Arkeologinen kohde Hiidentie Kulju
TakaisinPerustiedot
-
Kunta:Lempäälä
Nimi:Hiidentie KuljuMuinaisjäännöstunnus:
(Museoviraston ylläpitämän valtakunnallisen muinaisjäännösrekisterin tunnus)Muinaisjäännöstyyppi:kulkuväylät
Laji:muu kohdeAjoitus:historiallinen
rautakautinen?
Lyhyt kuvaus:Vanha tielinja Hämeenlinnasta Akaan kautta Tammerkoskelle. Tätä ns. Hiidentietä pidetään Hämeen paikallisteistä vanhimpana ja se on jo 1500-luvulla varustettu kestikievarein (Kalle Luoto 2011 s. 23, Pirkanmaan historiallisesti merkittävät tiet, Pirkanmaan maakuntamuseo). On esitetty, että kulkureitti voisi periytyä jo rautakaudelta. Kuljun Linnajärventien asemakaava-alueen inventoinnissa 2012 käytiin läpi kyseinen tielinja isojaon toimituskartan v. 1775 perusteella projisoituna. Vuoden 1775 tielinjaus vaikuttaisi olevan ainakin pääpiirteittäin edelleen sama kuin 1840-luvun pitäjänkartalla sekä v. 1912 ns. senaatinkartalla. Vanha tielinja (Kuljun kohdalla) lienee lopullisesti jäänyt pois käytöstä kun uusi valtatie 3 Tampereen ja Kuljun välille valmistui v. 1968. Vanha tielinja on sirpaleisena jäljellä paikallisteinä, katuina, kävelyteinä sekä osin täysin hylättynä.2023 koekaivauksissa koeojissa tavattiin moderneja täyttösorakerroksia koskemattoman pohjamaan päällä.
Tutkimukset:arkeologinen inventointi Poutiainen & Bilund 2012; koekaivaus Teemu Tiainen / Heilu Oy 2023
(Inv. = inventointi, tark. = tarkastus, kaiv. = kaivaus, koekaiv. = koekaivaus, valv. = valvonta)Aiemmat löydöt:
(KM = Kansallismuseo, HM = Hämeen museo, SatM = Satakunnan museo)
Kuvaus, suojelu- ja lisätiedot
-
Kohteen kuvaus:Maastotyön aikana tarkastettiin nk. Hiidentien linjaus kauttaaltaan. Kyseessä olevan kaava-alueen kohdalla Hiidentie on kulkenut siten, että linjaus menee A) Kuljun kartanon länsipuolelta B) entiselle peltoalueelle, liittyy pellon reunassa D) Kemintiehen, ylittää C) puron, jatkuu riste-yksen jälkeen E) Linnajärventien linjauksen mukaisesti, kääntyy sitten F) Harjastien suuntaan, jatkuu G) pengerrettynä kevyenliikenteenväylänä ja ylittää lopuksi H) Moisionjoen.
A) Kaava-alueen etelärajalla, huoltoaseman vieressä on asfaltti ja sen pohjoispuolella kapea nurmikaistale. Nurmikaistaleella on ohuehko multakerros ja sen alla savi.
B) Entinen peltoalue on kesannolla, ja sen poikki kulkee polku yhtyen Kemintien eteläpäähän. Hiidentien linjausta selvitettiin nurmi- ja peltoalueella. Silmänvaraisessa havainnoinnissa ja tiheissä maanäytekairauksissa todettiin, että alueelta on kuorittu maata kauttaaltaan. Peltomultakerrosta ei ole enää jäljellä, ei myöskään edes värjäytynyttä savea, vaan paikalla on ainoas-taan tiivistä ja ns. puhdasta savea. Kuorinnasta kertoo myös vielä paikalla oleva suuri maakasa. Kasan massiivisuudesta huolimatta läheskään kaikki kuorittu maa-aines ei ole voinut mahtua siihen, joten suurin osa kuoritusta maa-aineksesta on kuljetettu muualle. Peltoalueella ei ollut havaittavissa mitään merkkiä vanhasta tielinjasta.
C) Puron kohdalla Kemintien eteläpäässä on uusi rumpu. Mitään merkkiä vanhasta tielinjasta tai siihen mahdollisesti liittyvistä rakenteista ei ollut havaittavissa.
