Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut lausuntonsa saman hankkeen vireilletulo- ja valmisteluvaiheessa (20.3.2018, diar. 99/2018 ja 27.5.2019, diar. 265/2019) ja tuonut niissä mm. esiin alueen maakuntakaavassa ja yleiskaavassakin huomioidut kaupunkikuvalliset ja kulttuurihistorialliset arvot sekä arvojen ja kaavan tavoitteiden välisen ristiriidan. Lisäksi maakuntamuseo on edellyttänyt selvitysaineistojen täydentämistä ja esittänyt Sotkanvirran liikerakennuksen säilyttämistä, suunnitelmien maltillistamista ja sovittamista paremmin alueen ilmeeseen ja kaupunkikuvaan.
Luonnosvaiheen jälkeen suunnittelualueen rajausta on muutettu poistamalla Nokian valtatien pohjoispuolinen linja-autoaseman alue ja Rautatienkatu käsiteltäväksi matkakeskuksen asemakaavamuutoksen yhteydessä ja lisäämällä suunnittelualueeseen Souranderintien länsipuolella oleva Nokian Vuokrakodit Oy:n kiinteistö (ent. Yhdyspankin liiketalo) sekä Maununkadun varren yleinen pysäköintialue katualueineen.
Vuonna 1925 valmistunut entinen Pohjoismaiden Yhdyspankin liiketalo, joka nykyisin toimii Nokian Vuokrakodit Oy:n toimistorakennuksena, on kaavaehdotuksessa osoitettu asianmukaisella suojelumerkinnällä (sr-13), mutta samalle tontille on lisätty runsaasti rakennusoikeutta sekä rakennusala, jolle on mahdollista rakentaa nelikerroksinen kerrostalo ja rakennusten välinen yksikerroksinen nivelosa. Aiemmin väljästä pankkirakennuksen arvoa korostavasta tontista vaikuttaisi uudisrakentamisen myötä tulevan hyvin ahdas. Ahtaus ja korkeampi uudisrakennus heikentävät vanhan rakennuksen maisemallista merkitystä ja arvoa.
Entisen pankkitalon tai sen tontin ominaispiirteistä ei ole käytettävissä asemakaavatasoista rakennetun ympäristön selvitystä. Maakuntamuseo katsoo, että uuden nivelosan mahdollistaminen on voimakkaassa ristiriidassa rakennuksen julkisivujen ja kaupunkikuvallisten arvojen säilyttämismääräyksen kanssa. Lisäksi tontin täydennysrakentamisesta ei ole laadittu viitesuunnitelmaa eikä muutoksia ole havainnollistettu havainneaineistossa, joten uudisrakentamisen vaikutuksia ei ole käytettävissä olevan aineiston avulla mahdollista riittävästi arvioida.
Pirkanmaan maakuntamuseon näkemyksen mukaan kaava-aineistoa tulee täydentää entisen pankkitalon perustiedoilla ja valokuvilla, nivelosan rakennusala tulee poistaa ja tontin täydennysrakentamisen vaikutuksia havainnollistaa asianmukaisilla viitesuunnitelmilla ja havainnekuvilla tai valokuvasovitteilla. Tontin uudisrakentamisen määrää on myös mahdollisesti tarpeen maltillistaa tai siitä on syytä luopua kokonaan, mikäli sen todetaan merkittävästi heikentävän pankkirakennuksen rakennusperinteisiä, arkkitehtonisia ja kaupunkikuvallisia arvoja.
Kaavaehdotus mahdollistaa yhä Sotkanvirran liikerakennuksen purkamisen ja korvaamisen kahdella kerrostalolla. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää ratkaisua kulttuuriympäristöjen arvojen kannalta erittäin valitettavana, mutta mahdollisena. On moitittavaa, että Sotkanvirran kiinteistöä ei ole ylläpidetty asianmukaisesti, kuten maankäyttö ja rakennuslain 166 § edellyttää, vaan rakennuksen kunnon on annettu heikentyä, jolloin korjausvelka on kasvanut erittäin suureksi ja korjaaminen voidaan nyt todeta kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi vaatimukseksi. Nokian kaupungin rakennusvalvonnan voidaan katsoa laiminlyöneen velvollisuuksiaan, mikäli kiinteistön omistajalle ei ole annettu asianmukaista kunnostuskehotusta.
