Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Ikaalisten kaupungin alueelle suunnitteilla olevan Tevaniemen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus). Maakuntamuseo on 27.10.2021 antanut lausunnon (diar. 697/2021) tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma) ja tuonut siinä esiin mm. kulttuuriperintöön liittyvien termien täsmennystarpeet sekä ohjannut selvitysten tekemisessä ja vaikutustenarvioinnin kohdistamisessa. Maakuntamuseo on tutustunut YVA-selostukseen aineistoineen ja toteaa seuraavaa.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Hankkeeseen liittyen on vuonna 2021 suoritettu arkeologinen inventointi (Keski-Pohjanmaan Arkeologiapalvelu) ja v. 2022 sitä täydentävä sähkönsiirtoreitin vaihtoehdon A osan inventointi (Maanala Oy). YVA-aineistoon liitettyä 8.3.2022 päivättyä vuoden 2021 inventoinnin raporttia on päivitetty maakuntamuseon kommenttien perusteella 18.11.2022. Myös täydennysinventoinnin raporttia on päivitetty (12.9.2022 Maanala Oy). Raporttien uudet versiot on otettu huomioon tätä lausuntoa laadittaessa. YVA-selostus perustuu kuitenkin alkuperäisiin, korjaamattomiin raporttiversioihin, mistä johtuen sen tekstissä on päivittämätöntä tietoa arkeologisen kulttuuriperinnön, erityisesti inventointikohteiden suojelustauksen ja jatkotutkimustarpeiden, osalta.
Tuulivoima-alueen arkeologisen kulttuuriperinnön osalta YVA-selostus on hyväksyttävissä. Arvioinnin mukaan tuulivoimaloiden rakentamisella ei ole vaikutusta arkeologisiin kohteisiin. Sen sijaan sähkönsiirtoreittien toteuttamisen vaikutuksia ei ole arvioitu asianmukaisesti. Niiden osalta YVA-selostuksen päätelmät (s. 8 ja 115: "kaapelilinjaukset kulkevat tien reunassa tai pellolla, missä ei ole jäljellä ehjiä kulttuurikerroksia tien rakentamisen ja modernin maankäytön seurauksena. Inventoinnin perusteella tuulivoimahankkeen toteuttamisella ei arvioida olevan vaikutuksia arkeologisiin kohteisiin") eivät perustu riittävään tutkimustietoon.
Suunniteltujen kaapelireittivaihtoehtojen osalta v. 2021 inventoinnin tarkkuus ja menetelmävalikoima eivät riitä hankkeen vaikutusten luotettavaan kohdekohtaiseen arviointiin. Inventoinnin yhteydessä ei tehty koekuopitusta maanalaisten kerrostumien ja rakenteiden selvittämiseksi eikä metallinetsintää esimerkiksi rautakautisten kohteiden laajuuden täsmentämiseksi tai uusien kohteiden löytämiseksi. Suunnitellut kaapelireitit kulkevat suuren osan matkasta pelloilla, missä inventoinnin yhteydessä ei pystytty suorittamaan myöskään pintapoimintaa. Myöskään todettujen arkeologisten kohteiden alueilla ei ole tehty koekuopitusta eikä metallinetsintää suunniteltujen kaapelireittien tutkimiseksi. Inventointiraportissa todetaankin, että "kohteiden laajuuden, säilyneisyyden ja historiallisten kerrostumien selvittäminen olisi vaatinut laajasti koekuopitusta/koneellista kaivuta, ehkä myös koekaivauksia sekä kattavan tutkimuksen metallinpaljastimella. On siis luontevaa odottaa lopullisen kaapelireitin varmistuminen, ja sen jälkeen päättää millaisia lisäselvityksiä tarvitaan" (s. 5).
Inventoinnin tekijä on pitänyt mahdollisena, ettei Heittolantien reunalla olisi säilynyt muinaisjäännösten kulttuurikerroksia. Asiaa ei kuitenkaan ole varmistettu koekuoppien avulla, ja arkeologisten kohteiden alueille tai lähiympäristöön suunnitelluista kaapelilinjauksista kuitenkin vain osia sijoittuu Heittolantien reunalle. Em. tien ja kaapelireittien varrella sijaitsevia historiallisia, oletettavasti jo rautakaudelle palautuvia asuinpaikkoja (Heittolaa ja Riitialaa) vastaavien arkeologisten kohteiden tutkimuksissa muualla Pirkanmaalla on löydetty arkeologisesti merkittäviä kerrostumia ja rakenteita myös teiden reunoista ja jopa modernien tierakenteiden alta.
