Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainittuun purkamislupahakemukseen. Lupahakemus koskee Koskenmäen kaupunginosassa, osoitteessa Ahteensivu 1 sijaitsevaa pihapiiriä ja sen puurakenteista entistä koulua ja piharakennusta. Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut hankkeeseen ja toteaa seuraavaa.
Purettavat rakennukset on todettu Nokian kulttuuriympäristöohjelmassa (Teivas, Tulonen, 2001) kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaiksi. Korkealle mäennyppylälle rakennettu Koskenmäen pikkukouluksi nimitetty hirsirakennus (kohdenumero R 31) on ilmeisesti peräisin 1900-luvun alusta. Tontti on merkitty rakennetuksi vuonna 1909 laaditulle senaatinkartalle. Vuoden 1927 pitäjänkartalla tontti on merkitty alakansakouluksi. Koskenmäen alueelta tai koulun tontilta ei ole käytettävissä asemakaavatasoista rakennetun ympäristön inventointia, jossa alueen tai rakennusten historia, muutokset, ominaispiirteet ja arvot olisi määritelty tarkemmin.
Alustavan arvion mukaan koulu ja piharakennus muodostavat yhteenkuuluvan rakennusparin, joka vielä 2000-luvun alussa on toiminut taiteilija-ateljeena. Rakennukset ovat sittemmin jääneet tyhjilleen ja mm. koulun ikkunat levytetty piiloon. Kohde on kuitenkin ilmeeltään vaivatta tunnistettavissa 1900-luvun alun puukouluksi ja rakennuksissa on säilynyt paljon alkuperäisiä tyylipiirteitä ja rakennusosia. Maakuntamuseo arvioi, että kohteella ja etenkin kookkaalla koulurakennuksella on näin ollen myös rakennusperinteisiä, arkkitehtonisia ja opetustoimintaan liittyviä historiallisia arvoja.
Alueella on voimassa vuonna 1961 hyväksytty asemakaava, jossa alueen pääkäyttötarkoitukseksi osoitettu yleisten rakennusten korttelialue kauppalan tarpeita varten (Yk). Kaava on laadittu ennen nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) hyväksymistä ja siitä puuttuvat kulttuuriympäristön suojeluun tähtäävät merkinnät. Kaava onkin katsottava maankäytön ohjauksen välineenä vähintään näiltä osin vanhentuneeksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että erinomaisesti alkuperäiset arkkitehtoniset piirteensä säilyttäneiden koulu- ja piharakennuksen purkaminen merkitsisi mitä ilmeisimmin maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaisten rakennetun ympäristön perinne- ja kauneusarvojen hävittämistä. Näin ollen Pirkanmaan maakuntamuseo ei puolla purkamisluvan myöntämistä.
Rakennusten purkamiselle ei lupahakemuksessa anneta perusteluja, eikä hakemuksesta käy ilmi millaisia suunnitelmia alueen maankäytölle on tulevaisuudessa. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaan rakennuksen purkamisen tulisi olla mahdollista ainoastaan pakottavista syistä, kuten erittäin huonon kunnon takia. Mahdolliset laajat rakenteelliset vauriot ja/tai korjauskelvottomuus tulee osoittaa teettämällä rakennuksesta asianmukainen kuntotutkimus.
Koska tontin uudiskäyttö todennäköisesti tulee edellyttämään asemakaavan ajantasaistamista, tulisi kyseisten rakennusten säilyttäminen, uudelleenkäyttö tai purkaminen ratkaista asemakaavanmuutoksella, jossa samalla ratkottaisiin myös alueen mahdollinen tuleva maankäyttö. Asemakaavaprosessin yhteydessä tulee laatia asianmukaiset selvitykset, mm. selvittää kohteen kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot sekä kunto ja kunnostettavuus.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankeesta kommentoitavaa. Mahdollinen purkamislupa valitusosoitteineen tulee toimittaa viipymättä tiedoksi Pirkanmaan maakuntamuseolle.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainittuun purkamislupahakemukseen. Lupahakemus koskee Koskenmäen kaupunginosassa, osoitteessa Ahteensivu 1 sijaitsevaa pihapiiriä ja sen puurakenteista entistä koulua ja piharakennusta. Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut hankkeeseen ja toteaa seuraavaa.
