Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Killon asemakaavamuutoksen ehdotusaineistosta. Alueellinen vastuumuseo on antanut hankkeesta aikaisemmat lausunnot diar. 684/2023 ja 181/2024.
Edellisessä, kaavaluonnosaineistosta antamassaan lausunnossa maakuntamuseo esitti muutoksia suojelumääräyksiin AO/s-1 ja AO/s-2. Määräysten muotoilua onkin korjattu maakuntamuseon lausunnossa esitetyllä tavalla vähemmän ehdollisiksi. Myös yleismääräyksiin on tehty maakuntamuseon esittämiä täsmennyksiä. Suojelumääräyksistä on poistettu velvoite kuulla alueellista vastuumuseota uudisrakentamisen ja vähäistä laajempien muutoksien yhteydessä. Maakuntamuseo katsoo, että mikäli noudatetaan asemakaavan ja rakentamistapaohjeen määräyksiä ja ohjausta, maakuntamuseon kuuleminen ei ole välttämätöntä. Purkamislupahakemusten ollessa kyseessä lausuntoa tulisi kuitenkin pyytää niiden korttelialueiden osalta, joilla on /s-1- tai /s-2-merkintä. Maakuntamuseo esittää vielä, että lausuntopyyntötarve lisätään ko. kaavamääräyksiin.
Rakentamistapaohjetta on täydennetty lisäämällä, että Killon alkuperäisen rakentamisajanjakson arkkitehtuurille vieraita tyylilainoja tulee välttää. Siihen on muutoinkin tehty pieniä täydennyksiä. Ohjeen kuvitusta on kehitetty, mikä lisää sen havainnollisuutta. Osa kuvituksesta on peräisin konsulttiselvityksestä. Maakuntamuseo suosittelee, että sekaannusten välttämiseksi kuvista poistetaan ne tekstit, jotka eivät vastaa asemakaavan ratkaisuja (esim. 125 k-m2 laajuinen lisärakennus). Maakuntamuseo katsoo edelleen, että selkeät määräykset olisivat selkeämpi ja hankkeiden ohjaamisen kannalta toimivampi ratkaisu kuin suositusten antaminen.
Tonttien rakennusoikeuden määrää on ehdotusvaiheessa hieman lisätty. Erillisen toisen asuinrakennuksen rakennusoikeus on nyt 120 m2 (täydennysrakennusselvityksen suositus 100 m2 ja luonnosvaiheessa 110 m2). Niillä tonteilla, joilla toisen asuinrakennuksen toteuttaminen ei ole mahdollista, on päärakennuksen rakennusoikeudeksi osoitettu 220 k-m2 (luonnosvaiheessa 200 k-m2), mikä mahdollistaa rakennuksen laajentamisen. Talousrakennuksen kooksi on osoitettu 30 k-m2 tai maksimissaan 50 k-m2, mikäli se halutaan sijoittaa uudisrakennusalalle asuinrakennuksen sijasta. Kokonaisrakennusoikeudeksi tonteilla muodostuu keskimäärin 220–225 k-m2. Tonteilla saa olla enintään kolme rakennusta tai rakennelmaa. Kaavaluonnoksesta annetun palautteen vastineluettelon mukaan tehty kaavaratkaisu on rakennusoikeuksien osalta kompromissi, jolla pyritään mahdollistamaan maltillinen lisärakentaminen alueella, mutta jonka päätarkoitus on säilyttää vanhaa rakennuskantaa mahdollisimman paljon. Maakuntamuseo pitää ratkaisua mahdollisena, vaikkei se olekaan kulttuuriympäristön arvojen osalta ihanteellinen.
Maakuntamuseo toi edellisessä lausunnossaan esiin huolensa yhtenäisen julkisivurytmin säilymisestä tonteilla, joilla on osoitettu uudisrakennuksen rakennusala kadun puolelle ja joiden korttelit on todettu hyvin yhtenäisiksi tai yhtenäisiksi. Maakuntamuseo kehotti vielä tutkimaan, olisiko tarkkaan ohjattu laajentaminen näillä korttelialueilla arvoja paremmin säilyttävä ratkaisu. Kaavoitus on vaikutustenarvioinnissa todennut, että julkisivurytmin menetys tulee olemaan tilapäistä, sillä täydennysrakentamisen arvioidaan toteutuvan tulevaisuudessa kaavan mahdollistamalla tavalla. Koska ratkaisu on täydennysrakentamisselvityksessä esitetyn mukainen, maakuntamuseo katsoo sen olevan mahdollinen. Kulttuuriympäristöön kohdistuvien vaikutusten arviointia on jonkin verran täydennetty ehdotusvaiheessa.
Edellä esitetyn mukaisesti päivitetty kaavaehdotusaineisto pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle nähtäväksi. Myös kaavan mahdollinen hyväksymispäätös tulee viipymättä toimittaa maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Killon asemakaavamuutoksen ehdotusaineistosta. Alueellinen vastuumuseo on antanut hankkeesta aikaisemmat lausunnot diar. 684/2023 ja 181/2024.
