Tutkimushanke PIRKANMAAN 2. VAIHEMAAKUNTAKAAVA -LIIKENNE JA LOGISTIIKKA Selvitys muutosalueiden rakennetuista ja arkeologisista kulttuuriympäristöistä

Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartalla

Perustiedot

  •  
    Kunta:
    Kangasala
    Kihniö
    Lempäälä
    Nokia
    Orivesi
    Parkano
    Pirkkala
    Tampere
    Urjala
    Valkeakoski
    Ylöjärvi
    Akaa
    Mänttä-Vilppula
    Sastamala
    Nimi:
    PIRKANMAAN 2. VAIHEMAAKUNTAKAAVA -LIIKENNE JA LOGISTIIKKA Selvitys muutosalueiden rakennetuista ja arkeologisista kulttuuriympäristöistä
    Hankkeen tyyppi:
    Rakennusinventointi
    Arkeologinen inventointi
    Kulttuuriympäristöinventointi
    Hankkeen lyhyt kuvaus:
    Raportissa on tarkasteltu Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä kulttuuriympäristöjä. Tarkastelun kohteiksi on rajattu rautatie- ja maantieliikenteen reittejä, joihin kohdistuu maakuntakaavassa kehittämis- ja muutospaineita. Muutoksia edustavat pääratoihin liittyvät varaukset

    lisäraiteille sekä uutena yhteytenä pääratoja yhdistävä oikorata Lempäälästä Ylöjärvelle. Oikorataan liittyviä suunnitelmia ovat lisäksi yhdysrata Tampere-Pirkkalan lentoasemalta Tampereelle, Tampere-Pirkkalan lentokentän kehittäminen ja uusi järjestelyratapiha. Tieliikenteen puolella pienempiä muutoksia edustavat varaukset kanta- ja valtateiden eritasoliittymille ja moottoritien lisäkaista.

    Tämän työn tavoitteena on kartoittaa liikennereittien em. kulttuuriympäristöihin liittyvä jo olemassa oleva inventointiaineisto, tunnistaa maakunnallisesti merkittävät ympäristöt sekä arvioida mahdollinen myöhempi lisäinventointitarve. Varsinaiset kulttuuriympäristön täydentävät inventoinnit sekä ympäristövaikutusten

    arviointi tapahtuu vasta liikennerakenteiden toteutumisen yhteydessä ja alemmilla kaavatasoilla. Nyt tehtävä tarkastelu lähtee liikkeelle maakuntakaavan tarkkuustasosta, joten muutoksen vaikutuksia on tuotu esiin hyvin yleisellä tasolla.

    Liikennereittien muutosalueisiin liittyviä ihmisen vaikutuksia maisemassa on tarkasteltu ensisijaisesti laajoina kokonaisuuksina, kulttuuriympäristönä, jossa huomioidaan sen eri osa-alueet, maisema, arkeologinen kulttuuriperintö, rakennettu kulttuuriympäristö ja perinnemaisemat. Työn tarkastelualueiden rajaus

    lähtee myös liikennereitin näkökulmasta. Muutosalueisiin liittyville tarkasteltaville kulttuuriympäristöille ei ole asetettu mitään aikarajausta. Toisin sanoen kulttuurimaisema on maisema, jossa tavalla tai toisella ilmenee ihmisen vaikutus. Muutosalueiden kulttuurimaisema on nähtävissä esimerkiksi viljelyalueina, rakennuksina, tielinjoina tai teollisuutena. Tarkastelun kohteena olevat ihmistoiminnan tuloksena syntyneet rakenteet voivat ajoittua esihistorialliselta ajalta nykypäivään ulottuvalle ajanjaksolle. Huomiota on kiinnitetty liikenneympäristön pitkään kehityshistoriaan maakunnallisiin ja ominaispiirteisiin, kulttuuriympäristöjen moninaisuuteen, pyrkien löytämään inventointiaineistoista ja historiallisista kartoista enemmän maankäytön yleisiä piirteitä, lähtökohtia, kerrostumia ja vaikuttavia tekijöitä kuin kirjaamaan raporttiin yksittäisiä kohteita.

    Rakennetun ympäristön inventointitarpeiden arviointi perustuu olemassa oleviin inventointeihin, joiden havaintoja on täydennetty kirjallisuuden, paikkatietoaineiston, historiallisten karttojen ja nykykarttojen tiedoilla. Työssä käytetty aineisto on pääosin Pirkanmaan liiton ja Pirkanmaan maakuntamuseon viranomaisaineistoa. Rakennetun ympäristön puolella maastokäyntejä ei hypoteesien varmentamiseksi tehty resurssien rajallisuuden vuoksi. Mahdollisista muinaisjäännöskohteista alustavasti tarkastettiin muutamia Tampere – Hämeenlinna radan varrella sijaitsevia karttojen perusteella paikannettuja historialliselle ajalle ajoittuvia kohteita.

    Liikennereitteihin liittyvistä kulttuuriympäristöistä on työssä muodostettu kokonaisuuksia, joiden rajaukset noudattavat historian tai maiseman muodostamaa rajausta sekä arvioidun muutoksen vaikutusaluetta. Pääpaino on visuaalisessa, rakenteellisessa kulttuuriympäristössä, joskin vähemmän vaikutuksia sisältävien ympäristöjen ominaisuuksia on tuotu esiin alueilla, johon kohdistuu merkittäviä muutospaineita. Työn mittakaava on maakuntakaavan tarkkuus, joten aluerajaukset muodostavat vain lähtökohtia tarkemmalle tarkastelulle. Liikennereittien kulttuuriympäristörajaukset eivät sinänsä sisällä kulttuuriarvoja, vaan ne muodostavat kohteeseen, liikennereittiin, liittyvän tarkastelualueen, jolla on selkeät, historialliset tai luonnolliset rajat. Lähtötietoina on käytetty tarkastelualueiden nykyisiä inventointeja ja arvoja, joista valtakunnalliset ja maakunnalliset arvot ovat tuotu esiin kohteen yhteydessä.

    Vastuutaho/vastuuhenkilö:
    FCG / Jari Heiskanen ja Kalle Luoto
    Hankkeen alkupvm:
    01.01.2011
    Hankkeen loppupvm:
    05.09.2011

Media

  • Kohteen kuva

    Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaava -LIIKENNE JA LOGISTIIKKA selvitys kartta.jpg

    • Kuvaaja:
    • Kuvatyyppi: Karttaote
    • Kuvaus:
    • Kuvausaika:

Arkeologiset kohteet

  • Tunnuskuva Kunta Vanha kunta Nimi Kylä Kaupunginosa Muinaisjäännös­tunnus Muinaisjäännös­tyyppi Laji Ajoitus
    Avaa Akaa
     
      Pätsinniemi (Pätsinniemi)     1000019476 asuinpaikat
     
    mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
     
    Avaa Akaa
     
      Taipale (Hinkka)     1000044881 asuinpaikat
     
    mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
     
    Avaa Akaa
     
      Viialan (Viiala) kylä ja kartano     1000019475 asuinpaikat
     
    mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
     
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
      Pärrinkoski   Sarankulma
     
    1000019472 työ- ja valmistuspaikat
     
    kiinteä muinaisjäännös historiallinen
     
    Avaa Akaa
     
      Toijala     1000019478 asuinpaikat
     
    muu kulttuuriperintökohde historiallinen
     

Kartta