D) Kemientien eteläpää on sorapäällysteinen, muutoin tiellä on öljysorapäällyste. Tie on kauttaaltaan pohjustettu ja korotettu, sen sivuilla on kadunrakentamisen yhteydessä kaivetut ojat, jotka monin paikoin rajautuvat rakennettuihin tonttimaihin ja piha-alueisiin. Kemintien ja Linnajärventien risteyksestä likimain Kemintie 6:n kohdalle, uudehkon rivitalon pohjoispuolelle saakka on rakentamaton, metsäinen alue Kemintien länsipuolella. Silmänvaraisessa havainnoinnissa ja maanäytekairauksissa todettiin, että alueelta on kuorittu maata laajalta alueelta. Kuorittu maastonkohta ulottuu kiilamaisena alueena Kemintien ja Linnajärventien risteyksestä kohti rivitalon länsipäätä kattaen koko Kemintien puoleisen kaistan. Kuorintaraja oli havaittavissa paitsi kairauksissa myös kasvillisuudessa ja puustossa. Mitään merkkiä vanhasta tielinjasta ei ollut havaittavissa.
E) Linnajärventie on kauttaaltaan pohjustettu ja korotettu, sen sivuilla on kadunrakentamisen yhteydessä kaivetut ojat, jotka suurimmalta osin rajautuvat rakennettuihin tonttimaihin ja piha-alueisiin. Varsinkin tien länsipuolen rivitaloalueiden kohdalla, joiden paikkeilla Hiidentien linjaus kääntyy (kartalla) varsin jyrkästi kohti luodetta, piha-alueet on voimaperäisesti muokattuja. Mi-tään merkkiä vanhasta tielinjasta ei ollut havaittavissa.
F) Harjastie on valtaosin sorapäällysteinen, kauttaaltaan pohjustettu ja korotettu. Sen kahden puolen on matalat ojat, jotka rajautuvat rivitalojen piha-alueisiin. Rivitalot ovat rinteessä, minkä takia niiden perustamisen yhteydessä maata on sekä kaivettu että kasattu terassimaisesti Harjastien kahden puolen. Mitään merkkiä vanhasta tielinjasta ei ollut havaittavissa.
G) Pengertienä kulkeva kevyenliikenteen väylä on selvästi moderni rakennelma. Sen kahden puolen on syvät ojat. Mitään merkkiä vanhasta tielinjasta ei ollut havaittavissa.
H) Moisionjoen kohdalla, vanhojen karttojen perusteella arvioidun muinaisen Hiidentien linjauksen paikkeilla, on puinen kevyenliikenteen silta (ks. kuvaus kohteesta Lempäälä Moisionjoki).
Vanhaa tielinjausta Kemintien eteläpäästä Linnajärventielle ja Harjastielle ja siitä edelleen joen yli voidaan pitää muinaisjäännöksenä. 1900-lukua vanhempia rakenteita tiestä tuskin on missään jäljellä.
Luokitusehdotus:Vanhan tien linjausta - tielinjaa, ei itse tiepohjaa - voidaan Museoviraston ohjeita sopivasti tulkiten pitää muinaisjäännöksenä. Kyseessä on kuitenkin sirpaleinen pätkä vanhasta tielinjasta joten sen linjauksen muinaisjäännösstatus jää Museoviranomaisten harkittavaksi.
Alueet ja hankkeet
-
Hankkeet:
Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm Avaa Linnajärventie. Vanhan Tampere-Hämeenlinna-tien (Hiidentien) arkeologinen koetutkimus 2023 Lempäälä
Koekaivaus
02.06.2023 27.10.2023 Avaa Kuljun Linnajärventien asemakaava-alueen muinaisjäännösinventointi 2012 Lempäälä
Arkeologinen inventointi
01.10.2012 22.12.2012 Avaa Pirkanmaan historiallisesti merkittävät tiet, Karttaselvitys 2011 Hämeenkyrö
Ikaalinen
Juupajoki
Kangasala
Kihniö
Lempäälä
Nokia
Orivesi
Parkano
Pirkkala
Punkalaidun
Pälkäne
Ruovesi
Tampere
Urjala
Valkeakoski
Vesilahti
Virrat
Ylöjärvi
Akaa
Mänttä-Vilppula
Sastamala
Arkistoselvitys
01.04.2011 31.08.2011