Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainittuun asemakaavahankkeeseen. Suunnittelualue on noin kahden kilometrin mittainen osuus Tampereen Paasikiventien (kt 65 / vt 12) vartta, ulottuen Lielahdesta Pölkkylänniemen kohdalle. Tavoitteena on mahdollistaa vt 12 ja kt 65 parantaminen laadittavan tiesuunnitelman mukaisesti. Tutustuttuaan hankkeen aineistoihin alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Aineistoissa on tunnistettu pääosin onnistuneesti suunnittelualueen ja lähiympäristön rakennetun kulttuuriympäristön ja maiseman arvokohteet tai -alueet, joita ovat Pispalanrinteen ja Lielahden aseman valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY 2009) ja Pirkanmaan harjumaisemiin kuuluvan Epilänharjun valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (VAMA 2021). Suunnittelualueeseen rajautuu rautatiealueen eteläpuolella useita rakennusinventoinneissa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi tunnistettuja pihapiirejä ja suunnittelualueen alittavat RKY-alueen kuvauksessakin mainitut, vuonna 1930 rakennettu ensimmäinen Pispalan uittotunneli sekä vuonna 1968 valmistunut kookkaampi nippu-uittotunneli. Länsiosa kuuluu 1970-luvun lopulta lähtien rakentuneeseen Pirkanmaan ensimmäiseen henkilöautoliikenteeseen vahvasti nojaavaan Lielahden liiketilojen, palvelujen ja automarkettien alueeseen, jolla voidaan katsoa olevan talous- ja sosiaalihistoriallista merkitystä kaupallistumisen ja vapaa-ajanviettotapojen kehityksen kuvastajana.
Radan pohjoispuolella osoitteessa Paasikiventie 41 sijaitsee lisäksi pihapiiri, joka ei ole sisältynyt aiempiin rakennetun ympäristön inventointeihin. Aineistoon sisältyvälle aluevaraussuunnitelmakartalle rakennus on merkitty purettavaksi tai siirrettäväksi. Aiemmin mainituilta Lielahden liikerakennuksilta vastaavat merkinnät puuttuvat, vaikka uudet katulinjaukset osin ylittävät rakennukset, mistä voi päätellä rakennukset purettavan. Näiltä osin aineistoja tulisi yhdenmukaistaa.
Pirkanmaan maakuntamuseo on useissa aiemmissa Paasikiventien vartta koskevissa lausunnoissa arvioinut Paasikiventie 41 hirsirunkoisen asuinrakennuksen edustavan alueen vanhinta asutus- ja rakennuskantaa 1800-luvun lopulta tai 1900-luvun vaihteesta ja säilyttäneen hyvin kulttuurihistorialliset piirteensä. Lisäksi on mainittu asuinkäytössä olevan rakennuksen sijaitsevan keskeisellä ja näkyvällä paikalla Paasikiventien maisemassa, ja että kohteen arvot ja säilyttämismahdollisuudet tulee tutkia alueen maankäytönsuunnittelun tarkentuessa.
Asemakaavahankkeen aloituskokoukseen 23.8.2023 etukäteen sähköpostitse toimitetuista alustavista huomioista poiketen Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennuksesta tulisi kaavaratkaisun ja hankkeen vaikutustenarvioinnin tueksi laatia asemakaavatasoinen (rakennuskohtainen) rakennetun ympäristön inventointi. Selvitykseen voidaan sisällyttää myös suunnittelualueen Lielahden liikealueeseen kuuluvien Enqvistinkadun ja Harjuntaustan varren liikerakennusten inventointi tai vaihtoehtoisesti liikerakennusten perustiedot (rakennusvuosi, suunnittelija, käyttötarkoitus, päärakennusmateriaalit) ja valokuvat tulee sisällyttää kaavaselostukseen. Muilta osin vaikutustenarvioinnissa voidaan hyödyntää lukuisia olemassa olevia maakuntakaavaa, yleiskaavoja ja asemakaavoja varten laadittuja selvityksiä. Hankkeen maisemavaikutusten arvioimiseksi tulee laatia maisematarkastelu riittävin havainnekuvin tai kuvaupotuksin. Maakuntamuseo ottaa rakennetun ympäristön osalta kaavaratkaisuun tarkemmin kantaa rakennusinventoinnin valmistuttua.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta tunnetaan yksi arkeologinen kulttuuriperintökohde, historiallinen rakenne Nikkilänkuja N (mj-tunnus 1000048164). Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on asianmukaisesti mainittu arkeologisen selvityksen tarve. Kaava-alueen itäosa (Pohjanmaantiestä itään) on tarkastettu aikaisemmissa arkeologisissa inventoinneissa (Santalahden arkeologinen inventointi 2009, Raitiotien yleissuunnitelma-alueen arkeologinen inventointi 2015 ja Pölkkylänniemen arkeologinen kartoitus 2019). Sen sijaan lännempänä on vielä tarkastamattomia arkeologisesti potentiaalisia alueita, joilta voi löytyä mm. historiallisen ajan toimintaan ja kulkureitteihin (Hämeenkankaantiehen ja Tampere-Pori-rataan) liittyviä muinaisjäännöksiä tai muita kulttuuriperintökohteita. Kaavahankkeeseen liittyen tulee suorittaa arkeologinen tarkkuusinventointi, jossa tarkastetaan radan ja Paasikiventien väliset alueet Porintien itäpuolella (Pohjanmaantielle saakka) ja n. 150 m matkalla Porintien länsipuolella sekä rakentamattomat alueet radan eteläpuolella. Inventoinnissa on lisäksi arvioitava tarkemmin em. rakenteen merkitystä hyödyntäen historiallisia lähteitä ja/tai kirjallisuutta.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.
Hankkeen aineistoja tulee vielä täydentää edellä kuvatusti. Asemakaavan luonnos aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainittuun asemakaavahankkeeseen. Suunnittelualue on noin kahden kilometrin mittainen osuus Tampereen Paasikiventien (kt 65 / vt 12) vartta, ulottuen Lielahdesta Pölkkylänniemen kohdalle. Tavoitteena on mahdollistaa vt 12 ja kt 65 parantaminen laadittavan tiesuunnitelman mukaisesti. Tutustuttuaan hankkeen aineistoihin alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Aineistoissa on tunnistettu pääosin onnistuneesti suunnittelualueen ja lähiympäristön rakennetun kulttuuriympäristön ja maiseman arvokohteet tai -alueet, joita ovat Pispalanrinteen ja Lielahden aseman valtakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY 2009) ja Pirkanmaan harjumaisemiin kuuluvan Epilänharjun valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (VAMA 2021). Suunnittelualueeseen rajautuu rautatiealueen eteläpuolella useita rakennusinventoinneissa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi tunnistettuja pihapiirejä ja suunnittelualueen alittavat RKY-alueen kuvauksessakin mainitut, vuonna 1930 rakennettu ensimmäinen Pispalan uittotunneli sekä vuonna 1968 valmistunut kookkaampi nippu-uittotunneli. Länsiosa kuuluu 1970-luvun lopulta lähtien rakentuneeseen Pirkanmaan ensimmäiseen henkilöautoliikenteeseen vahvasti nojaavaan Lielahden liiketilojen, palvelujen ja automarkettien alueeseen, jolla voidaan katsoa olevan talous- ja sosiaalihistoriallista merkitystä kaupallistumisen ja vapaa-ajanviettotapojen kehityksen kuvastajana.
Radan pohjoispuolella osoitteessa Paasikiventie 41 sijaitsee lisäksi pihapiiri, joka ei ole sisältynyt aiempiin rakennetun ympäristön inventointeihin. Aineistoon sisältyvälle aluevaraussuunnitelmakartalle rakennus on merkitty purettavaksi tai siirrettäväksi. Aiemmin mainituilta Lielahden liikerakennuksilta vastaavat merkinnät puuttuvat, vaikka uudet katulinjaukset osin ylittävät rakennukset, mistä voi päätellä rakennukset purettavan. Näiltä osin aineistoja tulisi yhdenmukaistaa.
Pirkanmaan maakuntamuseo on useissa aiemmissa Paasikiventien vartta koskevissa lausunnoissa arvioinut Paasikiventie 41 hirsirunkoisen asuinrakennuksen edustavan alueen vanhinta asutus- ja rakennuskantaa 1800-luvun lopulta tai 1900-luvun vaihteesta ja säilyttäneen hyvin kulttuurihistorialliset piirteensä. Lisäksi on mainittu asuinkäytössä olevan rakennuksen sijaitsevan keskeisellä ja näkyvällä paikalla Paasikiventien maisemassa, ja että kohteen arvot ja säilyttämismahdollisuudet tulee tutkia alueen maankäytönsuunnittelun tarkentuessa.
