Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa yhteisötalon rakentaminen nykyään rakentamattomalle kiinteistölle Pälkäneen keskustassa. Maakuntamuseo on antanut lausunnon hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (DIAR: 60/2022). Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olon jälkeen kaava-aluetta on laajennettu niin, että se käsittää nyt myös viereisen, Kankilantiehen rajautuvan Oman kiinteistön (635-424-2-83). Kankilantie 10:ssä sijaitseva Oma edustaa kirkonkylän omakotiasumista. Sen asuinrakennus on vuonna 1946 rakenettu rapattupintainen omakotitalo. Lisäksi kiinteistöön kuuluu kaksi piharakennusta. Oman osalta tavoitteena on osoittaa koko kiinteistön alue erillispientalojen korttelialueeksi. Tällä hetkellä osa kiinteistöstä on asemakaavassa puistoaluetta (VP), mutta kaava ei tältä osin ole toteutunut.
Aiemmassa lausunnossaan maakuntamuseo toi esiin kaava-alueen kulttuurihistorialliset arvot. Maakuntamuseo totesi, että kaavaratkaisussa uudisrakentamista tulee ohjata siten, että se sopeutuu Pälkäneen pitäjänkeskuksen valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön ja Pälkäneen maakunnallisesti arvokaaseen kulttuurimaisemaan. Lisäksi maakuntamuseo katsoi, että kaavan vaikutuksia tulee tarkastella suhteessa Kankilantien varren ympäristöön ja, mikäli vaikutusten arvioidaan olevan merkittäviä, niitä tulee tarkastella kuvasovittein.
Kaava-alueen laajennus sijoittuu Kankilantien varteen. Kankilantie on Pälkäneen keskustan vanha pääraitti, joka johtaa Onkkaalan vanhalta kylän paikalta Pälkäneen uudelle kirkolle ja kylän sekä koko pitäjän uuteen keskukseen. Tien varressa sijaitsee yhä edustavia 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alkupuolen liikerakennuksia, 1900-luvun taitteen pienasutusta sekä tilakeskuksen pihapiiri. Oma edustaa raitin varren nuorempaa rakennettua ympäristöä, eikä sillä ole yhtä suurta roolia Kankilantien varren kulttuurihistoriallisten arvojen kiinnekohtana kuin alueen vanhemmalla rakennuskannalla. Oma myös sijaitsee tontillaan sisempänä, kun taas vanhempi rakennuskanta rajaa Kankilantietä ja sen näkymiä tiiviimmin. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaava-alueen laajennus ei johda rakennetun kulttuuriympäristön osalta uusiin selvitystarpeisiin mutta korostaa hankkeen kyläkuvallisten vaikutusten ohjaamisen tarvetta.
Kaava-aineistoon kuuluvien kuvasovitteiden perusteella sunniteltu, enimmillään kolmikerroksinen yhteisötalo jää alueen puustoa matalammaksi eikä vehreän kasvillisuuden ansiosta juuri näy Kankilantien miljööseen. Kankilantien näkymien vaalimiseksi AP-tontin länsireunalle olisi kuitenkin hyvä määrätä kaavassa suojapuustoa, jotta uudisrakentamisen kyläkuvallisten vaikutusten pehmentäminen voitaisiin varmistaa sen omalla tontilla. AO-tontilla kaavaluonnos mahdollistaisi uudisrakentamisen sangen vapaasti. Tältä osin kaavaa olisi vielä syytä tarkentaa joko korostamalla kaava-alueen kulttuurihistoriallisia arvoja myös ohjaamalla niiden vaikutusta alueen maankäytön suunnitteluun luonnoksessa esitettyä tarkemmin tai vaihtoehtoisesti ohjaamalla yksityiskohtaisemmin mahdollisen uudisrakentamisen sijoittumista, massoittelua ja rakennusoikeuden jakamista asuin- ja piharakennuksille. Nyt kaavaluonnoksessa vain todetaan alueen kuuluvan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön, mutta ei ohjata tarkemmin sitä, mitä se käytännön toimenpiteiden kohdalla tarkoittaa. Valtakunnallisesti arvokkaan kyläraitin varrella asemakaavassa olisi hyvä myös ohjata piha-alueen käsittelyä perinteiseen miljööseen sopeutuvaksi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Kaavaehdotus pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa yhteisötalon rakentaminen nykyään rakentamattomalle kiinteistölle Pälkäneen keskustassa. Maakuntamuseo on antanut lausunnon hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (DIAR: 60/2022). Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olon jälkeen kaava-aluetta on laajennettu niin, että se käsittää nyt myös viereisen, Kankilantiehen rajautuvan Oman kiinteistön (635-424-2-83). Kankilantie 10:ssä sijaitseva Oma edustaa kirkonkylän omakotiasumista. Sen asuinrakennus on vuonna 1946 rakenettu rapattupintainen omakotitalo. Lisäksi kiinteistöön kuuluu kaksi piharakennusta. Oman osalta tavoitteena on osoittaa koko kiinteistön alue erillispientalojen korttelialueeksi. Tällä hetkellä osa kiinteistöstä on asemakaavassa puistoaluetta (VP), mutta kaava ei tältä osin ole toteutunut.
