Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Alueellinen vastuumuseo on antanut hankkeeseen liittyen aikaisemmat lausunnot DIAR: 906/2023 (30.1.2024) ja DIAR: 456/2023 (19.7.2023). Niissä maakuntamuseo on todennut, että suunnittelualueelle sijoittuu huomattava määrä valtakunnallisesti, maakunnallisesti ja paikallisesti merkittäviä rakennetun ympäristön ja maiseman arvoja, jotka tulee turvata asemakaavalla.
Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo totesi, että Kiikan seurakuntatalolla on maakunnallista merkitystä rakennustyyppinsä parhaimmistoa edustavana modernin arkkitehtuurin kohteena. Tähän perustuen maakuntamuseo esitti, että seurakuntatalolle osoitetaan kaavassa purkamisen kieltävä suojelumerkintä, jota täydennetään rakennuksen arkkitehtonisten arvojen säilymistä edistävillä suunnittelumääräyksillä. Kaavaehdotuksessa rakennukselle ei edelleenkään ole osoitettu suojelua. Kaavoituksen mukaan tämä johtuu Sastamalan seurakunnan vastustuksesta. Rakennusala on osoitettu kaavassa nykyisen rakennuksen laajuisena, minkä on toivottu suojaavan rakennusta.
Maakuntamuseo toteaa, ettei kaavaratkaisu suojaa riittävästi seurakuntataloa, sillä se mahdollistaa purkamisen ja uuden rakennuksen toteuttamisen rakennusalan sisään. Museo painottaa, että seurakuntatalon arvot tulee turvata suojelumerkinnällä ja määräyksellä edellä kuvatulla tavalla. Maakuntamuseo muistuttaa, että suojelu ei estä vaihtamasta rakennuksen käyttötarkoitusta tai toteuttamasta rakennukseen hyvin suunniteltuja muutoksia.
Lastentalojen osalta maakuntamuseo totesi edellisessä lausunnossaan, ettei se voi puoltaa arvokkaiksi todettujen rakennusten purkamista ilman niiden huonon kunnon todentavaa kuntotutkimusaineistoa. Ehdotusvaiheeseen aineistoa on täydennetty selvityksellä Suuntaa antava kuntotutkimus. Sastamalan seurakunta, Kiikan lastentalo ja asuntorakennus n:o 153933 (J. Kotilahti Oy, 8.2.2024), joka on luonteeltaan aistinvaraisiin havaintoihin perustuva kuntoarvio. Maakuntamuseo toteaa, että tässä tapauksessa vauriot ovat niin selkeitä ja mittavia, ettei rakenteita avaava tutkimus ole tarpeellinen. Selvityksestä käy ilmi, että rakennuksissa on aikakaudelle tyypillisiä ja myöhemmin kosteusteknisesti hankaliksi osoittautuneita rakenteita, muun muassa valesokkeli sekä heikosti tuulettuva, sisäänpäin kaatava vesikatto ilman räystäitä. Molemmissa rakennuksissa on kattovuodoista ja useista putkistorikoista aiheutuneita, laajoja kosteusvaurioita; lisäksi julkisivut ovat kärsineet sekä ilkivallasta että räystäättömän rakenteen ja matalan sokkelin edistämästä säärasituksesta. Kokonaisuutena arvioiden rakennusten vauriot ovat niin laajat ja vakavat, että niiden korjaaminen vertautuisi uudisrakentamiseen.
Kuntokartoituksessa osoitettujen erittäin merkittävien kuntovaurioiden vuoksi maakuntamuseo ei edellytä rakennusten suojelemista asemakaavassa. Korttelialueelle on syytä laatia uudisrakentamista ohjaava suunnittelumääräys samaan tapaan kuin ALL-33 -alueelle, jotta voidaan tukea alueen alkuperäistä arkkitehtonista identiteettiä.
Entisen pappilan suojelumerkintään sr-3 liittyvän määräyksen katsottiin edellisessä lausunnossa olevan oikean suuntainen, mutta muotoilultaan liian lievä. Ehdotusvaiheeseen määräyksen sanamuotoa on kiitettävästi kehitetty selkeämmin määräävään suuntaan, eikä maakuntamuseolla ole siitä enää huomautettavaa.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueella sijaitseva muinaismuistolailla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös Riihimäki (muinaisjäännöstunnus 988010004) on merkitty kaavaan asianmukaisella sm-osa-aluevarausmerkinnällä ja määräyksellä. Kaavaehdotuksen kartalle, muinaisjäännösalueen etelä- ja itäpuolelle, on lisätty kaavaluonnoksesta puuttunut maanalaista johtoa varten varatun alueen osan merkintä. Kyseessä on olemassa oleva vesihuoltolinja (vesijohto, viemäri- ja paineviemärijohto), joka on kaivettu vuonna 1984. Tämän tiedon tulisi ilmetä riittävästi kaavaselostuksesta.