Maakuntamuseo toteaa, että kaapelireiteillä tehtyä inventointia (2021) on pidettävä hankkeen selvitystyön alkuvaiheen tutkimuksena, joka antaa alustavaa tietoa arkeologisten kohteiden sijainnista eikä sisällä lopullisten, rakennettavien sähkönsiirtolinjojen kattavaa tutkimusta arkeologisten kohteiden alueella ja lähiympäristössä. Maakuntamuseo kommentoi linjojen suunnitelmaa ja tämänhetkistä tutkimustilannetta kohdeittain seuraavasti (kohdenumerointi viittaa YVA-selostuksen taulukkoon 11.1 ja liitteen 17.3 taulukkoon 2.1):
- Kohde 4, kiinteä muinaisjäännös, rautakautinen/keskiaikainen asuinpaikka Heittola 3 (mj-tunnus 1000004302). Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee n. 15 metrin etäisyydellä kohderajauksesta. Inventoinnissa on tehty vain pintahavainnointia, eikä muinaisjäännöksen tarkka laajuus ole tiedossa. YVA-selostuksen (s. 32) mukaan voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue. Ko. kaapelilinjaosuuden toteuttamisen vaikutusta ei siten voida tällä hetkellä arvioida luotettavasti. Hankkeen toteutus tältä osin vaatii tarkempia tutkimuksia, vähintään kaivutöiden arkeologista valvontaa.
- Kohde 5, kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Heittola (mj-tunnus 1000044868). Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee muinaisjäännösalueen pohjoisreunan läpi. Inventoinnin yhteydessä paikalla ei tehty koekuoppia. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ja sen säilyneisyys suunnitellun kaapelireitin kohdalla eivät siten ole tiedossa. Hankkeen toteutus vaatii muinaisjäännösalueen osalta tarkempia tutkimuksia - koekaivauksia, joiden perusteella arvioidaan toteutuksen mahdollisuudet sekä jatkotutkimusten tai suunnitelmamuutosten tarve.
- Kohde 7, kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Riitiala (Kimppukylä) (mj-tunnus 1000044870). Raportin mukaan molemmat suunnitellut kaapelireittivaihtoehdot kulkevat muinaisjäännösalueen läpi. Inventoinnin yhteydessä kohteella ei tehty koekuoppia. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ja sen säilyneisyys kaapelireittien kohdalla eivät siten ole tiedossa. Raportin (s. 29) mukaan lisätutkimukset ovat tarpeen, jos kaapelireitit toteutetaan kulkemaan suunnitellusti kylänpaikan läpi. Suunnitelman toteuttamismahdollisuudet sekä jatkotutkimusten tai suunnitelmamuutosten tarve ovat tältä osin arvioitavissa vasta tarkkuusinventoinnin ja/tai koekaivausten jälkeen.
- Kohde 8, historiallinen kylänpaikka Muumäki (mj-tunnus 1000044859), muu kulttuuriperintökohde. Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee n. 10 metrin etäisyydellä kohteen pohjoispuolella. Inventoinnin yhteydessä kohteella ei tehty koekuopitusta tai metallinetsintää, eikä kohteen tarkka laajuus ole tiedossa. Raportin mukaan (s. 32) lisätutkimus - esimerkiksi tarkkuusinventointi sisältäen tutkimuksen metallinpaljastimella - voi olla tarpeen, jos kaapelireitti valitaan kulkevaksi suunnitellusti. Vaihtoehtoisesti kylänpaikan viereinen kaapelilinjaosuus voidaan kaivaa arkeologin valvonnassa.
- Kohde 18 (v. 2022 inventointikohde 2), kiinteä muinaisjäännös, esihistoriallinen asumuspainanne Suvilamminkallio 2 (1000044565). YVA-selostuksen mukaan suunniteltu kaapelireitti (VE A) kulkee noin 10 m etäisyydellä kohteesta. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ei ole tiedossa. Raportin mukaan kohteen kokonaislaajuuden selvittäminen vaatisi tarkemman kaivaustutkimuksen. YVA-selostuksen (s. 32) mukaan voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue, mikä voi johtaa kajoamiseen kiinteään muinaisjäännökseen.
