Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa asiakohdassa mainitusta valmisteluaineistosta. Tien parantamista koskevan suunnittelun yhteydessä on todettu, että suunnitelman merkittävimmät kulttuuriympäristövaikutukset koskevat Hämeenkyrön Sarkkilanjärven ympäristöä sekä Pentinmaan kylää.
Tien profiilin tasaaminen leikkaamalla väylää syvemmälle kumpuilevaan maastoon sekä melusuojaus ja rinnakkaistiejärjestelyt vaikuttavat valtakunnallisesti arvokkaaseen Sasi - Mahnalan maisema-alueeseen Sarkkilanjärven pohjoispäässä. Suunnittelun yhteydessä on pyritty löytämään keinoja haitallisten vaikutusten pienentämiseksi. Alueen maisemahistoriallisten arvojen kannalta ratkaiseva muutos on ollut VT3:n rakentaminen 1900-luvun puolivälin jälkeen halkaisemaan Sarkkilan ja Sasin kulttuurimaisemaa. Vanha tiestö on kulkenut maaston mukaan ja kylien välissä pohjois-eteläsuunnassa, uusi tie sijoitettiin päinvastoin itä-länsisuuntaisesti ja rakennettiin valtatienormein. Käsillä olevassa suunnitelmassa suurimmaksi ongelmaksi muodostuu melukaiteen maisemavaikutus ja toisaalta tien tasauksen ja maaston muotojen välisen yhteyden katoaminen. Jatkosuunnittelulta edellytetäänkin, että vielä uudelleen tarkastellaan mahdollisuutta muuttaa tien tasausta lähemmäs nykyistä maanpintaa ja että melukaide suunnitellaan yksilöllisesti nimenomaan tähän paikkaan sopivaksi. Myös maaleikkauksissa syntyvät penkat tulee ottaa osaksi maisemasuunnittelua, samoin kuin tulee suunnitella miten istutuksin ja maan muotoilun avulla saadaan tien vaikutus kaukomaisemassa mahdollisimman pieneksi. Jatkosuunnitteluvaiheessa tulee laatia erillinen maisemasuunnitelma, jossa kaikki edellä kuvatut osatekijät huomioidaan kokonaisuutena.
Pentinmaan alueella kulttuuriympäristövaikutukset kohdistuvat kylämäen pohjoisreunaan. Myös täällä tulee tarkemmin suunnitella uusien rakenteiden sovittaminen nimenomaan Pentinmaan kulttuurimaisemaan.
Sarkkilanjärven pohjoispuolelle ja Pentinmaalle sijoitetun rinnakkaistien johdosta tehtiin vuonna 2013 arkeologinen täydennysinventointi, jossa todettiin viisi ennestään tuntematonta kiinteää muinaisjäännöstä (Jussilanmäki 1-2, Hakala, Palko 1-2). Näistä kaksi (Jussilanmäki 1-2,) sijoittuu riittävän etäälle kohdista, joissa tullaan tekemään muutoksia valtatiehen tai rakentamaan rinnakkaisteitä. Lisäksi ennestään tunnettujen Salminussuon ja Salmelussuon (kiviröykkiöt/kiviuunit) muinaisjäännösten kohdalla parantamistoimenpiteet on nyt sijoitettu valtatien eteläpuolelle, riittävän etäälle muinaisjäännöksistä.
Hakalan kiinteä muinaisjäännös (täydennysinventointi 2013, nro 3, naurishautoja tai tervarännejä) sijaitsee välittömästi suunnitellun rinnakkaistien eteläpuolella, niin ikään Palko 2 (hiilimiilu). Palko 1(neljä pienehköä hiilimiilua) on suunnitellun rinnakkaistien kohdalla. Muinaisjäännökset on merkitty täydennysinventoinnin raporttiin ja muinaisjäännöksiä koskevat tiedot ilmenevät yleissuunnitelman aineistosta riittävästi. Rinnakkaistie on mahdollista toteuttaa suunniteltuun linjaan siten, että Hakalan ja Palko 2:n muinaisjäännökset säilyvät.
Palko 1:n kohdalla rinnakkaistien linjaa tulee vielä siirtää vähintään 20 metriä pohjoissuuntaan, jolloin hiilimiilut säilyvät. Mikäli rinnakkaistie rakennettaisiin valmisteluaineistossa merkittyyn linjaan muinaisjäännöksen kohdalla, hiilimiilut tulee tutkia arkeologisin kaivauksin ja dokumentoida riittävästi ennen tien raken-tamista. Tutkimuskustannuksista vastaa työhankkeen toteuttaja (MML 15 §). Tut-kimuksen tarkoituksena on tässä tapauksessa tarkentaa inventoinnissa hiilimii-luista saatua alustavaa tietoa.
Muinaisjäännösten sijainti ja edellä kerrottu vaikutus tulee ilmetä yleissuunnitel-ma-aineistosta. Ennen rinnakkaistien rakentamista kiinteät muinaisjäännökset Hakala ja Palko 1-2 tulee rakentamisen ajaksi merkitä selkeästi maastoon. ELY-keskuksen liikenne-vastuualueen tulee sopia maastoon merkitsemisestä vielä erikseen. Muinaisjäännösten vaikutusta ja merkitsemistä koskevat tiedot tulee ilmetä myöhemmin tehtävästä tarkemmasta tiesuunnitelmasta.
Rinnakkaisteiden sijoittelu on muutoin tehty pääosin siten, että linjat istuvat ympäristöönsä kohtuullisesti. Viimeistely kuten luiskien rakentaminen ja istuttaminen sekä poistuvien tielinjojen maisemointi tulee tehdä ympäristöön sopivalla tavalla.