Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Kangasalan keskustassa on tarvetta uusille peruskoulun oppilaspaikoille. Vaihtoehtoina tilanteessa tarkastellaan Kirkkoharjun koulun korjausta ja mahdollista laajennusta tai uuden koulurakennuksen rakentamista keskusta-alueelle ja Kirkkoharjun koulun tilojen muuttamista toiseen käyttöön.
Kirkkoharjun koulu sijaitsee Kangasalan kirkon ja Ukkijärven ympäristön maakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä. Lisäksi se sijoittuu Kirkkoharjun rinteeseen, alueelle joka on ehdolla valtakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi osana Pirkanmaan alueen harjuketjua. Näin ollen alueelle kohdistuvat maakuntakaavassa suunnittelumääräykset, joiden mukaan: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee
turvata ja edistää alueen kaupunkikuvan ja rakennusperinnön arvojen säilymistä ja
edelleen kehittämistä. Uusi rakentaminen on sopeutettava alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen." (rakennetun ympäristön arvoalue) ja "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Avointen maisematilojen säilymiseen ja uusien rakennuspaikkojen sijaintiin on kiinnitettävä erityistä huomiota." (maiseman arvoalue).
Kangasalan keskustassa on laadittu rakennetun ympäristön inventointi 2000-luvun alussa, alueen yleiskaavaa laadittaessa. Tässä yhteydessä Kirkkoharjun koulu on inventoitu ja arvotettu inventoinnin korkeimpaan luokkaan. Koulujen muodostamalla kokonaisuudella on todettu olevan rakennushistoriallista, maisemallista ja historiallista arvoa. Koulu sijoittuu paikalle, johon perustettiin Kangasalan ensimmäinen kansakoulu 1872. Nykyään tontilla sijaitsee 1935 rakennettu kansakoulurakennus ja siihen 1959 liitetty laajennusosa. Selvityksen perusteella molemmat rakennukset ovat edustavia esimerkkejä oman aikansa koulurakentamisesta ja niillä on huomattavaa kaupunkikuvallista merkitystä. Koulu on suojeltu Kangasalan keskustan osayleiskaavassa merkinnällä sr-1, jonka mukaan kyseessä on rakennustaiteellisin, kulttuurihistoriallisin tai maisemallisin perustein suojeltava rakennus tai rakennusryhmä. Kaavamääräyksen mukaan alueen arvokas rakennuskanta ja lähiympäristö tulee säilyttää ja rakennuksissa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden sekä ympäristön uudisrakentamisen tulee olla sellaista, että rakennuskannan rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja kyläkuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Asemakaavassa vuodelta 2008 Kirkkoharjun koulun molemmat rakennukset on suojeltu merkinnällä sr-3.
Kangasalan kaupunki on laatinut vuonna 2018 koulurakennuksistaan yleispiirteisen selvityksen, joka nostaa Kirkkoharjun koulun kulttuurihistoriallisesti erityisen merkittäväksi kohteeksi Kangasalan koulujen joukossa. Selvityksessä todetaan, että koululla on paikallista laajempaa kulttuurihistoriallista arvoa. Koulun uudempi osa on huolellisesti paikalle suunniteltu, ensiluokkainen julkinen rakennus, joka on sovitettu ansiokkaasti ahtaalle rinnetontille ja yhdistetty taitavasti viereiseen 1930-luvun kouluun. Selvityksen mukaan koulu on yksityiskohtiaan myöten tyylikkäästi muotoiltu kokonaisuus, jossa myös keskeisillä sisätiloilla on arvoa. Tämä selvitys on laadittu kulttuurihistoriallisten arvojen huomioimiseksi Kangasalan kouluverkon kehittämisratkaisuissa. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että selvitys on hyvä väline eri koulujen keskinäisten erojen tunnistamiseen ja tarkempien selvitysten lähtötietoaineistoksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että Kirkkoharjun koululla kokonaisuudessaan on erityistä kulttuurihistoriallista arvoa. Koulurakennukset edustavat laadukasta suunnittelua ja ovat erinomainen esimerkki historialtaan monikerroksisesta koulukokonaisuudesta. Koulutoiminnalla on paikalla pitkä historia, ja rakennukset sijoittuvat hyvin näkyvästi harjun rinteeseen, keskeisen kulkuväylän varrelle. Lisäksi koulu on maakunnallisesti arvokaan rakennetun ympäristön kokonaisuuden keskeinen arvotekijä. Eri-ikäiset koulurakennukset kertovat alueen pitkästä kouluhistoriasta ja Kangasalan panostuksesta laadukkaisiin oppimisympäristöihin. Vanhan koulun eleetön ja hyvin piirteensä säilyttänyt klassismi kuvastaa Kangasalan kunnan varhaisempaa julkista rakentamista. Uudempi koulurakennus puolestaan tuo kokonaisuuteen sotien jälkeisen oppilasmäärän kasvun myötä laajentuneen koulurakennuksen hahmon ja kytkeytyy kiinnostavasti sekä 50-luvun maanläheisen materiaalien käyttöön että nauhaikkunoiden ja horinsontaalisten massojen linjakkaaseen modernismiin.