- Vuoden 2022 inventointikohde 3, historiallinen torpanpaikka, muu kulttuuriperintökohde Höytölä Suvilammi (1000045170) puuttuu YVA-selostuksen taulukoista ja kartoista. Suunniteltu kaapelireitti (VE A) kulkee kohteen alueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Koska voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue, kohteeseen kuuluvat rakenteet voivat vahingoittua.
Maakuntamuseo huomauttaa, että Liitteessä 17.3 (Vaikutukset arkeologiseen kulttuuriperintöön), taulukossa 5.1. on käsitelty vain yhtä arkeologista kohdetta. Lisäksi muinaisjäännöksen muutosherkkyyden arvioimista "vähäiseksi" ei ole perusteltu.
Yhteenvetona sähkönsiirron osalta voidaan todeta, että suunnitellut kaapelireitit kulkevat kahden kiinteän muinaisjäännöksen alueella, kahden tarkemmin rajaamattoman kiinteän muinaisjäännöksen välittömässä läheisyydessä sekä kahden muun kulttuuriperintökohteen välittömässä läheisyydessä. Linjojen toteuttaminen voi siten johtaa muinaisjäännösten ja muiden arkeologisten kohteiden vahingoittumiseen tai osittaiseen poistamiseen. Suunnitelma on ristiriidassa muinaismuistolain rauhoituksen kanssa ainakin kahden kiinteän muinaisjäännöksen (Heittolan ja Riitialan) osalta. YVA-selostuksessa ei ole tunnistettu hankesuunnitelman kyseisen osan muodostamaa uhkaa arkeologiselle kulttuuriperinnölle eikä arviointi ole sen osalta hyväksyttävissä.
Hankkeen jatkosuunnittelun yhteydessä tulee varautua tarkemman arkeologisen inventoinnin (tarkkuusinventoinnin) ja koekaivausten suorittamiseen arkeologisten kohteiden alueilla ja lähiympäristössä. Kaapelireittien tarkemmat suunnitelmat tulee lähettää Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten. Tunnettujen kiinteiden muinaisjäännösten osalta hankkeesta tulee neuvotella maakuntamuseon ja tarvittaessa Museoviraston kanssa MML 13 § mukaisesti hyvissä ajoin ennen lopullisen sähkönsiirtoreitin hyväksymistä ja töiden käynnistämistä.
Rakennettu ympäristö ja maisema
YVA-ohjelman hankkeen vaikutusalueilla sijaitsevia arvokkaita kulttuurimaisemia ja rakennettuja kulttuuriympäristöjä koskevat puutteet on YVA-selostukseen korjattu erinomaisella tarkkuudella. Liitteessä 17.2 Vaikutukset maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön on kuitenkin yhteenvedossa (s. 52) vähäinen virhe, joka on syytä korjata. Lähimmät maakunnallisesti merkittävät rakennetun kulttuuriympäristön kohteet Tevaniemen keskusta ja Poltinjoen mylly sijaitsevat alle 2 km etäisyydellä voimaloista, eikä yli 9 kilometrin etäisyydellä, kuten tekstissä mainitaan.
Hankkeen vaikutusten arviointi on keskittynyt maisemalliselle lähi- ja välialueelle, 0–12 km etäisyydelle tuulivoimaloista. Yleispiirteisesti on tarkasteltu vaikutukset noin 30 km etäisyydelle tuulivoimaloista. Tehty vaikutustenarviointi perustuu rakennetun ympäristön ja maiseman osalta näkemäalueanalyysiin (Etha Wind Oy, 2021) ja kuvasovitteisiin (Etha Wind Oy, 2021-2022). Kuvasovitteet on tehty näkemäalueanalyysin perusteella valituista kahdeksasta kuvauspisteestä.
Aineiston perusteella metsäiselle alueelle sijoittuvien voimaloiden maisemavaikutukset lähiympäristössä, 0-2 kilometrin etäisyydellä ovat vähäiset. 2-10 kilometrin etäisyydellä, voimalat sen sijaan näkyvät useille maakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille ja kulttuurimaisemiin ja rakennetun ympäristön alueille sekä järvimaisemiin. Voimalat tuovat perinteiseen pelto- ja järvimaisemaan uuden, muusta maisemasta poikkeavan ja paikoin dominoivan elementin. Voimalat näkyvät maisemassa paikoin selvästi tai erittäin selvästi, jolloin vaikutukset maisemaan ovat merkittävät. Mitä etäämmälle voimaloista siirrytään, sitä enemmän maasto ja/tai puusto peittävät voimaloita vähentäen maisemavaikutuksia kohtalaisiksi tai vähäisiksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että merkittäviä haitallisia vaikutuksia kohdistuu jonkin verran maakunnallisesti merkittäviin Kallionkielen - Tevaniemen - Riitialan kulttuurimaiseman maisema-alueeseen, Poltinjoen kulttuurimaisemaan sekä Poltinjoen myllyn ja Tevaniemen keskustan rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Tämä olisi syytä tuoda vaikutustenarvioinnissa selkeämmin esiin. Lähimmät valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt ja maisema-alueet sijaitsevat yli 8 kilometrin päässä voimaloista. Vaikutukset niihin ovat kohtalaisia tai vähäisiä, joten hanke ei vaikuttaisi heikentävän näiden kohteiden arvoja merkittävästi.
Tarkastelluilla voimaloiden määrillä, VE1 9 voimalaa ja VE2 8 voimalaa, ei aineiston perusteella ole merkittävää eroa maisemavaikutuksiin. Sähkönsiirto voimaloilta sähköverkkoon on tarkoitus toteuttaa maakaapelilla. Valitulla sähkönsiirtoreitillä ja -tavalla ei ole pysyviä haitallisia vaikutuksia alueen rakennetun ympäristön tai maiseman arvoihin.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennetun ympäristön ja maiseman osalta YVA-selostus selvityksineen ja vaikutustenarviointeineen on pääosin laadittu huolellisesti ja on hankkeen tarkoituksiin riittävä. Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseolla ei ole YVA-selostukseen huomautettavaa edellä mainittuja vähäisiä korjauksia lukuun ottamatta.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa Ikaalisten kaupungin alueelle suunnitteilla olevan Tevaniemen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus). Maakuntamuseo on 27.10.2021 antanut lausunnon (diar. 697/2021) tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma) ja tuonut siinä esiin mm. kulttuuriperintöön liittyvien termien täsmennystarpeet sekä ohjannut selvitysten tekemisessä ja vaikutustenarvioinnin kohdistamisessa. Maakuntamuseo on tutustunut YVA-selostukseen aineistoineen ja toteaa seuraavaa.
Arkeologinen kulttuuriperintö
Hankkeeseen liittyen on vuonna 2021 suoritettu arkeologinen inventointi (Keski-Pohjanmaan Arkeologiapalvelu) ja v. 2022 sitä täydentävä sähkönsiirtoreitin vaihtoehdon A osan inventointi (Maanala Oy). YVA-aineistoon liitettyä 8.3.2022 päivättyä vuoden 2021 inventoinnin raporttia on päivitetty maakuntamuseon kommenttien perusteella 18.11.2022. Myös täydennysinventoinnin raporttia on päivitetty (12.9.2022 Maanala Oy). Raporttien uudet versiot on otettu huomioon tätä lausuntoa laadittaessa. YVA-selostus perustuu kuitenkin alkuperäisiin, korjaamattomiin raporttiversioihin, mistä johtuen sen tekstissä on päivittämätöntä tietoa arkeologisen kulttuuriperinnön, erityisesti inventointikohteiden suojelustauksen ja jatkotutkimustarpeiden, osalta.
Tuulivoima-alueen arkeologisen kulttuuriperinnön osalta YVA-selostus on hyväksyttävissä. Arvioinnin mukaan tuulivoimaloiden rakentamisella ei ole vaikutusta arkeologisiin kohteisiin. Sen sijaan sähkönsiirtoreittien toteuttamisen vaikutuksia ei ole arvioitu asianmukaisesti. Niiden osalta YVA-selostuksen päätelmät (s. 8 ja 115: "kaapelilinjaukset kulkevat tien reunassa tai pellolla, missä ei ole jäljellä ehjiä kulttuurikerroksia tien rakentamisen ja modernin maankäytön seurauksena. Inventoinnin perusteella tuulivoimahankkeen toteuttamisella ei arvioida olevan vaikutuksia arkeologisiin kohteisiin") eivät perustu riittävään tutkimustietoon.
Suunniteltujen kaapelireittivaihtoehtojen osalta v. 2021 inventoinnin tarkkuus ja menetelmävalikoima eivät riitä hankkeen vaikutusten luotettavaan kohdekohtaiseen arviointiin. Inventoinnin yhteydessä ei tehty koekuopitusta maanalaisten kerrostumien ja rakenteiden selvittämiseksi eikä metallinetsintää esimerkiksi rautakautisten kohteiden laajuuden täsmentämiseksi tai uusien kohteiden löytämiseksi. Suunnitellut kaapelireitit kulkevat suuren osan matkasta pelloilla, missä inventoinnin yhteydessä ei pystytty suorittamaan myöskään pintapoimintaa. Myöskään todettujen arkeologisten kohteiden alueilla ei ole tehty koekuopitusta eikä metallinetsintää suunniteltujen kaapelireittien tutkimiseksi. Inventointiraportissa todetaankin, että "kohteiden laajuuden, säilyneisyyden ja historiallisten kerrostumien selvittäminen olisi vaatinut laajasti koekuopitusta/koneellista kaivuta, ehkä myös koekaivauksia sekä kattavan tutkimuksen metallinpaljastimella. On siis luontevaa odottaa lopullisen kaapelireitin varmistuminen, ja sen jälkeen päättää millaisia lisäselvityksiä tarvitaan" (s. 5).
Inventoinnin tekijä on pitänyt mahdollisena, ettei Heittolantien reunalla olisi säilynyt muinaisjäännösten kulttuurikerroksia. Asiaa ei kuitenkaan ole varmistettu koekuoppien avulla, ja arkeologisten kohteiden alueille tai lähiympäristöön suunnitelluista kaapelilinjauksista kuitenkin vain osia sijoittuu Heittolantien reunalle. Em. tien ja kaapelireittien varrella sijaitsevia historiallisia, oletettavasti jo rautakaudelle palautuvia asuinpaikkoja (Heittolaa ja Riitialaa) vastaavien arkeologisten kohteiden tutkimuksissa muualla Pirkanmaalla on löydetty arkeologisesti merkittäviä kerrostumia ja rakenteita myös teiden reunoista ja jopa modernien tierakenteiden alta.
Maakuntamuseo toteaa, että kaapelireiteillä tehtyä inventointia (2021) on pidettävä hankkeen selvitystyön alkuvaiheen tutkimuksena, joka antaa alustavaa tietoa arkeologisten kohteiden sijainnista eikä sisällä lopullisten, rakennettavien sähkönsiirtolinjojen kattavaa tutkimusta arkeologisten kohteiden alueella ja lähiympäristössä. Maakuntamuseo kommentoi linjojen suunnitelmaa ja tämänhetkistä tutkimustilannetta kohdeittain seuraavasti (kohdenumerointi viittaa YVA-selostuksen taulukkoon 11.1 ja liitteen 17.3 taulukkoon 2.1):
- Kohde 4, kiinteä muinaisjäännös, rautakautinen/keskiaikainen asuinpaikka Heittola 3 (mj-tunnus 1000004302). Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee n. 15 metrin etäisyydellä kohderajauksesta. Inventoinnissa on tehty vain pintahavainnointia, eikä muinaisjäännöksen tarkka laajuus ole tiedossa. YVA-selostuksen (s. 32) mukaan voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue. Ko. kaapelilinjaosuuden toteuttamisen vaikutusta ei siten voida tällä hetkellä arvioida luotettavasti. Hankkeen toteutus tältä osin vaatii tarkempia tutkimuksia, vähintään kaivutöiden arkeologista valvontaa.
- Kohde 5, kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Heittola (mj-tunnus 1000044868). Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee muinaisjäännösalueen pohjoisreunan läpi. Inventoinnin yhteydessä paikalla ei tehty koekuoppia. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ja sen säilyneisyys suunnitellun kaapelireitin kohdalla eivät siten ole tiedossa. Hankkeen toteutus vaatii muinaisjäännösalueen osalta tarkempia tutkimuksia - koekaivauksia, joiden perusteella arvioidaan toteutuksen mahdollisuudet sekä jatkotutkimusten tai suunnitelmamuutosten tarve.
