Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta hankkeesta. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu lausunnon antamista varten Telkäntaipaleen länsipuolen yleisen alueen suunnitelma, Mainiemenkujan katusuunnitelma sekä ote ajantasa-asemakaavasta. Näistä ensimmäinen koskee vielä rakentamattoman Asematorin pohjoisreunassa kulkevaa Telkäntaipaleen kevyenliikenteenväylää sekä ramppirakennetta, joka yhdistää ko. väylän radan ylittävään kevyenliikenteen siltaan. Mainiemenkuja on pohjois-eteläsuuntainen katu, joka sijoittuu suunnilleen nykyisen lehtipuiden reunustaman puistokäytävän kohdalle. Mainiemenkujalta johtaa sillalle portaikko ja sillan alle korttelin 35 sisäinen kevyenliikenteenväylä, joka hyväksytään eri menettelyssä. Portaikkoon liittyy tukimuuri. Telkäntaival ja Mainiemenkuja on suunniteltu esteettömien kulkuväylien vaatimukset täyttäviksi. Tämä huomioidaan mm. niiden mitoituksessa, kaltevuuksissa ja kiveyksessä. Näiltä osin maakuntamuseolla ei ole suunnitelmista huomautettavaa.
Tällä hetkellä Lempäälän vanhaan rautatieasemaan kiinteästi kuuluvasta asemanpuistosta on jäljellä alue, joka ulottuu asemarakennuksen eteläpäädystä Tampereentie 6-8 korttelialueelle. Puiston yhteydessä on säilynyt mm. kookkaita jaloja lehtipuita, rautatieomenapuita sekä muita kokonaisuuteen hyvin sopivia istutuksia. Rautatieaseman ympäristö on suojeltu yleis- ja asemakaavalla. Vuonna 2013 hyväksytyssä keskustan osayleiskaavassa asemaa koskee suojelumääräys: Kohteen ympäristön suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee säilyttää valtakunnallisesti arvokkaan kulttuurikohteen ominaispiirteet. Rakentaminen ja ympäristönhoito tulee erityisesti sopeuttaa kohteen rakennettuun kulttuuriperintöön ja taajamakuvallisiin arvoihin. Alueeseen merkittävästi vaikuttavissa hankkeissa on pyydettävä lausunto museoviranomaisilta ja alueelliselta ELY-keskukselta. Voimassa olevassa asemakaavassa vuodelta 2016 aluetta koskee merkintä s-5: Suojeltava alueen osa. Asemaympäristön kulttuurihistorialliset ja taajamakuvan kannalta arvokkaat piirteet kuten puistomaisuus ja avoimuus tulee säilyttää. […] Istutuksia tulee täydentää alueen kulttuurihistoriallisiin ominaispiirteisiin sopien […].
Osa asemanpuiston säilyneestä alueesta jää uusien rakenteiden alle suojellun korttelialueen sisällä. Kevyenliikenteenväylän, katualueen, ramppien ja portaikon rakentaminen merkitsee todennäköisesti puiden kaatamista ja nurmialueen poistamista. Muutosten jälkeen nykyinen puistomainen ilme tulee puiston pohjoispäässä korvautumaan voimakkaasti rakennetulla urbaanilla rakenteella. Rampin ja sillan länsipään läheisyyteen on sijoitettu kaksi uutta pientä istutusaluetta, joihin ei liity tarkempaa istutussuunnitelmaa. Maakuntamuseo esittää, että istutuksissa suosittaisiin historiallisille asemapuistoille tyypillisiä lajikkeita ja että mahdollisimman suuri osa olemassa olevan puiston kasvillisuudesta pyrittäisiin säilyttämään. Maakuntamuseo katsoo, että Telkäntaipaleen kevyenliikenteenväylän sijoittaminen Asematorin pohjoisreunaan on arvoympäristöön sopivampi vaihtoehto kuin asemakaavassa esitetty ohjeellinen, osin torin etelä- ja osin pohjoisreunaan sekä niiden välille diagonaaliksi sommiteltu linjaus.
