Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut sille toimitettuun aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut aikaisemman lausunnon diar. 627/2022 koskien Väyläviraston Tampere-Pori-radan tasoristeysten poisto- ja parantamishanketta Sastamalan Riippiläntien ja Vuokkoniementien, Pohjalantien sekä Aarnion tasoristeysten osalta. Ratasuunnitelmassa tuolloin esitetty Vuokkoniemen kiinteistöjen tieyhteys kulki Kirkkolahden ja radan välissä liittyen Riippiläntiehen poistettavan tasoristeyksen kohdalla. Maakuntamuseo totesi, että yhteyden toteuttaminen olisi mahdollista, sillä järven rantaa on jo aikaisemmin pengerretty rautatietä varten. Lisäksi painotettiin ranta-alueen maisemointia rakennettavan yksityistien ja Riippilänjärven rannan välissä kielteisten maisemavaikutusten hallitsemiseksi. Yhteyden toteutuksen haasteeksi ovat sittemmin osoittautuneet Riippilänjärven rannan luontoarvot.
Vaihtoehtoina järvenrantaan pengerretylle tielinjalle tutkitaan nyt vaihtoehtoja 1-3. Ve1 on Karkun taajaman oikeusvaikutteisen osayleiskaavan (2002) mukainen yhteys lännen suuntaan Sastamalantielle; Ve2 on Vuokkoniementien jatkaminen pohjoisen suuntaan Sastamalantielle ja Ve3 on eritasoratkaisun toteuttaminen joko nykyisen tasoristeyksen kohdalle tai n. 300 metriä sen lounaispuolelle.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Välittömästi suunnittelualueen koillispuolella, golfkentän itäosassa olevassa metsäsaarekkeessa sijaitsee kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Järventaka (mj-tunnus 1000002033). Suunnitelman vaihtoehtojen Ve 1 ja 2 mukaisten tielinjojen varrelta saattaa löytyä historiallisen kylän elinkeinoihin liittyviä kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita kulttuuriperintökohteita. Ve 2:n linjauksen varrella ja Ve 1:n linjauksen länsipäässä on myös kivikautiselle asutukselle topografisesti sopivia kohtia. Lisäksi vanhojen karttojen mukaan Ve 1:n linjauksen länsiosassa, pellon koilliskulmassa on sijainnut kolmen kylän välinen rajapiste. Paikalla on sijainnut rajamerkki viimeistään 1700-luvun lopussa, ja mikäli sen jäännöksiä on säilynyt, koskee niitä muinaismuistolain rauhoitus.
Mikäli suunnittelussa edetään vaihtoehtoihin 1 ja 2, edellä mainittujen potentiaalisten arkeologisten kohteiden huomioonottaminen sekä vaihtoehtojen arviointi ja vertailu arkeologisen kulttuuriperinnön osalta edellyttää Ve 1:n ja Ve 2:n mukaisten tielinjojen ja niiden toteuttamisen vaatimien työalueiden arkeologista inventointia. Linjoja ei ole aikaisemmin arkeologisesti tutkittu lukuun ottamatta Vuokkoniementien pohjoisosaa, missä on tehty arkeologista valvontaa historiallisen kylänpaikan länsipuolella v. 2008.
Ve 3:sta maakuntamuseolla ei ole arkeologisen kulttuuriperinnön osalta huomautettavaa.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.
Rakennettu ympäristö ja maisema
Kaikki esitetyt vaihtoehdot sijoittuvat vähintään suurimmalta osin Rautaveden valtakunnallisesti arvokkaalle kulttuurimaisema-alueelle. Radan pohjoispuoliset M-1 ja AO4 -alueet on lisäksi osayleiskaavassa merkitty maisemallisesti arvokkaiksi (ma-1). Sastamalantien varren peltoalue Ve1:n länsiosassa on osoitettu maisemallisesti arvokkaaksi peltoalueeksi (MA). Se ei kuitenkaan sisälly VAMA-alueeseen.
