Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Kaavan tavoitteina on jakaa tontti 11 kahteen osaan sekä
päivittää asemakaava muilta osin vastaamaan todellista tilannetta. Jaettavien tonttien käyttötarkoitus muuttuu asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueesta osittain erillispientalojen korttelialueeksi, ja ympäristön säilyttämistä ohjaava /s -merkintä poistetaan. Maakuntamuseolta ei ole pyydetty lausuntoa kaavaprosessin aiemmissa vaiheissa.
Kaava-alueella sijaitsee 1960-luvulla rakennettu entinen kaupparakennus, joka on muutettu asuinrakennukseksi 1990-luvulla. Kaava-alueen vanhin rakennus on 1920-luvulla rakennettu entinen posti, jota on laajennettu voimakkaasti 1980-luvun alkuun mennessä ja joka on nykyään asuinkäytössä. Lisäksi kaava-alueella sijaitsee 2000-luvulla rakennettu omakotitalo. Entisten kaupan ja postin rakennusten julkisivuja on muokattu voimakkaasti vuosikymmenten varrella. Muun muassa rakennusten julkisivumateriaalit ja ikkunoiden jaotukset on muutettu. Alueelle ollaan laatimassa osayleiskaavaa, jota varten Selvitystyö Ahola on laatimassa Ruutana-Tarastenjärvi-Asema -alueen rakennetun kulttuuriympäristön inventointia. Inventointiraportin luonnoksen mukaan kaava-alue sijoittuu radanvarren asuntotaajamassa alueelle, jossa rakennuskantaa on täydennetty ja osin korvattu uudisrakentamisella. Selvityksen luonnoksessa kaava-alue rajautuu kyläkuvallisesti arvokkaan alueen ulkopuolelle.
Suunnittelualueella on voimassa vuonna 1981 voimaan tullut asemakaava, jossa kaava-alueen tontteja koskee merkintä AL/s, johon liittyy määräys: Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue, jolla ympäristö säilytettävä. Korjausten, laajennusten ja uudisrakentamisen yhteydessä on uusi rakennusosa sovitettava ympäristöönsä niin muodoltaan kuin materiaaleiltaankin. Nähtävillä olevassa kaavaehdotuksessa /s-merkintä on poistettu, mutta uudisrakentamisen sovittamista ympäristöönsä ohjataan muun muassa merkinnällä ju-6, johon liittyy määräys: Uudisrakennus on sovitettava lähirakennuksiin mittasuhteiden, kattokulman, julkisivumateriaalien ja korkeusaseman osalta. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueen rakennuskannalla tai pihapiireillä ei ole tunnistettavissa sellaisia erityisiä kulttuurihistoriallisia arvoja, jotka edellyttäisivät niiden suojelemista asemakaavassa. Näin ollen /s-merkinnän korvaaminen uudisrakentamista ohjaavalla merkinnällä on mahdollista. Kaavaratkaisun perusteita on kuitenkin syytä käsitellä tältä osin perusteellisemmin esimerkiksi kaavan vaikutustenarvioinnin yhteydessä. Muilta osin maakuntamuseolla ei ole kaavaehdotuksesta huomautettavaa.
Yleisenä huomautuksena Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että koska asemakaavahankkeisiin usein liittyy kulttuuriympäristön selvitystarpeita tai muita alueellisen vastuumuseon asiantuntijakompetenssiin kuuluvia asioita, on tärkeää, että kaava-aineisto, esimerkiksi osallistumis- ja arviointisuunnitelma, lähetettäisiin maakuntamuseolle kommentoitavaksi aina mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Kaavan tavoitteina on jakaa tontti 11 kahteen osaan sekä
päivittää asemakaava muilta osin vastaamaan todellista tilannetta. Jaettavien tonttien käyttötarkoitus muuttuu asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueesta osittain erillispientalojen korttelialueeksi, ja ympäristön säilyttämistä ohjaava /s -merkintä poistetaan. Maakuntamuseolta ei ole pyydetty lausuntoa kaavaprosessin aiemmissa vaiheissa.
Kaava-alueella sijaitsee 1960-luvulla rakennettu entinen kaupparakennus, joka on muutettu asuinrakennukseksi 1990-luvulla. Kaava-alueen vanhin rakennus on 1920-luvulla rakennettu entinen posti, jota on laajennettu voimakkaasti 1980-luvun alkuun mennessä ja joka on nykyään asuinkäytössä. Lisäksi kaava-alueella sijaitsee 2000-luvulla rakennettu omakotitalo. Entisten kaupan ja postin rakennusten julkisivuja on muokattu voimakkaasti vuosikymmenten varrella. Muun muassa rakennusten julkisivumateriaalit ja ikkunoiden jaotukset on muutettu. Alueelle ollaan laatimassa osayleiskaavaa, jota varten Selvitystyö Ahola on laatimassa Ruutana-Tarastenjärvi-Asema -alueen rakennetun kulttuuriympäristön inventointia. Inventointiraportin luonnoksen mukaan kaava-alue sijoittuu radanvarren asuntotaajamassa alueelle, jossa rakennuskantaa on täydennetty ja osin korvattu uudisrakentamisella. Selvityksen luonnoksessa kaava-alue rajautuu kyläkuvallisesti arvokkaan alueen ulkopuolelle.
Suunnittelualueella on voimassa vuonna 1981 voimaan tullut asemakaava, jossa kaava-alueen tontteja koskee merkintä AL/s, johon liittyy määräys: Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue, jolla ympäristö säilytettävä. Korjausten, laajennusten ja uudisrakentamisen yhteydessä on uusi rakennusosa sovitettava ympäristöönsä niin muodoltaan kuin materiaaleiltaankin. Nähtävillä olevassa kaavaehdotuksessa /s-merkintä on poistettu, mutta uudisrakentamisen sovittamista ympäristöönsä ohjataan muun muassa merkinnällä ju-6, johon liittyy määräys: Uudisrakennus on sovitettava lähirakennuksiin mittasuhteiden, kattokulman, julkisivumateriaalien ja korkeusaseman osalta. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueen rakennuskannalla tai pihapiireillä ei ole tunnistettavissa sellaisia erityisiä kulttuurihistoriallisia arvoja, jotka edellyttäisivät niiden suojelemista asemakaavassa. Näin ollen /s-merkinnän korvaaminen uudisrakentamista ohjaavalla merkinnällä on mahdollista. Kaavaratkaisun perusteita on kuitenkin syytä käsitellä tältä osin perusteellisemmin esimerkiksi kaavan vaikutustenarvioinnin yhteydessä. Muilta osin maakuntamuseolla ei ole kaavaehdotuksesta huomautettavaa.
Yleisenä huomautuksena Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että koska asemakaavahankkeisiin usein liittyy kulttuuriympäristön selvitystarpeita tai muita alueellisen vastuumuseon asiantuntijakompetenssiin kuuluvia asioita, on tärkeää, että kaava-aineisto, esimerkiksi osallistumis- ja arviointisuunnitelma, lähetettäisiin maakuntamuseolle kommentoitavaksi aina mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.