Maakuntamuseo painottaa, että Asematoriksi nimitetyn aukion jatkosuunnittelussa tulee huomioida asemapuiston säilyneet osat ja niihin yleis- ja asemakaavoissa liittyvät suojelumääräykset. On toivottavaa, että aluetta suunniteltaisiin kokonaisuutena ja suunnitteluaineistoon liitettäisiin täydentävää havainnemateriaalia, josta olemassa olevan kaupunkirakenteen, puiston ja suunniteltujen rakenteiden suhteet hahmottuisivat selkeästi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta hankkeesta. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu lausunnon antamista varten Telkäntaipaleen länsipuolen yleisen alueen suunnitelma, Mainiemenkujan katusuunnitelma sekä ote ajantasa-asemakaavasta. Näistä ensimmäinen koskee vielä rakentamattoman Asematorin pohjoisreunassa kulkevaa Telkäntaipaleen kevyenliikenteenväylää sekä ramppirakennetta, joka yhdistää ko. väylän radan ylittävään kevyenliikenteen siltaan. Mainiemenkuja on pohjois-eteläsuuntainen katu, joka sijoittuu suunnilleen nykyisen lehtipuiden reunustaman puistokäytävän kohdalle. Mainiemenkujalta johtaa sillalle portaikko ja sillan alle korttelin 35 sisäinen kevyenliikenteenväylä, joka hyväksytään eri menettelyssä. Portaikkoon liittyy tukimuuri. Telkäntaival ja Mainiemenkuja on suunniteltu esteettömien kulkuväylien vaatimukset täyttäviksi. Tämä huomioidaan mm. niiden mitoituksessa, kaltevuuksissa ja kiveyksessä. Näiltä osin maakuntamuseolla ei ole suunnitelmista huomautettavaa.
Tällä hetkellä Lempäälän vanhaan rautatieasemaan kiinteästi kuuluvasta asemanpuistosta on jäljellä alue, joka ulottuu asemarakennuksen eteläpäädystä Tampereentie 6-8 korttelialueelle. Puiston yhteydessä on säilynyt mm. kookkaita jaloja lehtipuita, rautatieomenapuita sekä muita kokonaisuuteen hyvin sopivia istutuksia. Rautatieaseman ympäristö on suojeltu yleis- ja asemakaavalla. Vuonna 2013 hyväksytyssä keskustan osayleiskaavassa asemaa koskee suojelumääräys: Kohteen ympäristön suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee säilyttää valtakunnallisesti arvokkaan kulttuurikohteen ominaispiirteet. Rakentaminen ja ympäristönhoito tulee erityisesti sopeuttaa kohteen rakennettuun kulttuuriperintöön ja taajamakuvallisiin arvoihin. Alueeseen merkittävästi vaikuttavissa hankkeissa on pyydettävä lausunto museoviranomaisilta ja alueelliselta ELY-keskukselta. Voimassa olevassa asemakaavassa vuodelta 2016 aluetta koskee merkintä s-5: Suojeltava alueen osa. Asemaympäristön kulttuurihistorialliset ja taajamakuvan kannalta arvokkaat piirteet kuten puistomaisuus ja avoimuus tulee säilyttää. […] Istutuksia tulee täydentää alueen kulttuurihistoriallisiin ominaispiirteisiin sopien […].
Osa asemanpuiston säilyneestä alueesta jää uusien rakenteiden alle suojellun korttelialueen sisällä. Kevyenliikenteenväylän, katualueen, ramppien ja portaikon rakentaminen merkitsee todennäköisesti puiden kaatamista ja nurmialueen poistamista. Muutosten jälkeen nykyinen puistomainen ilme tulee puiston pohjoispäässä korvautumaan voimakkaasti rakennetulla urbaanilla rakenteella. Rampin ja sillan länsipään läheisyyteen on sijoitettu kaksi uutta pientä istutusaluetta, joihin ei liity tarkempaa istutussuunnitelmaa. Maakuntamuseo esittää, että istutuksissa suosittaisiin historiallisille asemapuistoille tyypillisiä lajikkeita ja että mahdollisimman suuri osa olemassa olevan puiston kasvillisuudesta pyrittäisiin säilyttämään. Maakuntamuseo katsoo, että Telkäntaipaleen kevyenliikenteenväylän sijoittaminen Asematorin pohjoisreunaan on arvoympäristöön sopivampi vaihtoehto kuin asemakaavassa esitetty ohjeellinen, osin torin etelä- ja osin pohjoisreunaan sekä niiden välille diagonaaliksi sommiteltu linjaus.
Maakuntamuseo painottaa, että Asematoriksi nimitetyn aukion jatkosuunnittelussa tulee huomioida asemapuiston säilyneet osat ja niihin yleis- ja asemakaavoissa liittyvät suojelumääräykset. On toivottavaa, että aluetta suunniteltaisiin kokonaisuutena ja suunnitteluaineistoon liitettäisiin täydentävää havainnemateriaalia, josta olemassa olevan kaupunkirakenteen, puiston ja suunniteltujen rakenteiden suhteet hahmottuisivat selkeästi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.