Tielinjaus Ve1:n mukaan sijoittuu pääasiassa metsäiselle alueelle ja länsiosastaan pellon reunaan lähelle golf-kentän rajaa. Osa linjauksesta sijoittuisi luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeälle alueelle ja maisemallisesti arvokkaalle alueelle. Suunittelijakonsultti on suositellut Ve1:n rajaamista pois mm. topografiasta johtuvan heikon teknisen toteutettavuuden ja ympäristöarvojen vuoksi.
Ve2:ssa tielinja noudattaa Vuokkoniementietä sekä sen jatkeena jo olemassa olevaa kapeaa traktoriuraa, joka johtaa Vuokkoniemen kiinteistöjen pohjoispuolella sijaitsevan Lakeside Golfin ja sille kuuluvien majoituspalveluiden tieyhteydelle (Golfraitti). Suunnittelukonsultti suosittelee valittavaksi vaihtoehtoa Ve2. Tie ei sellaisenaan ole rakenteellisesti soveltuva vaan edellyttää parannustoimenpiteitä. Oleva tielinja kulkee osin hyvin lähellä Riippilänjärven rantaa, jolta osin tien voimakkaalla parantamisella voi olla kielteisiä maisemavaikutuksia, mikäli tietä olisi tarpeen leventää järven suuntaan. Muutoin Ve2:n maisemavaikutukset jäänevät vähäisiksi. Ve2:a on mahdollista arvioida tarkemmin suunnittelun edetessä.
Ve3:n mukainen radan ylittävä silta Vuokkoniementien ja Riippiläntien välissä olisi todennäköisesti maisemavaikutuksiltaan huomattavin. Sijaitessaan nykyisen tasoristeyksen kohdalla sillä olisi todennäköisesti näkymäyhteys järvelle. Sillan lounaisemmassa sijaintipaikassa sille johtava tieyhteys sijoittuisi osin pellolle VAMA-alueen rajauksen sisäpuolella. Maakuntamuseo toteaa, että siltaratkaisujen maisemavaikutusten arvioimiseksi ja vertailemiseksi niistä on tarpeen laatia tarkempia viitesuunnitelmia.
Täydennetty suunnittelu- ja selvitysaineisto vaihtoehdoista 2-3 pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Alueellinen vastuumuseo on tutustunut sille toimitettuun aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut aikaisemman lausunnon diar. 627/2022 koskien Väyläviraston Tampere-Pori-radan tasoristeysten poisto- ja parantamishanketta Sastamalan Riippiläntien ja Vuokkoniementien, Pohjalantien sekä Aarnion tasoristeysten osalta. Ratasuunnitelmassa tuolloin esitetty Vuokkoniemen kiinteistöjen tieyhteys kulki Kirkkolahden ja radan välissä liittyen Riippiläntiehen poistettavan tasoristeyksen kohdalla. Maakuntamuseo totesi, että yhteyden toteuttaminen olisi mahdollista, sillä järven rantaa on jo aikaisemmin pengerretty rautatietä varten. Lisäksi painotettiin ranta-alueen maisemointia rakennettavan yksityistien ja Riippilänjärven rannan välissä kielteisten maisemavaikutusten hallitsemiseksi. Yhteyden toteutuksen haasteeksi ovat sittemmin osoittautuneet Riippilänjärven rannan luontoarvot.
Vaihtoehtoina järvenrantaan pengerretylle tielinjalle tutkitaan nyt vaihtoehtoja 1-3. Ve1 on Karkun taajaman oikeusvaikutteisen osayleiskaavan (2002) mukainen yhteys lännen suuntaan Sastamalantielle; Ve2 on Vuokkoniementien jatkaminen pohjoisen suuntaan Sastamalantielle ja Ve3 on eritasoratkaisun toteuttaminen joko nykyisen tasoristeyksen kohdalle tai n. 300 metriä sen lounaispuolelle.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Välittömästi suunnittelualueen koillispuolella, golfkentän itäosassa olevassa metsäsaarekkeessa sijaitsee kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Järventaka (mj-tunnus 1000002033). Suunnitelman vaihtoehtojen Ve 1 ja 2 mukaisten tielinjojen varrelta saattaa löytyä historiallisen kylän elinkeinoihin liittyviä kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita kulttuuriperintökohteita. Ve 2:n linjauksen varrella ja Ve 1:n linjauksen länsipäässä on myös kivikautiselle asutukselle topografisesti sopivia kohtia. Lisäksi vanhojen karttojen mukaan Ve 1:n linjauksen länsiosassa, pellon koilliskulmassa on sijainnut kolmen kylän välinen rajapiste. Paikalla on sijainnut rajamerkki viimeistään 1700-luvun lopussa, ja mikäli sen jäännöksiä on säilynyt, koskee niitä muinaismuistolain rauhoitus.
