustunut kommentoitavana olevaan aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Tampereen linja-autoasema - Pirkkala
Tampereen alueella linja-autoasema-Härmälä -linjalla arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole huomautettavaa.
Pirkkalassa Naistenmatkantien eteläpuolella, paaluvälillä 7160-7220 jalkakäytävä- ja pyörätie luiskineen tulisi suunnitelman mukaan ulottumaan muinaismuistolain rauhoittaman kiinteän muinaisjäännöksen, rautakautisen ja/tai historiallisen kiviröykkiöryhmän/asuinpaikan Kirkkoveräjä (mj-tunnus 604010017) alueelle, sen pohjoisosaan. Suunnitelma on tältä osin muinaismuistolain 1 §:n vastainen. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Suunnitelmaa tulisi tältä osin muokata siirtämällä suunniteltujen rakenteiden eteläraja muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, nykyisten tierakenteiden reunalle. Mahdollisesta kajoamisesta muinaisjäännökseen tulee neuvotella Museoviraston kanssa MML 13 §:n mukaisesti.
Kiinteän muinaisjäännöksen huomioon ottaminen hankkeessa ja tarkempi vaikutusten ariviointi sen osalta edellyttävät kohteen tarkan pohjoisrajan selvittämistä arkeologisen tarkkuusinventoinnin menetelmin, joihin kuuluisi riittävän tiheä koekuopitus ja lähinnä tietä olevien näkyvien rakenteiden tarkempi kartoitus.
Vaikutusten arvioinnissa (s. 26) on tunnistettu, että Kirkkoveräjän kiinteään muinaisjäännökseen väylärakenteiden levenemisellä on kielteinen vaikutus. Arvioinnin mukaan "arkeologisiin arvoihin kohdistuvien vaikutusten osalta ja merkittävien vaikutusten välttämiseksi tietoa tulee tarkentaa inventoinnilla tai maastotarkastelulla linjauksen tarkempaa suunnittelua ja rakentamista varten."
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Arkeologisen tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Museovirastoon ja maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti tallennetaan arvioinnin jälkeen Museovirastonsähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava tutkimusraportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi maakuntamuseolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset digitaalisena paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta.
Lännempänä suunnitelmaan sisältyy uuden tieliittymän rakentaminen Naistenmatkantieltä pohjoiseen, Kirkkokadulle, ja viimeksi mainitun länsiosan asfaltointi. Kirkkokatu on historiallisen Pirkkala-Hatanpää-maantielinjan (kirkkotien) osa, jota on esitetty merkittäväksi vireillä olevaan Loukonlahden asemakaavaan kulttuuriperintökohteena. Historialliseen tielinjaan liitettävä kaavamääräys on muotoa: Historiallinen tielinja. Tien linjaus ja suhde ympäristöön tulee säilyttää. Tavanomaiset tien (kadun) hoito- ja kunnostustyöt ovat sallittuja. Suuremmista tien (kadun) linjausta ja sen rakenteiden muuttamista koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa. Kohde on tallennettu muinaisjäännösrekisteriin nimellä Pirkkala-Hatanpää Haikka ja tunnuksella 1000044631.
Kirkkokadun päällystäminen tarkoittaisi historialliseen tiehen liittyvien kulttuuriympäristöarvojen osittaista menettämistä, eikä sitä voida puoltaa. Asiaan tulee kiinnittää huomiota hankkeen vaikutusten arvioinnissa. Historialliseen tielinjaan voi liittyä myös arkeologisesti merkittäviä maanalaisia tierakenteiden jäännöksiä, joiden huomioonottaminen hankkeessa voi edellyttää liittymän rakentamiseen liittyvien kaivutöiden arkeologista valvontaa. Suunnitelman kyseisestä osasta on neuvoteltava maakuntamuseon kanssa.