Aiemmassa lausunnossaan maakuntamuseo toi esiin kaava-alueen kulttuurihistorialliset arvot. Maakuntamuseo totesi, että kaavaratkaisussa uudisrakentamista tulee ohjata siten, että se sopeutuu Pälkäneen pitäjänkeskuksen valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön ja Pälkäneen maakunnallisesti arvokaaseen kulttuurimaisemaan. Lisäksi maakuntamuseo katsoi, että kaavan vaikutuksia tulee tarkastella suhteessa Kankilantien varren ympäristöön ja, mikäli vaikutusten arvioidaan olevan merkittäviä, niitä tulee tarkastella kuvasovittein.
Kaava-alueen laajennus sijoittuu Kankilantien varteen. Kankilantie on Pälkäneen keskustan vanha pääraitti, joka johtaa Onkkaalan vanhalta kylän paikalta Pälkäneen uudelle kirkolle ja kylän sekä koko pitäjän uuteen keskukseen. Tien varressa sijaitsee yhä edustavia 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alkupuolen liikerakennuksia, 1900-luvun taitteen pienasutusta sekä tilakeskuksen pihapiiri. Oma edustaa raitin varren nuorempaa rakennettua ympäristöä, eikä sillä ole yhtä suurta roolia Kankilantien varren kulttuurihistoriallisten arvojen kiinnekohtana kuin alueen vanhemmalla rakennuskannalla. Oma myös sijaitsee tontillaan sisempänä, kun taas vanhempi rakennuskanta rajaa Kankilantietä ja sen näkymiä tiiviimmin. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kaava-alueen laajennus ei johda rakennetun kulttuuriympäristön osalta uusiin selvitystarpeisiin mutta korostaa hankkeen kyläkuvallisten vaikutusten ohjaamisen tarvetta.
Kaava-aineistoon kuuluvien kuvasovitteiden perusteella sunniteltu, enimmillään kolmikerroksinen yhteisötalo jää alueen puustoa matalammaksi eikä vehreän kasvillisuuden ansiosta juuri näy Kankilantien miljööseen. Kankilantien näkymien vaalimiseksi AP-tontin länsireunalle olisi kuitenkin hyvä määrätä kaavassa suojapuustoa, jotta uudisrakentamisen kyläkuvallisten vaikutusten pehmentäminen voitaisiin varmistaa sen omalla tontilla. AO-tontilla kaavaluonnos mahdollistaisi uudisrakentamisen sangen vapaasti. Tältä osin kaavaa olisi vielä syytä tarkentaa joko korostamalla kaava-alueen kulttuurihistoriallisia arvoja myös ohjaamalla niiden vaikutusta alueen maankäytön suunnitteluun luonnoksessa esitettyä tarkemmin tai vaihtoehtoisesti ohjaamalla yksityiskohtaisemmin mahdollisen uudisrakentamisen sijoittumista, massoittelua ja rakennusoikeuden jakamista asuin- ja piharakennuksille. Nyt kaavaluonnoksessa vain todetaan alueen kuuluvan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön, mutta ei ohjata tarkemmin sitä, mitä se käytännön toimenpiteiden kohdalla tarkoittaa. Valtakunnallisesti arvokkaan kyläraitin varrella asemakaavassa olisi hyvä myös ohjata piha-alueen käsittelyä perinteiseen miljööseen sopeutuvaksi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Kaavaehdotus pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.