Sotkanvirran tontille kaavaillut uudisrakennusten enimmäiskerrosluvuiksi on merkitty 6 ja 9 kerrosta. Ympäröivä rakentaminen on 2-6-kerroksista ja linja-autoaseman tontille suunnitteilla oleva uudisrakentaminen Nokian matkakeskuksen asemakaavanmuutoksen luonnoksessa 6- ja 8-kerroksista. Maakuntamuseon kanta on, että uudisrakentamista ei ole maakuntakaava ja yleiskaavan määräysten mukaisesti sovitettu ympäröivään kaupunkikuvaan, vaan se poikkeaa siitä täysin massoittelun, materiaalien, vätyksen ja kerrosluvan osalta. Näiltä osin suunnitelmaa on syytä vielä hioa ja mm. kerroslukua maltillistaa tai vaihtoehtoisesti perustella huolellisesti, miksi rakentaminen tässä kohdin voi olla merkittävästi ympäristöään korkeampaa.
Lopuksi maakuntamuseo huomauttaa, että kaavaselostuksessa on käytetty virheellistä termiä ”muinaismuistot”. Oikea termi on arkeologinen kulttuuriperintö, mikä on syytä korjata selostukseen. Muutoin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa arkeologian osalta.
Kaavaehdotusta ja sen aineistoja tulee vielä kehittää ja täydentää edellä kuvatun mukaisesti. Korjattu kaavaehdotus pyydetään toimittamaan nähtäväksi Pirkanmaan maakuntamuseoon. Myös mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee viipymättä lähettää maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaehdotuksesta. Maakuntamuseo on aiemmin antanut lausuntonsa saman hankkeen vireilletulo- ja valmisteluvaiheessa (20.3.2018, diar. 99/2018 ja 27.5.2019, diar. 265/2019) ja tuonut niissä mm. esiin alueen maakuntakaavassa ja yleiskaavassakin huomioidut kaupunkikuvalliset ja kulttuurihistorialliset arvot sekä arvojen ja kaavan tavoitteiden välisen ristiriidan. Lisäksi maakuntamuseo on edellyttänyt selvitysaineistojen täydentämistä ja esittänyt Sotkanvirran liikerakennuksen säilyttämistä, suunnitelmien maltillistamista ja sovittamista paremmin alueen ilmeeseen ja kaupunkikuvaan.
Luonnosvaiheen jälkeen suunnittelualueen rajausta on muutettu poistamalla Nokian valtatien pohjoispuolinen linja-autoaseman alue ja Rautatienkatu käsiteltäväksi matkakeskuksen asemakaavamuutoksen yhteydessä ja lisäämällä suunnittelualueeseen Souranderintien länsipuolella oleva Nokian Vuokrakodit Oy:n kiinteistö (ent. Yhdyspankin liiketalo) sekä Maununkadun varren yleinen pysäköintialue katualueineen.
Vuonna 1925 valmistunut entinen Pohjoismaiden Yhdyspankin liiketalo, joka nykyisin toimii Nokian Vuokrakodit Oy:n toimistorakennuksena, on kaavaehdotuksessa osoitettu asianmukaisella suojelumerkinnällä (sr-13), mutta samalle tontille on lisätty runsaasti rakennusoikeutta sekä rakennusala, jolle on mahdollista rakentaa nelikerroksinen kerrostalo ja rakennusten välinen yksikerroksinen nivelosa. Aiemmin väljästä pankkirakennuksen arvoa korostavasta tontista vaikuttaisi uudisrakentamisen myötä tulevan hyvin ahdas. Ahtaus ja korkeampi uudisrakennus heikentävät vanhan rakennuksen maisemallista merkitystä ja arvoa.
