Diar. säpo 383/2025 Attilan IV-ratkaisut ja ikkunatyypit
Viite: työneuvottelu 4.4.2025
Hei,
keskustelimme maakuntamuseon viranomaistiimissä Attilan IV-ratkaisuista ja ikkunoiden materiaalista, kuten viimeisimmässä työneuvottelussa sovittiin.
IV-ratkaisun osalta esittelemänne aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että suurella A-siiven katolle toteutettavalla konehuoneella olisi kaupunkikuvallisesti suuremmat kielteiset vaikutukset kuin hajautetusti B-osan (vanhan osan) katolle sijoitetuilla IV-piipuilla. Nykyinen A-osan katolla oleva IV-konehuone on varsin pieni siiven kattopinta-alaan nähden, joten se ei kiinnitä huomiota kadulta katsottuna. Nykyisen konehuoneen laajentamisen ja uuden korkeamman ja leveämmän rakentaminen suunnitelmien mukaisesti täyttäisi katon ääriään myöten. Konehuoneen toteuttaminen edellyttäisi siis sen koon huomattavaa supistamista. Hajautettujen piippujen sijoittaminen vanhan osan katolle olisi todennäköisesti tehtävissä hienovaraisesti, kun sijoitus ja piippujen malli valitaan huolella.
Ikkunoiden osalta muilla rakennustutkijoilla oli vastaavan kaltaisista kohteista se kokemus, että Tampereen rakennusvalvonnan linja on hyvin selkeä ja että ikkunoiden tulee sen mukaan olla puuta. Heillä oli myös se kokemus, että puu ikkunoiden materiaalina ei olisi ollut este äänieristävyydelle, UV-suojaukselle tai energiatehokkuuden parantamiselle. Lisäksi on aina mahdollista tutkia puisen ikkunan sisäpuolelle lisättävän, puitejakoa noudattamattoman kolmannen lasin asentamista.
Toivottavasti näistä kommenteista on teille apua suunnittelun jatkamiseksi!
Diar. säpo 383/2025 Attilan IV-ratkaisut ja ikkunatyypitViite: työneuvottelu 4.4.2025Hei,keskustelimme maakuntamuseon viranomaistiimissä Attilan IV-ratkaisuista ja ikkunoiden materiaalista, kuten viimeisimmässä työneuvottelussa sovittiin.IV-ratkaisun osalta esittelemänne aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että suurella A-siiven katolle toteutettavalla konehuoneella olisi kaupunkikuvallisesti suuremmat kielteiset vaikutukset kuin hajautetusti B-osan (vanhan osan) katolle sijoitetuilla IV-piipuilla. Nykyinen A-osan katolla oleva IV-konehuone on varsin pieni siiven kattopinta-alaan nähden, joten se ei kiinnitä huomiota kadulta katsottuna. Nykyisen konehuoneen laajentamisen ja uuden korkeamman ja leveämmän rakentaminen suunnitelmien mukaisesti täyttäisi katon ääriään myöten. Konehuoneen toteuttaminen edellyttäisi siis sen koon huomattavaa supistamista. Hajautettujen piippujen sijoittaminen vanhan osan katolle olisi todennäköisesti tehtävissä hienovaraisesti, kun sijoitus ja piippujen malli valitaan huolella.Ikkunoiden osalta muilla rakennustutkijoilla oli vastaavan kaltaisista kohteista se kokemus, että Tampereen rakennusvalvonnan linja on hyvin selkeä ja että ikkunoiden tulee sen mukaan olla puuta. Heillä oli myös se kokemus, että puu ikkunoiden materiaalina ei olisi ollut este äänieristävyydelle, UV-suojaukselle tai energiatehokkuuden parantamiselle. Lisäksi on aina mahdollista tutkia puisen ikkunan sisäpuolelle lisättävän, puitejakoa noudattamattoman kolmannen lasin asentamista.Toivottavasti näistä kommenteista on teille apua suunnittelun jatkamiseksi!