Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Pispalan asemakaavan uudistamisen II-vaiheen asemakaavan nro 8310 ehdotus oli nähtävillä ensimmäisen kerran syksyllä 2019. Viranomaispalautteen pohjalta alueen rakennusoikeutta katsottiin olevan tarpeen laskea, jotta kaavan ensisijainen tavoite, alueen valtakunnallisten kulttuuriympäristöarvojen turvaaminen, toteutuisi. Samalla kaava-alueesta päätettiin erottaa omaksi kaavamuutoksekseen korttelin 1088 alue (ns. Punaisen tukkitien alue), joka sai kaavanumeron 8824. Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut tätä kaavaa koskevasta toisesta ehdotuksesta oma lausunnon (diar. 568/2020).
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut alueen asemakaavan uudistamiseen liittyen aiemmin seuraavat lausunnot: osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluvaiheen aineistosta diar. 48/2016 (24.3.2016), diar.17/2018 (27.2.2018) ja diar. 259/2018 (28.6.2018) sekä ehdotusvaiheessa diar. 521/2019 (24.9.2019) ja tarkennuksen diar. 641/2019 (2.10.2019). Nyt lausuntoa pyydetään nähtävillä olleesta kaavan nro 8310 toisesta kaavaehdotuksesta. Lausuntoa varten maakuntamuseolle on toimitettu 22.6.2020 päivätyt asemakaavakartta, kaavaselostus sekä palaute- ja vastineraportti.
Tarkistetun kaavaehdotuksen merkittävin muutos ensimmäiseen ehdotukseen verrattuna on, että rakennusoikeutta on vähennetty koko kaava-alueella siten, että pääosalle kaava-aluetta rakennusoikeutta on osoitettu tonttitehokkuusluvun e=0,4 mukaisesti. Arvokkaimmilla, suojelumerkinnällä ”sk-piha”-merkityillä tonteilla, joilla suojeltava rakennus on kooltaan pieni, eikä jäljellä olevaa rakennusoikeutta voida sijoittaa tontille kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta, rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti. Myös puutarhamaisella tasamaa-alueella Rimminkadun arvoalueen ympäristössä, kortteleissa on useita tontteja, joille ei voida sijoittaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta. Rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti alueelle ominaisen kaupunkikuvan säilyttämiseksi. Maakuntamuseo toteaa ratkaisun noudattelevan 12.12.2019 pidetyssä viranomaisneuvottelussa esitettyjä viranomaispalautteita ja turvaavan erinomaisesti alueella todetut rakennetun ympäristön ja maiseman arvot.
Kaavaehdotus on Tampereen yhdyskuntalautakunnan 25.8.2020 tekemällä päätöksellä § 197 päätetty hyväksyä ja asettaa uudelleen nähtäville siten, että tonttien olemassa olevaa rakennusoikeutta lasketaan korkeintaan 20 % ja perustellusta syystä tontille on mahdollista rakentaa useampia kuin yksi asuinrakennus, mikäli maanomistaja ei ole antanut suostumusta suurempaan rakennusoikeuden laskemiseen ja rakennusoikeuden rajaamiseen vain yhteen asuinrakennukseen. Yhdyskuntalautakunnan päätöksellään muokkaama kaavaehdotus poikkeaa 22.6.2020 päivätystä kaavaehdotuksesta. Yhdyskuntalautakunta ei kuitenkaan palauttanut kaavaa valmisteluun, joten nähtäville asetettuun ja lausuntopyynnön mukana toimitettuihin kaava-aineistoihin ei ole tehty päätöksen mukaisia muutoksia. Muutoksia ja niiden vaikutuksia ei siten ole mahdollista arvioida käytettävissä olevan aineiston perusteella. Alustavasti arvioiden yhdyskuntalautakunnan edellyttämät muutokset vaikuttavat olevan ristiriidassa kaavaratkaisun valmistelun perustana olevien selvitysten, viranomaiskommenttien sekä kaavoituksen tekemien tarkempien tonttitutkielmien ja vaikutusten arvioinnin kanssa. Päätöksessä mainittu korkeintaan 20 % rakennusoikeuden lasku tarkoittaa, että koko kaava-alueella rakennusoikeus määräytyy tonttitehokkuusluvun e=0,4 mukaisesti. Tämä johtaisi joidenkin sk-piha-merkinnällä varustettujen tonttien sekä Rimminkadun arvoalueen kulttuurihistoriallisten ja kaupunkikuvallisten arvojen merkittävään heikentymiseen.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo on edellisessä lausunnossaan todennut mm., että kiinteän muinaisjäännöksen Mäkikatu 35 sm-osa-aluerajausta tulisi laajentaa noin 1 m itään, tontinrajan toiselle puolelle. Kaavoittajan vastineen mukaan "sm-osa-aluerajausta laajennetaan noin 1 m itään, tontinrajan toiselle puolelle." Nyt käsillä olevasta kaavaehdotuksesta kyseinen muutos kuitenkin puuttuu.