Koulurakennusten säilyminen on kulttuuriympäristön arvojen säilymiselle erittäin tärkeää, mikä onkin asianmukaisesti huomioitu alueen kaavoituksen yhteydessä annetuissa suojelumääräyksissä. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että rakennusten purkaminen ei ole niiden kulttuurihistoriallisten arvojen johdosta mahdollista. Arvot turvataan luontevimmin jatkamalla rakennusten käyttöä oppilaitoksina. Tämän tavoitteen turvaamiseksi koulukokonaisuuden laajentaminen uudisrakennuksella on lähtökohtaisesti mahdollista. Koulun tontilla on sen pitkän käyttöhistorian aikana jo tapahtunut täydenysrakentamista, ja Kirkkoharjun koulun kohdalla onnistunut laajennusosa on osa koulukokonaisuuden arvoja. Näin ollen huolellisesti suunniteltu ja luontevasti nykyisiin rakennuksiin liittyvä uusi koulurakennus lisäisi kokonaisuuteen oman aikamme kouluarkkitehtuuria ilmentävän kerroksen. Myös koulun käyttötarkoituksen muutos on ratkaisuna mahdollinen, mutta se johtaisi todennäköisemmin koulun arvojen heikentymiseen. Koulukokonaisuuden arvot asettavat rajoituksia sille, minkälaista käyttöä rakennuksille on mahdollista suunnitella.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että koulurakennuksista ja niiden piha-alueesta on tarpeen laatia rakennetun ympäristön selvitys koulujen tarkempien arvojen määrittelemiseksi. Selvityksen tulee olla rakennuskohtainen, ja siinä on syytä tarkastella myös rakennusten keskeisten sisätilojen (esim. aulat, portaikot, salit, ruokala) säilyneisyyttä ja kulttuurihistoriallisia arvoja. Tällöin selvitys soveltuu mm. mahdollisen asemakaavamuutoksen tausta-aineistoksi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Kangasalan keskustassa on tarvetta uusille peruskoulun oppilaspaikoille. Vaihtoehtoina tilanteessa tarkastellaan Kirkkoharjun koulun korjausta ja mahdollista laajennusta tai uuden koulurakennuksen rakentamista keskusta-alueelle ja Kirkkoharjun koulun tilojen muuttamista toiseen käyttöön.
Kirkkoharjun koulu sijaitsee Kangasalan kirkon ja Ukkijärven ympäristön maakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä. Lisäksi se sijoittuu Kirkkoharjun rinteeseen, alueelle joka on ehdolla valtakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi osana Pirkanmaan alueen harjuketjua. Näin ollen alueelle kohdistuvat maakuntakaavassa suunnittelumääräykset, joiden mukaan: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä tulee
turvata ja edistää alueen kaupunkikuvan ja rakennusperinnön arvojen säilymistä ja
edelleen kehittämistä. Uusi rakentaminen on sopeutettava alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen." (rakennetun ympäristön arvoalue) ja "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Avointen maisematilojen säilymiseen ja uusien rakennuspaikkojen sijaintiin on kiinnitettävä erityistä huomiota." (maiseman arvoalue).
Kangasalan keskustassa on laadittu rakennetun ympäristön inventointi 2000-luvun alussa, alueen yleiskaavaa laadittaessa. Tässä yhteydessä Kirkkoharjun koulu on inventoitu ja arvotettu inventoinnin korkeimpaan luokkaan. Koulujen muodostamalla kokonaisuudella on todettu olevan rakennushistoriallista, maisemallista ja historiallista arvoa. Koulu sijoittuu paikalle, johon perustettiin Kangasalan ensimmäinen kansakoulu 1872. Nykyään tontilla sijaitsee 1935 rakennettu kansakoulurakennus ja siihen 1959 liitetty laajennusosa. Selvityksen perusteella molemmat rakennukset ovat edustavia esimerkkejä oman aikansa koulurakentamisesta ja niillä on huomattavaa kaupunkikuvallista merkitystä. Koulu on suojeltu Kangasalan keskustan osayleiskaavassa merkinnällä sr-1, jonka mukaan kyseessä on rakennustaiteellisin, kulttuurihistoriallisin tai maisemallisin perustein suojeltava rakennus tai rakennusryhmä. Kaavamääräyksen mukaan alueen arvokas rakennuskanta ja lähiympäristö tulee säilyttää ja rakennuksissa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden sekä ympäristön uudisrakentamisen tulee olla sellaista, että rakennuskannan rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja kyläkuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Asemakaavassa vuodelta 2008 Kirkkoharjun koulun molemmat rakennukset on suojeltu merkinnällä sr-3.
