Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta tiesuunnitelmaluonnoksesta. Hankealue sijoittuu Ylöjärven keskustan pohjoispuolelle Kuruntien (mt 2774) Sorvajärventien ja Lammassaarentien väliselle osuudelle. Hankkeessa suunnitellaan kevyenliikenteenväylän rakentamista, joka pääsääntöisesti kulkisi erillisenä väylänä Kuruntien itäpuolella. Lyhyellä osuudella (plv 1370-1510) se sijoittuisi maantien rinnalle reunakivellisenä väylänä. Ylijäämämaita on alustavasti suunniteltu sijoitettavaksi Kuruntien itäpuolelle, Ruokotien tuntumaan (pl 3800-3900). Lisäksi hankkeessa poistetaan, siirretään tai muokataan useita maantien itäpuolen liittymiä. Tutustuttuaan suunnitelmaluonnokseen Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman näkökulmasta maakuntamuseo toteaa, että hanke vaikuttaa lähtökohtaisesti mahdolliselta, vaikka hankealueelle tai sen välittömään läheisyyteen sijoittuu runsaasti kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja maiseman arvokohteita. Hankealueen pohjoisosa sijoittuu maakunnallisesti arvokkaaseen Mutalan kulttuurimaisemaan ja eteläosa Ylisen maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueelle. Arvoalueet on tunnistettu voimassa olevaa, vuonna 2017 hyväksyttyä Pirkanmaan 2040 maakuntakaavaa varten laadituissa selvityksissä: Kulttuurimaisemat 2016: Pirkanmaan maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaat maatalousalueet ja Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 (Pirkanmaan liitto).
Hankealueen tuntumaan sijoittuu myös Kaiharinlahden kylien paikallisesti arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita, rakennuksia ja pihapiirejä, jotka on tunnistettu alueen osayleiskaavan muutosta varten laaditussa selvityksessä: Maaseutualueen rakennus- ja maisemahistoriallinen inventointi. Kyliä, torppia, huviloita ja julkista rakentamista Näsijärven rantamaisemissa (FCG, 2009). Samassa selvityksessä kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi on myös tunnistettu säilyneet jaksot Kuruntien vanhasta tielinjauksesta. Maaston muotoja ja asutusta seuraileva historiallinen tie tunnetaan Kuruntienä tai Peräkunnan tienä. Viimeistään 1700-luvun puolivälissä muodostunut, Näsijärven rantoja seuraava Ylöjärveä, Kurua ja Ruovettä yhdistävä tie toimi päätienä aina 1930-luvulle saakka. Tietä on sittemmin oikaistu ja levennetty, jolloin vanha tielinja on jäänyt osittain nykyisen Kuruntien alle. Paikoin vanhaa tielinjaa on säilynyt kapeina ja hiekkapintaisina Kuruntiestä erkanevina yksityisteinä mm. Niemelänlahdentie, Säynäväahde, Koivikkotie, Kyöstiläntie ja Vääränahteentie.
Alueella voimassa olevassa osayleiskaavassa (hyväksytty 2018) säilyneille vanhan maantien osuuksille on osoitettu merkintä Historiallisesti merkittävä tie. Sitä koskevan kaavamääräyksen mukaan Tien maisemalliset ja historialliset ominaispiirteet tulee säilyttää. Tiehen ja lähiympäristöön kohdistuvista toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että em. kulttuuriympäristön arvot on pääosin onnistuneesti tunnistettu hankkeessa ja huomioitu suunnitelmissa. Mikäli mahdollista, tulisi historialliseen tielinjaan kohdistuvia liittymämuutoksia (esim. Koivikkotie) vielä harkita tai kehittää siten, että säilyneisiin historiallisen tielinjan katkelmiin joko ei kohdistuisi lainkaan muutoksia tai muutokset olisivat mahdollisimman vähäisiä. Käytöstä poistettavia historiallisen tielinjan osuuksia (esim. Niemelänlahdentien eteläpää) ei tule poistaa tai maisemoida, vaan ne tulee jättää mahdollisimman koskemattomiksi. Käytöstä poiston vuoksi tielinja on mahdollista katkaista nykyisen Kuruntien reunaan kaivettavalla ojalla, betoniporsain, puomilla tai muilla ajoesteillä.