Mikäli Pirkanmaan maakuntamuseon halutaan arvioivan tarkemmin yhdyskuntalautakunnan päätöksen mukaista kaavaratkaisua, tulee maakuntamuseolle toimittaa uuden lausunnon antamista varten muutosten mukaisesti muokattu kaava-aineisto. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Pispalan asemakaavan uudistamisen II-vaiheen asemakaavan nro 8310 ehdotus oli nähtävillä ensimmäisen kerran syksyllä 2019. Viranomaispalautteen pohjalta alueen rakennusoikeutta katsottiin olevan tarpeen laskea, jotta kaavan ensisijainen tavoite, alueen valtakunnallisten kulttuuriympäristöarvojen turvaaminen, toteutuisi. Samalla kaava-alueesta päätettiin erottaa omaksi kaavamuutoksekseen korttelin 1088 alue (ns. Punaisen tukkitien alue), joka sai kaavanumeron 8824. Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut tätä kaavaa koskevasta toisesta ehdotuksesta oma lausunnon (diar. 568/2020).
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut alueen asemakaavan uudistamiseen liittyen aiemmin seuraavat lausunnot: osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluvaiheen aineistosta diar. 48/2016 (24.3.2016), diar.17/2018 (27.2.2018) ja diar. 259/2018 (28.6.2018) sekä ehdotusvaiheessa diar. 521/2019 (24.9.2019) ja tarkennuksen diar. 641/2019 (2.10.2019). Nyt lausuntoa pyydetään nähtävillä olleesta kaavan nro 8310 toisesta kaavaehdotuksesta. Lausuntoa varten maakuntamuseolle on toimitettu 22.6.2020 päivätyt asemakaavakartta, kaavaselostus sekä palaute- ja vastineraportti.
Tarkistetun kaavaehdotuksen merkittävin muutos ensimmäiseen ehdotukseen verrattuna on, että rakennusoikeutta on vähennetty koko kaava-alueella siten, että pääosalle kaava-aluetta rakennusoikeutta on osoitettu tonttitehokkuusluvun e=0,4 mukaisesti. Arvokkaimmilla, suojelumerkinnällä ”sk-piha”-merkityillä tonteilla, joilla suojeltava rakennus on kooltaan pieni, eikä jäljellä olevaa rakennusoikeutta voida sijoittaa tontille kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta, rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti. Myös puutarhamaisella tasamaa-alueella Rimminkadun arvoalueen ympäristössä, kortteleissa on useita tontteja, joille ei voida sijoittaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta kaavan kulttuuriympäristön suojelun tavoitteita ohittamatta. Rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvun e=0,3 mukaisesti alueelle ominaisen kaupunkikuvan säilyttämiseksi. Maakuntamuseo toteaa ratkaisun noudattelevan 12.12.2019 pidetyssä viranomaisneuvottelussa esitettyjä viranomaispalautteita ja turvaavan erinomaisesti alueella todetut rakennetun ympäristön ja maiseman arvot.
Kaavaehdotus on Tampereen yhdyskuntalautakunnan 25.8.2020 tekemällä päätöksellä § 197 päätetty hyväksyä ja asettaa uudelleen nähtäville siten, että tonttien olemassa olevaa rakennusoikeutta lasketaan korkeintaan 20 % ja perustellusta syystä tontille on mahdollista rakentaa useampia kuin yksi asuinrakennus, mikäli maanomistaja ei ole antanut suostumusta suurempaan rakennusoikeuden laskemiseen ja rakennusoikeuden rajaamiseen vain yhteen asuinrakennukseen. Yhdyskuntalautakunnan päätöksellään muokkaama kaavaehdotus poikkeaa 22.6.2020 päivätystä kaavaehdotuksesta. Yhdyskuntalautakunta ei kuitenkaan palauttanut kaavaa valmisteluun, joten nähtäville asetettuun ja lausuntopyynnön mukana toimitettuihin kaava-aineistoihin ei ole tehty päätöksen mukaisia muutoksia. Muutoksia ja niiden vaikutuksia ei siten ole mahdollista arvioida käytettävissä olevan aineiston perusteella. Alustavasti arvioiden yhdyskuntalautakunnan edellyttämät muutokset vaikuttavat olevan ristiriidassa kaavaratkaisun valmistelun perustana olevien selvitysten, viranomaiskommenttien sekä kaavoituksen tekemien tarkempien tonttitutkielmien ja vaikutusten arvioinnin kanssa. Päätöksessä mainittu korkeintaan 20 % rakennusoikeuden lasku tarkoittaa, että koko kaava-alueella rakennusoikeus määräytyy tonttitehokkuusluvun e=0,4 mukaisesti. Tämä johtaisi joidenkin sk-piha-merkinnällä varustettujen tonttien sekä Rimminkadun arvoalueen kulttuurihistoriallisten ja kaupunkikuvallisten arvojen merkittävään heikentymiseen.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo on edellisessä lausunnossaan todennut mm., että kiinteän muinaisjäännöksen Mäkikatu 35 sm-osa-aluerajausta tulisi laajentaa noin 1 m itään, tontinrajan toiselle puolelle. Kaavoittajan vastineen mukaan "sm-osa-aluerajausta laajennetaan noin 1 m itään, tontinrajan toiselle puolelle." Nyt käsillä olevasta kaavaehdotuksesta kyseinen muutos kuitenkin puuttuu.
Mikäli Pirkanmaan maakuntamuseon halutaan arvioivan tarkemmin yhdyskuntalautakunnan päätöksen mukaista kaavaratkaisua, tulee maakuntamuseolle toimittaa uuden lausunnon antamista varten muutosten mukaisesti muokattu kaava-aineisto. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä maakuntamuseoon.