Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Sastamalan Karkussa olevan liikennepaikan, vanhan rautatieaseman ympäristön muutoksista. Tarkoituksena on uusia laitureita, istuimia, luiskia ja järjestää alueen pysäköintiä. Kohde omaa erityistä kulttuurihistoriallista arvoa ja sijaitsee valtakunnallisesti arvokkaassa Karkun taajaman rakennetussa ympäristössä.
Asemarakennuksen lähiympäristöstä ja alueen historiallisista säilyneistä piirteistä ei ole tarkkaa kuvaa ja siten tietoja tulee näiltä osin täydentää. Maakuntamuseolle tulee viipymättä toimittaa tiedot laiturialueesta, pihan mahdollisista historiallisista piirteistä kuten mahdollisista rakenteista, rakennuksista ja asemapuistoon mahdollisesti liittyneistä istutusalueista. Pysäköintialueen osoittamista asemarakennuksen viereen pienen viheralueen keskelle maakuntamuseo ei pidä lähtökohtaisesti hyvänä ratkaisuna. Korkean reunalaiturin suhde kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen asemarakennukseen tulee osoittaa havainnekuvin. Rakennelma tulee sovittaa mahdollisimman huolellisesti ympäristöönsä eikä siitä saa aiheutua haittaa vanhan rakennuksen rakenteille ja maisemalliselle asemalle. Uudet katokset tulee suunnitella yhtenäisen näköisiksi, käyttäen samaa, mieluiten tummaa väriä. Vihreä väri ei ole suositeltava.
Reunalaiturin uusimistyöt samoin kuin asema-alueen pysäköintialueen toteuttaminen sijoittuvat sellaiseen ympäristöön, jossa maastoa on tasoitettu ja maapohjaan on kajottu lähihistorian aikana. Työt tehdään kuitenkin sellaisessa kohdassa, johon rajautuu tai jonka välittömässä läheisyydessä sijaitsevat muinaismuistolailla rauhoitetut rautakauden asutushistorialliset kiinteät muinaisjäännökset Rautatiealue 1 (polttokenttäkalmisto, mj.rek.nro 912010052), Rautatiealue 2 (polttokenttäkalmisto, mj.rek.nro 912010053) ja Rautatiealue 3 (rautakautinen asuinpaikka, mj.rek.nro 912010054). Nämä kiinteät muinaisjäännökset on arvotettu valtakunnallisesti merkittäviksi. Muinaisjäännösten tarkkaa laajuutta ei ole aikaisemmin selvitetty eikä niiden maanalaista laajuutta siten tiedetä. Tästä syystä pysäköintialueen kaivutyöt tulee tehdä arkeologin valvonnassa. Lisäksi osa reunalaiturin kaivutöistä tulee tehdä arkeologin valvonnassa siitä huolimatta, että maapohjaa on kyseisessä kohdassa käsitelty lähihistorian aikana. Työ tulee tehdä sellaisissa olosuhteissa, joissa maa-aineksen ja löytöjen havainnointi voidaan tehdä luotettavasti (lumeton ja roudaton ajankohta). Valvontaa edellyttävät kohdat on merkitty lausunnon liitekarttaan.
Arkeologista valvontatutkimusta koskevia tarkempia tietoja saa tarvittaessa Pir-kanmaan maakuntamuseosta. Tutkimusten tekijöiden yhteystietoja on saatavana internetistä (www.nba.fi) ja maakuntamuseosta. Valvonnassa on suositeltavaa noudattaa valmisteilla olevia Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuvaatimusohjeita (Museovirasto). Mikäli valvonnassa löytyy kiinteää muinaisjäännöstä, työt pysäytetään sen kohdalla tarvittavia toimenpiteitä varten (Muinaismuistolaki 14 §). Mahdollisten jatkotutkimusten tarve ratkaistaan sellaisessa kohdassa erikseen. Yleisessä työhankkeessa arkeologisten tutkimusten kustannuksista vastaa hankkeen toteuttaja (MML 15 §).