Naistenmatkantien pohjoispuolella, kiinteistön Rantaniityntie 26 pihapiirissä sijaitsevan arkeologisen kulttuuriperintökohteen, Naistenmatkan kiviaidan (mj-tunnus 1000020976) likimääräinen sijainti on merkitty katusuunnitelmaan. Kohde on otettava huomioon rakennustyövaiheessa ja sen säilyminen on turvattava mm. merkitsemällä rakenne maastoon töiden ajaksi.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseo toteaa seuraavaa. Raitiotielinja kulkee Hatanpään valtatietä, Nuolialantietä ja Naistenmatkantietä pitkin, sijoittuen suurimmaksi osaksi nykyiselle katu-/liikennealueelle. Tämä vähentää hankkeen rakennettuun ympäristöön ja maisemaan kohdistuvia vaikutuksia. Suunnitelmiin merkityt katualueen ylitykset ovat enimmäkseen pieniä. Poikkeuksena on Partola, jossa raitiotie kulkee Nuolialantieltä Kenkätielle ja sen jälkeen uudelle linjaukselle, joka kiertää kauppakeskittymän eteläpuolelta ja yhtyy Naistenmatkantiehen Mustanmäenkujan tietämillä. Raitiotielinjausta reunustava maankäyttö ja maisemakuva ovat muuttumassa myös ainakin vireillä olevien Viinikanlahden, Loukonlahden, Pakkalankulman ja Suupan alueen asemakaavojen myötä.
Aikaisemmissa lausunnoissaan maakuntamuseo on käynyt läpi raitiotielinjan varrella sijaitsevat maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt ja niillä sijaitsevat tärkeimmät rakennukset. Kaupunkikuvallisten vaikutusten kannalta herkimpiä alueita ovat Hatanpään valtatie puistokatumaisilta osiltaan, Nuolialantien katumaisema Rantaperkiön ja Härmälän maakunnallisesti arvokkaiden rakennettujen kulttuuriympäristöjen alueella sekä yhtyminen avoimiin peltoaukeisiin maakunnallisesti arvokkaan Pereen-Nuolialan kulttuurimaiseman kohdalla Naistenmatkantiellä. Haikan asuinalueen, tanssilavan ja kartanon maakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön rajalla kasvillisuus luo toistaiseksi näköesteen raitiotien ja pellon väliin. (Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016, Pirkanmaan liitto).
Sekä Hatanpään valtatielle että Nuolialantielle Rantaperkiössä ja Härmälässä ovat luonteenomaisia lehtipuurivistöt, usein ajotien molemmin puolin, ja Hatanpään valtatiellä useammassakin rivissä. Raitiotien toteuttaminen tarkoittaisi tiesuunnitelmien perusteella lehtipuiden poistamista suurelta määrin. Tämä aiheuttaa vähintään tilapäistä haitallista vaikutusta katumaisemaan arvoalueiden sisällä tai rajalla. Suunnitelmiin on merkitty korvaavaa uutta puustoa suurelle osalle raitiotiereitistä. Uudet puurivit tulevat sijoittumaan uudella tavalla, mutta kaiken kaikkiaan katuvihreän määrä tulee jopa lisääntymään. Härmälässä Nuolialantien katupuusto on tarkoitus poistaa Talvitien ja Leirintäkadun väliltä, mutta tilalle ei istuteta korvaavia puita. Samoin katupuusto poistetaan pysyvästi Tarmonkadun ja Härmälänrannan risteyksen väliltä. Näiden jaksojen osalta raitiotien rakentaminen vähentää katumaiseman vehreyttä aiheuttaen pysyvää maisemahaittaa. Pereen-Nuolialan kulttuurimaiseman kohdalla, Isomäentien ja Pirjolantien välillä, raitiotiehen ei liity puuistutuksia, mikä sopii avoimeen maisematilaan.
Kulttuuriympäristön ja maiseman osalta vaikutustenarviointi on vielä yleisluontoisella tasolla. Jatkossa sitä tulee tarkentaa suunnitelmien yksityiskohtaisuutta vastaavalle tasolle. Vaikutukset katupuustoon ja sitä kautta kaupunkikuvaan tulee huomioida vaikutusten arvioinnissa.
TAYS - Linnainmaa
Välillä Kaupin kampus - Linnainmaa raitiotielinjan on suunniteltu kulkevan osittain nykyisen tiealueen ulkopuolella. Lisäksi Alasjärven kohdalle on suunniteltu korkeaa siltarakennetta, jota myöten raitiotie ylittäisi Teiskontien. Näillä ratkaisuilla on huomattava vaikutus kaupunkikuvaan, mikä on todettu myös nähtävillä olevassa aineistoissa. Kyseisellä alueella ei kuitenkaan sijaitse merkittäviä kulttuurimaiseman tai rakennetun ympäristön arvoja, joten Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että hanke on niiden osalta asianmukaisesti valmisteltu ja hyväksyttävissä.
