Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asemakaavan muutosehdotuksesta. Maakuntamuseo on 7.8.2023 antanut lausunnon saman hankkeen valmisteluvaiheessa (diar. 380/2023) ja tuonut siinä mm. esiin suunnittelualueen ja sen lähiympäristön poikkeuksellisen merkittävät kulttuurihistorialliset arvot sekä edellyttänyt kaavaratkaisua, -aineistoja ja -karttaa vielä monin paikoin muokattavan, täydennettävän ja päivitettävän. Tutustuttuaan hankkeen ehdotusvaiheen aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Alueen pohjoisosassa sijaitsee kiinteä muinaisjäännös Kyyniojan silta (mj.tunnus 1000017825). Kohde käsittää Laajanojan yli vievän kivisillan sekä katkelman historiallisesta Laidetien tielinjasta. Ulvilasta Tammerkosken kautta Hämeenlinnaan vienyt tie on ollut yksi maamme keskiajan pääteistä. Arkeologisen kohteen merkintä tulee korjata asemakaavaan ja sen selostukseen kiinteänä muinaisjäännöksenä sm-merkinnällä ja merkintään on liitettävä asianmukainen suojelumääräys: Muinaismuistolailla (295/1963) rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen kielletty. Aluetta koskevista tai siihen liittyvistä suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseo) lausunto.
Kaavaan tulee korjata myös kiinteän muinaisjäännöksen tarkennettu aluerajaus, joka ilmenee lausunnon liitekartoista. Tarkennettu muinaisjäännösrajaus perustuu asemakaavan muutosalueella vuonna 2023 tehdyn arkeologisen inventoinnin (Heilu Oy) tuloksiin. Myös kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvia vaikutuksia kuvaavaa kappaletta tulee täydentää arvioimalla vaikutuksia myös arkeologiseen kulttuuriperintöön.
Rakennetun kulttuuriympäristön ja -maiseman osalta Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että ehdotusvaiheen kaavaratkaisu poikkeaa vain vähän luonnosvaiheessa esitetystä. Merkittävimmät muutokset ovat alueen käyttötarkoitusmerkinnän (teollisuusrakennusten korttelialue, jolla on/jolle saa sijoittaa merkittävän, vaarallisia kemikaaleja valmistavan tai varastoivan laitoksen, T/kem) muuttaminen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (T) ja rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusaseman nostaminen 12 metristä 14 metriin, joka on edelleen mahdollista enintään viidesosalla tontin rakennetusta kerrosalasta ylittää enintään 4 metrillä. Lisäksi alueen eteläkulmaan on osoitettu kapea suojaviheralue (EV), jolle on varattu alue kävely-yhteydelle Tehdassaareen.
Rakennusoikeuden määrä (e = 1,0) on ennallaan. Aineistossa sen on perusteltu olevan linjassa ympärillä olevien teollisuustonttien kanssa. Rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusaseman nostamista ei perustella aineistossa. Näiltä osin selostusta on syytä täydentää, koska entistä korkeammalla rakentamisella on merkittävämpiä maisemavaikutuksia. Kultuuriympäristön arvojen vaalimiseen tähtäävät merkinnät ovat edelleen Muut määräykset -otsikon alla. Uudisrakentaminen edellytetään sopeutettavan alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen ja katujulkisivujen laatuun kiinnitettävän erityistä huomiota.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakentamisen ohjaukseen ja kulttuuriympäristön arvojen vaalimiseen tähtäävät merkinnät tulisi ensisijaisesti sijoittaa merkintöinä kaavakartalle ja varustaa merkinnät asianmukaisin määräyksin. Näin ne saisivat vahvemman painoarvon kuin muihin määräyksiin sijoitettuna. Rakentamisen laatua koskeva tavoite tulee ulottaa katujulkisivujen lisäksi myös maisemassa erittäin merkittävälle Nokianvirran puoleiselle julkisivulle. Laadukasta rakentamistapaa, rakennusmateriaaleja ja väritystä olisi hyvä täsmentää kaavamääräyksessä.
