Rakennetun ympäristön kohde Kauppakeskus Ratina / Vuoltsun kortteli / Tampereen autotuonti
Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartallaPerustiedot
-
Kunta:Tampere
Kaupunginosa:XIII - Ratina
Nimi:Kauppakeskus Ratina / Vuoltsun kortteli / Tampereen autotuontiOsoite:Vuolteenkatu 1 / Ratinankuja / Suvantokatu / Hatanpään valtatieKohdetyyppi:liike-elämä
Rakennusten lukumäärä:3
Kulttuurihistorialliset arvot
-
Rakennushistoriallinen arvo:arkkitehtoninen
Historiallinen arvo:taloushistoria
liikennehistoria
Ympäristöarvo:maisemallisesti keskeinen sijainti
Arvojen perustelu:Rakennustaiteellisesti, arkkitehtonisesti, taloushistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti merkittävä kokonaisuus.Ratinan kauppakeskuksen uudisrakennus edustaa 2010-luvun laadukasta kauppakeskusarkkitehtuuria. Kauppakeskuksen vanhat osat sijoittuvat Tampereen linja-autoaseman RKY-alueelle ja kokonaisuus sijoittuu myös Ratinan stadionin RKY-alueen läheisyyteen.
Vuoltsun korttelin rakennuksilla sekä Autotuonnin rakennuksilla on rakennustaiteellisia, taloushistoriallisia ja kaupunkikuvallisia arvoja. Niiden rakennustaiteelliset arvot liittyvät funktionalistisen kokonaisuuden korkeatasoiseen arkkitehtuuriin sekä hyvään säilyneisyyteen. Ne ovat malliesimerkkejä suunnittelijoidensa funktionalistisista suunnittelukausista. Rakennuksilla on talous- ja liikennehistoriallista merkitystä osana linja-autoaseman kokonaisuutta. Rakennusten alkuperäisyysaste on melko suuri. Kokonaisuus on arkkitehtonisesti arvokas, kerroksellinen ja edustaa laadukasta ja ajalleen tyypillistä arkkitehtuuria.
Kokonaisuudella on kaupunkikuvallista merkitystä sen keskeisen sijainnin vuoksi. Ratinan kauppakeskus sijoittuu osittain Tampereen linja-autoaseman RKY-alueelle ja rajautuu lännessä Ratinan Stadionin RKY-alueeseen.
Tekstitiedot
-
Kuvaus:Ratinan kauppakeskus sijaitsee Tampereen keskustassa, Ratinan urheilustadionin ja linja-autoaseman välissä. Kauppakeskus muodostuu Vuoltsun korttelista, eli Ratinan kulmasta, Tampereen Autotuonnin rakennuksesta ja sen uudisosasta eli Ranta-Ratinasta sekä uudisrakennuksesta, Ratinasta. Uusi kauppakeskus liittyy tiiviisti linja-autoaseman, Vuoltsun ja Autotuonnin funkkiskortteliin. Kauppakeskus Ratina muodostaa funkkisrakennusten kanssa sisä- ja ulkotilojen kokonaisuuden. Kauppakeskuksen suurin rakennus on massaltaan suorakulmainen ja tasakattoinen uudisrakennus, josta erottuu muusta massasta korkeampana punatiilinen torni.
Ratinan kauppakeskus toteutettiin vuonna 2005 järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajasuunnitelman pohjalta ja se valmistui vuonna 2018. Uudisrakennuksessa yhdistyy laatikkomainen rapattu osa, jonka muoto ja materiaali hakee yhteyttä funktionaalisiin rakennuksiin, sekä tornimainen punatiilinen osa, joka pyrkii yhdistämään rakennuksen Tammerkosken tehdasmaisemaan.
Ratinan kauppakeskuksen uudisrakennuksen on suunnitellut arkkitehti Jussi Murole, Vuoltsun ja Autotuonnin uudisosat ja saneerauksen on suunnitellut arkkitehti Tuomo Siitonen. Kauppakeskus Ratinan kiinteistöt omistaa Sponda Oyj.
Historia:Autojen määrä kasvoi ja liikennöidyt maantiet lisääntyivät moninkertaiseksi 1920-luvulta 1930-luvulle ja Linja-autoliikenne kehittyi samaa tahtia. Tampereen kaupunki saatiin ensimmäisenä mukaan hankkeeseen, jossa linja-autoliikennöijät alkoivat rakentaa asemaverkostoa. Linja-autoaseman kokonaisuuteen kuuluivat laiturit sekä asema-alueeseen liittyvät bensiiniyhtiöiden bensanjakeluasemat ja -katokset. Funkiksen vauhdikaslinjainen muotokieli sopi yhteen uusien linja-autoasemien imagon kanssa. Tampereen linja-autoasemarakennuksen suunnitteli Bertel Strömmer 1938 avustajinaan Jaakko Laaksovirta ja Reino Ahjopalo. Linja-autoasema välitti koko kaupunkiseudun matkustaja- ja tavaraliikennettä. Myöhemmin, vuoteen 1950 mennessä, linja-autoasemaa korotettiin ja sen yläkertaan sijoitettiin retkeilymaja.Linja-autoaseman viereen suunniteltiin neljä autoliikennettä palvelevaa bensiiniasemaa Vuoltsun kortteliin sekä Autotuonnin talo, jossa oli myös yksi bensiiniasema sekä liike- ja huoltamotiloja. Vuoltsun kortteli rakentui vuosina 1938–39 ja Autotuonnin talo vuosina 1937–38. Vuoltsun korttelissa on linja-autoaseman ja Autotuonnin talon tavoin autoliikennettä palvelemaan rakennettuja funkisrakennuksia, jotka liittyvät kaupunkikuvallisesti funktionalististen rakennusten kokonaisuuteen.
Ennen kauppakeskuksen rakentamista alue oli bussien pysäköintiin varattua aluetta ja osa linja-autoaseman pihapiiriä, jolla sijaitsi rahtiasemarakennus sekä huoltorakennus. Vuoltsun kortteli, joka käsittää vanhan huoltoaseman ja nuorisotilana toimineen rakennuksen, sekä Autotuonnin rakennus yhdistyvät uuteen kauppakeskukseen maanalaisen käytävän kautta. Autotuonnin rakennukseen on myös liitetty uudisosa.
Ratinan kauppakeskus on eräänlainen säilyttämisratkaisu Autotuonnin ja Vuoltsun kortteleille, jotka ennen sen rakentamista olivat vailla aktiivista ja pysyvää käyttötarkoitusta. Ratkaisu rakennusten kunnostamiseen löytyi niiden valjastamisesta osaksi kaupallista suurhanketta, mikä poikkeaa suuresti viereisen Koskiskeskuksen ratkaisuun 80-luvulla, jolloin vanhat teollistumisen historiasta kertovat rakennukset purettiin uuden kauppakeskuksen tieltä. Runsas lisärakentamisoikeus oli eräs, melko tyypillinen, tapa mahdollistaa Ratinan vanhojen rakennusten säilyminen ja kunnostaminen purkamisen sijaan.
Ratinan avautuessa yleisölle vuonna 2018 se oli Tampereen suurin kauppakeskus.
Ympäristö ja pihapiiri:Kauppakeskus Ratina sijoittuu kahden kiinteistön alueelle. Kauppakeskus rajautuu tiiviisti katuun ja kevyenliikenteen väylään uudisrakennuksen etelä- ja itäsivuilla. Rakennuksen länsisivuilla se rajautuu kevyenliikenteen väylään, jonka toista laitaa rajaa Ratinan stadionin metallinen aita.Uudisrakennuksen ja Ranta-Ratinan väliin muodostuu jalankulkijoille varattu Ratinanaukio, joka avautuu etelässä Ratinan stadionille. Aukiolle avautuu Ranta-Ratinan / Autotuonnin talon terasseja ja sen keskellä on lasten leikkipaikka ja tekonurmiverhoiltuja kumpuja. Aukion laidalla on pyörätelineitä. Aukiota rajaavat idässä Vuolteenkadun puolella hissirakennus ja lännessä portaat, jotka laskeutuvat Ratinan Stadionin edustan Olympia-aukiolle. Ratinan aukion läpi muodostuu pitkä näkymälinja aina Sorin aukiolta Ratinan Stadionille.