Raitiotielinjauksen läheisyyteen sijoittuu TAYS – Linnainmaa välillä viisi arkeologista kohdetta: Kiinteä muinaisjäännös Heikkilänpuisto (1000036686) Heikkilänkadun eteläpuolella, lisäselvitystä vaativa Alasjärven rautakautisen keihäänkärjen löytöpaikka (1000044510) Alasjärven eteläpuolella, Toimelankadun kivikautinen irtolöytöpaikka (1000046447) Tenniskeskuksen eteläpuolella sekä nk. muut kohteet Kaupin kivirakenne 1 (1000046445) ja Myllypellon rajamerkki (1000044576). Vaikutusta raitiotiehankkeeseen tai sen yhteydessä huomiointia/lisäselvitystä vaativia kohteita ovat edellä mainituista Heikkilänkadun kiinteä muinaisjäännös ja Alasjärven löytöpaikka (liitekartta 1). Loput kohteista eivät ole suojelukohteita (liitekartta 2). Kohteet on Alasjärven löytöpaikkaa lukuun ottamatta inventoitu raitiotiehankkeeseen liittyvien kaavahankkeiden yhteydessä (Arkeologinen inventointi: Medi-Park IV asemakaava-alue, Alasjärven länsipuolen yleissuunnitelma-alue ja Lamminrahkan seutu-raitiotielinjan osuus Alasjärvi-Heikkilänkadun varikko/FCG Oy/Heilu Oy). Alasjärven (1000044510) löytöpaikka sijaitsee noin 120 m suunnitellusta raitiotielinjauksesta koilliseen. Alueelle ollaan laatimassa raitiotiehen liittyen asemakaavaa, ja maakuntamuseo on tuonut kaavatyön yhteydessä esille löytöpaikan selvitystarpeen. Tämän hetkisen tiedon perusteella kohteella ei näyttäisi olevan vaikutusta katusuunnitelmaan. Asia varmentuu kuitenkin vasta löytöpaikan tarkastuksen jälkeen.
Vaikutustenarvioinnin sivulla 26 esitettyä karttaa tulee korjata TAYS – Linnainmaa -reitin osalta edellä kuvatun mukaiseksi. Heikkilänkadun kiinteän muinaisjäännöksen ja Alasjärven lisäselvitystä vaativan löytöpaikan nimet ja muinaisjäännösrekisteritunnukset tulisi käydä ilmi vaikutustenarvioinnista. Vaikutusten arvioinnissa tulisi myös määritellä tarkemmin, millaisia vaikutuksia raitiotien rakentamisella ja käytöllä olisi kohteisiin sekä kirjata selkeästi, että arkeologiset kohteet tulee ottaa huomioon raitiotien tarkemman suunnittelun yhteydessä.
Katujärjestelypiirustusten ja tyyppipoikkileikkausten perusteella katualueen leveys on noin 40 metriä Heikkilänpuiston (1000036686) kiinteän muinaisjäännöksen kohdalla. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Katualueen ja suojelukohteen välille tulee asemakaavoituksen ja hankkeen tarkemman suunnittelun yhteydessä jättää riittävä suojaetäisyys. Kohde tulee ottaa huomioon muinaismuistolain mukaisesti raitioitien rakentamisen yhteydessä. Tieto kohteen sijainnista tulee olla kaikkien alueella toimivien tiedossa. Maan kaivaminen ja läjittäminen sekä maanpinnan rikkominen ilman lupaa on kiellettyä muinaisjäännösalueella. Työkoneiden ajolinjat tulee sijoittaa mahdollisimman etäälle suojelukohteesta. Muinaisjäännösaluetta ei saa käyttää rakennusjätteen, -tarvikkeiden, työkoneiden tms. varastointiin.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että arkeologisen kulttuuriperinnön suojelun ja raitiotiehankkeen yhteensovittamiseksi sekä hankkeeseen liittyvistä mahdollisista arkeologisista tutkimustarpeista voidaan tarvittaessa järjestää maakuntamuseon ja hankkeesta vastaavan tahon välinen työneuvottelu. Maakuntamuseo ottaa joka tapauksessa kantaa hankkeeseen lausunnoilla sen edetessä.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman ohjausryhmä pyytää Pirkanmaan maakuntamuseolta lausuntoa hankesuunnitelman alustavista katusuunnitelmaluonnoksista ja vaikutusarvioinneista. Nyt tehtävässä hankesuunnitelmavaiheessa Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta teettävät tarkentavia suunnitelmia ja vaikutusten arviointeja raitiotiesuunnitelmasta. Hankesuunnitelmassa raitiotien suunnitelmat laaditaan alustavan katusuunnitelman tarkkuudella. Hankesuunnitelman perusteella päätetään mahdolliseen toteutussuunnitteluun ryhtymisestä. Hankesuunnitteluvaihe syventää yleissuunnitelmavaiheen suunnitelmia ja vaikutusten arviointia jatkosuunnittelusta tehtävän kuntien päätöksenteon tueksi. Pirkkalan Suupalta Turriin ja Lentoasemantien suuntiin johtavat ratahaarat eivät kuulu hankesuunnitteluun tässä vaiheessa. Maakuntamuseo on antanut aiemmat lausuntonsa hankkeesta 28.05.2020 (DIAR: 261/2020) ja 23.06.2020 (DIAR: 336/2020). Maakuntamuseo on tutustunut kommentoitavana olevaan aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Tampereen linja-autoasema - Pirkkala
Tampereen alueella linja-autoasema-Härmälä -linjalla arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole huomautettavaa.