Kangasalan kaupunki on laatinut vuonna 2018 koulurakennuksistaan yleispiirteisen selvityksen, joka nostaa Kirkkoharjun koulun kulttuurihistoriallisesti erityisen merkittäväksi kohteeksi Kangasalan koulujen joukossa. Selvityksessä todetaan, että koululla on paikallista laajempaa kulttuurihistoriallista arvoa. Koulun uudempi osa on huolellisesti paikalle suunniteltu, ensiluokkainen julkinen rakennus, joka on sovitettu ansiokkaasti ahtaalle rinnetontille ja yhdistetty taitavasti viereiseen 1930-luvun kouluun. Selvityksen mukaan koulu on yksityiskohtiaan myöten tyylikkäästi muotoiltu kokonaisuus, jossa myös keskeisillä sisätiloilla on arvoa. Tämä selvitys on laadittu kulttuurihistoriallisten arvojen huomioimiseksi Kangasalan kouluverkon kehittämisratkaisuissa. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että selvitys on hyvä väline eri koulujen keskinäisten erojen tunnistamiseen ja tarkempien selvitysten lähtötietoaineistoksi.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että Kirkkoharjun koululla kokonaisuudessaan on erityistä kulttuurihistoriallista arvoa. Koulurakennukset edustavat laadukasta suunnittelua ja ovat erinomainen esimerkki historialtaan monikerroksisesta koulukokonaisuudesta. Koulutoiminnalla on paikalla pitkä historia, ja rakennukset sijoittuvat hyvin näkyvästi harjun rinteeseen, keskeisen kulkuväylän varrelle. Lisäksi koulu on maakunnallisesti arvokaan rakennetun ympäristön kokonaisuuden keskeinen arvotekijä. Eri-ikäiset koulurakennukset kertovat alueen pitkästä kouluhistoriasta ja Kangasalan panostuksesta laadukkaisiin oppimisympäristöihin. Vanhan koulun eleetön ja hyvin piirteensä säilyttänyt klassismi kuvastaa Kangasalan kunnan varhaisempaa julkista rakentamista. Uudempi koulurakennus puolestaan tuo kokonaisuuteen sotien jälkeisen oppilasmäärän kasvun myötä laajentuneen koulurakennuksen hahmon ja kytkeytyy kiinnostavasti sekä 50-luvun maanläheisen materiaalien käyttöön että nauhaikkunoiden ja horinsontaalisten massojen linjakkaaseen modernismiin.
Koulurakennusten säilyminen on kulttuuriympäristön arvojen säilymiselle erittäin tärkeää, mikä onkin asianmukaisesti huomioitu alueen kaavoituksen yhteydessä annetuissa suojelumääräyksissä. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että rakennusten purkaminen ei ole niiden kulttuurihistoriallisten arvojen johdosta mahdollista. Arvot turvataan luontevimmin jatkamalla rakennusten käyttöä oppilaitoksina. Tämän tavoitteen turvaamiseksi koulukokonaisuuden laajentaminen uudisrakennuksella on lähtökohtaisesti mahdollista. Koulun tontilla on sen pitkän käyttöhistorian aikana jo tapahtunut täydenysrakentamista, ja Kirkkoharjun koulun kohdalla onnistunut laajennusosa on osa koulukokonaisuuden arvoja. Näin ollen huolellisesti suunniteltu ja luontevasti nykyisiin rakennuksiin liittyvä uusi koulurakennus lisäisi kokonaisuuteen oman aikamme kouluarkkitehtuuria ilmentävän kerroksen. Myös koulun käyttötarkoituksen muutos on ratkaisuna mahdollinen, mutta se johtaisi todennäköisemmin koulun arvojen heikentymiseen. Koulukokonaisuuden arvot asettavat rajoituksia sille, minkälaista käyttöä rakennuksille on mahdollista suunnitella.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että koulurakennuksista ja niiden piha-alueesta on tarpeen laatia rakennetun ympäristön selvitys koulujen tarkempien arvojen määrittelemiseksi. Selvityksen tulee olla rakennuskohtainen, ja siinä on syytä tarkastella myös rakennusten keskeisten sisätilojen (esim. aulat, portaikot, salit, ruokala) säilyneisyyttä ja kulttuurihistoriallisia arvoja. Tällöin selvitys soveltuu mm. mahdollisen asemakaavamuutoksen tausta-aineistoksi.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.