Ratinan aukio yhdistyy jalankulkuun tarkoitettuun Ratinankujaan, joka kulkee Ratinan kulman / Vuoltsun korttelin ja Ranta-Ratinan / Autotuonnin talon välissä. Ratinankuja jatkuu Suvantokadulta Koskikeskuksen ali kulkevaan kevyenliikenteen väylään ja päättyy Koskenrantaan. Jalankulkuun varatut alueet ja jalkakäytävät ovat pääosin kivilaattaa, joiden koko, sävy ja ladonta vaihtelevat.
Kiinteistöön kuuluu pysäköintihalli, jonka ajoramppi sijaitsee ajoratojen välissä Tampereen valtatiellä. Hissi pysäköintihalliin on kauppakeskuksessa sekä Ratinanaukion erillisrakennuksessa. Kiinteistöillä ja ympäröivillä kaduilla on vain vähän kasvillisuutta. Tampereen valtatien kevyenliikenteen väylää autokaistoista erottaa matalien pensaiden istutusalue, Ratinan kujalla on kaksi istutuslaatikkoa ja Ratinan kulman edustalla kasvaa yksi puu.
Kaava:Alueella on voimassa asemakaavat nro. 8369, joka on tullut voimaan 17.12.2008 ja asemakaava nro. 8204, joka on tullut voimaan 2.11.2010. Vuoltsun kortteli ja Autotuonnin talon vanha osa on suojeltu asemakaava merkinnällä sr-8: rakennustaiteellisesti arvokas ja kaupunkikuvan säilymisenkannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen rakennustaiteellisesti arvokas ja kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy.Vuoltsun korttelin bensapumppujen katokset on suojeltu asemakaavassa merkinnällä srm-1: Kulttuurihistoriallisesti edustava rakennuksen osa. Mikäli nykyinen osa puretaan, sen paikalle tulee toteuttaa samaa kattomuotoa, katon korkeusasemaa, julkisivun materiaalia ja samoja julkisivun muotoaiheita omaava rakennusosa.
Uudisosilla ei ole kaavassa suojelumerkintöjä.
Kirjalliset lähteet:Jaakola, Juha, Leskinen, Marjatta (1998), Tampereen kaupungin rakennuskulttuuri 1998, Tampereen kaupungin ympäristötoimi kaavoitusyksikkö julkaisuja 2/98, Tampere.Kauppakeskus Ratina, ei pvm, ratina.fi, saatavilla verkossa: ratina.fi [haettu 3.6.2024]
Kuusikari Sanna, 2021, Metsä Board TAKO:n kartonkitehtaan rakennetun ympäristön selvitys, Pirkanmaan maakuntamuseo
Museovirasto, 2009, Ratinan stadion, 22.12.2009, Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympärisötö, rky.fi, saatavilla verkossa: rky.fi [haettu 6.6.2024]
Museovirasto, 2009, Tampereen linja-autoasema ympäristöineen, 22.12.2009, Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt rky.fi, saatavilla verkossa: rky.fi [haettu 6.6.2024]
Suomen Kauppakeskusyhdistys KKY Ry, 2024, Finnish Shopping Centers 2024 Kauppakeskukset, saatavilla verkossa: kauppakeskusyhdistys.fi [haettu: 3.6.2024]
Talo Ratinan rannalla, Etappi-lehti 1/2010 http://issuu.com/etappi/docs/etappilehti_1_2010 (vierailtu 22.11.2013)