Hyvin lähelle uuden, rakennettavan kevyenliikenteenväylän tuntumaa sijoittuu useilla kohdin olemassa olevia rakennuksia, joiden säilyminen on tärkeää. Tiesuunnitelmassa ja sitä toteuttaessa tulee varmistaa, että rakentamisesta ei aiheudu rakennuksille haittoja. Erityisesti kevyesti nurkkakivin perustetut vanhat rakennukset ovat herkkiä vähäisillekin maaperän muutoksille. Kaivuutöitä ei siksi tule suorittaa lähellä rakennusten perustuksia, ja maanpinnan kaatojen tulee säilyä niin, että hulevesiä ei ohjaudu perustuksille.
Suunnitellun jalankulku- ja pyöräilyväylän läheisyydessä sijaitsee kaksi kiinteää muinaisjäännöstä: historiallisen ajan asuinpaikka Kyöstilä (1000018041) ja kivikautinen asuinpaikka Kaskilahti (980010006). Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Suunnitellun jalankulku- ja pyöräilyväylän etäisyys kiinteisiin muinaisjäännöksiin on riittävä, eikä niihin liity tutkimustarvetta. Kohteet tulee kuitenkin ottaa huomioon hankkeen toteutusvaiheessa muinaismuistolain mukaisesti. Muinaisjäännösalueita ei esimerkiksi tule käyttää varastointiin tai maa-aineksen läjitykseen (ks. liitekartta 1).
Tielinjauksen alueella on tehty yleiskaavatasoinen, historiallisen ajan kohteita käsittelevä arkeologinen inventointi (Mikroliitti Oy: Ylöjärvi Karhejärvi, Mutala-Lempiänniemi-Pihkaperä, Siivikkala ja Metsäkylä, osayleiskaava-alueiden historiallisen ajan muinaisjäännösten inventointi 2009). Inventoinnin tarkastelutaso ei kuitenkaan ole riittävä tien parantamissuunnitelmia ajatellen, eikä hankealueen esihistoriallisia kohteita ole selvitetty lainkaan. Suunnitellun kevyenliikenteenväylän läheisyydessä sijaitsee useita esihistoriallisia ja historiallisen ajan kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muita arkeologisia kohteita, ja tien itäpuolisilta pelloilta on viime vuosina tehty lukuisia historialliselle ajalle ajoittuvia muinaisesinelöytöjä (ks. liitekartta 2). Lisäksi nykyisen Kuruntien läheisyydessä kulkevan ja sen kanssa risteävän historiallisen Peräkunnantien käytöstä pois jääneet osat saattavat täyttää arkeologisen suojelukohteen kriteerit (liitekartta 3). Myös Kuruntien niihin osiin, joilla historiallinen Peräkunnantie nykyäänkin kulkee, saattaa liittyä hankkeen toteuttamisvaiheessa arkeologisen tutkimuksen (arkeologinen valvonta) tarve. Edellä mainituista syistä johtuen maakuntamuseo toteaa, että arkeologisen kulttuuriperinnön huomioiminen Kuruntien perusparannushankkeen yhteydessä vaatii arkeologisen inventoinnin toteuttamista kevyenliikenteenväylän suunnittelualueella. Inventoinnissa tulee selvittää, sijaitseeko hankealueella esihistoriallisia tai historiallisen ajan kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Tutkimuksessa tulee väylän sijainnin, Ruokotien uuden linjauksen ja muiden uusien liittymien lisäksi huomioida hankkeen työmaa-aikana käyttöön tulevat alueet (kulku työmaalle, läjitys, varastointi ym). Arkeologisesti potentiaaleilla alueilla tulee maahan kajoavia tutkimuksia tehdä riittävän laajasti ja tiheästi.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa inventointiraportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa tarvittaessa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön. Arkeologisen inventoinnin tekevän tahon tulee olla yhteydessä maakuntamuseoon ennen tutkimuksen kenttätyöosuutta saadakseen ajantasaisen tiedon hankealueen muinaisesinelöydöistä.
Valmis tiesuunnitelma ja arkeologisen inventoinnin raportti pyydetään lähettämään Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ja lausunnon antamista varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta tiesuunnitelmaluonnoksesta. Hankealue sijoittuu Ylöjärven keskustan pohjoispuolelle Kuruntien (mt 2774) Sorvajärventien ja Lammassaarentien väliselle osuudelle. Hankkeessa suunnitellaan kevyenliikenteenväylän rakentamista, joka pääsääntöisesti kulkisi erillisenä väylänä Kuruntien itäpuolella. Lyhyellä osuudella (plv 1370-1510) se sijoittuisi maantien rinnalle reunakivellisenä väylänä. Ylijäämämaita on alustavasti suunniteltu sijoitettavaksi Kuruntien itäpuolelle, Ruokotien tuntumaan (pl 3800-3900). Lisäksi hankkeessa poistetaan, siirretään tai muokataan useita maantien itäpuolen liittymiä. Tutustuttuaan suunnitelmaluonnokseen Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman näkökulmasta maakuntamuseo toteaa, että hanke vaikuttaa lähtökohtaisesti mahdolliselta, vaikka hankealueelle tai sen välittömään läheisyyteen sijoittuu runsaasti kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja maiseman arvokohteita. Hankealueen pohjoisosa sijoittuu maakunnallisesti arvokkaaseen Mutalan kulttuurimaisemaan ja eteläosa Ylisen maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueelle. Arvoalueet on tunnistettu voimassa olevaa, vuonna 2017 hyväksyttyä Pirkanmaan 2040 maakuntakaavaa varten laadituissa selvityksissä: Kulttuurimaisemat 2016: Pirkanmaan maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaat maatalousalueet ja Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 (Pirkanmaan liitto).
Hankealueen tuntumaan sijoittuu myös Kaiharinlahden kylien paikallisesti arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita, rakennuksia ja pihapiirejä, jotka on tunnistettu alueen osayleiskaavan muutosta varten laaditussa selvityksessä: Maaseutualueen rakennus- ja maisemahistoriallinen inventointi. Kyliä, torppia, huviloita ja julkista rakentamista Näsijärven rantamaisemissa (FCG, 2009). Samassa selvityksessä kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi on myös tunnistettu säilyneet jaksot Kuruntien vanhasta tielinjauksesta. Maaston muotoja ja asutusta seuraileva historiallinen tie tunnetaan Kuruntienä tai Peräkunnan tienä. Viimeistään 1700-luvun puolivälissä muodostunut, Näsijärven rantoja seuraava Ylöjärveä, Kurua ja Ruovettä yhdistävä tie toimi päätienä aina 1930-luvulle saakka. Tietä on sittemmin oikaistu ja levennetty, jolloin vanha tielinja on jäänyt osittain nykyisen Kuruntien alle. Paikoin vanhaa tielinjaa on säilynyt kapeina ja hiekkapintaisina Kuruntiestä erkanevina yksityisteinä mm. Niemelänlahdentie, Säynäväahde, Koivikkotie, Kyöstiläntie ja Vääränahteentie.
Alueella voimassa olevassa osayleiskaavassa (hyväksytty 2018) säilyneille vanhan maantien osuuksille on osoitettu merkintä Historiallisesti merkittävä tie. Sitä koskevan kaavamääräyksen mukaan Tien maisemalliset ja historialliset ominaispiirteet tulee säilyttää. Tiehen ja lähiympäristöön kohdistuvista toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että em. kulttuuriympäristön arvot on pääosin onnistuneesti tunnistettu hankkeessa ja huomioitu suunnitelmissa. Mikäli mahdollista, tulisi historialliseen tielinjaan kohdistuvia liittymämuutoksia (esim. Koivikkotie) vielä harkita tai kehittää siten, että säilyneisiin historiallisen tielinjan katkelmiin joko ei kohdistuisi lainkaan muutoksia tai muutokset olisivat mahdollisimman vähäisiä. Käytöstä poistettavia historiallisen tielinjan osuuksia (esim. Niemelänlahdentien eteläpää) ei tule poistaa tai maisemoida, vaan ne tulee jättää mahdollisimman koskemattomiksi. Käytöstä poiston vuoksi tielinja on mahdollista katkaista nykyisen Kuruntien reunaan kaivettavalla ojalla, betoniporsain, puomilla tai muilla ajoesteillä.
