Diar. 504/2025 Tampere, Yliopistonkatu 38, Attila, kiinteistön sisäpihan autonlatauspaikka
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa sähköauton latauspaikan toteuttamisesta Attila-kiinteistön sisäpihalle. Yksi olemassa olevista invapaikoista on tarkoitus muuttaa latauspaikaksi. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että latauslaitteisto tulee ensisijaisesti toteuttaa maanvaraisena tolppana.
Mikäli laite on kuitenkin tarpeen kiinnittää seinään, tulee kiinnitys tehdä ensisijaisesti laastisaumoihin, ei tiiliin. Mikäli asennus myöhemmin poistetaan, saumat tulee paikata ainakin osittain kalkkipitoisella laastilla, joka vastaisi alkuperäisen laastin koostumusta paremmin kuin puhtaasti sementtisidosaineinen laasti. Mikäli rakennuksessa on tehty laastianalyysit, tulee laasti luonnollisesti valita tulosten mukaisesti. Alkuperäisen laastin koostumuksesta riippumatta on turvallista käyttää kalkkisementtisuhteeltaan joko KS 50:50 tai KS 65:35 rappauslaastia. Mikäli (alkuperäiset) laastisaumat on tehty sävytetyllä laastilla tai maalattu jälkeenpäin, myös paikkaukset tulee sävyttää tai maalata vastaavalla tavalla.
Diar. 504/2025 Tampere, Yliopistonkatu 38, Attila, kiinteistön sisäpihan autonlatauspaikkaPirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa sähköauton latauspaikan toteuttamisesta Attila-kiinteistön sisäpihalle. Yksi olemassa olevista invapaikoista on tarkoitus muuttaa latauspaikaksi. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että latauslaitteisto tulee ensisijaisesti toteuttaa maanvaraisena tolppana.Mikäli laite on kuitenkin tarpeen kiinnittää seinään, tulee kiinnitys tehdä ensisijaisesti laastisaumoihin, ei tiiliin. Mikäli asennus myöhemmin poistetaan, saumat tulee paikata ainakin osittain kalkkipitoisella laastilla, joka vastaisi alkuperäisen laastin koostumusta paremmin kuin puhtaasti sementtisidosaineinen laasti. Mikäli rakennuksessa on tehty laastianalyysit, tulee laasti luonnollisesti valita tulosten mukaisesti. Alkuperäisen laastin koostumuksesta riippumatta on turvallista käyttää kalkkisementtisuhteeltaan joko KS 50:50 tai KS 65:35 rappauslaastia. Mikäli (alkuperäiset) laastisaumat on tehty sävytetyllä laastilla tai maalattu jälkeenpäin, myös paikkaukset tulee sävyttää tai maalata vastaavalla tavalla.