Kaavan mukainen rakentaminen tulee johtamaan erittäin laajaan tontin tasaamiseen, josta muodostuu Nokianvirran maisemaan näkyvä jyrkkä maapenger. Kaavamerkintöjen tulisi selkeämmin ohjata tasaaminen tehtäväksi niin, että rakennusten ja Nokianvirran vesialueen väliin olisi mahdollista muodostua maisemoivaa kasvillisuutta. Lisäksi täytölle tulisi edellyttää istutettavaksi puustoa, jotta maisemointi kasvillisuuden avulla tapahtuisi mahdollisimman nopeasti.
Kaavaselostusta on pääosin täydennetty maakuntamuseon aiemman lausunnon mukaisesti. Hankkeen vaikutustenarviointi on kuitenkin edelleen hyvin suppea, eivätkä nähtävillä olevat kaavaselostus tai sen liiteaineistot sisällä havainnekuvia. Osallisten ei ole nähtävillä olevan aineiston perusteella mahdollista riittävällä tavalla arvioida hankkeen vaikutuksia VAT-tavoitteisiin, valtakunnallisesti merkittävän rakennetun ympäristön tai maakunnallisen maisema-alueen arvoihin. Maakuntamuseo katsoo, että näiltä osin aineisto ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) vaatimuksia. MRL:n pykälän 55a mukaan "asemakaavaan liittyy selostus, jossa esitetään kaavan tavoitteiden, eri vaihtoehtojen ja niiden vaikutusten sekä ratkaisujen perusteiden arvioimiseksi tarpeelliset tiedot." Lisäksi pykälän 62 mukaan ”kaavoitusmenettely tulee järjestää ja suunnittelun lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista vaihtoehdoista kaavaa valmisteltaessa tiedottaa niin, että alueen maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun, arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta.”
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotus aineistoineen ei vielä kaikilta osin ole hyväksyttävissä, vaan niitä tulee vielä korjata ja kehittää edellä kuvatusti. Korjattu kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Tarvittaessa hankkeessa voidaan järjestää vielä viranomaistyöneuvottelu. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee viipymättä lähettää Pirkanmaan maakuntamuseolle.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asemakaavan muutosehdotuksesta. Maakuntamuseo on 7.8.2023 antanut lausunnon saman hankkeen valmisteluvaiheessa (diar. 380/2023) ja tuonut siinä mm. esiin suunnittelualueen ja sen lähiympäristön poikkeuksellisen merkittävät kulttuurihistorialliset arvot sekä edellyttänyt kaavaratkaisua, -aineistoja ja -karttaa vielä monin paikoin muokattavan, täydennettävän ja päivitettävän. Tutustuttuaan hankkeen ehdotusvaiheen aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Alueen pohjoisosassa sijaitsee kiinteä muinaisjäännös Kyyniojan silta (mj.tunnus 1000017825). Kohde käsittää Laajanojan yli vievän kivisillan sekä katkelman historiallisesta Laidetien tielinjasta. Ulvilasta Tammerkosken kautta Hämeenlinnaan vienyt tie on ollut yksi maamme keskiajan pääteistä. Arkeologisen kohteen merkintä tulee korjata asemakaavaan ja sen selostukseen kiinteänä muinaisjäännöksenä sm-merkinnällä ja merkintään on liitettävä asianmukainen suojelumääräys: Muinaismuistolailla (295/1963) rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen kielletty. Aluetta koskevista tai siihen liittyvistä suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseo) lausunto.
Kaavaan tulee korjata myös kiinteän muinaisjäännöksen tarkennettu aluerajaus, joka ilmenee lausunnon liitekartoista. Tarkennettu muinaisjäännösrajaus perustuu asemakaavan muutosalueella vuonna 2023 tehdyn arkeologisen inventoinnin (Heilu Oy) tuloksiin. Myös kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvia vaikutuksia kuvaavaa kappaletta tulee täydentää arvioimalla vaikutuksia myös arkeologiseen kulttuuriperintöön.