- Kohde 7, kiinteä muinaisjäännös, historiallinen kylänpaikka Riitiala (Kimppukylä) (mj-tunnus 1000044870). Raportin mukaan molemmat suunnitellut kaapelireittivaihtoehdot kulkevat muinaisjäännösalueen läpi. Inventoinnin yhteydessä kohteella ei tehty koekuoppia. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ja sen säilyneisyys kaapelireittien kohdalla eivät siten ole tiedossa. Raportin (s. 29) mukaan lisätutkimukset ovat tarpeen, jos kaapelireitit toteutetaan kulkemaan suunnitellusti kylänpaikan läpi. Suunnitelman toteuttamismahdollisuudet sekä jatkotutkimusten tai suunnitelmamuutosten tarve ovat tältä osin arvioitavissa vasta tarkkuusinventoinnin ja/tai koekaivausten jälkeen.
- Kohde 8, historiallinen kylänpaikka Muumäki (mj-tunnus 1000044859), muu kulttuuriperintökohde. Raportin mukaan suunniteltu kaapelireitti kulkee n. 10 metrin etäisyydellä kohteen pohjoispuolella. Inventoinnin yhteydessä kohteella ei tehty koekuopitusta tai metallinetsintää, eikä kohteen tarkka laajuus ole tiedossa. Raportin mukaan (s. 32) lisätutkimus - esimerkiksi tarkkuusinventointi sisältäen tutkimuksen metallinpaljastimella - voi olla tarpeen, jos kaapelireitti valitaan kulkevaksi suunnitellusti. Vaihtoehtoisesti kylänpaikan viereinen kaapelilinjaosuus voidaan kaivaa arkeologin valvonnassa.
- Kohde 18 (v. 2022 inventointikohde 2), kiinteä muinaisjäännös, esihistoriallinen asumuspainanne Suvilamminkallio 2 (1000044565). YVA-selostuksen mukaan suunniteltu kaapelireitti (VE A) kulkee noin 10 m etäisyydellä kohteesta. Muinaisjäännöksen tarkka laajuus ei ole tiedossa. Raportin mukaan kohteen kokonaislaajuuden selvittäminen vaatisi tarkemman kaivaustutkimuksen. YVA-selostuksen (s. 32) mukaan voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue, mikä voi johtaa kajoamiseen kiinteään muinaisjäännökseen.
- Vuoden 2022 inventointikohde 3, historiallinen torpanpaikka, muu kulttuuriperintökohde Höytölä Suvilammi (1000045170) puuttuu YVA-selostuksen taulukoista ja kartoista. Suunniteltu kaapelireitti (VE A) kulkee kohteen alueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Koska voimajohdon rakentamiseen tarvitaan noin 10 m leveä työskentelyalue, kohteeseen kuuluvat rakenteet voivat vahingoittua.
Maakuntamuseo huomauttaa, että Liitteessä 17.3 (Vaikutukset arkeologiseen kulttuuriperintöön), taulukossa 5.1. on käsitelty vain yhtä arkeologista kohdetta. Lisäksi muinaisjäännöksen muutosherkkyyden arvioimista "vähäiseksi" ei ole perusteltu.
Yhteenvetona sähkönsiirron osalta voidaan todeta, että suunnitellut kaapelireitit kulkevat kahden kiinteän muinaisjäännöksen alueella, kahden tarkemmin rajaamattoman kiinteän muinaisjäännöksen välittömässä läheisyydessä sekä kahden muun kulttuuriperintökohteen välittömässä läheisyydessä. Linjojen toteuttaminen voi siten johtaa muinaisjäännösten ja muiden arkeologisten kohteiden vahingoittumiseen tai osittaiseen poistamiseen. Suunnitelma on ristiriidassa muinaismuistolain rauhoituksen kanssa ainakin kahden kiinteän muinaisjäännöksen (Heittolan ja Riitialan) osalta. YVA-selostuksessa ei ole tunnistettu hankesuunnitelman kyseisen osan muodostamaa uhkaa arkeologiselle kulttuuriperinnölle eikä arviointi ole sen osalta hyväksyttävissä.