Pirkkalassa Naistenmatkantien eteläpuolella, paaluvälillä 7160-7220 jalkakäytävä- ja pyörätie luiskineen tulisi suunnitelman mukaan ulottumaan muinaismuistolain rauhoittaman kiinteän muinaisjäännöksen, rautakautisen ja/tai historiallisen kiviröykkiöryhmän/asuinpaikan Kirkkoveräjä (mj-tunnus 604010017) alueelle, sen pohjoisosaan. Suunnitelma on tältä osin muinaismuistolain 1 §:n vastainen. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Suunnitelmaa tulisi tältä osin muokata siirtämällä suunniteltujen rakenteiden eteläraja muinaisjäännösalueen ulkopuolelle, nykyisten tierakenteiden reunalle. Mahdollisesta kajoamisesta muinaisjäännökseen tulee neuvotella Museoviraston kanssa MML 13 §:n mukaisesti.
Kiinteän muinaisjäännöksen huomioon ottaminen hankkeessa ja tarkempi vaikutusten ariviointi sen osalta edellyttävät kohteen tarkan pohjoisrajan selvittämistä arkeologisen tarkkuusinventoinnin menetelmin, joihin kuuluisi riittävän tiheä koekuopitus ja lähinnä tietä olevien näkyvien rakenteiden tarkempi kartoitus.
Vaikutusten arvioinnissa (s. 26) on tunnistettu, että Kirkkoveräjän kiinteään muinaisjäännökseen väylärakenteiden levenemisellä on kielteinen vaikutus. Arvioinnin mukaan "arkeologisiin arvoihin kohdistuvien vaikutusten osalta ja merkittävien vaikutusten välttämiseksi tietoa tulee tarkentaa inventoinnilla tai maastotarkastelulla linjauksen tarkempaa suunnittelua ja rakentamista varten."
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Arkeologisen tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Museovirastoon ja maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti tallennetaan arvioinnin jälkeen Museovirastonsähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava tutkimusraportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi maakuntamuseolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset digitaalisena paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta.
Lännempänä suunnitelmaan sisältyy uuden tieliittymän rakentaminen Naistenmatkantieltä pohjoiseen, Kirkkokadulle, ja viimeksi mainitun länsiosan asfaltointi. Kirkkokatu on historiallisen Pirkkala-Hatanpää-maantielinjan (kirkkotien) osa, jota on esitetty merkittäväksi vireillä olevaan Loukonlahden asemakaavaan kulttuuriperintökohteena. Historialliseen tielinjaan liitettävä kaavamääräys on muotoa: Historiallinen tielinja. Tien linjaus ja suhde ympäristöön tulee säilyttää. Tavanomaiset tien (kadun) hoito- ja kunnostustyöt ovat sallittuja. Suuremmista tien (kadun) linjausta ja sen rakenteiden muuttamista koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa. Kohde on tallennettu muinaisjäännösrekisteriin nimellä Pirkkala-Hatanpää Haikka ja tunnuksella 1000044631.
Kirkkokadun päällystäminen tarkoittaisi historialliseen tiehen liittyvien kulttuuriympäristöarvojen osittaista menettämistä, eikä sitä voida puoltaa. Asiaan tulee kiinnittää huomiota hankkeen vaikutusten arvioinnissa. Historialliseen tielinjaan voi liittyä myös arkeologisesti merkittäviä maanalaisia tierakenteiden jäännöksiä, joiden huomioonottaminen hankkeessa voi edellyttää liittymän rakentamiseen liittyvien kaivutöiden arkeologista valvontaa. Suunnitelman kyseisestä osasta on neuvoteltava maakuntamuseon kanssa.