Asemakaavahankkeen aloituskokoukseen 23.8.2023 etukäteen sähköpostitse toimitetuista alustavista huomioista poiketen Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakennuksesta tulisi kaavaratkaisun ja hankkeen vaikutustenarvioinnin tueksi laatia asemakaavatasoinen (rakennuskohtainen) rakennetun ympäristön inventointi. Selvitykseen voidaan sisällyttää myös suunnittelualueen Lielahden liikealueeseen kuuluvien Enqvistinkadun ja Harjuntaustan varren liikerakennusten inventointi tai vaihtoehtoisesti liikerakennusten perustiedot (rakennusvuosi, suunnittelija, käyttötarkoitus, päärakennusmateriaalit) ja valokuvat tulee sisällyttää kaavaselostukseen. Muilta osin vaikutustenarvioinnissa voidaan hyödyntää lukuisia olemassa olevia maakuntakaavaa, yleiskaavoja ja asemakaavoja varten laadittuja selvityksiä. Hankkeen maisemavaikutusten arvioimiseksi tulee laatia maisematarkastelu riittävin havainnekuvin tai kuvaupotuksin. Maakuntamuseo ottaa rakennetun ympäristön osalta kaavaratkaisuun tarkemmin kantaa rakennusinventoinnin valmistuttua.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta tunnetaan yksi arkeologinen kulttuuriperintökohde, historiallinen rakenne Nikkilänkuja N (mj-tunnus 1000048164). Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on asianmukaisesti mainittu arkeologisen selvityksen tarve. Kaava-alueen itäosa (Pohjanmaantiestä itään) on tarkastettu aikaisemmissa arkeologisissa inventoinneissa (Santalahden arkeologinen inventointi 2009, Raitiotien yleissuunnitelma-alueen arkeologinen inventointi 2015 ja Pölkkylänniemen arkeologinen kartoitus 2019). Sen sijaan lännempänä on vielä tarkastamattomia arkeologisesti potentiaalisia alueita, joilta voi löytyä mm. historiallisen ajan toimintaan ja kulkureitteihin (Hämeenkankaantiehen ja Tampere-Pori-rataan) liittyviä muinaisjäännöksiä tai muita kulttuuriperintökohteita. Kaavahankkeeseen liittyen tulee suorittaa arkeologinen tarkkuusinventointi, jossa tarkastetaan radan ja Paasikiventien väliset alueet Porintien itäpuolella (Pohjanmaantielle saakka) ja n. 150 m matkalla Porintien länsipuolella sekä rakentamattomat alueet radan eteläpuolella. Inventoinnissa on lisäksi arvioitava tarkemmin em. rakenteen merkitystä hyödyntäen historiallisia lähteitä ja/tai kirjallisuutta.
Arkeologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lumettomissa olosuhteissa, sulan maan aikana. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten Pirkanmaan maakuntamuseolle (pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi). Arvioinnissa varmistetaan, että tutkimus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja laatuvaatimuksia. Raportti toimitetaan arvioinnin jälkeen Museovirastoon, jossa se tallennetaan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan palvelussa https://asiat.museovirasto.fi/. Tutkimusraporttien tiedot tallennetaan myös muinaisjäännösrekisteriin, jonka tietoja voi selata kaikille avoimessa Kulttuuriympäristön palveluikkunassa www.kyppi.fi. Verkossa julkaistava raportti ei saa sisältää yksityishenkilöiden henkilötietoja, esim. maanomistajien nimiä tai osoitteita. Raportin lisäksi museolle on toimitettava kohteiden sijaintitiedot ja rajaukset paikkatietomuodossa. Lisätietoja tutkimusten tilaamisesta ja suorittamisesta saa maakuntamuseolta. Tämä lausunto on liitettävä tutkimusta koskevaan tarjouspyyntöön.
Hankkeen aineistoja tulee vielä täydentää edellä kuvatusti. Asemakaavan luonnos aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.