Edellisessä, kaavaluonnosaineistosta antamassaan lausunnossa maakuntamuseo esitti muutoksia suojelumääräyksiin AO/s-1 ja AO/s-2. Määräysten muotoilua onkin korjattu maakuntamuseon lausunnossa esitetyllä tavalla vähemmän ehdollisiksi. Myös yleismääräyksiin on tehty maakuntamuseon esittämiä täsmennyksiä. Suojelumääräyksistä on poistettu velvoite kuulla alueellista vastuumuseota uudisrakentamisen ja vähäistä laajempien muutoksien yhteydessä. Maakuntamuseo katsoo, että mikäli noudatetaan asemakaavan ja rakentamistapaohjeen määräyksiä ja ohjausta, maakuntamuseon kuuleminen ei ole välttämätöntä. Purkamislupahakemusten ollessa kyseessä lausuntoa tulisi kuitenkin pyytää niiden korttelialueiden osalta, joilla on /s-1- tai /s-2-merkintä. Maakuntamuseo esittää vielä, että lausuntopyyntötarve lisätään ko. kaavamääräyksiin.
Rakentamistapaohjetta on täydennetty lisäämällä, että Killon alkuperäisen rakentamisajanjakson arkkitehtuurille vieraita tyylilainoja tulee välttää. Siihen on muutoinkin tehty pieniä täydennyksiä. Ohjeen kuvitusta on kehitetty, mikä lisää sen havainnollisuutta. Osa kuvituksesta on peräisin konsulttiselvityksestä. Maakuntamuseo suosittelee, että sekaannusten välttämiseksi kuvista poistetaan ne tekstit, jotka eivät vastaa asemakaavan ratkaisuja (esim. 125 k-m2 laajuinen lisärakennus). Maakuntamuseo katsoo edelleen, että selkeät määräykset olisivat selkeämpi ja hankkeiden ohjaamisen kannalta toimivampi ratkaisu kuin suositusten antaminen.
Tonttien rakennusoikeuden määrää on ehdotusvaiheessa hieman lisätty. Erillisen toisen asuinrakennuksen rakennusoikeus on nyt 120 m2 (täydennysrakennusselvityksen suositus 100 m2 ja luonnosvaiheessa 110 m2). Niillä tonteilla, joilla toisen asuinrakennuksen toteuttaminen ei ole mahdollista, on päärakennuksen rakennusoikeudeksi osoitettu 220 k-m2 (luonnosvaiheessa 200 k-m2), mikä mahdollistaa rakennuksen laajentamisen. Talousrakennuksen kooksi on osoitettu 30 k-m2 tai maksimissaan 50 k-m2, mikäli se halutaan sijoittaa uudisrakennusalalle asuinrakennuksen sijasta. Kokonaisrakennusoikeudeksi tonteilla muodostuu keskimäärin 220–225 k-m2. Tonteilla saa olla enintään kolme rakennusta tai rakennelmaa. Kaavaluonnoksesta annetun palautteen vastineluettelon mukaan tehty kaavaratkaisu on rakennusoikeuksien osalta kompromissi, jolla pyritään mahdollistamaan maltillinen lisärakentaminen alueella, mutta jonka päätarkoitus on säilyttää vanhaa rakennuskantaa mahdollisimman paljon. Maakuntamuseo pitää ratkaisua mahdollisena, vaikkei se olekaan kulttuuriympäristön arvojen osalta ihanteellinen.
Maakuntamuseo toi edellisessä lausunnossaan esiin huolensa yhtenäisen julkisivurytmin säilymisestä tonteilla, joilla on osoitettu uudisrakennuksen rakennusala kadun puolelle ja joiden korttelit on todettu hyvin yhtenäisiksi tai yhtenäisiksi. Maakuntamuseo kehotti vielä tutkimaan, olisiko tarkkaan ohjattu laajentaminen näillä korttelialueilla arvoja paremmin säilyttävä ratkaisu. Kaavoitus on vaikutustenarvioinnissa todennut, että julkisivurytmin menetys tulee olemaan tilapäistä, sillä täydennysrakentamisen arvioidaan toteutuvan tulevaisuudessa kaavan mahdollistamalla tavalla. Koska ratkaisu on täydennysrakentamisselvityksessä esitetyn mukainen, maakuntamuseo katsoo sen olevan mahdollinen. Kulttuuriympäristöön kohdistuvien vaikutusten arviointia on jonkin verran täydennetty ehdotusvaiheessa.
Edellä esitetyn mukaisesti päivitetty kaavaehdotusaineisto pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle nähtäväksi. Myös kaavan mahdollinen hyväksymispäätös tulee viipymättä toimittaa maakuntamuseoon.