Naistenmatkantien pohjoispuolella, kiinteistön Rantaniityntie 26 pihapiirissä sijaitsevan arkeologisen kulttuuriperintökohteen, Naistenmatkan kiviaidan (mj-tunnus 1000020976) likimääräinen sijainti on merkitty katusuunnitelmaan. Kohde on otettava huomioon rakennustyövaiheessa ja sen säilyminen on turvattava mm. merkitsemällä rakenne maastoon töiden ajaksi.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseo toteaa seuraavaa. Raitiotielinja kulkee Hatanpään valtatietä, Nuolialantietä ja Naistenmatkantietä pitkin, sijoittuen suurimmaksi osaksi nykyiselle katu-/liikennealueelle. Tämä vähentää hankkeen rakennettuun ympäristöön ja maisemaan kohdistuvia vaikutuksia. Suunnitelmiin merkityt katualueen ylitykset ovat enimmäkseen pieniä. Poikkeuksena on Partola, jossa raitiotie kulkee Nuolialantieltä Kenkätielle ja sen jälkeen uudelle linjaukselle, joka kiertää kauppakeskittymän eteläpuolelta ja yhtyy Naistenmatkantiehen Mustanmäenkujan tietämillä. Raitiotielinjausta reunustava maankäyttö ja maisemakuva ovat muuttumassa myös ainakin vireillä olevien Viinikanlahden, Loukonlahden, Pakkalankulman ja Suupan alueen asemakaavojen myötä.
Aikaisemmissa lausunnoissaan maakuntamuseo on käynyt läpi raitiotielinjan varrella sijaitsevat maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt ja niillä sijaitsevat tärkeimmät rakennukset. Kaupunkikuvallisten vaikutusten kannalta herkimpiä alueita ovat Hatanpään valtatie puistokatumaisilta osiltaan, Nuolialantien katumaisema Rantaperkiön ja Härmälän maakunnallisesti arvokkaiden rakennettujen kulttuuriympäristöjen alueella sekä yhtyminen avoimiin peltoaukeisiin maakunnallisesti arvokkaan Pereen-Nuolialan kulttuurimaiseman kohdalla Naistenmatkantiellä. Haikan asuinalueen, tanssilavan ja kartanon maakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön rajalla kasvillisuus luo toistaiseksi näköesteen raitiotien ja pellon väliin. (Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016, Pirkanmaan liitto).
Sekä Hatanpään valtatielle että Nuolialantielle Rantaperkiössä ja Härmälässä ovat luonteenomaisia lehtipuurivistöt, usein ajotien molemmin puolin, ja Hatanpään valtatiellä useammassakin rivissä. Raitiotien toteuttaminen tarkoittaisi tiesuunnitelmien perusteella lehtipuiden poistamista suurelta määrin. Tämä aiheuttaa vähintään tilapäistä haitallista vaikutusta katumaisemaan arvoalueiden sisällä tai rajalla. Suunnitelmiin on merkitty korvaavaa uutta puustoa suurelle osalle raitiotiereitistä. Uudet puurivit tulevat sijoittumaan uudella tavalla, mutta kaiken kaikkiaan katuvihreän määrä tulee jopa lisääntymään. Härmälässä Nuolialantien katupuusto on tarkoitus poistaa Talvitien ja Leirintäkadun väliltä, mutta tilalle ei istuteta korvaavia puita. Samoin katupuusto poistetaan pysyvästi Tarmonkadun ja Härmälänrannan risteyksen väliltä. Näiden jaksojen osalta raitiotien rakentaminen vähentää katumaiseman vehreyttä aiheuttaen pysyvää maisemahaittaa. Pereen-Nuolialan kulttuurimaiseman kohdalla, Isomäentien ja Pirjolantien välillä, raitiotiehen ei liity puuistutuksia, mikä sopii avoimeen maisematilaan.
Kulttuuriympäristön ja maiseman osalta vaikutustenarviointi on vielä yleisluontoisella tasolla. Jatkossa sitä tulee tarkentaa suunnitelmien yksityiskohtaisuutta vastaavalle tasolle. Vaikutukset katupuustoon ja sitä kautta kaupunkikuvaan tulee huomioida vaikutusten arvioinnissa.
TAYS - Linnainmaa
Välillä Kaupin kampus - Linnainmaa raitiotielinjan on suunniteltu kulkevan osittain nykyisen tiealueen ulkopuolella. Lisäksi Alasjärven kohdalle on suunniteltu korkeaa siltarakennetta, jota myöten raitiotie ylittäisi Teiskontien. Näillä ratkaisuilla on huomattava vaikutus kaupunkikuvaan, mikä on todettu myös nähtävillä olevassa aineistoissa. Kyseisellä alueella ei kuitenkaan sijaitse merkittäviä kulttuurimaiseman tai rakennetun ympäristön arvoja, joten Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että hanke on niiden osalta asianmukaisesti valmisteltu ja hyväksyttävissä.