Mikäli suunnittelussa edetään vaihtoehtoihin 1 ja 2, edellä mainittujen potentiaalisten arkeologisten kohteiden huomioonottaminen sekä vaihtoehtojen arviointi ja vertailu arkeologisen kulttuuriperinnön osalta edellyttää Ve 1:n ja Ve 2:n mukaisten tielinjojen ja niiden toteuttamisen vaatimien työalueiden arkeologista inventointia. Linjoja ei ole aikaisemmin arkeologisesti tutkittu lukuun ottamatta Vuokkoniementien pohjoisosaa, missä on tehty arkeologista valvontaa historiallisen kylänpaikan länsipuolella v. 2008.
Ve 3:sta maakuntamuseolla ei ole arkeologisen kulttuuriperinnön osalta huomautettavaa.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.
Rakennettu ympäristö ja maisema
Kaikki esitetyt vaihtoehdot sijoittuvat vähintään suurimmalta osin Rautaveden valtakunnallisesti arvokkaalle kulttuurimaisema-alueelle. Radan pohjoispuoliset M-1 ja AO4 -alueet on lisäksi osayleiskaavassa merkitty maisemallisesti arvokkaiksi (ma-1). Sastamalantien varren peltoalue Ve1:n länsiosassa on osoitettu maisemallisesti arvokkaaksi peltoalueeksi (MA). Se ei kuitenkaan sisälly VAMA-alueeseen.
Tielinjaus Ve1:n mukaan sijoittuu pääasiassa metsäiselle alueelle ja länsiosastaan pellon reunaan lähelle golf-kentän rajaa. Osa linjauksesta sijoittuisi luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeälle alueelle ja maisemallisesti arvokkaalle alueelle. Suunittelijakonsultti on suositellut Ve1:n rajaamista pois mm. topografiasta johtuvan heikon teknisen toteutettavuuden ja ympäristöarvojen vuoksi.
Ve2:ssa tielinja noudattaa Vuokkoniementietä sekä sen jatkeena jo olemassa olevaa kapeaa traktoriuraa, joka johtaa Vuokkoniemen kiinteistöjen pohjoispuolella sijaitsevan Lakeside Golfin ja sille kuuluvien majoituspalveluiden tieyhteydelle (Golfraitti). Suunnittelukonsultti suosittelee valittavaksi vaihtoehtoa Ve2. Tie ei sellaisenaan ole rakenteellisesti soveltuva vaan edellyttää parannustoimenpiteitä. Oleva tielinja kulkee osin hyvin lähellä Riippilänjärven rantaa, jolta osin tien voimakkaalla parantamisella voi olla kielteisiä maisemavaikutuksia, mikäli tietä olisi tarpeen leventää järven suuntaan. Muutoin Ve2:n maisemavaikutukset jäänevät vähäisiksi. Ve2:a on mahdollista arvioida tarkemmin suunnittelun edetessä.
Ve3:n mukainen radan ylittävä silta Vuokkoniementien ja Riippiläntien välissä olisi todennäköisesti maisemavaikutuksiltaan huomattavin. Sijaitessaan nykyisen tasoristeyksen kohdalla sillä olisi todennäköisesti näkymäyhteys järvelle. Sillan lounaisemmassa sijaintipaikassa sille johtava tieyhteys sijoittuisi osin pellolle VAMA-alueen rajauksen sisäpuolella. Maakuntamuseo toteaa, että siltaratkaisujen maisemavaikutusten arvioimiseksi ja vertailemiseksi niistä on tarpeen laatia tarkempia viitesuunnitelmia.
Täydennetty suunnittelu- ja selvitysaineisto vaihtoehdoista 2-3 pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.