Hankkeen jatkosuunnittelun yhteydessä tulee varautua tarkemman arkeologisen inventoinnin (tarkkuusinventoinnin) ja koekaivausten suorittamiseen arkeologisten kohteiden alueilla ja lähiympäristössä. Kaapelireittien tarkemmat suunnitelmat tulee lähettää Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten. Tunnettujen kiinteiden muinaisjäännösten osalta hankkeesta tulee neuvotella maakuntamuseon ja tarvittaessa Museoviraston kanssa MML 13 § mukaisesti hyvissä ajoin ennen lopullisen sähkönsiirtoreitin hyväksymistä ja töiden käynnistämistä.
Rakennettu ympäristö ja maisema
YVA-ohjelman hankkeen vaikutusalueilla sijaitsevia arvokkaita kulttuurimaisemia ja rakennettuja kulttuuriympäristöjä koskevat puutteet on YVA-selostukseen korjattu erinomaisella tarkkuudella. Liitteessä 17.2 Vaikutukset maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön on kuitenkin yhteenvedossa (s. 52) vähäinen virhe, joka on syytä korjata. Lähimmät maakunnallisesti merkittävät rakennetun kulttuuriympäristön kohteet Tevaniemen keskusta ja Poltinjoen mylly sijaitsevat alle 2 km etäisyydellä voimaloista, eikä yli 9 kilometrin etäisyydellä, kuten tekstissä mainitaan.
Hankkeen vaikutusten arviointi on keskittynyt maisemalliselle lähi- ja välialueelle, 0–12 km etäisyydelle tuulivoimaloista. Yleispiirteisesti on tarkasteltu vaikutukset noin 30 km etäisyydelle tuulivoimaloista. Tehty vaikutustenarviointi perustuu rakennetun ympäristön ja maiseman osalta näkemäalueanalyysiin (Etha Wind Oy, 2021) ja kuvasovitteisiin (Etha Wind Oy, 2021-2022). Kuvasovitteet on tehty näkemäalueanalyysin perusteella valituista kahdeksasta kuvauspisteestä.
Aineiston perusteella metsäiselle alueelle sijoittuvien voimaloiden maisemavaikutukset lähiympäristössä, 0-2 kilometrin etäisyydellä ovat vähäiset. 2-10 kilometrin etäisyydellä, voimalat sen sijaan näkyvät useille maakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille ja kulttuurimaisemiin ja rakennetun ympäristön alueille sekä järvimaisemiin. Voimalat tuovat perinteiseen pelto- ja järvimaisemaan uuden, muusta maisemasta poikkeavan ja paikoin dominoivan elementin. Voimalat näkyvät maisemassa paikoin selvästi tai erittäin selvästi, jolloin vaikutukset maisemaan ovat merkittävät. Mitä etäämmälle voimaloista siirrytään, sitä enemmän maasto ja/tai puusto peittävät voimaloita vähentäen maisemavaikutuksia kohtalaisiksi tai vähäisiksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että merkittäviä haitallisia vaikutuksia kohdistuu jonkin verran maakunnallisesti merkittäviin Kallionkielen - Tevaniemen - Riitialan kulttuurimaiseman maisema-alueeseen, Poltinjoen kulttuurimaisemaan sekä Poltinjoen myllyn ja Tevaniemen keskustan rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Tämä olisi syytä tuoda vaikutustenarvioinnissa selkeämmin esiin. Lähimmät valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt ja maisema-alueet sijaitsevat yli 8 kilometrin päässä voimaloista. Vaikutukset niihin ovat kohtalaisia tai vähäisiä, joten hanke ei vaikuttaisi heikentävän näiden kohteiden arvoja merkittävästi.
Tarkastelluilla voimaloiden määrillä, VE1 9 voimalaa ja VE2 8 voimalaa, ei aineiston perusteella ole merkittävää eroa maisemavaikutuksiin. Sähkönsiirto voimaloilta sähköverkkoon on tarkoitus toteuttaa maakaapelilla. Valitulla sähkönsiirtoreitillä ja -tavalla ei ole pysyviä haitallisia vaikutuksia alueen rakennetun ympäristön tai maiseman arvoihin.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennetun ympäristön ja maiseman osalta YVA-selostus selvityksineen ja vaikutustenarviointeineen on pääosin laadittu huolellisesti ja on hankkeen tarkoituksiin riittävä. Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseolla ei ole YVA-selostukseen huomautettavaa edellä mainittuja vähäisiä korjauksia lukuun ottamatta.