Arkeologinen kohde Ratatie

Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartalla

Perustiedot

  •  
    Kunta:
    Lempäälä
    Nimi:
    Ratatie
    Muinaisjäännöstunnus:
    1000044091
    (Museoviraston ylläpitämän valtakunnallisen muinaisjäännösrekisterin tunnus)
    Inventointinumero:
    1
    Muinaisjäännöstyyppi:
    kulkuväylät
    Tyypin tarkenne:
    sillanpaikat
    Laji:
    kiinteä muinaisjäännös
    Ajoitus:
    historiallinen
    Lyhyt kuvaus:
    Kohde sijaitsee Lempäälän kirkosta 2,6 km pohjoiskoilliseen, Kuokkalankosken kaakkoisrannalla, vanhan Helsinki – Tampere rautatielinjauksen kohdalla, nykyisin kevyenliikenteen väylänä käytössä olevan rautatiesillan alla, kosken partaalla. Paikalla on vanhaan Helsinki – Tampere –rautatiehen liittyvän sillan kivestä ja betonista rakennettu jalusta.

    Helsingin ja Hämeenlinnan välille rakennettu Suomen rautatieliikenteen päärata avattiin liikenteelle ensimmäisenä rataosuutena Suomessa vuonna 1862. Rataa jatkettiin muutamien vuosien kuluttua, vuonna 1876, pohjoiseen Tampereelle (Iltanen 2010, 48). Rautatien alkuperäinen linjaus Lempäälän keskustan kohdalla, on kulkenut nykyisen Nurmisaarentien linjausta. Kuokkalankosken ylittävä silta on ilmeisesti rakennettu vuosien 1933 – 1953 välisenä aikana, jolloin rata tehtiin kaksiraiteiseksi (Schulz 2000, 8). Tällöin vanhemman sillan jalusta olisi jäänyt uudemman alle. Rautatien linjausta suoristettiin Lempäälän keskustan kohdalla, ja rata muutettiin nykyiselle paikalleen 2000-luvun alussa. Vanha Nurmisaarentien linjausta seuraillut rataosuus purettiin, ja rakennetut uudemmat rautatiesillat jäivät kevyenliikenteen käyttöön.

    Uudemman, teräksisen sillan alla, Kuokkalankosken kaakkoisrannalla, on nähtävissä kivestä ja betonista tehty paikalla aiemmin sijainneen sillan jalusta (rakenne A). Rakenne A on pituudeltaan 7 metriä, leveydeltään 1,5 metriä ja korkeimmillaan 5 metriä. Se koostuu muotoon hakatuista kiviharkoista, jotka on tuettu rautavaarnoilla kiinni toisiinsa. Virran puoleisessa seinämässä on käytetty myös betonia tukemaan rakennetta. Varsinaisen sillan jalustan itä- ja länsipuolella on halkaisijaltaan 0,5 – 1 metriä olevista luonnonkivistä tehty pengerrys. Rakenteen A länsipuolisen penkereen (B) pituus on 6 metriä ja itäpuolisen (C) 7 metriä. Leveydeltään kivipenkereet ovat noin metrin ja korkeudeltaan 0,2 – 5 metriä. (kuvat 8 - 10) Nyt kevyenliikenteen käytössä olevan, uudemman sillan vieressä lounaispuolella on runsaasti irtonaisia lohkokiviä, jotka ovat todennäköisesti peräisin paikalla sijainneesta vanhemmasta sillasta ja ovat sen purkujätettä

    Tutkimukset:
    Luoto inventointi 2013
    (Inv. = inventointi, tark. = tarkastus, kaiv. = kaivaus, koekaiv. = koekaivaus, valv. = valvonta)
    Aiemmat löydöt:

    (KM = Kansallismuseo, HM = Hämeen museo, SatM = Satakunnan museo)

Sijainti ja laajuus

  •  
    Koordinaatit:
        Keskipiste
    P1 (ETRS-TM35FIN) 6804564 P2 (ETRS-TM35FIN) 6804589 P 
    I1 (ETRS-TM35FIN) 326683 I2 (ETRS-TM35FIN) 326700 I 

Alueet ja hankkeet

  •  
    Hankkeet:
    Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm
    Avaa Kuokkala Hakkari Herrala. Osayleiskaava-alueen arkeologinen täydennysinventointi 2013 Lempäälä
     
      Arkeologinen inventointi
     
    01.11.2013 31.01.2014

Lausunnot

  • Dnro Vuosi Lausunnon pvm Otsikko Lausunnon saaja
    Avaa 97 2024 11.03.2024 Lempäälä, Ahonperä - Hollo valokuituverkkohanke Despro Engineering Oy

Kartta