Rakennus Messukylän kirjasto - Takahuhdin koulu
TakaisinPerustiedot
-
Rakennetun ympäristön kohde:
Tunnuskuva Kunta Nimi Kylä Kaupunginosa Osoite Kohdetyyppi
AvaaTampere
Messukylän yhteiskoulu - Ristinarkun koulu - Messukylän lukio - Takahuhdin koulu - Messukylän kirjasto Pappila
Hanhenmäenkatu 2 - Hintsankatu 1 - Pappilankuja 1 - Sammon valtatie 29 kokoontuminen
kulttuuri
opetus
vapaa-aika
Nimi:
Messukylän kirjasto - Takahuhdin koulu
Osoite:
Hintsankatu 1, 33560 Tampere
Rakennustyyppi:
kirjastooppilaitos
Nykyinen käyttö:
kokoontuminenkulttuuri
opetus
vapaa-aika
Alkuperäinen käyttö:
kokoontuminenkulttuuri
opetus
vapaa-aika
Rakentamisajan tarkkuus:
vuosi Rakentamisajan luku:
1963
Rakentamisajan selite:
valmistumisvuosi
Korjausvuodet:
1989-1990 koulun laajennus ja perusparannus 1999 kirjaston laajennus
Suunnittelija:
arkkitehti Aarne Ervi - 1989-1990 laajennus arkkitehti Aarne Heino - 1999 kirjaston laajennus arkkitehti Mikko Uotila / arkkitehtitoimisto Aarne Heino Ky
Kerrosluku:
1-3
Perustus:
betoni - valettu Runko:
betoni Vuoraus:
pesubetoni Katemateriaali:
huopa -saumattu Katon muoto:
tasa
Kulttuurihistorialliset arvot
-
Rakennushistoriallinen arvo:arkkitehtoninen
Historiallinen arvo:sivistyshistoria
Ympäristöarvo:maisemakokonaisuus
Arvojen perustelu:Messukylän kirjasto sijoittuu osaksi 1960-luvulta alkaen rakentunutta koulurakennusta. Kirjastolla on oma, 1990-lukulainen luonteensa osana omaa siipeään. Kirjaston sisätilat sekä ulkoasu on säilyttänyt rakentamisaikaisen ilmeensä. Inventointi on käsittänyt kirjasto-osan, ja vaikka se ottaa huomioon kirjaston suhteen muuhun rakennukseen, ei muita sisätiloja ole inventoitu tässä yhteydessä.Messukylän kirjasto on osa 1960-luvulta kerroksellista mutta ulkoasultaan hyvinkin yhteneväistä koulurakennusta. Kirjastolla on oma roolinsa suhteessa muuhun rakennukseen tuoden ilmi julkisen luonteensa osana koulutoimintaa. Kirjaston ulkoasu erityisesti detaljiikaltaan on edustava esimerkki 1990-luvun rakentamisesta ja siinä on vivahteita postmodernismiin erityisesti sisäänkäynnin jäsentelyssä.