Hyvin lähelle uuden, rakennettavan kevyenliikenteenväylän tuntumaa sijoittuu useilla kohdin olemassa olevia rakennuksia, joiden säilyminen on tärkeää. Tiesuunnitelmassa ja sitä toteuttaessa tulee varmistaa, että rakentamisesta ei aiheudu rakennuksille haittoja. Erityisesti kevyesti nurkkakivin perustetut vanhat rakennukset ovat herkkiä vähäisillekin maaperän muutoksille. Kaivuutöitä ei siksi tule suorittaa lähellä rakennusten perustuksia, ja maanpinnan kaatojen tulee säilyä niin, että hulevesiä ei ohjaudu perustuksille.
Suunnitellun jalankulku- ja pyöräilyväylän läheisyydessä sijaitsee kaksi kiinteää muinaisjäännöstä: historiallisen ajan asuinpaikka Kyöstilä (1000018041) ja kivikautinen asuinpaikka Kaskilahti (980010006). Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Suunnitellun jalankulku- ja pyöräilyväylän etäisyys kiinteisiin muinaisjäännöksiin on riittävä, eikä niihin liity tutkimustarvetta. Kohteet tulee kuitenkin ottaa huomioon hankkeen toteutusvaiheessa muinaismuistolain mukaisesti. Muinaisjäännösalueita ei esimerkiksi tule käyttää varastointiin tai maa-aineksen läjitykseen (ks. liitekartta 1).
Tielinjauksen alueella on tehty yleiskaavatasoinen, historiallisen ajan kohteita käsittelevä arkeologinen inventointi (Mikroliitti Oy: Ylöjärvi Karhejärvi, Mutala-Lempiänniemi-Pihkaperä, Siivikkala ja Metsäkylä, osayleiskaava-alueiden historiallisen ajan muinaisjäännösten inventointi 2009). Inventoinnin tarkastelutaso ei kuitenkaan ole riittävä tien parantamissuunnitelmia ajatellen, eikä hankealueen esihistoriallisia kohteita ole selvitetty lainkaan. Suunnitellun kevyenliikenteenväylän läheisyydessä sijaitsee useita esihistoriallisia ja historiallisen ajan kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muita arkeologisia kohteita, ja tien itäpuolisilta pelloilta on viime vuosina tehty lukuisia historialliselle ajalle ajoittuvia muinaisesinelöytöjä (ks. liitekartta 2). Lisäksi nykyisen Kuruntien läheisyydessä kulkevan ja sen kanssa risteävän historiallisen Peräkunnantien käytöstä pois jääneet osat saattavat täyttää arkeologisen suojelukohteen kriteerit (liitekartta 3). Myös Kuruntien niihin osiin, joilla historiallinen Peräkunnantie nykyäänkin kulkee, saattaa liittyä hankkeen toteuttamisvaiheessa arkeologisen tutkimuksen (arkeologinen valvonta) tarve. Edellä mainituista syistä johtuen maakuntamuseo toteaa, että arkeologisen kulttuuriperinnön huomioiminen Kuruntien perusparannushankkeen yhteydessä vaatii arkeologisen inventoinnin toteuttamista kevyenliikenteenväylän suunnittelualueella. Inventoinnissa tulee selvittää, sijaitseeko hankealueella esihistoriallisia tai historiallisen ajan kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Tutkimuksessa tulee väylän sijainnin, Ruokotien uuden linjauksen ja muiden uusien liittymien lisäksi huomioida hankkeen työmaa-aikana käyttöön tulevat alueet (kulku työmaalle, läjitys, varastointi ym). Arkeologisesti potentiaaleilla alueilla tulee maahan kajoavia tutkimuksia tehdä riittävän laajasti ja tiheästi.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa inventointiraportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa tarvittaessa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön. Arkeologisen inventoinnin tekevän tahon tulee olla yhteydessä maakuntamuseoon ennen tutkimuksen kenttätyöosuutta saadakseen ajantasaisen tiedon hankealueen muinaisesinelöydöistä.
Valmis tiesuunnitelma ja arkeologisen inventoinnin raportti pyydetään lähettämään Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ja lausunnon antamista varten.