Raitiotielinjauksen läheisyyteen sijoittuu TAYS – Linnainmaa välillä viisi arkeologista kohdetta: Kiinteä muinaisjäännös Heikkilänpuisto (1000036686) Heikkilänkadun eteläpuolella, lisäselvitystä vaativa Alasjärven rautakautisen keihäänkärjen löytöpaikka (1000044510) Alasjärven eteläpuolella, Toimelankadun kivikautinen irtolöytöpaikka (1000046447) Tenniskeskuksen eteläpuolella sekä nk. muut kohteet Kaupin kivirakenne 1 (1000046445) ja Myllypellon rajamerkki (1000044576). Vaikutusta raitiotiehankkeeseen tai sen yhteydessä huomiointia/lisäselvitystä vaativia kohteita ovat edellä mainituista Heikkilänkadun kiinteä muinaisjäännös ja Alasjärven löytöpaikka (liitekartta 1). Loput kohteista eivät ole suojelukohteita (liitekartta 2). Kohteet on Alasjärven löytöpaikkaa lukuun ottamatta inventoitu raitiotiehankkeeseen liittyvien kaavahankkeiden yhteydessä (Arkeologinen inventointi: Medi-Park IV asemakaava-alue, Alasjärven länsipuolen yleissuunnitelma-alue ja Lamminrahkan seutu-raitiotielinjan osuus Alasjärvi-Heikkilänkadun varikko/FCG Oy/Heilu Oy). Alasjärven (1000044510) löytöpaikka sijaitsee noin 120 m suunnitellusta raitiotielinjauksesta koilliseen. Alueelle ollaan laatimassa raitiotiehen liittyen asemakaavaa, ja maakuntamuseo on tuonut kaavatyön yhteydessä esille löytöpaikan selvitystarpeen. Tämän hetkisen tiedon perusteella kohteella ei näyttäisi olevan vaikutusta katusuunnitelmaan. Asia varmentuu kuitenkin vasta löytöpaikan tarkastuksen jälkeen.
Vaikutustenarvioinnin sivulla 26 esitettyä karttaa tulee korjata TAYS – Linnainmaa -reitin osalta edellä kuvatun mukaiseksi. Heikkilänkadun kiinteän muinaisjäännöksen ja Alasjärven lisäselvitystä vaativan löytöpaikan nimet ja muinaisjäännösrekisteritunnukset tulisi käydä ilmi vaikutustenarvioinnista. Vaikutusten arvioinnissa tulisi myös määritellä tarkemmin, millaisia vaikutuksia raitiotien rakentamisella ja käytöllä olisi kohteisiin sekä kirjata selkeästi, että arkeologiset kohteet tulee ottaa huomioon raitiotien tarkemman suunnittelun yhteydessä.
Katujärjestelypiirustusten ja tyyppipoikkileikkausten perusteella katualueen leveys on noin 40 metriä Heikkilänpuiston (1000036686) kiinteän muinaisjäännöksen kohdalla. Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Katualueen ja suojelukohteen välille tulee asemakaavoituksen ja hankkeen tarkemman suunnittelun yhteydessä jättää riittävä suojaetäisyys. Kohde tulee ottaa huomioon muinaismuistolain mukaisesti raitioitien rakentamisen yhteydessä. Tieto kohteen sijainnista tulee olla kaikkien alueella toimivien tiedossa. Maan kaivaminen ja läjittäminen sekä maanpinnan rikkominen ilman lupaa on kiellettyä muinaisjäännösalueella. Työkoneiden ajolinjat tulee sijoittaa mahdollisimman etäälle suojelukohteesta. Muinaisjäännösaluetta ei saa käyttää rakennusjätteen, -tarvikkeiden, työkoneiden tms. varastointiin.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että arkeologisen kulttuuriperinnön suojelun ja raitiotiehankkeen yhteensovittamiseksi sekä hankkeeseen liittyvistä mahdollisista arkeologisista tutkimustarpeista voidaan tarvittaessa järjestää maakuntamuseon ja hankkeesta vastaavan tahon välinen työneuvottelu. Maakuntamuseo ottaa joka tapauksessa kantaa hankkeeseen lausunnoilla sen edetessä.