Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa tennishallin laajentaminen. Kaava-alue on kaksiosainen. Pohjoisella alueella sijaitsevat laajennettava tennishalli, padel-halli ja jäähalli, eteläisellä alueella muutettaisiin autojen pysäköintialuetta niin että nykyinen parkkipaikka laajenisi ja aiemmin parkkipaikaksi suunniteltu, rakentumaton alue muutettaisiin lähivirkistysalueeksi. Noin puolet eteläisestä kaava-alueesta sijoittuu Valkeakosken tehtaiden ja yhdyskunnan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön. Nykyinen parkkipaikka sijaitsee tällä arvoalueella, samoin kuin osa suunnitellusta parkkipaikan laajennuksesta.
Valkeakosken teollisuusyhteisö on ollut edistyksellinen liikuntapaikkarakentaja. Liikuntarakennusten merkitys osana modernisoituvan yhteiskunnan rakennettua historiaa on tunnistettu vasta viime vuosina. Museovirasto on laatinut Liikuntaympäristöjen inventointi 2011-2012 -teemainventoinnin, jossa Kerhomajan urheilupuisto on huomioitu. Tarkemmin alueelta on listattu seuraavat kohteet: Karjaslammen tanssilava, Karjaslammen uimala, Kerhomajan jäähalli, Kerhomajan jääkiekkokenttä, Kerhomajan liikuntasali, Kerhomajan pallokenttä, Kerhomajan tennishalli ja tenniskentät sekä Kerhomajan urheilupuiston maastoliikuntareitit. Kerhomajan alueen lisäksi inventoinnissa on huomioitui Lotilan urheilupuiston ja Tehtaan liikuntapuiston aluekokonaisuudet.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavahanketta varten kaava-alueen pohjoisosan rakennetusta kulttuuriympäristöstä tulee laatia asemakaavatasoinen inventointi, jotta Museoviraston liikuntaympäristöinventoinnissa todettuja arvoja voidaan tarkentaa. Inventoinnin tulokset tulee huomioida kaavaratkaisussa. Lisäksi maakuntamuseo huomauttaa, että kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa ei ole huomioitu kaavaan valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön arvoalueen myötä syntyviä valtakunnallisia alueiden käyttötavoitteita. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa ja kaavan vaikutusten arviointia on syytä päivittää tältä osin. Nykyisen pienen parkkipaikan huomattava laajentaminen ei ole alueen kulttuuriympäristöarvoja vaaliva ratkaisu. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että pysäköintialueen rakentamista tuleekin ohjata kaavamääräyskin niin, että sen suunnittelussa otetaan huomioon alueen valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristön arvot. Pysäköintialueen ympärille on syytä jättää suojapuustoa sen kaupunkikuvallisten vaikutusten pehmentämiseksi.
Arkeologisen kulttuuriympäristön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta ja sen läheisyydestä ei tunneta kiinteitä muinaisjäännöksiä eikä muita arkeologisia kohteita. Kaava-alue on pinta-alaltaan hyvin pieni, ja myös sen arkeologista potentiaalia voidaan pitää vähäisenä. Maakuntamuseo ei edellytä alueen arkeologista inventointia. Jos kaavaprosessin yhteydessä tulee kuitenkin tietoa tai havaintoja mahdollisista arkeologisista kohteista, esimerkiksi kiviröykkiöistä tai maakuopista, tulee niistä viipymättä olla yhteydessä maakuntamuseoon.
Kaavaehdotus tulee toimittaa lausunnolle Pirkanmaan maakuntamuseoon. Tarvittaessa maakuntamuseo voi kommentoida laadittavaa inventointia ja sen vaikutuksia kaavaratkaisuun jo aiemmin esim. työpalaverin muodossa.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa tennishallin laajentaminen. Kaava-alue on kaksiosainen. Pohjoisella alueella sijaitsevat laajennettava tennishalli, padel-halli ja jäähalli, eteläisellä alueella muutettaisiin autojen pysäköintialuetta niin että nykyinen parkkipaikka laajenisi ja aiemmin parkkipaikaksi suunniteltu, rakentumaton alue muutettaisiin lähivirkistysalueeksi. Noin puolet eteläisestä kaava-alueesta sijoittuu Valkeakosken tehtaiden ja yhdyskunnan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön. Nykyinen parkkipaikka sijaitsee tällä arvoalueella, samoin kuin osa suunnitellusta parkkipaikan laajennuksesta.
Valkeakosken teollisuusyhteisö on ollut edistyksellinen liikuntapaikkarakentaja. Liikuntarakennusten merkitys osana modernisoituvan yhteiskunnan rakennettua historiaa on tunnistettu vasta viime vuosina. Museovirasto on laatinut Liikuntaympäristöjen inventointi 2011-2012 -teemainventoinnin, jossa Kerhomajan urheilupuisto on huomioitu. Tarkemmin alueelta on listattu seuraavat kohteet: Karjaslammen tanssilava, Karjaslammen uimala, Kerhomajan jäähalli, Kerhomajan jääkiekkokenttä, Kerhomajan liikuntasali, Kerhomajan pallokenttä, Kerhomajan tennishalli ja tenniskentät sekä Kerhomajan urheilupuiston maastoliikuntareitit. Kerhomajan alueen lisäksi inventoinnissa on huomioitui Lotilan urheilupuiston ja Tehtaan liikuntapuiston aluekokonaisuudet.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavahanketta varten kaava-alueen pohjoisosan rakennetusta kulttuuriympäristöstä tulee laatia asemakaavatasoinen inventointi, jotta Museoviraston liikuntaympäristöinventoinnissa todettuja arvoja voidaan tarkentaa. Inventoinnin tulokset tulee huomioida kaavaratkaisussa. Lisäksi maakuntamuseo huomauttaa, että kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa ei ole huomioitu kaavaan valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön arvoalueen myötä syntyviä valtakunnallisia alueiden käyttötavoitteita. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa ja kaavan vaikutusten arviointia on syytä päivittää tältä osin. Nykyisen pienen parkkipaikan huomattava laajentaminen ei ole alueen kulttuuriympäristöarvoja vaaliva ratkaisu. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että pysäköintialueen rakentamista tuleekin ohjata kaavamääräyskin niin, että sen suunnittelussa otetaan huomioon alueen valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristön arvot. Pysäköintialueen ympärille on syytä jättää suojapuustoa sen kaupunkikuvallisten vaikutusten pehmentämiseksi.
Arkeologisen kulttuuriympäristön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaava-alueelta ja sen läheisyydestä ei tunneta kiinteitä muinaisjäännöksiä eikä muita arkeologisia kohteita. Kaava-alue on pinta-alaltaan hyvin pieni, ja myös sen arkeologista potentiaalia voidaan pitää vähäisenä. Maakuntamuseo ei edellytä alueen arkeologista inventointia. Jos kaavaprosessin yhteydessä tulee kuitenkin tietoa tai havaintoja mahdollisista arkeologisista kohteista, esimerkiksi kiviröykkiöistä tai maakuopista, tulee niistä viipymättä olla yhteydessä maakuntamuseoon.
Kaavaehdotus tulee toimittaa lausunnolle Pirkanmaan maakuntamuseoon. Tarvittaessa maakuntamuseo voi kommentoida laadittavaa inventointia ja sen vaikutuksia kaavaratkaisuun jo aiemmin esim. työpalaverin muodossa.