Purettavat rakennukset on todettu Nokian kulttuuriympäristöohjelmassa (Teivas, Tulonen, 2001) kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaiksi. Korkealle mäennyppylälle rakennettu Koskenmäen pikkukouluksi nimitetty hirsirakennus (kohdenumero R 31) on ilmeisesti peräisin 1900-luvun alusta. Tontti on merkitty rakennetuksi vuonna 1909 laaditulle senaatinkartalle. Vuoden 1927 pitäjänkartalla tontti on merkitty alakansakouluksi. Koskenmäen alueelta tai koulun tontilta ei ole käytettävissä asemakaavatasoista rakennetun ympäristön inventointia, jossa alueen tai rakennusten historia, muutokset, ominaispiirteet ja arvot olisi määritelty tarkemmin.
Alustavan arvion mukaan koulu ja piharakennus muodostavat yhteenkuuluvan rakennusparin, joka vielä 2000-luvun alussa on toiminut taiteilija-ateljeena. Rakennukset ovat sittemmin jääneet tyhjilleen ja mm. koulun ikkunat levytetty piiloon. Kohde on kuitenkin ilmeeltään vaivatta tunnistettavissa 1900-luvun alun puukouluksi ja rakennuksissa on säilynyt paljon alkuperäisiä tyylipiirteitä ja rakennusosia. Maakuntamuseo arvioi, että kohteella ja etenkin kookkaalla koulurakennuksella on näin ollen myös rakennusperinteisiä, arkkitehtonisia ja opetustoimintaan liittyviä historiallisia arvoja.
Alueella on voimassa vuonna 1961 hyväksytty asemakaava, jossa alueen pääkäyttötarkoitukseksi osoitettu yleisten rakennusten korttelialue kauppalan tarpeita varten (Yk). Kaava on laadittu ennen nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) hyväksymistä ja siitä puuttuvat kulttuuriympäristön suojeluun tähtäävät merkinnät. Kaava onkin katsottava maankäytön ohjauksen välineenä vähintään näiltä osin vanhentuneeksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että erinomaisesti alkuperäiset arkkitehtoniset piirteensä säilyttäneiden koulu- ja piharakennuksen purkaminen merkitsisi mitä ilmeisimmin maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaisten rakennetun ympäristön perinne- ja kauneusarvojen hävittämistä. Näin ollen Pirkanmaan maakuntamuseo ei puolla purkamisluvan myöntämistä.
Rakennusten purkamiselle ei lupahakemuksessa anneta perusteluja, eikä hakemuksesta käy ilmi millaisia suunnitelmia alueen maankäytölle on tulevaisuudessa. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaan rakennuksen purkamisen tulisi olla mahdollista ainoastaan pakottavista syistä, kuten erittäin huonon kunnon takia. Mahdolliset laajat rakenteelliset vauriot ja/tai korjauskelvottomuus tulee osoittaa teettämällä rakennuksesta asianmukainen kuntotutkimus.
Koska tontin uudiskäyttö todennäköisesti tulee edellyttämään asemakaavan ajantasaistamista, tulisi kyseisten rakennusten säilyttäminen, uudelleenkäyttö tai purkaminen ratkaista asemakaavanmuutoksella, jossa samalla ratkottaisiin myös alueen mahdollinen tuleva maankäyttö. Asemakaavaprosessin yhteydessä tulee laatia asianmukaiset selvitykset, mm. selvittää kohteen kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot sekä kunto ja kunnostettavuus.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankeesta kommentoitavaa. Mahdollinen purkamislupa valitusosoitteineen tulee toimittaa viipymättä tiedoksi Pirkanmaan maakuntamuseolle.