Maakuntamuseo toteaa, että kaavaa tulee vielä kehittää edellä kuvatuilla tavoilla. Korjattu kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle mahdollista lausuntoa varten. Myös kaavan hyväksymistä koskeva päätös valitusosoituksineen tulee toimittaa viipymättä Pirkanmaan maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Alueellinen vastuumuseo on antanut hankkeeseen liittyen aikaisemmat lausunnot DIAR: 906/2023 (30.1.2024) ja DIAR: 456/2023 (19.7.2023). Niissä maakuntamuseo on todennut, että suunnittelualueelle sijoittuu huomattava määrä valtakunnallisesti, maakunnallisesti ja paikallisesti merkittäviä rakennetun ympäristön ja maiseman arvoja, jotka tulee turvata asemakaavalla.
Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo totesi, että Kiikan seurakuntatalolla on maakunnallista merkitystä rakennustyyppinsä parhaimmistoa edustavana modernin arkkitehtuurin kohteena. Tähän perustuen maakuntamuseo esitti, että seurakuntatalolle osoitetaan kaavassa purkamisen kieltävä suojelumerkintä, jota täydennetään rakennuksen arkkitehtonisten arvojen säilymistä edistävillä suunnittelumääräyksillä. Kaavaehdotuksessa rakennukselle ei edelleenkään ole osoitettu suojelua. Kaavoituksen mukaan tämä johtuu Sastamalan seurakunnan vastustuksesta. Rakennusala on osoitettu kaavassa nykyisen rakennuksen laajuisena, minkä on toivottu suojaavan rakennusta.
Maakuntamuseo toteaa, ettei kaavaratkaisu suojaa riittävästi seurakuntataloa, sillä se mahdollistaa purkamisen ja uuden rakennuksen toteuttamisen rakennusalan sisään. Museo painottaa, että seurakuntatalon arvot tulee turvata suojelumerkinnällä ja määräyksellä edellä kuvatulla tavalla. Maakuntamuseo muistuttaa, että suojelu ei estä vaihtamasta rakennuksen käyttötarkoitusta tai toteuttamasta rakennukseen hyvin suunniteltuja muutoksia.
Lastentalojen osalta maakuntamuseo totesi edellisessä lausunnossaan, ettei se voi puoltaa arvokkaiksi todettujen rakennusten purkamista ilman niiden huonon kunnon todentavaa kuntotutkimusaineistoa. Ehdotusvaiheeseen aineistoa on täydennetty selvityksellä Suuntaa antava kuntotutkimus. Sastamalan seurakunta, Kiikan lastentalo ja asuntorakennus n:o 153933 (J. Kotilahti Oy, 8.2.2024), joka on luonteeltaan aistinvaraisiin havaintoihin perustuva kuntoarvio. Maakuntamuseo toteaa, että tässä tapauksessa vauriot ovat niin selkeitä ja mittavia, ettei rakenteita avaava tutkimus ole tarpeellinen. Selvityksestä käy ilmi, että rakennuksissa on aikakaudelle tyypillisiä ja myöhemmin kosteusteknisesti hankaliksi osoittautuneita rakenteita, muun muassa valesokkeli sekä heikosti tuulettuva, sisäänpäin kaatava vesikatto ilman räystäitä. Molemmissa rakennuksissa on kattovuodoista ja useista putkistorikoista aiheutuneita, laajoja kosteusvaurioita; lisäksi julkisivut ovat kärsineet sekä ilkivallasta että räystäättömän rakenteen ja matalan sokkelin edistämästä säärasituksesta. Kokonaisuutena arvioiden rakennusten vauriot ovat niin laajat ja vakavat, että niiden korjaaminen vertautuisi uudisrakentamiseen.
Kuntokartoituksessa osoitettujen erittäin merkittävien kuntovaurioiden vuoksi maakuntamuseo ei edellytä rakennusten suojelemista asemakaavassa. Korttelialueelle on syytä laatia uudisrakentamista ohjaava suunnittelumääräys samaan tapaan kuin ALL-33 -alueelle, jotta voidaan tukea alueen alkuperäistä arkkitehtonista identiteettiä.
Entisen pappilan suojelumerkintään sr-3 liittyvän määräyksen katsottiin edellisessä lausunnossa olevan oikean suuntainen, mutta muotoilultaan liian lievä. Ehdotusvaiheeseen määräyksen sanamuotoa on kiitettävästi kehitetty selkeämmin määräävään suuntaan, eikä maakuntamuseolla ole siitä enää huomautettavaa.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueella sijaitseva muinaismuistolailla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös Riihimäki (muinaisjäännöstunnus 988010004) on merkitty kaavaan asianmukaisella sm-osa-aluevarausmerkinnällä ja määräyksellä. Kaavaehdotuksen kartalle, muinaisjäännösalueen etelä- ja itäpuolelle, on lisätty kaavaluonnoksesta puuttunut maanalaista johtoa varten varatun alueen osan merkintä. Kyseessä on olemassa oleva vesihuoltolinja (vesijohto, viemäri- ja paineviemärijohto), joka on kaivettu vuonna 1984. Tämän tiedon tulisi ilmetä riittävästi kaavaselostuksesta.
Maakuntamuseo toteaa, että kaavaa tulee vielä kehittää edellä kuvatuilla tavoilla. Korjattu kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle mahdollista lausuntoa varten. Myös kaavan hyväksymistä koskeva päätös valitusosoituksineen tulee toimittaa viipymättä Pirkanmaan maakuntamuseoon.