Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Päärataan liittyvään siltaan kohdistuu raideliikennettä ja sillan käyttöturvallisuutta koskevia ongelmia, ja silta vaatii tulevaisuudessa mittavia kunnostustöitä.
Silta, joka ylittää 1895 käyttöön otetun Porin radan osana Lapintietä, on raken-nettu 1921–22. Se edustaa tyylikästä, modernia betonityötä, vaikkakin myöhem-min lisätyt turvasuojaukset rikkovat sillan linjakasta ulkoasua. Alkuperäisistä suunnitelmista poikkeavat, nelikulmaisin aukoin varustetut näyttävät kaiteet jat-kuvat pohjoiseen Massunmäen rinnettä myödäten. Sillan lähiympäristössä on sotien välissä rakennettua, Armonkallion ja Juhannuskylän arvoalueisiin kuuluvaa rakennuskantaa, lähimpinä Laivatalo (1936), Asunto-osakeyhtiö Kastinlinna (1927) sekä Polvikadulla sijaitseva Asunto-Osakeyhtiö Soukanlahdenkatu 24 (1927). Itse silta on osa Tampereen keskustan rakennettu kulttuuriympäristö
-selvityksessä todettua Rautatieympäristön arvoaluetta, mutta siltaa ei ole nimet-ty alueen merkittävimpien kohteiden joukkoon.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että Lapintien sillalla on rakennushistoriallista, historiallista ja ympäristöarvoa osana Lapintietä sekä rautatierakentamisen muovaamaa aluetta. Mikäli silta korvataan uudella, sen rakennushistorialliset arvot sekä merkittävä osa sillan historiallisista ja ympäristöarvoista menetetään. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että kohteen kulttuurihistorialliset arvot eivät käytettävissä olevan tiedon pohjalta kuitenkaan ole niin merkittäviä, että sillan purkaminen olisi mahdotonta. Mahdollisen uuden sillan suunnitteluun on paikan ympäristöarvot huomioiden kiinnitettävä erityistä huomiota.