Kuvaus:
Toijalan ratapihan ylittävä, siltaan nähden poikittaisten maapenkereiden lisäksi kuuden betonipilariryhmän varaan rakennettu laattasilta valmistui 1936. Noin 70 metriä pitkä silta yhdistää Toijalan keskustan 1. ja 2. kaupunginosat. Siltaan liittyvät pohjois- ja eteläpuolella olevat rautatien suuntaiset maapenkereet, jotka muodostavat sillan päihin lähes T-risteyksen. Eteläpään penkereistä itäinen on purettu. Ratapihan ylittävän sillan tarve kasvoi 1900-luvun alkupuolella Toijalan ratapihan kasvaessa. Ratapihan toimintaa haittasi sen ylittävä poikittaisliikenne. Kansan suussa pitkän rakennusprosessin vuoksi Miljoonasilta-nimen saanut silta rakennettiin yhdistämään Toijalan asemataajaman keskusta Hämeenlinna-Tampere -maantiehen, jonka uusi linajus Kilsanmäen yli valmistui samoihin aikoihin.
Kirjalliset lähteet:
Heiskanen et al 2009, Toijalan rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema