Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnon (Dnro:854/2020) asemakaavamuutoksen luonnoksesta sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Lausunnossaan maakuntamuseo toi esiin kaava-alueen sijoittumisen Mäntylän valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön länsipuolelle ja osaksi Vanhankyläntien ympäristöön jo muodostunutta, osin iäkästä asuinrakennuskantaa. Vanhankyläntien lähiympäristön rakennuskannasta ei ole käytettävissä kulttuurihistoriallista selvitysaineistoa, mutta lähtökohtaisesti sillä voidaan nähdä olevan paikallista kaupunkikuvallista arvoa.
Kaava-alueen uudisrakentamisen sopeutumista kaupunkikuvaan on tarkoitus ohjata rakennusvalvonnan työpajoissa. Pirkanmaan maakuntamuseo esitti edellisessä lausunnossaan, että ohjauksen tukemiseksi kaavaselostukseen tai -kartalle olisi syytä kirjata periaatteita tai tavoitteita, joita uudisrakentamisella kaupunkikuvallisesti tavoitellaan. Kuten Valkeakosken kaupunki maakuntamuseon lausunnosta antamassaan vastineessa toteaa, havainnekuvan sinänsä asiallisella ratkaisulla ei ole varsinaista ohjausvaikutusta. Valkeakosken kaupunki ei ole selventänyt asemakaavaa koskevia tavoitteitaan kaavaselostukseen tai kaavakartalle, mitä Pirkanmaan maakuntamuseo pitää valitettavana. Tällä ratkaisulla rakennusvalvonnan työkalut alueen muutoksen ohjaamiseksi jäävät vähäisiksi ja työpajamenettelyn merkitys epäselväksi. Muilta osin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei kuitenkaan ole kaavaehdotuksesta huomautettavaa, joten maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotus on kulttuuriympäristön arvojen osalta hyväksyttävissä.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnon (Dnro:854/2020) asemakaavamuutoksen luonnoksesta sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Lausunnossaan maakuntamuseo toi esiin kaava-alueen sijoittumisen Mäntylän valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön länsipuolelle ja osaksi Vanhankyläntien ympäristöön jo muodostunutta, osin iäkästä asuinrakennuskantaa. Vanhankyläntien lähiympäristön rakennuskannasta ei ole käytettävissä kulttuurihistoriallista selvitysaineistoa, mutta lähtökohtaisesti sillä voidaan nähdä olevan paikallista kaupunkikuvallista arvoa.
Kaava-alueen uudisrakentamisen sopeutumista kaupunkikuvaan on tarkoitus ohjata rakennusvalvonnan työpajoissa. Pirkanmaan maakuntamuseo esitti edellisessä lausunnossaan, että ohjauksen tukemiseksi kaavaselostukseen tai -kartalle olisi syytä kirjata periaatteita tai tavoitteita, joita uudisrakentamisella kaupunkikuvallisesti tavoitellaan. Kuten Valkeakosken kaupunki maakuntamuseon lausunnosta antamassaan vastineessa toteaa, havainnekuvan sinänsä asiallisella ratkaisulla ei ole varsinaista ohjausvaikutusta. Valkeakosken kaupunki ei ole selventänyt asemakaavaa koskevia tavoitteitaan kaavaselostukseen tai kaavakartalle, mitä Pirkanmaan maakuntamuseo pitää valitettavana. Tällä ratkaisulla rakennusvalvonnan työkalut alueen muutoksen ohjaamiseksi jäävät vähäisiksi ja työpajamenettelyn merkitys epäselväksi. Muilta osin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei kuitenkaan ole kaavaehdotuksesta huomautettavaa, joten maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotus on kulttuuriympäristön arvojen osalta hyväksyttävissä.