Rakennetun kulttuuriympäristön ja -maiseman osalta Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että ehdotusvaiheen kaavaratkaisu poikkeaa vain vähän luonnosvaiheessa esitetystä. Merkittävimmät muutokset ovat alueen käyttötarkoitusmerkinnän (teollisuusrakennusten korttelialue, jolla on/jolle saa sijoittaa merkittävän, vaarallisia kemikaaleja valmistavan tai varastoivan laitoksen, T/kem) muuttaminen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (T) ja rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusaseman nostaminen 12 metristä 14 metriin, joka on edelleen mahdollista enintään viidesosalla tontin rakennetusta kerrosalasta ylittää enintään 4 metrillä. Lisäksi alueen eteläkulmaan on osoitettu kapea suojaviheralue (EV), jolle on varattu alue kävely-yhteydelle Tehdassaareen.
Rakennusoikeuden määrä (e = 1,0) on ennallaan. Aineistossa sen on perusteltu olevan linjassa ympärillä olevien teollisuustonttien kanssa. Rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusaseman nostamista ei perustella aineistossa. Näiltä osin selostusta on syytä täydentää, koska entistä korkeammalla rakentamisella on merkittävämpiä maisemavaikutuksia. Kultuuriympäristön arvojen vaalimiseen tähtäävät merkinnät ovat edelleen Muut määräykset -otsikon alla. Uudisrakentaminen edellytetään sopeutettavan alueen kulttuuriympäristön ominaispiirteisiin ja ajalliseen kerroksellisuuteen ja katujulkisivujen laatuun kiinnitettävän erityistä huomiota.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että rakentamisen ohjaukseen ja kulttuuriympäristön arvojen vaalimiseen tähtäävät merkinnät tulisi ensisijaisesti sijoittaa merkintöinä kaavakartalle ja varustaa merkinnät asianmukaisin määräyksin. Näin ne saisivat vahvemman painoarvon kuin muihin määräyksiin sijoitettuna. Rakentamisen laatua koskeva tavoite tulee ulottaa katujulkisivujen lisäksi myös maisemassa erittäin merkittävälle Nokianvirran puoleiselle julkisivulle. Laadukasta rakentamistapaa, rakennusmateriaaleja ja väritystä olisi hyvä täsmentää kaavamääräyksessä.
Kaavan mukainen rakentaminen tulee johtamaan erittäin laajaan tontin tasaamiseen, josta muodostuu Nokianvirran maisemaan näkyvä jyrkkä maapenger. Kaavamerkintöjen tulisi selkeämmin ohjata tasaaminen tehtäväksi niin, että rakennusten ja Nokianvirran vesialueen väliin olisi mahdollista muodostua maisemoivaa kasvillisuutta. Lisäksi täytölle tulisi edellyttää istutettavaksi puustoa, jotta maisemointi kasvillisuuden avulla tapahtuisi mahdollisimman nopeasti.
Kaavaselostusta on pääosin täydennetty maakuntamuseon aiemman lausunnon mukaisesti. Hankkeen vaikutustenarviointi on kuitenkin edelleen hyvin suppea, eivätkä nähtävillä olevat kaavaselostus tai sen liiteaineistot sisällä havainnekuvia. Osallisten ei ole nähtävillä olevan aineiston perusteella mahdollista riittävällä tavalla arvioida hankkeen vaikutuksia VAT-tavoitteisiin, valtakunnallisesti merkittävän rakennetun ympäristön tai maakunnallisen maisema-alueen arvoihin. Maakuntamuseo katsoo, että näiltä osin aineisto ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) vaatimuksia. MRL:n pykälän 55a mukaan "asemakaavaan liittyy selostus, jossa esitetään kaavan tavoitteiden, eri vaihtoehtojen ja niiden vaikutusten sekä ratkaisujen perusteiden arvioimiseksi tarpeelliset tiedot." Lisäksi pykälän 62 mukaan ”kaavoitusmenettely tulee järjestää ja suunnittelun lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista vaihtoehdoista kaavaa valmisteltaessa tiedottaa niin, että alueen maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun, arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta.”
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotus aineistoineen ei vielä kaikilta osin ole hyväksyttävissä, vaan niitä tulee vielä korjata ja kehittää edellä kuvatusti. Korjattu kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Tarvittaessa hankkeessa voidaan järjestää vielä viranomaistyöneuvottelu. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee viipymättä lähettää Pirkanmaan maakuntamuseolle.