Entisen pankkitalon tai sen tontin ominaispiirteistä ei ole käytettävissä asemakaavatasoista rakennetun ympäristön selvitystä. Maakuntamuseo katsoo, että uuden nivelosan mahdollistaminen on voimakkaassa ristiriidassa rakennuksen julkisivujen ja kaupunkikuvallisten arvojen säilyttämismääräyksen kanssa. Lisäksi tontin täydennysrakentamisesta ei ole laadittu viitesuunnitelmaa eikä muutoksia ole havainnollistettu havainneaineistossa, joten uudisrakentamisen vaikutuksia ei ole käytettävissä olevan aineiston avulla mahdollista riittävästi arvioida.
Pirkanmaan maakuntamuseon näkemyksen mukaan kaava-aineistoa tulee täydentää entisen pankkitalon perustiedoilla ja valokuvilla, nivelosan rakennusala tulee poistaa ja tontin täydennysrakentamisen vaikutuksia havainnollistaa asianmukaisilla viitesuunnitelmilla ja havainnekuvilla tai valokuvasovitteilla. Tontin uudisrakentamisen määrää on myös mahdollisesti tarpeen maltillistaa tai siitä on syytä luopua kokonaan, mikäli sen todetaan merkittävästi heikentävän pankkirakennuksen rakennusperinteisiä, arkkitehtonisia ja kaupunkikuvallisia arvoja.
Kaavaehdotus mahdollistaa yhä Sotkanvirran liikerakennuksen purkamisen ja korvaamisen kahdella kerrostalolla. Pirkanmaan maakuntamuseo pitää ratkaisua kulttuuriympäristöjen arvojen kannalta erittäin valitettavana, mutta mahdollisena. On moitittavaa, että Sotkanvirran kiinteistöä ei ole ylläpidetty asianmukaisesti, kuten maankäyttö ja rakennuslain 166 § edellyttää, vaan rakennuksen kunnon on annettu heikentyä, jolloin korjausvelka on kasvanut erittäin suureksi ja korjaaminen voidaan nyt todeta kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi vaatimukseksi. Nokian kaupungin rakennusvalvonnan voidaan katsoa laiminlyöneen velvollisuuksiaan, mikäli kiinteistön omistajalle ei ole annettu asianmukaista kunnostuskehotusta.
Sotkanvirran tontille kaavaillut uudisrakennusten enimmäiskerrosluvuiksi on merkitty 6 ja 9 kerrosta. Ympäröivä rakentaminen on 2-6-kerroksista ja linja-autoaseman tontille suunnitteilla oleva uudisrakentaminen Nokian matkakeskuksen asemakaavanmuutoksen luonnoksessa 6- ja 8-kerroksista. Maakuntamuseon kanta on, että uudisrakentamista ei ole maakuntakaava ja yleiskaavan määräysten mukaisesti sovitettu ympäröivään kaupunkikuvaan, vaan se poikkeaa siitä täysin massoittelun, materiaalien, vätyksen ja kerrosluvan osalta. Näiltä osin suunnitelmaa on syytä vielä hioa ja mm. kerroslukua maltillistaa tai vaihtoehtoisesti perustella huolellisesti, miksi rakentaminen tässä kohdin voi olla merkittävästi ympäristöään korkeampaa.
Lopuksi maakuntamuseo huomauttaa, että kaavaselostuksessa on käytetty virheellistä termiä ”muinaismuistot”. Oikea termi on arkeologinen kulttuuriperintö, mikä on syytä korjata selostukseen. Muutoin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa arkeologian osalta.
Kaavaehdotusta ja sen aineistoja tulee vielä kehittää ja täydentää edellä kuvatun mukaisesti. Korjattu kaavaehdotus pyydetään toimittamaan nähtäväksi Pirkanmaan maakuntamuseoon. Myös mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee viipymättä lähettää maakuntamuseoon.