Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Pilotinkatu 17:ssä sijaitsee 1931 rakennettu pientalo, joka kuuluu Härmälän 1920-luvun lopulta 1940-luvulle rakentuneisiin omakotikortteleihin. Nämä korttelit ovat osa Härmälän maakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä, jota koskee maakuntakaavan (liitekartan / Pirkanmaan maakuntakaava 2040:n karttapalvelun kaavakartan) suunnittelumääräys: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee turvata ja edistää alueen kaupunkikuvan ja rakennusperinnön arvojen säilymistä ja edelleen kehittämistä. Uusi rakentaminen on sopeutettava alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen." Edelläolevaa määräystä ei ole huomioitu kaavaselostuksessa, jota tulee tältä osin täydentää. Tampereen kantakaupungin yleiskaava 2040:n liitekartalla 3 aluetta koskee kaavamerkintä "Maisemallisesti ja kaupunkikuvallisesti huomioitava rakennettu kulttuuriympäristö tai kohde. Aikakautensa edustava alue, alueen osa tai kohde, jossa rakennuskanta ja/tai korttelirakenne ympäristöineen on säilynyt. Aluetta ja kohdetta koskevissa toimenpiteissä, tarkemmassa suunnittelussa tai kaavojen ajanmukaisuutta arvioitaessa on otettava huomioon rakennetun ympäristön kokonaisuus, ominaispiirteet ja identiteetti. Kohteiden indeksointi viittaa kaavaselostuksen liitteenä olevaan luetteloon." Myös tämä merkintä on syytä huomioida kaavaselostuksessa.
Kaava-alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1951, ja suuressa osassa Härmälän maakunnallisesti arvokasta pientaloaluetta on voimassa asemakaava vuodelta 1936. Nämä kaavat ovat kulttuuriympäristön suojelun osalta vanhentuneita. Osassa arvoaluetta on vuonna 2005 voimaantullut suojelukaava. Suojelukaavan alueella Pilotinkatu 17:n tontille kaavaluonnoksessa esitetty tontinjakoratkaisu ei olisi mahdollinen. Lisäksi suojelukaavan alueella alkuperäistä rakennuskantaa turvaa suojelumerkintä, jota Pilotinkatu 17:n kaavaluonnoksessa ei ole käytetty. Härmälän maakunnallisesti arvokkaasta alueesta ei ole pientaloalueiden osalta asemakaavatasoista selvitystä alueen ja kohteiden kulttuurihistoriallisista arvoista. Pilotinkatu 17:n kaava-alueesta, sen historiasta ja kulttuuriympäristön arvoista, ei ole tietoa, joka perustelisi sen maankäytön ratkaisemisen muusta maakunnalisesta arvoalueesta tai suojelukaavan alueesta poikkeavalla tavalla. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että tontinjaot ovat merkittävä riski maakunnallisesti arvokkaan pientaloalueen arvojen säilymiselle ja että alueen kaavojen tulee painottaa Härmälän rakennuskannan säilyttämistä. Asian ratkaiseminen yhden tontin mittakaavassa tai korttelitasolla tarkasteltuna ei tarjoa riittävää käsitystä mahdollisesti ennakkotapauksena toimivan ratkaisun vaikutuksesta koko arvoalueeseen. Kaavaluonnoksen ratkaisu on lähtökohtaisesti ristiriidassa suojelukaavan saaneen alueen osan maankäytön ohjauksen kanssa. Härmälän pientaloalueen länsiosaa on tarkasteltu yleispiirteisesti osana Yhtenäisten pientaloalueiden arvoselvitystä 2016. Tämä selvitys on syytä huomioida kaavaa valmisteltaessa.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavaluonnos ei tue Härmälän arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön säilymistä eivätkä kaava-aineistot anna riittävää tietoa kaavaratkaisun koko Härmälän arvoalueeseen kohdituvien vaikutusten arviointiin. Arvoalueen maankäyttöratkaisuiden tulisi perustua koko alueen ominaispiirteiden ja arvojen selvittämiseen ja niiden pohjalta muodostuviin periaatteisiin ja kokonaisvaltaiseen tarkasteluun. Mikäli kaavahanketta päätetään jatkaa vain Pilotinkatu 17 osalta, selvitystietoja tulee täydentää sekä Pilotinkatu 17 kulttuurihistoriallisten arvojen että koko Härmälän arvoalueen pientaloalueen tontinjakoperiaatteiden ja niiden vaikutusten osalta. Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa. Tarvittaessa asiasta voidaan järjestää työneuvottelu Pirkanmaan maakuntamuseon kanssa. Kaavaehdotus tulee toimittaa lausunnolle Pirkanmaan maakuntamuseoon.